Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hufsa
Skrevet

Sto på badet med min datter i dag, så sier hun "mamma, det klør i hodet"..Samme uke hadde vi fått brev fra skolen om lus..

Bruker lusekammen på henne, og der setter det seg fast 3 fete lus :sjokkert:

Rett på apotekt å få lusemiddel i håret. Håper bare det ikke er noen

flere i håret henens i morgen når jeg skal skylle vekk dette midlet...

Vel...ville bare fortelle det.. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Uff, ekkelt, men godt dere oppdaget det da, og tok affære. Sånt kan jo skje med alle.

Gjest Enestående mor
Skrevet

Uffda.

Lusene er nok borte imorgen. Vi har hatt lus en gang og de var borte dagen etter at vi hadde lusemiddel på barna.

Men ekkelt er det. Den gan vi hadde det måtte jeg ta meg sammen for ikke å bli hysterisk sånn at jeg skremte de små :ler:

Gjest Hufsa
Skrevet

:ler:

Inni meg var jeg småsvett, men ovenfor min datter var jeg svært rolig :)

Gleder meg iallefall til å dusje henne i morgen...

Huff nå klør det over hele meg... :forvirret:

Gjest Enestående mor
Skrevet
Huff nå klør det over hele meg... :forvirret:

:ler:

Kjenner meg igjen der ja :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

Men må du ikke vaske alt sengetøy og bruke lusekur på deg selv også?

Gjest Hufsa
Skrevet

Jo alt sengetøyet må vaskes på 60 grader, men jeg vasket det på 90 for sikkerhets skyld :sjarmor:

Alle koseydr, klær må i fryseren

Lusemiddel skal visstnok i følge apoteket kun brukes på de som har lus eller egg, dette har med at lusen ikke skal bli resident mot midelet.

Gjest Gjesta
Skrevet

Takk for at du gadd å svare, vi har sluppet unna her i huset så langt, men man vet jo aldri. :)

Gjest Enestående mor
Skrevet

Husker når jeg var ung jeg. Da var det en skam å få lus, og alt av klær sengtøy osv måtte vaskes. Selv om det lå rent og pent i skapene. Rundvask med salmiakk i hele huset måtte også til. Å de som var så uheldig å få lus prøvde å holde det innenfor husets 4 vegger. Ingen måtte få vite at man hadde fått lus i huset siden det var et sikkert tegn på urenslighet :ler::ler::ler:

Godt vi ikke har det sånn idag.

Skrevet

Nå er heldigvis hodelus ikke lengre noe å skamme seg over, og det skjer i de beste familier.

jeg begynner å klø bare jeg tenker på det...

Skrevet
Men må du ikke vaske alt sengetøy og bruke lusekur på deg selv også?

P.g.a. fare for resistens skal lusemiddel ikke brukes forebyggende. Derimot kan man kemme regelmessig.

Vask det som kan vaskes ved 60 grader og hiv resten i fryseboksen.

Ang. bruk av lusemiddel anbefales det også å kemme en time etter at lusemiddel er satt inn i håret. Dette for å få bort lus som bare har svimet av og ikke dødd.

Skrevet

Bre en liten kommentar til "enestående mor" sitt innlegg. Lus er faktisk et renslighetsproblem i våre dager. Hvis lusa kan velge mellom et "rent" og et "skittent" hår, så velger den det "rene".

Ellers kan sjampo med tetreolje forebygge lus, bare et lite tips til dere som gjerne vil være "føre var".

Gjest Gjest
Skrevet

Tror dere kanskje at den overdrevne bruken av lue i våre dager kan være en årsak til at så mange får lus?

Den trives jo hvis den får ha det varmt og godt...

Bare lurer. Har tenkt litt på det.

Gjest Gjest
Skrevet

Stesønnen fikk lus i fjor. Faren hans kom og viste meg "et rart dyr som NN hadde på skulderen". jeg satte i et hyl og skrek at det rare dyret var ei lus. Ned på apoteket - kjøpe lusekur - gre og gre og gre... Det gikk heldigvis over, men var sjokkskadd over min samboers manglende innsikt i hvordan lus ser ut. Det har kommet SÅÅÅ mange meldinger fra skolen opp gjennom åra om at nå er det lus, og faren visste at bestekompisen til sønnen hadde lus. Likevel - i vårt hjem fantes det ikke luskam engang. Det hevdes at lus ikke skyldes dårlig hygiene, men å ta seg tid til å gre ungen med lusekam hver gang ungen har vasket håret - istedenfor å la ham legge seg med vått hår - og han har ganske mye hår - har så absolutt noe med hygiene å gjøre.

Gjest Bodillen
Skrevet

Har vært så heldig å ha lus selv også, jeg - to ganger... Smittet av datteren min en gang, og av en niese på overnattingsbesøk en annen gang... Siste gangen var jeg ikke så hysterisk, og jeg greide faktisk å bli kvitt det kun ved hjelp av luskam. Jeg oppdaget lusa hennes dagen etter hun kom hit, og sjekket meg selv med en gang, siden hun hadde grått og fått ligge i senga mi om natta. Så de hadde vel ikke rukket å legge egg i hodet mitt engang, tenker jeg...

Datteren min har ikke hatt lus siden den gangen for ca 4 år siden, og jeg følger noen enkle regler for å forebygge; Alltid oppsatt (helst flettet) hår på skolen, har innprentet henne at hun aldri bytter lue eller hårstrikker/spenner med andre. Også sjekker jeg henne jevnlig. Lusa oppholder seg ofte nederst i bakhodet, mot nakken.

Jeg vet om veldig mange som er blitt smittet av å låne ridehjelm, så da datteren vår begynte å ri kjøpte jeg egen hjelm til henne med en gang.

Lusa greier ikke å leve lenge uten næring, så man trenger ikke vaske eller fryse alt mulig. Etpar døgn uten blod, så er den dau.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...