Gå til innhold

Er det vanlig å vite hvor mye penger man har til enhver tid?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer snakket litt om penger tidligere i dag, og jeg har et ganske avslappet forhold til det. Vi snakket om jeg visste hvor mye jeg hadde på brukskonto til en hver tid, og summen jeg sa så bommet jeg med 30k i positiv retning, og hun fikk helt sjokk. Jeg tenkte ikke så mye på det, men lurer nå på om det er vanlig å ha stålkontroll på hvor mye penger man har på konto hele tiden? 

Anonymkode: 1e929...751

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nok ikke stålkontroll, men jeg bommer virkelig ikke med 30 000 kroner på brukskontoen!

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg og samboer snakket litt om penger tidligere i dag, og jeg har et ganske avslappet forhold til det. Vi snakket om jeg visste hvor mye jeg hadde på brukskonto til en hver tid, og summen jeg sa så bommet jeg med 30k i positiv retning, og hun fikk helt sjokk. Jeg tenkte ikke så mye på det, men lurer nå på om det er vanlig å ha stålkontroll på hvor mye penger man har på konto hele tiden? 

Noen må det for å klare seg ja, men bra du ikke trenger å tenke så mye på det. 

Anonymkode: 3ac3e...833

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt stålkontroll har jeg kanskje ikke til enhver tid, men det er ikke langt unna. Det er jo veldig enkelt i våre dager siden man bare trenger å trykke på en app, og jeg sjekker saldoen i mine to banker jevnlig. Så jeg vil anta at det er ganske vanlig? 

Anonymkode: d03b3...ef8

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok det har med hvor bemidlet man er, om man føler stress med å ikke ha kontroll på økonomien. 
Vi uføre bommer ikke med 30k, vi må vite nøyaktig hva vi har å rutte med i tilfelle noe hender.
De som tjener en million i året trenger ikke å bekymre seg, det kommer nye penger inn hele tiden.

Anonymkode: efd35...417

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du så mye stående på brukskonto? 

Jeg vet sånn omtrent hvor mye jeg har på ulike kontoer og i fond. 

Anonymkode: 52c05...98e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har full oversikt, liker det best sånn så det ikke kommer noen overraskelser. 

Anonymkode: b5352...e77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha jeg kunne bommet med like mye jeg og, TS

Anonymkode: 4520c...b32

AnonymBruker
Skrevet

Bare så det er klart, var ikke ment å provosere. Jeg er på ingen måte rik, men jeg klarer meg liksom med det jeg har, og har ikke noe luksusforbruk. 

Utover dette så tenker jeg kanskje veldig lite på penger i forhold til andre, det er liksom bare der, og sjekker konto kanskje 1-2 ganger i mnden når jeg skal godta regninger etc. Lurte bare på hvordan andre har det.

Så klart hvis man er uføre, eller sliter med penger så forstår jeg jo åpenbart at dette er forskjellig, og man er avhengig av å ha oversikt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god kontroll på hva jeg har av penger, men det er ikke mye. Har en konto med 50k som ikke røres med mindre noe virkelig viktig må brukes av den.  Ellers lønn og brukskonto, brukes til den blir tom, noe til overs spares.  

Mannen min har ikke kontroll på pengene, bruker penger til han er blakk og lever fattig til neste lønning. Han har også svært høy lønning, så det drypper jo på meg. Hans valg å sløse, men jeg er den med penge på konto. 

Anonymkode: ac94e...bcb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sånn halvveis oversikt, men det er pluss minus noen hundre tusen. Alltid litt spennende å se i nettbanken. 

Anonymkode: 2d1f1...f03

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har sånn halvveis oversikt, men det er pluss minus noen hundre tusen. Alltid litt spennende å se i nettbanken. 

Anonymkode: 2d1f1...f03

Jeg har også sånn halvveis oversikt, bortsett fra at det gjerne er pluss/minus noen millioner. Like spennende å se i nettbanken hver gang. :ironi:

Anonymkode: e802f...fb7

• Liker 9
Skrevet

altså vet jo ikke hva jeg har nedi til kronen, men vet om jeg har ca 10k eller 40k liksom, nå er jo jeg så gjerrig at jeg flytter forbruks pengene vær måned over fra den vanlige brukskontoen til en spare brukskonto, dette er forde jeg får litt rente på de da istedenfor at de står med 0%, så flytte jeg over ca det jeg beregne å bruke ukentlig, da må jeg jo følge litt med så jeg slippe å måtte plutselig stå i butikken med kø og overføre penger.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke stålkontroll og har et avslappet forhold til penger, men hadde ikke bommet med 30 000 i pluss. 

Jeg er mer sånn som plutselig er blakk når jeg trodde jeg hadde penger 😅  

Anonymkode: 24dd4...4b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke stålkontroll og har et avslappet forhold til penger, men hadde ikke bommet med 30 000 i pluss. 

Jeg er mer sånn som plutselig er blakk når jeg trodde jeg hadde penger 😅  

Anonymkode: 24dd4...4b2

Forstår jeg er i mindretall, mulig jeg hadde truffet bedre hvis jeg hadde sjekket oftere, hvor ofte sjekker du konto da? Jeg sjekker ved lønning, og når regninger betales, ca 2 ganger i mnden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ganske god kontroll ja. Jeg vet sånn ca hvor mye jeg har på brukskontoen. Kan bomme med en tusenlapp. Jeg er inne og ser på saldoen flere ganger i mnd. jeg liker å ha en viss oversikt. Og et budsjett. Om jeg holder den kan være noe annet. Men jeg prøver å holde en viss kontroll på hva jeg bruker pengene på

Anonymkode: 7a348...31a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne fint bommet på det samme eller mer, ts. Betyr ikke at man ikke har oversikt / god økonomisk sans.

Jeg har alltid betalt regninger i tide, investerer i fond osv, men har såpass romslig økonomi at jeg ikke behøver å ha 100% oversikt over hva som ligger på brukskontoen til enhver tid. Titter innom av og til og fører evt. større overskudd over til sparing/investeringer. 

Anonymkode: 7e18d...38a

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg vet sånn cirka hvor mye jeg har på brukskontoen og sparekontoen. Kan fint bomme med noen tusen, men vet sånn cirka hvor mye jeg har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helt stålkontroll og sjekker mobilbank hver dag. Jeg har aldri mer enn ca. 5000 kroner på brukskonto. Alt over det blir satt på budsjettkontoen min der jeg får lønna mi innbetalt. Jeg har i tillegg regningskonto, to sparekontoer, fond og en reisekonto, der jeg setter inn alt jeg får av overtidsbetaling inn. Jeg har også et enkeltpersonforetak, og en konto for det jeg tjener der. 

Alt som står igjen på budsjettkontoen min hver måned, blir satt inn på sparekonto. 

Anonymkode: 80fd1...2ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kontroll på økonomien min. Men kunne fint bommet på 30’ pluss. Dette fordi regninger som huslån, forsikring osv ligger til forfall. Så ikke alltid jeg vet om det er betalt eller ikke (ligger til forfall på datoer), så da kunne jeg fint bommet.

Og til de som sier de har bare små beløp på brukskonto, da ville kontoen min blitt trukket i minus for regningene skal jo betales og ligger jevnt til forfall hele måneden. Så må jo ha en del penger på konto. Har barn så plutselig kommer det kostnader der også, fakturaer på høstens aktiviteter, vi har ikke reist på ferie enda så kommer til å gå en del på restaurant osv også. 

Anonymkode: 9b253...6d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...