AnonymBruker Skrevet 14. juli #1 Skrevet 14. juli Ref det legen forteller om i artikkelen. Dere som gjør dette. Håper dere skjønner at dere ødelegger hele systemet! Enig i at folk må ta seg kraftig sammen. Tåler vi virkelig så lite for tiden? Jeg er skremt, og blir faktisk oppriktig trist. https://www.vg.no/nyheter/i/0VRoa0/nikolai-astrup-om-sykemelding-folk-maa-ta-seg-sammen Anonymkode: 074ce...fd8 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #2 Skrevet 14. juli Nettopp pga dette har jeg bestilt legetime ETTER ferien for noe jeg kanskje egentlig burde tatt før ferien. Orker ikke at andre skal spekulere i om jeg planla det. Nå skal det sies at jeg har reist på ferie med familien, men alt i meg skriker at jeg burde latt være, så jeg har ikke akkurat en "vanlig" ferie. Men det er mitt ansvar, så klart. Legetime midt i august istedenfor. Både for at folk ikke skal si noe, og for å ikke ødelegge for familien. Anonymkode: 287bb...9e7 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #3 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nettopp pga dette har jeg bestilt legetime ETTER ferien for noe jeg kanskje egentlig burde tatt før ferien. Orker ikke at andre skal spekulere i om jeg planla det. Nå skal det sies at jeg har reist på ferie med familien, men alt i meg skriker at jeg burde latt være, så jeg har ikke akkurat en "vanlig" ferie. Men det er mitt ansvar, så klart. Legetime midt i august istedenfor. Både for at folk ikke skal si noe, og for å ikke ødelegge for familien. Anonymkode: 287bb...9e7 Skjønner ikke hva du mener. Hvis du er syk er det jo en helt annen sak. Anonymkode: 074ce...fd8 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli #4 Skrevet 14. juli Vet om flere som har misbrukt systemet tidligere. En bekjent som var sykmeldt friskmeldte seg til ferie pga dårlig i beina. Har jobb der det er gåing hele dagen. Etter ferie sykmeldte seg igjen. Vedkommende ble filmet dansende med høyhælte sko og ingen tegn til bein problemer. Der jeg jobba var det et par som alltid var syk torsdag og fredag eller mandag og tirsdag. Viste seg at enten reiste de til hytta eller langhelg til utlandet. Vi var ikke en bedrift der man kunne ta opptil 8 dager sykdom men "vanlig " egenmelding. Vedkommende fikk beskjed om og levere sykmelding ved hver sykdom fravær da de mistenkte misbruk. Legevakta her jeg bor hadde en sak i avis for noen år siden da vi hadde knallflott sommer at det kom folk og skulle ha sykmelding, i tillegg hadde de med seg bag for og reise på stranda. Du kan trygt si det sånn at det fikk de ikke. Mange som ble avvist. Anonymkode: 02f69...108 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #5 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nettopp pga dette har jeg bestilt legetime ETTER ferien for noe jeg kanskje egentlig burde tatt før ferien. Orker ikke at andre skal spekulere i om jeg planla det. Nå skal det sies at jeg har reist på ferie med familien, men alt i meg skriker at jeg burde latt være, så jeg har ikke akkurat en "vanlig" ferie. Men det er mitt ansvar, så klart. Legetime midt i august istedenfor. Både for at folk ikke skal si noe, og for å ikke ødelegge for familien. Anonymkode: 287bb...9e7 Det er jo faktisk bare idiotisk av deg å vente med den timen om det faktisk er noe som ikke burde vente! Blås i hva andre tenker og prioriter helsen din først og fremst❤️ Anonymkode: 2d5f5...7f2 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli #6 Skrevet 14. juli Har jobbet med flere luringer som sykemelder seg i ferien eller på slutten av ferien for å flere uker fri. De er gjengangere, som har gjort det i tidligere jobber, i jobben der jeg jobber og flere av dem i nye jobber. Karensdager er jeg ikke for. Det vil mest sannsynlig føre til at mennesker går på jobb med omgangssyke, influensa etc. fordi de ikke har råd til å være hjemme. Korttidsfraværet er ikke det største problemet i Norge. Men jeg håper det snart kommer en ordning på at man går kraftig ned i lønn etter x-antall dager fraværende fra jobb for å få ned langtidsfraværet. Samt en kontrollordning for leger som skriver ut sykemeldinger for piss og ingenting. Anonymkode: 81a45...32e 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #7 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har jobbet med flere luringer som sykemelder seg i ferien eller på slutten av ferien for å flere uker fri. De er gjengangere, som har gjort det i tidligere jobber, i jobben der jeg jobber og flere av dem i nye jobber. Karensdager er jeg ikke for. Det vil mest sannsynlig føre til at mennesker går på jobb med omgangssyke, influensa etc. fordi de ikke har råd til å være hjemme. Korttidsfraværet er ikke det største problemet i Norge. Men jeg håper det snart kommer en ordning på at man går kraftig ned i lønn etter x-antall dager fraværende fra jobb for å få ned langtidsfraværet. Samt en kontrollordning for leger som skriver ut sykemeldinger for piss og ingenting. Anonymkode: 81a45...32e Har sjefen da foretatt seg noe for å bestride sykemeldingen da? Tror ledere er for treige og redde for å gjøre det i det fleste tilfeller. Anonymkode: 074ce...fd8
AnonymBruker Skrevet 14. juli #8 Skrevet 14. juli Det er mye snakking om at folk tåler lite og bla bla bla, men hvem er det de sier dette om? Der var ett eksempel på en dame som ønsket sykemelding for å "komme seg" til ferien, og det er jo naturligvis helt håpløst. Men andre, da? Egentlig håper jeg at dette fører til at alle, spesielt de usynlig syke, kommer på jobb syke. Så kan kollegaene og klienter/pasienter/kunder få se hvor hyggelig det er, og se hvor mye det hjelper å be de "ta seg sammen". For jeg mistenker at noe her er spesielt rettet mot de som sykemeldes av psykiske årsaker. Kast skammen ut vinduet, ikke legg lokk på noe, og vips så vil sjefen at du skal dra til legen og få sykemelding. Anonymkode: 1af62...a8b 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli #9 Skrevet 14. juli Jeg er for første gang i mitt liv sykmeldt. Og det nå i juli, midt i sommerferien. Årsaken er psykisk belastning etter alvorlig sykdom og dødsfall i nær familie, samt svært alvorlige fysiske problemer som jeg rett og slett ikke har hatt tid til å ta tak i tidligere. Må innrømme at jeg gir fullstendig faen i hva folk tror og tenker om at jeg er sykemeldt i ferien. Og på jobben min har vi allerede skyhøyt fravær, noe som absolutt har bidratt til de potensielt dødelige fysiske problemene jeg har nå. Jeg er lei av å tenke lojalitet mot arbeidsgiver når så mange andre ikke gjør det. Uansett ingen som takker meg hvis jeg dør fordi jeg presset kroppen for hardt. Anonymkode: c85db...2ec 1 4 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli #10 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Skjønner ikke hva du mener. Hvis du er syk er det jo en helt annen sak. Anonymkode: 074ce...fd8 Kanskje ikke syk som sådan. Fullstendig på felgen etter år med forelder sykdom og deretter død for et par-tre måneder siden. Har også vært syk selv (og sykemeldt) med påfølgende operasjon. Sliter med stress-synptomer hele tiden også når jeg 'slapper av', har fysiske vondter jeg ikke har hatt før og alt stritter i mot inni meg når jeg er sammen med andre. Men later som ingenting foreløpig for å ikke ødelegge for eller belaste andre. Har i første omgang bestilt time til blodprøver osv for å se om det er noe der. Så ikke syk som i influensa, brukket bein eller hjernerystelse nei. Derfor venter jeg. Anonymkode: 287bb...9e7
AnonymBruker Skrevet 15. juli #11 Skrevet 15. juli Jeg synes disse sakene fordummer hele sykefraværsdebatten. Det har helt sikkert skjedd det som beskrives i artikkelen, men jeg tviler på at dette er et veldig utbredt fenomen. Det er ikke slike tilfeller som ligger til grunn for det høye sykefraværet i Norge. Anonymkode: 7f40f...fde 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli #12 Skrevet 15. juli Rart at sykemelding "før eller etter ferie" skal være et tema? Er ikke sykemelding noe man får når legen vurderer at man er for syk til å jobbe, helt uavengig av når på året det er? Er man sykemeldt i ferien har man uansett krav på å ta ut den ferien senere. Anonymkode: 7450c...c35 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli #13 Skrevet 15. juli Unektelig en negativ holdningsendring ja. Mange legevenner som bekrefter det. Håper på 80% utbetaling etter 6 mnd. sykefravær. Det er også en SVÆRT god ordning. Anonymkode: 94f7b...948
AnonymBruker Skrevet 15. juli #14 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Rart at sykemelding "før eller etter ferie" skal være et tema? Er ikke sykemelding noe man får når legen vurderer at man er for syk til å jobbe, helt uavengig av når på året det er? Er man sykemeldt i ferien har man uansett krav på å ta ut den ferien senere. Anonymkode: 7450c...c35 Jo, det har du rett i. Det er i alle tilfeller legen som sykemelder. Som pasient må man selvfølgelig ikke bruke sykemeldinger heller, man kan la være å sende den inn (men da gjør man jo ikke som legen anbefaler). Poenget er jo at man i noen tilfeller kan vente med å oppsøke lege, dersom man mistenker at fastlegen vil foreslå/ønske en sykemelding. Det er det jeg har gjort nå feks, samt at jeg jo kunne sjekke om det hjalp å ha ferie (siden jeg har reist på planlagt/bestilt tur). Noen sykdommer er litt "glidende" og det finnes ikke alltid noen fasit. Det som funker for en funker ikke nødvendigvis for en annen. Jeg er HELT enig i at dersom noen spekulerer i det, så er det overhodet ikke bra! Og at noen gjør det, selv om det ikke er mange, det har selv fastlegen min innrømmet en gang vi diskuterte sykemelding og hun sa at ingen ØNSKET sykemelding (da jeg sa jeg ikke ønsket det), så så jeg på henne og sa at noen gjør vel det, og da måtte hun humre litt og bekreftet at joda, noen få gjaldt nok det). Når leger selv, som i denne artikkelen, opplever det, så er det nok noe i det. Men selvfølgelig er det like "lov" til å være syk uansett årstid og sesong, hvis man faktisk er syk!! Anonymkode: 287bb...9e7
AnonymBruker Skrevet 15. juli #15 Skrevet 15. juli Er legene som sykmelder. De må bare oftere sette foten ned. Min fastlege sykmelder så og si aldri, men er nøye med å følge opp pasienten og henviser fort videre om det er noe. Jeg endre opp med en spesialist som ville sykmelde meg, men ikke legen. Hadde resistente gule stafylokokker og jobber på sykehus. Ble i jobb, men ytterst nøye med hygiene. Anonymkode: 382ee...1ed 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #16 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Rart at sykemelding "før eller etter ferie" skal være et tema? Er ikke sykemelding noe man får når legen vurderer at man er for syk til å jobbe, helt uavengig av når på året det er? Er man sykemeldt i ferien har man uansett krav på å ta ut den ferien senere. Anonymkode: 7450c...c35 Eller når legen ikke har tid eller ork til å ta diskusjoner med vanskelige pasienter som mener at de fortjener sykmelding når kjæresten gjorde det slutt i ferien, eller som fikk en lett forkjølelse på Rhodos. Jeg tror vi skal begynne og lytte til legene som sitter i dette daglig. Det må jo være en slitasje på dem også. Anonymkode: 21d45...6c4 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #17 Skrevet 15. juli Venninnen min ble forkjølt i ferien. Lå hjemme eller på stranda og slappet av. Fikk sykemelding en uke for å ta igjen den tapte ferien hvor hun ikke hadde noen spesielle planer. Jeg synes det er helt IDIOTISK! Turte selvsagt ikke si det høyt. Anonymkode: 074ce...fd8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå