Gå til innhold

Jeg drømmer om å kjøre gjennom Italia på en lite motorsykkel. Men er det et risikoprosjekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hørt de har vill trafikk. Da blir man som myk trafikant ekstra sårbar.

Anonymkode: 6e3de...ba2

Skrevet

Jeg har kjørt en del i Italia, og trafikkulturen er vesentlig bedre enn sitt rykte. De er også hensynsfulle overfor myke trafikanter, som en motorsyklist jo delvis er. 

Jeg ønsker deg en trygg og spennende tur i et deilig land!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Risikoprosjekt ja. Sjansen for å dø er meget stor. Ti ganger større enn i Norge. Og på liten motorsykkel kan du gange med 10 igjen. På stor motorsykkel går det bedre. 

Anonymkode: 752b0...368

• Liker 1
Skrevet

Hadde det ikke vært bedre med en liten Fiat?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør på et mc-forum eller på facebooksida til Wima i stedet. Men tenker du å kjøre 125 kubikker helt til Italia? Eller hva mener du med liten sykkel?

Anonymkode: 47254...127

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Heier i utgangspunktet på idéen, men det er noen faktorer du bør ha i mente. Jeg går ut fra at du selvsagt har nødvendig førerkort. Jeg går også ut fra at du ikke har tenkt å kjøre fra Norge 😁, men kjøpe eller leie der nede. Fra nord til syd er Italia er det rundt 70 mil, og du har neppe tenkt å kjøre hele strekningen?

Et spørsmål er om du er en habil fører, eller om du kun har en romantisk oppfatning av kjøring med Vespa, halvhjelm og solskinn i vakre omgivelser...

Italiensk kjørekultur er ikke som vår. Vi snakker ikke Balkan eller Vietnam, men dog... Hvis du har tenkt på langtur så er en 500cc eller større helt klart å anbefale. Det gir deg mye mer handlingsrom på landeveien, og er mye mer komfortabelt. En Vespa med trillebårhjul egner seg best i bytrafikk-ish.

Hvis du ikke har kjørt på to hjul i Italia tidligere (og det antar jeg du ikke har gjort siden du spør her) så anbefaler jeg å leie noe for noen dager på en ferietur i første omgang. Å være turist i Roma på en leid Vespa er f.eks. gøy, men også spennende på en ikke alltid positiv måte.

Anonymkode: 57c95...c1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hørt de har vill trafikk. Da blir man som myk trafikant ekstra sårbar.

Har vært flere ganger i italia. Mange motorsyklister fra andre land på ferie der. Fine veier og flere felt. Bedre enn tyrkia og spania på kjøringen. ihvertfall i nord. Alltid noen tullinger men sånn er det overalt!

Anonymkode: e9b0b...963

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjørt mye i Italia, men ikke lettmotorsykkel. Det hadde jeg aldri turt. Farten er høy, man tenker ikke avstand og vikeplikt slik som i Norge, og man skal være veldig dyktig for å manøvrere i trafikken. 

Det sagt, det finnes områder der jeg ser det kan være nydelig å bruke motorsykkel som fremgangsmåte. For eksempel i Piemonte, og deler av Toscana. Der byene ikke er så store, og tempoet roligere. 

Anonymkode: b9ec1...07d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 10.03):

Spør på et mc-forum eller på facebooksida til Wima i stedet. Men tenker du å kjøre 125 kubikker helt til Italia? Eller hva mener du med liten sykkel?

Anonymkode: 47254...127

Vil leie en sykkel i Italia. 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 10.55):

Heier i utgangspunktet på idéen, men det er noen faktorer du bør ha i mente. Jeg går ut fra at du selvsagt har nødvendig førerkort. Jeg går også ut fra at du ikke har tenkt å kjøre fra Norge 😁, men kjøpe eller leie der nede. Fra nord til syd er Italia er det rundt 70 mil, og du har neppe tenkt å kjøre hele strekningen?

Et spørsmål er om du er en habil fører, eller om du kun har en romantisk oppfatning av kjøring med Vespa, halvhjelm og solskinn i vakre omgivelser...

Italiensk kjørekultur er ikke som vår. Vi snakker ikke Balkan eller Vietnam, men dog... Hvis du har tenkt på langtur så er en 500cc eller større helt klart å anbefale. Det gir deg mye mer handlingsrom på landeveien, og er mye mer komfortabelt. En Vespa med trillebårhjul egner seg best i bytrafikk-ish.

Hvis du ikke har kjørt på to hjul i Italia tidligere (og det antar jeg du ikke har gjort siden du spør her) så anbefaler jeg å leie noe for noen dager på en ferietur i første omgang. Å være turist i Roma på en leid Vespa er f.eks. gøy, men også spennende på en ikke alltid positiv måte.

Jeg har MC og kjørt det i flere år. Akkurat nå er sykkel solgt ifm ny bolig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 10.55):

Det er omtrent dobbelt så langt fra helt nord til helt syd (fastland).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...