Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, vi har vært sammen i 17 år, er gift, har to barn og har felles økonomi. Vi har et matkort hvor med kredittgrense på 25000 pr 45. Dag. Det er jeg som gjør hovedinnkjøpene, men han kjøper så mye ekstra. I løpet av en mnd. bruker han 100 kr dagen på lunsj, 1000 kr på kaffebønner og 2000 på ekstra i butikken (øl og eksklusive matvarer de ikke har på meny). Jeg handler på meny nettbutikk og får levert varer hver torsdag. Jeg tar meg av all planlegging, spøe alltid om han skal ha noe, og det skal han aldri.  Jeg drikker ikke øl eller kaffe, så dette blir kun konsumert av han. Han ønsker ikke å bidra noe mer til felleskostnadene. 

Nå når vi kredittgrensen hver mnd, bare for å vise han at matbudsjettet ikke er uendelig. Hva gjør dere i forhold til dyre egne vaner? Jeg forstår at tingene han kjøper i prinsippet er mat, men jeg ser på det mer som hobby når det må kjøpes i spesielle butikker, kun nytes av han og ikke kan kjøpes sammen med resten av maten. Tar gjerne innspill på dette. 

jeg føler jeg betaler alt, er det naturlig at selvom ting er min idé som ikke faller innenfor mat skal jeg betale alt. F.eks sommerferie, han er fornøyd med å sitte hjemme og spille PlayStation, er det da naturlig at jeg betaler aller utsikter fordi jeg ville ut av huset? Har to barn i barnehagealder. Hvis jeg tar med barna og drar uten han blir han sur, hvis han blir med blir han sur og sitter og boikotter hele turen. Men uansett, jeg må betale. 

Endret av Sliten88
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi fordeler inntektene våre ut på ulike kontoer. Matkonto, brukes kun til det familien skal ha felles. Min mann snuser, drikker øl osv. Det gjør ikke jeg. Det bruker han sine "lommepenger til". Jeg leser hauger med bøker, går til hudpleie osv, det bruker jeg mine lommepenger til. 25.000 kr på forbruk i måneden er veldig mye penger. Kanskje det er lettere for han å begrense seg, dersom han har det han skal bruke til privatforbruk på sin egen konto. Blir mer synlig da. 

Vi gjør også sånn at det som er til overs fra matkontoen hver måned føres over på feriekonto. Dermed et felles mål om å stramme inn litt for å få en bedre ferie. 

Anonymkode: 9da6a...dc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De summene du beskriver er jo hinsides all fornuft. 

Jeg ville tenkt at hvis dere absolutt skal ha separat økonomi så må også luksus som kun gjelder ham, betales av ham. 

Han høres ikke akkurat ut som noen medaljefangst. Han vil ikke betale selv og derfor er det avklart? Er han mann eller tenåring?

Med det sagt så er det absurd å handle all mat på meny. Du får det jo ikke dyrere enn det. 

Vi er en småbarnsfamilie på to voksne og to barn i barnehagealder og vi bruker ca 10 000 på mat i måneden og da spiser vi utelukkende råvarebasert med fokus på økologiske matvarer. Vi sparer altså på ingen måte når det kommer til mat. 

Forbruket deres er absurd. 

Anonymkode: 2cbab...6aa

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

hvorfor er du sammen med og har fått barn med et voksent barn??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så nysgjerrig på hvilke eksklusive matvarer han kjøper som de ikke engang har på Meny? Det er på Meny jeg kjøper mine eksklusive varer. :fnise: 

Anonymkode: f1d4a...54a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

De summene du beskriver er jo hinsides all fornuft. 

Jeg ville tenkt at hvis dere absolutt skal ha separat økonomi så må også luksus som kun gjelder ham, betales av ham. 

Han høres ikke akkurat ut som noen medaljefangst. Han vil ikke betale selv og derfor er det avklart? Er han mann eller tenåring?

Med det sagt så er det absurd å handle all mat på meny. Du får det jo ikke dyrere enn det. 

Vi er en småbarnsfamilie på to voksne og to barn i barnehagealder og vi bruker ca 10 000 på mat i måneden og da spiser vi utelukkende råvarebasert med fokus på økologiske matvarer. Vi sparer altså på ingen måte når det kommer til mat. 

Forbruket deres er absurd. 

Anonymkode: 2cbab...6aa

Det jeg også mener. 

Eneste grunnen til å handle på meny er å få hverdagen til å gå opp. Da kan jeg planlegge, bestille hver 10. dag og slippe å gå i butikken i mellomtiden. De er eneste som leverer på døren her. Men med planlegging blir det 7-8000 i mnd. Men forbruket blir dratt så voldsomt opp av småtingene hans. Han drar plutselig innom butikken, men da får det fort 500 kr. Og hvis han er innom butikken hver dag har plutselig forbrukt økt hinsides uten at vi trenger noen av varene. Men han forstår det ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket kredittkort har dere som var en kredittgrense basert på tidsperiode? De fleste har rentefri bruk inntil 30-45 dager, men kredittgrensen er den samme uansett. Og rentefri bruk er 30-45 dager fra det aktuelle kjøpet. 

Uansett, felles konto er til felles ting, som man er blitt enige om. 

Anonymkode: 75f81...79a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp mer av de tingene du ønsker, så må han bidra mer. Dyre bønnespirer, fancy juicer og dyr frukt, ost og nøtter. Hva enn du liker. 

Her i huset har jeg og mannen like mange «dårlige» vaner, og det gir en god balanse på sin egen måte.

Anonymkode: 61498...d73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg blir så nysgjerrig på hvilke eksklusive matvarer han kjøper som de ikke engang har på Meny? Det er på Meny jeg kjøper mine eksklusive varer. :fnise: 

Anonymkode: f1d4a...54a

Det finnes mange spesialbutikker som selger fancy pølser, krydder, chillier, spesialpasta, kaffebønner, sauser ol. og har mye større utvalg innenfor disse varene enn meny kan forsvare å ta inn. 

Anonymkode: 61498...d73

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som betaler for kredittkortet? Du skriver jo at dere har felles økonomi. Hvordan løser dere det?

Du skriver også at han er fornøyd med å være hjemme, så da har vel du også dine "luksusvaner" på andre områder.

Det beste er nok å ha lage en oversikt over utgiftene om ha et slags budsjett. Bli enige om hvor mye man skal bruke på mat per måned. Sette av en sum per måned på ferie osv. 25 000 på mat per måned på dyre butikker som Meny tilsier at dere har veldig god råd. Her går det 8-10 000 på en familie på 5 i mat og dagligvarer.

Anonymkode: 562e8...ae8

Skrevet

Jeg betaler kredittkortregningen. Da mat og boliglån er mitt ansvar. Det er ikke noe problem å betjene lånet, men det irriterer meg at det stadig blir mer «luksus» som kun går til han der. Jeg mener dette skulle gått av hans lommepenger, men han mener det går inn i kategorien felles til familien. Det var enighet om at det skulle gå til felles mat og ting barna plutselig trengte. 

jeg har mine egne luksusgoder, men de betaler jeg av lommepengene mine, så føler det går utenfor her. Hadde ikke vært greit om han kjøpte sine ting selv, men føler jeg burde ha litt å si hva som går på felles kortet i og med at jeg betaler det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres veldig vanskelig og frustrerende ut. Hvis han nekter å kommunisere rundt det, er det sikkert tøft å finne en løsning. Du har masse sympati fra meg! 

Har du alltid vært «banken» i forholdet, alltid den som har dratt fram kortet for å betale først? Sånn er det hos oss fordi jeg jobbet og han studerte da vi ble sammen. Så har jeg liksom måttet spørre ham å betale hvis vi er ute sammen, mens han har tatt det for gitt at jeg betaler. Dette har løst seg litt mer med årene fordi det ubevisst er han som har fått ansvar for betalingen på enkelte butikker og spisesteder.

Vi har det litt lignende som dere i matplanleggingen: Jeg bruker mye tid og energi på å holde matbudsjettet under kontroll, mens han kjøper det han får lyst på til helga. Jeg har planlagt hans utskeielser i budsjettet, og han deler det han kjøper med meg, men det er vanskelig å spare de ekstra 500 kr i uka som jeg egentlig har som mål.

Anonymkode: 128a1...b56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sliten88 skrev (5 minutter siden):

Jeg betaler kredittkortregningen. Da mat og boliglån er mitt ansvar. Det er ikke noe problem å betjene lånet, men det irriterer meg at det stadig blir mer «luksus» som kun går til han der. Jeg mener dette skulle gått av hans lommepenger, men han mener det går inn i kategorien felles til familien. Det var enighet om at det skulle gå til felles mat og ting barna plutselig trengte. 

jeg har mine egne luksusgoder, men de betaler jeg av lommepengene mine, så føler det går utenfor her. Hadde ikke vært greit om han kjøpte sine ting selv, men føler jeg burde ha litt å si hva som går på felles kortet i og med at jeg betaler det. 

Hva er hans ansvar, da? Å være det tredje barnet i huset? 

Anonymkode: cb6f1...d46

• Liker 3
Skrevet

Her må dere se på utgiftene sammen. Vanlig mat som spises av alle bør gå av felleskontoen, men spesialmat som bare han spiser bør dekkes av han alene. Det er jo rett og rimelig. Ferier bør dekkes av begge, selvsagt må han betale for seg selv og barnas ferie. 

Her deler vi 50/50 på alle utgifter. Og utenom det disponerer vi pengene våre selv. Vi deler også 50/50 på ferieutgifter, klær og utstyr til barna. Hvis noe går i stykker hjemme, som f.eks oppvaskmaskinen så dekker vi det 50/50.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi regningskonto til faste utgifter(felleskostnader, strøm, streaming, internett, hus og innboforsikringer etc)

Matkonto der vi betaler prosentvis(jeg er liten dame og har én gutt, han er mann med 2 gutter)

Så jeg betaler det samme som da jeg var alene mht mat.

Vi har huskonto vi betaler inn på etter evne som skal gå til fremtidig vedlikehold/oppgraderinger i huset.

Og vi har felles "barnekonto) som går til klær, gaver og aktiviteter vi gjør med barna.

Vi betaler for barnas fritidsaktiviteter selv.

Han betaler for bilen/bensin da det hovedsakelig er han som bruker den.

Alt annet betaler vi selv for "egne" penger.

Nå har ikke noen av oss veldig dyre vaner da. 

Anonymkode: a3cef...ffb

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ihvertfall ikke betale for ølene hans. 

Alt du sa om mannen viser at du bør finne en annen. Jeg har også vært sammen med en sur fyr som snyltet på meg hele tiden. Jeg ble veldig glad når jeg ble kvitt han. Og rikere. 

Anonymkode: 8e334...80c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sliten88 skrev (13 timer siden):

Mat og boliglån er de største utgiftene. Hvorfor betaler han så lite og du så mye?

Anonymkode: 8e334...80c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sliten88 skrev (14 timer siden):

Det jeg også mener. 

Eneste grunnen til å handle på meny er å få hverdagen til å gå opp. Da kan jeg planlegge, bestille hver 10. dag og slippe å gå i butikken i mellomtiden. De er eneste som leverer på døren her. Men med planlegging blir det 7-8000 i mnd. Men forbruket blir dratt så voldsomt opp av småtingene hans. Han drar plutselig innom butikken, men da får det fort 500 kr. Og hvis han er innom butikken hver dag har plutselig forbrukt økt hinsides uten at vi trenger noen av varene. Men han forstår det ikke. 

Så DU må betale 25 000 i måneden på at han bruker 17-18000 i måneden på øl og fancy kaffe? Det høres jo helt latterlig ut. Dropp felleskonto for mat, da.

Anonymkode: 849cc...0e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sliten88 skrev (20 timer siden):

En ting er nå "luksusvarene" hans, men at han mener at den hundringsen han bruker på lunsj hver dag på jobb er "felles til familien" er jo helt latterlig. Videre bør han tenkte litt over hvor mye en slik luksus på jobb faktisk koster i løpet av et år. Dette er noe han bør betale selv, og ikke noe som skal gå fra felleskonto!

Ville sperret kortet hans til felleskontoen, og så kan han bruke egne penger til å kjøpe luksusen sin!

Anonymkode: e6695...022

• Liker 1
Skrevet
Sliten88 skrev (23 timer siden):

Hva gjør dere i forhold til dyre egne vaner?

Jeg og kona har opprettet felleskontoer: Lån, Regninger, Mat, Ferie, og en "Nødkonto"(sparing til større regninger og uforutsette utgifter) Vi har avtalt hvor mye vi skal spare, og vi overfører like mye når lønn kommer på konto. Det vi sitter igjen med etter overføring er til eget forbruk/sparing.

Det sparer oss for "hvem har betalt hva" diskusjoner. Og jeg tenker det er greit at, selv om man er sambo/gift, at man også har egne penger

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...