Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 40, har teknisk bakgrunn, men er lei. Jeg er mer en omsorgsperson. Men har ikke gått videre med det pga kjønnsroller og personlige årsaker. 

Hvordan er sykepleier hverdagen? 

Tusen takk for hjelpen

Anonymkode: 60fb8...d49

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her inne vil du sannsynligvis få masse negative svar, så vær forberedt på det. Som sykepleier kan du velge utrolig mange arbeidsplasser og veldig ulike arbeidsfelt. Det er for all del mye som ikke er bra i dagens organisering og helsevesen, men likevel er majoriteten av de jeg kjenner veldig glad i jobben sin og trives i yrket. Jeg har jobbet som sykepleier i snart 25 og stortrives. Har for det meste jobbet i spesialisthelsetjenesten, har nå tatt videreutdanning som spesialsykepleier og er veldig godt fornøyd. Alle steder jeg har jobbet har hatt godt arbeidsmiljø, og ikke en dag på jobb har vært uten latter eller en god prat. Det er rikelig med faglige utfordringer, og er man interessert er det alltid noe nytt å lære. Det er stort tverrfaglig samarbeid, som regel godt, og vi får se hvor stor forskjell vår innsats gjør for pasientene. Meget mulig du på sikt kan kombinere din tekniske bakgrunn med sykepleiefaget, f.eks i å finne løsninger på problemer ingen har tenkt over som du opplever i praksis. Bare å begynne tenker jeg, så kan du alltid trekke deg om du oppdager at det er helt feil. 

Anonymkode: 5be0a...b61

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Selve bacheloren er svært enkel å komme seg gjennom, med mye praksis og lettfattelig og lettlært pensum. 

Hvis du er en omsorgsperson, go for it. Sikker jobb uansett og du kan videreutdanne deg.

Anonymkode: dda56...b92

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye sutring fra sykepleiere her inne. Sytingen går som regel i misnøye om lønn og turnus, men som det blir poengtert i hver eneste tråd: Sykepleiere har ikke dårlig betalt, og turnus er noe alle er klar over når de søker seg til yrket. 

Har en venn som er sykepleier (og mann), og han elsker det. Jobber du på sjøen eller på oljeplattform kan du også tjene godt og har som regel rolige dager.

Anonymkode: a3270...b1b

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Her inne vil du sannsynligvis få masse negative svar, så vær forberedt på det. Som sykepleier kan du velge utrolig mange arbeidsplasser og veldig ulike arbeidsfelt. Det er for all del mye som ikke er bra i dagens organisering og helsevesen, men likevel er majoriteten av de jeg kjenner veldig glad i jobben sin og trives i yrket. Jeg har jobbet som sykepleier i snart 25 og stortrives. Har for det meste jobbet i spesialisthelsetjenesten, har nå tatt videreutdanning som spesialsykepleier og er veldig godt fornøyd. Alle steder jeg har jobbet har hatt godt arbeidsmiljø, og ikke en dag på jobb har vært uten latter eller en god prat. Det er rikelig med faglige utfordringer, og er man interessert er det alltid noe nytt å lære. Det er stort tverrfaglig samarbeid, som regel godt, og vi får se hvor stor forskjell vår innsats gjør for pasientene. Meget mulig du på sikt kan kombinere din tekniske bakgrunn med sykepleiefaget, f.eks i å finne løsninger på problemer ingen har tenkt over som du opplever i praksis. Bare å begynne tenker jeg, så kan du alltid trekke deg om du oppdager at det er helt feil. 

Anonymkode: 5be0a...b61

Hvordan tenker de om en mannlig sykepleier begynner, er det velkomment? Teit spørsmål 

Hva slags type stress er det i en slik stilling? 

Skrevet

kjør på, uendelige muligheter og lønnen har jo faktisk blitt høyere enn maange andre yrker med tilsvarende utdanning (3år)

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

På et sykehus, jeg tror ikke jeg klarer å jobbe på en barneavdeling, er glad i barn og mistenker det vil være for tøft for meg å se barn lide. Hvordan er de ulike avdelingene, hvordan fungerer det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På et sykehus, jeg tror ikke jeg klarer å jobbe på en barneavdeling, er glad i barn og mistenker det vil være for tøft for meg å se barn lide. Hvordan er de ulike avdelingene, hvordan fungerer det?

Jeg jobber som sykepleier på nyfødt intensiv og selvom det kan være tøffe situasjoner og sårt å se de minste av de minste ha det vondt eller få en hard start på livet så er jobben faktisk så utrolig verdt det. Og man opplever stort sett flere oppturer enn nedturer. 
Eneste måten å erfare hvordan de ulike avdelingene er og fungerer er å prøve seg frem selv. Man kan alltid spørre om mulighet for å hospitere på andre avdelinger man er nysgjerrig på :)

Anonymkode: 5cab9...ac7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan tenker de om en mannlig sykepleier begynner, er det velkomment? Teit spørsmål 

(Ikke meg du siterer, men..)

Ja takk til flere menn i yrket! Vi trenger sårt at kjønnsfordelingen jevnes ut litt.. (når det er sagt er det mange menn som er sykepleiere. Særlig på sykehus og i psykiatrien)

For min del går stresset ut på at du helst skulle vært ørten steder og gjøre ørten ting samtidig. Man må prioritere og det kan innimellom være tøft. “Alle” klager på lønna, jeg vil heller ha fler folk i jobb enn høyere lønn. Men her er det også store forskjeller med tanke på arbeidsplass. 

Men jeg er helt enig i den du siterer her. Det er så mye fint med yrket og du har sinnsykt mange valgmuligheter når det kommer til valg av arbeidsplass. Alt fra somatisk avdeling, psykiatri, eldre, nyfødte, saksbehandling, anestesi, poliklinikk, hjemmesykepleie, undervisning, salg av utstyr +++. 
Det er uendelig mange muligheter og du ser kun en liten brøkdel i løpet av studiet. Du er alltid sikret jobb. 

Endret av PostmannPat
Tillegg
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er omsorgsperson ville eg valgt vekk omsorgsyrket. Er tungt kvar dag sjå at folk ikkje får det de har krav på. At ein kan springe beina av seg og alikavell rekk ein ikkje over oppgåvene. 

Anonymkode: 81951...43a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har mange jobbmuligheter. Men husk - det ER en grunn til at 1/5 sykepleiere slutter (mange iløpet av noen år). Og det ER en grunn til at vi har hatt sykepleiemangel i så mange år. Tenk deg nøye om. 

Anonymkode: a417d...bb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er veldig velkomment :) Jeg er spesialsykepleier i psykiatrien og vi ønsker oss SÅRT flere menn. En kjønnsbalanse er så viktig for hele miljøet på avdelingen, og pasientene profitterer veldig godt på en god kjønnsfordeling!

Hva slags stress man møter som sykepleier kommer veldig an på hvor man jobber tror jeg. I eldreomsorgen er det mye fysisk stress. Løping, løfting etc. På akuttjenesten må man være pålogget HELE tiden, må tenke og handle lynraskt osv. Hos oss i psykiatrien handler det mest om psykisk stress. Det er stort sett fysisk rolig og vi har god bemanning, men det er krevende å høre alle de forferdelige historiene til folk (omsorgssvikt, overgrep, krigstraumer etc). Man kan også bli utmattet av å snakke med folk som er veldig deprimerte, eller å måtte ta vurderinger om noen faktisk kan komme til å ta livet sitt eller om det er "tomme" trusler. Det er en mental belastning. Men fysisk er det rolig og fint 😊 

Stress utsettes man for i alle ledd som sykepleier tror jeg, men det viktigste er hvordan arbeidsplassen håndterer det som helhet. Vi utsettes for veldig mye tungt på min avdeling, men vi har veldig gode rutiner og miljø for kollegastøtte, debrief og psykisk bistand fra bedriftshelsetjenesten. Det gjør jobben mye enklere enn om man skulle sittet med alt alene liksom :) 

Jeg har vært sykepleier i psykiatri i snart 15 år og elsker det :) Synes lønna som sykepleier var medium-minus, men som spesialsykepleier er den ganske god syns jeg!

Anonymkode: 760ae...f9f

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er veldig velkomment :) Jeg er spesialsykepleier i psykiatrien og vi ønsker oss SÅRT flere menn. En kjønnsbalanse er så viktig for hele miljøet på avdelingen, og pasientene profitterer veldig godt på en god kjønnsfordeling!

Er ferdig utdannet sykepleier neste år (mann). Har tenkt meg inn på psykiatrien, jobbet lenge i geriatrien og det var fint, men det er det som er så fint med sykepleieryrket er at du kan jobbe overalt om du har lyst å prøve noe nytt. Etterhvert tenker jeg ledelse, da slipper jeg turnusarbeid som er dritt, særlig fra kveld til dagvakt. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Knoot skrev (3 minutter siden):

Er ferdig utdannet sykepleier neste år (mann). Har tenkt meg inn på psykiatrien, jobbet lenge i geriatrien og det var fint, men det er det som er så fint med sykepleieryrket er at du kan jobbe overalt om du har lyst å prøve noe nytt. Etterhvert tenker jeg ledelse, da slipper jeg turnusarbeid som er dritt, særlig fra kveld til dagvakt. 

Geriatrien? Hvordan har du gjort det før utdanning?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Geriatrien? Hvordan har du gjort det før utdanning?

Jobber da masse ufaglærte omsorgsarbeidere i geriatri. Og hjelpepleiere.

Anonymkode: dda56...b92

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan man kombinere arbeid og sykepleiestudie? Eller er det obligatorisk oppmøte? 

Skrevet

Jeg vil anbefale at du tar noen ekstravakter på sykehjem/sykehus og ulike omsorgsinstitusjoner før du bestemmer deg for å ta den utdanningen. Det er ett givende arbeid og en viktig jobb, men det er ufattelig krevende og tungt, både psykisk og fysisk . Så det er viktig å være forberedt her og ha et reelt bilde av hva du går til. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min er sykepleier, og også andre i familien. Anbefaler det! Det er så mange ulike avdelinger på sykehus, sykehjem, hjemmetjeneste. Det kan være utrolig krevende, utrolig fint, mange fine menneskemøter, man hjelper og jobber med noe utrolig viktig! Det er lærerikt og nyttig, og ulike jobbmuligheter. Også kontor. 

Anonymkode: 30fe9...96f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Datteren min er sykepleier, og også andre i familien. Anbefaler det! Det er så mange ulike avdelinger på sykehus, sykehjem, hjemmetjeneste. Det kan være utrolig krevende, utrolig fint, mange fine menneskemøter, man hjelper og jobber med noe utrolig viktig! Det er lærerikt og nyttig, og ulike jobbmuligheter. Også kontor. 

Jeg har selv jobbet på sykehjem som pleiemedarbeider.

AnonymBruker
Skrevet

Kan være en ide å sette seg inn i ha turnus innebærer. Og at det kan innebære sen-tidligkombinasjoner. 

En tre ukers turnus med dag-kveldvakter kan se slik ut:

Uke 1: Fem vakter. Inkludert en sen-tidlig kombinasjon.

Uke 2: Seks vakter (arbeidshelg). Helga starter med en kveldsvakt fredag. Uken kan inneholde 1-2 sen-tidlig kombinasjoner. Helga vil ihverfall ganske ofte inneholde en sen-tidlig kombinasjon.

Uke 3: Fri mandag for hente seg inn etter seksvakters uke. Så fire vakter fra tirsdag til fredag.

I en sen-tidligkombinasjon så jobber man til 2200/2215/2230 på kvelden. Så skal man hjem og sove før oppmøte 0700/0730 neste dag. Noen føler på at de 5,5-6,5 timene med søvn man får imellom der kan være tøffe å stå i over tid.
Dette var en mulig turnus da. Andre oppsett finnes jo også. 

Anonymkode: f9e1c...388

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...