AnonymBruker Skrevet 13. juli #1 Skrevet 13. juli Når man vasker klær på 60 grader, tar det garantert bort alle bakterier? Feks om en vasker kjøkkenkluter sammen med truser og kluter for kroppsvask o.l. Jeg klarer liksom ikke å slå meg til ro med det, så dersom jeg vasker truser og kjøkkenkluter/håndklær sammen så vasker jeg på 70-90 grader for sikkerhetsskyld. Og tørr da heller ikke å fylle opp maskinen. Alternativt så deler jeg inn 60-graders vasken i kjøkken og bad. Hvordan gjør dere det? Og hva gjør dere dersom dere skitner til ullplagg og annet sensitivt tøy slik at det egentlig burde kokes? Noen mener sitronsåpe gjør susen og at man bare kan legge ullplaggene i en bøtte med sitronsåpevann før maskinvask på ullprogram. Stemmer dette? Vil det ikke kunne bli igjen smuss av bakterier i maskin og plagg da? Anonymkode: e59ed...a03
Daisy-love Skrevet 14. juli #2 Skrevet 14. juli Jeg puster med magen, og tenker det meste går fint jeg 😄 Her vaskes mye sammen, og jeg tilpasser temperaturen, men tenker ikke så mye mer over det. Eneste er at vi har egne håndklær til gjester, og de vaskes alltid på høy temperatur, og blir passet ekstra på. Ellers en salig blanding etter hva som trengs å vaskes. Gått fint til nå 🤪😆🫠 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #3 Skrevet 14. juli Jeg klarer ikke å vaske truser og dusjkluter i samme maskin som kjøkkenkluter/håndklær. I teorien så vet jeg det blir rent nok, men det byr meg i mot. Setter heller på to maskiner. Anonymkode: 38eb0...274
AnonymBruker Skrevet 15. juli #4 Skrevet 15. juli Håndklær, undertøy osv vaskes på 60 grader (men ikke sammen), kjøkkenkluter o.l på 90-95 grader. Hvis kjøkkenklutene er av mikrofiber må temperaturen over 85 grader for at de skal "slippe" dritten og bli rene (hvis det står lavere temperatur enn 85 grader på vaskelappen er det ikke mikrofiber). Har aldri opplevd at ikke strikkeplagg eller annen finvask blir ren etter vanlig vask i maskin. Hvis jeg er redd for at det ligger smuss/bakterier igjen i maskinen kjører jeg en trommelrens. Anonymkode: 85990...bb9
AnonymBruker Skrevet 15. juli #5 Skrevet 15. juli Poenget med vaskemaskin og bakterier er jo å drepe dem med såpe og skylle dem vekk. Burde være unødvendig å koke alt? Anonymkode: 8258f...473
AnonymBruker Skrevet 15. juli #6 Skrevet 15. juli Aldri vasket noe som helst av klær på 60 grader. Kun håndkler. Jeg lever enda tror jeg. Anonymkode: 06d15...6c7 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #7 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 1.10): Når man vasker klær på 60 grader, tar det garantert bort alle bakterier? Feks om en vasker kjøkkenkluter sammen med truser og kluter for kroppsvask o.l. Jeg klarer liksom ikke å slå meg til ro med det, så dersom jeg vasker truser og kjøkkenkluter/håndklær sammen så vasker jeg på 70-90 grader for sikkerhetsskyld. Og tørr da heller ikke å fylle opp maskinen. Alternativt så deler jeg inn 60-graders vasken i kjøkken og bad. Hvordan gjør dere det? Og hva gjør dere dersom dere skitner til ullplagg og annet sensitivt tøy slik at det egentlig burde kokes? Noen mener sitronsåpe gjør susen og at man bare kan legge ullplaggene i en bøtte med sitronsåpevann før maskinvask på ullprogram. Stemmer dette? Vil det ikke kunne bli igjen smuss av bakterier i maskin og plagg da? Anonymkode: e59ed...a03 Ingenting annet enn sterilisering med enten en steriliserer på godt over 200 grader eller autoklaver, alternativ dessinfeksjonspreperater tar bort alt av bakterier. Tenk på offentlige sykehus, kafeer ol. Sykehusene vasker tøy på 55 grader, service og bestikk vaskes ved ulike temperaturer. Dine egne bakterier tåler du bedre enn fremmede bakterier. 60 grader og en lang vaskeprosessen dreper mye men aldri alt. Tørking og tørre klær som ligger noen dager gir og dårlige vekstforhold for bakterier. Er du usikker på koppehåndklær, kjøkkenkluter ol. Så kok opp en stor kjele med varmt vann til det koker og legg klutene oppi. Skru av varmen og legg lokket på. La det ligge noen minutter og skyll i iskaldt vann. Da er der enda mindre som kan leve i tekstilene. (Forutsatt at tekstilene det er snakk om tåler 100 graders varmt vann). Anonymkode: 5779b...bbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå