AnonymBruker Skrevet 15. juli #41 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Til anonyme brukere 0ab: da blir det overtid ofte? Anonymkode: 60fb8...d49 I min kommune får vi ikke lov til p jobbe overtid, kun hvis vi står i en akutt situasjon, så ellers må alt man ikke har fått gjort leveres videre til nestemann som kommer på jobb. Anonymkode: 504dd...acc 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #42 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (55 minutter siden): I min kommune får vi ikke lov til p jobbe overtid, kun hvis vi står i en akutt situasjon, så ellers må alt man ikke har fått gjort leveres videre til nestemann som kommer på jobb. Anonymkode: 504dd...acc Takk Anonymkode: 60fb8...d49 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #43 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Til anonyme brukere 0ab: da blir det overtid ofte? Anonymkode: 60fb8...d49 Som skrevet over her: det vi ikke rekker skal overføres til neste skift. Men dette er jo også noe som tar tid, jeg må dokumentere godt, samt rekke å gi beskjeden før neste skift har kjørt ut. Det er den følelsen av å hele tiden ligge bakpå og drive brannslukking som tærer mest på meg - jeg kan godt tåle at det er hektisk, men jeg vil ha rom til å gjøre gode vurderinger, dokumentere, følge opp … kort sagt utøve sykepleie av god kvalitet og klare å ivareta pasientsikkerheten. Jeg blir derfor ofte værende 10-30 minutter over tiden likevel for å dokumentere, rydde etter meg osv. Dette gjelder for mange av oss, men jeg har også kollegaer som alltid er ferdig ti minutter før tiden. Med årene har jeg lagt merke til at det gjerne er de som enten ikke gjør observasjoner eller ikke følger de opp. Jeg hadde også blitt ferdig til tiden hvis jeg bare hadde utført oppgavene på lista, men når jeg observerer økende fallfare, redusert appetitt, lav diurese, dårlig blodsirkulasjon, økende paranoia osv så tar jeg tak i det. Anonymkode: 146b4...0ab 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #44 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (22 timer siden): Du kan vel ta opp studielån og ta en videreutdanning istedenfor å omskolere deg gjennom NAV… ? Sykepleie er et allsidig yrke, med mange tverrfaglige videreutdanninger. Ikke bare innen helse og omsorg, men også innenfor teknologi. For eksempel helseinformatikk eller velferdsteknologi. Her er jo problemet at du ikke orker å bytte arbeidsplass, og ønsker at NAV skal betale for en ny utdanning. Istedenfor å ta opp studielån som de fleste gjør. Merkelig å misbruke systemet slik. «Jeg er utbrent og ønsker å omskolere meg fra yrket, istedenfor å prøve en ny arbeidsplass». Anonymkode: 97b48...750 Jeg er veldig for at man skal klare seg selv i så stor grad man kan. Samtidig blir dette bare gjetting, og en utrolig stygg kommentar. Anonymkode: f184a...d1c 2
TypiskMann Skrevet 15. juli #45 Skrevet 15. juli Hvis du har egenskapene til å ikke tenke at du vet best siden du jobber innen helse så støtter jeg deg fullt og helt 😊 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #46 Skrevet 15. juli Har jobbet som sykepleier i 8 år, tatt videreutdanning og vært på ulike arbeidsplasser. Trives utrolig godt, og det er jo så mye å velge i. Kjenner selv at det per nå har vært tungt og kjipt med turnus da jeg er i småbarnsfase, men turnus kan også gi utrolig stor frihet. Tidligere år har jeg pleid å jobbe alt av røddager, sommer og det som er av ekstra, og tatt meg en skikkelig ferie på vinteren når det uansett er kjipt å være i Nord-Norge! Likevel så er det dagstillinger å oppdrive som sykepleier. Elsker variasjonen som er, har jobbet på både somatisk og psykiatrisk sengepost, i ambulanse (som hadde nydelig turnus med 8 døgnvakter i måneden), koordinatorstilling og nå går jeg inn i en fagstilling med behandleransvar (kommunal psykiatri) som jeg føler er mer forenelig med min nåværende livsstil. Det er utrolig stor variasjon på arbeidsplasser og avdelinger, og det kan ta litt tid å finne ut hva som passer en selv og jeg tenker man ikke må ta det som et nederlag. F.eks jobbet jeg på en avdeling i kun én måned og måtte bare erkjenne at terminalpleie er ikke min ting og slutta. Studiet er overkommelig, og har mye praksis. Anonymkode: 40860...8d3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #47 Skrevet 15. juli Jeg jobber på Anestesi. Nesten like mange menn som kvinner. Dagvakter er slitsomme, vakter kan være alt fra å sitte og strikke i 8 timer til å ikke rekke å spise. Kommer helt an på hvor mye akutt det er. Vi er sammensveiset, har høy tillit fra anestesilegene og jobber veldig selvstendig. Alle vakter ( sein, natt, helg) må dekkes opp så det er god tilgang på ekstravakter. De som er mest ivrige tjene nesten 1 million. Da gjerne med jobb både på Anestesi og ekstra i mottak/intensiv. Jeg trives kjempegodt og kommer nok aldri til å gå tilbake til sengepost igjen. Anonymkode: 774ee...708 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #48 Skrevet 15. juli Sykepleie yrket er et godt valg. Ang turnus kommer det veldig an på hvor en jobber. Du er hvertfall sikret jobb. Lykke til Anonymkode: 961f5...05e 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #49 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 8.48): Er 40, har teknisk bakgrunn, men er lei. Jeg er mer en omsorgsperson. Men har ikke gått videre med det pga kjønnsroller og personlige årsaker. Hvordan er sykepleier hverdagen? Tusen takk for hjelpen Anonymkode: 60fb8...d49 Det finnes ikke raskere vei mot en million i lønn i Norge (som vikar) når det gjelder utdanning enn sykepleier. Kun 3 år på papiret, men halve graden er i praksis. De akademiske kravene er heller ikke høye, det er å være skikket som er det viktigste. Og som du sier, omsorg. Det har vært flere folk i avisene som knapt nok er i midten av 20-årene og har bikket over en million i lønn som vikar (nyutdannet sykepleier). Nå vil noen kanskje si at man kan også tjene en million rimelig raskt som pilot eller lokfører, men seleksjonen der er langt hardere og har såpass spesifike krav at det skal lite til for å bli utelukket. Sykepleier derimot, du må bare være normal sånn omtrent og ikke psycho når det gjelder omsorg. Ellers så trenger du ikke å score noe høyt akademisk i noe som helst, verken matematikk eller helseattest, syn, hørsel eller noe annet slik de krever på pilot ++. Anonymkode: e3b63...035 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli #50 Skrevet 16. juli Ser på en nettside at uten ansiennitet er startlønna sykepleier 500 000 året. Er dette en lønn uten nattskift/kveld /helg? Anonymkode: 60fb8...d49
AnonymBruker Skrevet 16. juli #51 Skrevet 16. juli Har aldri angret på valg av utdanning. Klart det kan være tungt med turnus innimellom, men det kan også være deilig med fri midt i uken (huset for seg selv) fordeler og ulemper med alt. Har vært innom litt forskjellig før jeg "landet" på hva som passet meg. Jobber nå i rusomsorgen og kan ikke se for meg noe annet. Stortrives med alt fra kollegaer, turnus og arbeidsbelastning. Det er det som er så fint med yrket, det finnes et hav av muligheter. Anonymkode: cf704...79a 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #52 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ser på en nettside at uten ansiennitet er startlønna sykepleier 500 000 året. Er dette en lønn uten nattskift/kveld /helg? Anonymkode: 60fb8...d49 Dette er uten tilegg ja, med tilegg kan man plusse på rundt 30% for nattarbeid, kveldsarbeid og helgearbeid, alt etter hvilken avtale man har. I spekter (sykehus) starter man på 500k med 0 annsinitet, men det skal også sies: de fleste tariffavtalene sikrer at all tidligere arbeidserfaring teller som annsinitet. Så med mindre du er 18 år vil man starte på et vesentlig høyere lønnsinivå enn 500k. I tilegg skal alt arbeid av fast art uavhengig av deltid eller heltid telle som full annsinitet så om man har en liten 20% stilling fast vedsiden av studiet vil man ha 3 års annsinitet bare der. Om du jobber litt stor stilling 80-100% har rundt 10 års annsinitet og tar endel ekstravakter bikker man ganske lette 7-800k i lønn. Anonymkode: 9a5eb...d03 1
PrivatiserAlt Skrevet fredag kl 18:49 #53 Skrevet fredag kl 18:49 Jeg syns folk bør tenke seg om en, to og tre ganger før du blir sykepleier. Interesse er viktig, og dere damer har mer interesse for mennesker enn menn, og skal du holde ut i et yrkesliv, så hjelper det at du har eller kan utvikle interesse for det du driver med. Samfunnet trenger folk som liker å yte service innenfor helsefag. Samfunnet vil nok alltid trenge det, maskinlæring kan ikke erstatte alt. Og jeg tipper at etterhvert så forsvinner distinksjonen mellom lege og sykepleier, legeutdanningen forsvinner, videregående forsvinner, vi kommer til å spesialisere oss og få mer ansvar etterhvert som vi jobber, vokse med jobben, fordi det er dette som er rasjonelt, det er arbeidslivet som er best egnet til å selektere. Det er flere problemer med sykepleieryrket i 2025 som kan forsure tilværelsen din, selv om du skulle være en skjønn person og egentlig godt egnet for å drive med noe innafor sykepleie. Hvis du skal bli anestesisykepleier eller operasjonssykepleier, som er noe av det bedre du kan jobbe med, hvis du kan akseptere turnus, så må du utdanne deg lenge. Samfunnet har bestemt at dette skal ta lang tid, kreve praksis i mellomtiden, og objektivt ender du da opp i en jobb i et offentlig monopol, hvor du må jobbe helger og røde dager, for relativt dårlig betalt sammenliknet med hvor lang tid du har utdannet deg. For at dette skal være en god løsning, må du på et tidspunkt begynne med vikarbyråer - en mulighet som kommer til å vedvare. Samfunnet har rett og slett gjort det ulønnsomt å bli spesialisert sykepleier. Det er nok proteksjonistiske interesser og credentialism som strategi for å ende opp med høyere status og lønn som ligger bak, men her er det også gammel sykepleier mot ung sykepleier som gjelder. Du kan få en trivelig jobb på poliklinikken, men det er ingen hemmelighet at du må smiske som jævlig i enkelte fagområder for å få til dette, og at det er mange gamle damer som får de chilleste polikliniske stillingene. Skal du ha hjertesviktpol, må du råtne på medisinske avdelinger i lang tid først, det er ingen som jobber så hardt som sykepleiere på medisinske avdelinger. Det er derfor alle vil til ØNH eller ortopeden, fordi du basically jobber med menneskelige vrak som er tunge å få opp av seng, selv KOLS-kjerringer på 50 kilo er tunge som melsekker og orker ingen jævla ting, de er vanskelige å stikke på, fordi de har blåmerker over fuckings alt, fordi de er inn og ut annenvhver uke, med sin KOLS grad 4 klasse D, og har gjerne hjertesvikt og nyresvikt i tillegg. Så kommer tilleggsmomentet at sjefen din vil at du skal ha for liten tid til å gi omsorg, fordi det er en effektiv måte å få deg til å jobbe fortere, og omsorgen til å bli mer økonomisk, og de over deg vil som regel at det skal ytes mindre omsorg enn du føler selv samfunnsressurser skulle brukes til. På Finnmarkssykehus sier sjefen dette til og med i klartekst, og de klarer ikke kvitte seg med ham, han er åpent kynisk og jeg elsker det. Kanskje folk kan våkne opp etterhvert. Hvis du er så avslappet som person at dette ikke stresser deg, så er du samtidig kanskje så avslappet at du vil få fiender som synes du ikke er moralsk nok. Fordi dine kollegaer bedriver intens vaktbikkjevirksomhet, og er selvoppnevnt egnethetspoliti, vitsepoliti og holdningspoliti. Bare se på den tråden for noen år siden, med den sykepleieren som innrømmet her inne å gi bedre behandling til mennesker som luktet mindre vondt, var yngre, penere, og mer behagelige å stelle. Den personen ble sablet ned. Etter mange sider fordømmelse, framkom det at forskning viser at vi har slik adferd som trådstarter innrømmet. Da ble det uttrykt at selv om man var sånn som menneske, så skulle man ikke gi inntrykk av at det var greit, man skulle liksom skamme seg. Jeg syns dette sier alt om hva slags en dessverre betydelig andel av sykepleiere er. Svært snille og selvoppofrende ovenfor pasienter, men som kollegaer, noen moraliserende fitter. Jeg hadde vært mye mer komfortabel å jobbe med psykopater som Exit-gjengen, for der kan i det minste stole på at kollegaer er rasjonelle om vi har sammenfallende interesser, mens blant sykepleiere, så har du hele tiden Iransk moralpoliti som du må kikke deg over skulderen for. Når jeg summerer opp muligheter/monopol for arbeidsgiver, lønn, hva slags mennesker du jobber med, lengde på utdanning, manglende belønning for innsats og overvåknings/kafkaregime, så er det mindre overbevisende at sykepleier skulle være så mye bedre jobb enn f.eks å bli elektriker. Og hvis mennesker er så viktig og kontakt, så forsøk å jobbe med et område av salg hvor det kreves en spesiell innsikt. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:11 #54 Skrevet fredag kl 20:11 Tja. Dere andre som har postet her inne. Er bruker @PrivatiserAlt inne på noe? Anonymkode: 60fb8...d49
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:36 #55 Skrevet fredag kl 20:36 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Tja. Dere andre som har postet her inne. Er bruker @PrivatiserAlt inne på noe? Anonymkode: 60fb8...d49 Nei. Det innlegget er sp feil og full av vrøvl at det ikke er vits i å kommentere noe videre. Anonymkode: 5be0a...b61 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:44 #56 Skrevet lørdag kl 07:44 Er det ikke utrolig slitsomt å være sykepleier? Jeg jobber i en bransje der det er et krav å jobbe sakte. Man skal ikke skyndte seg med noe, men sjekke alt to ganger, minst. Pauser hele tida også. Hadde aldri orket å jobbe på sykehus. Anonymkode: f9040...3a8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:12 #57 Skrevet lørdag kl 09:12 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei. Det innlegget er sp feil og full av vrøvl at det ikke er vits i å kommentere noe videre. Anonymkode: 5be0a...b61 Enig. Anonymkode: 774ee...708 1 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:00 #58 Skrevet lørdag kl 12:00 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det ikke utrolig slitsomt å være sykepleier? Jeg jobber i en bransje der det er et krav å jobbe sakte. Man skal ikke skyndte seg med noe, men sjekke alt to ganger, minst. Pauser hele tida også. Hadde aldri orket å jobbe på sykehus. Anonymkode: f9040...3a8 Nei, det er ikke slik at det nødvendigvis er utrolig slitsomt og jobbe som sykepleier. Dette er om noe annet en enorm generalisering i hva sykepleiere har av oppgaver. Åpenbart kan det være utrolig slitsomt å jobbe som sykepleier, kanskje spesielt på travle sykehusavdelinger. Men det er ingen som "må jobbe" på disse avdelingene. Selv har jeg en utrolig komfortabel jobb som sykepleier med få pasienter, lite stress og generelt trives veldig godt. Det fine med sykepleien er at man har et hav av muligheter og valg på hvor man vil jobbe. Folk som jobber natt på min avdeling eks sitter å ser film / strikker 90% av natta som et eksempel. Dette er i mitt hode gørr kjedelig, men så langt fra slitsomt som man kommer. Anonymkode: 9a5eb...d03 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:20 #59 Skrevet lørdag kl 12:20 Som sykepleier vil du antageligvis aldri stå uten jobb. Det er oppløftende. Det er skrikende behov for denne yrkesgruppen overalt, og sannsynligvis kunne du fått jobb i utlandet de fleste steder også (om dokumentasjonen var oversatt til engelsk og verifisert). Det som kan være anstrengende for sykepleiere og som gjør at mange forlater yrket etter noen år, er familieliv. Det er ikke lett å jobbe tredelt skift når man har småbarn og barn. Man er avhengig av at partner kan levere og hente kanskje samme dag, eller at besteforeldre eller annen familie trår til i blant og henter barna i barnehagen eller på skolen noen ettermiddager nå og da. Et puslespill og en kabal som skal gå opp med skiftarbeide. Som person i førtiårene er du kanskje forbi småbarnsfasen? Det er mye som blir forenklet da, når ungene kan gå hjem fra skolen selv og klarer seg noen timer til f.eks. far eller mor kommer hjem (den som ikke har skiftarbeidet). Man kan komme ganske høyt opp i lønn også, om man spesialiserer seg. En jeg kjenner er anestesisykepleier, og tjener godt over 700 000 i året. En annen fordel med anestesi er jo at de fleste operasjoner planlegges til dagtid, så det er nesten bare dagtidsarbeide på henne, til forskjell fra mange andre i sykepleieryrket. Anonymkode: cd14a...29e 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:24 #60 Skrevet lørdag kl 12:24 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som sykepleier vil du antageligvis aldri stå uten jobb. Det er oppløftende. Det er skrikende behov for denne yrkesgruppen overalt, og sannsynligvis kunne du fått jobb i utlandet de fleste steder også (om dokumentasjonen var oversatt til engelsk og verifisert). Det som kan være anstrengende for sykepleiere og som gjør at mange forlater yrket etter noen år, er familieliv. Det er ikke lett å jobbe tredelt skift når man har småbarn og barn. Man er avhengig av at partner kan levere og hente kanskje samme dag, eller at besteforeldre eller annen familie trår til i blant og henter barna i barnehagen eller på skolen noen ettermiddager nå og da. Et puslespill og en kabal som skal gå opp med skiftarbeide. Som person i førtiårene er du kanskje forbi småbarnsfasen? Det er mye som blir forenklet da, når ungene kan gå hjem fra skolen selv og klarer seg noen timer til f.eks. far eller mor kommer hjem (den som ikke har skiftarbeidet). Man kan komme ganske høyt opp i lønn også, om man spesialiserer seg. En jeg kjenner er anestesisykepleier, og tjener godt over 700 000 i året. En annen fordel med anestesi er jo at de fleste operasjoner planlegges til dagtid, så det er nesten bare dagtidsarbeide på henne, til forskjell fra mange andre i sykepleieryrket. Anonymkode: cd14a...29e Nå er jo grunnlønnen for Anestesispl på sykehus 700k så jeg håper inderlig vedkommende tjener godt over 700k med turnus og litt ekstrajobbing. Anonymkode: 9a5eb...d03 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå