Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det gjelder å være til stede som forelder, heter det at barnet har krav på å ha foreldre med seg på sykehus. Unntaket er under operasjoner og sikkert også ved undersøkelser som krever narkose, der barnet uansett ikke merker om forelderen er der eller ikke.

Så er det visse situasjoner hvor det likevel kan skje at foreldrene ikke er sammen med barnet hele tiden likevel. Man kan som forelder sitte sammen med barnet på intensivavdelingen hele natta, men det kan være bedre for både barn og foreldre at foreldrene faktisk får sove. Det er ikke alle steder foreldrene da sover på et rom rett ved siden av intensiven. En ting er kanskje hvis man har et barn som har vært i en alvorlig ulykke f.eks. og det hele kommer som et sjokk, eller tilstanden er svært ustabil, sammenlignet med en slags planlagt operasjon hvor barnet har et opphold på intensivavdelingen etterpå, når det gjelder om man syns man kan forlate barnet der for natta eller ikke(?). 

Og så er det forskjell på kortere og lengre sykehusopphold. Jeg ser noen nevner at de var sammen med barnet hele tiden da barnet var innlagt et par dager etter en operasjon. Selvsagt. Men det er barn som er innlagt i uker og måneder, og da kan ting være litt annerledes. Det ene barnet mitt hadde en lang innleggelse. I slike tilfeller kan begge foreldre ha rett på pleiepenger for å være til stede på sykehuset og avlaste hverandre. Men vi opplevde at mannen min ble syk i en slik periode, og derfor ikke kunne komme på sykehuset. Jeg var der da alene med barnet mens barnet var veldig dårlig. Det var mye uro både dag og natt. Han hadde uansett overvåkning av en sykepleier, og da ble jeg i blant sendt ut på en gåtur eller lignende for å få en liten pause. Jeg takket også noen netter ja til å sove på et annet rom, fordi det var så vanskelig å sove ved siden av barnet. Dette hadde de sikkert anledning til fordi det var en avdeling med veldig syke barn, og man kan nok ikke regne med det på en standard barneavdeling. Men jeg nevner det for å belyse at man også i Norge kan ha situasjoner hvor foreldrene ikke er hos barna sine 24/7. Og uten at det er noe galt i det. Men hovedregelen er så klart at foreldrene er der, og utfører stell og omsorg.

Og det fins barn som må ha en våken person sittende ved siden av seg hele døgnet, både på sykehus og hjemme. Det er vel åpenbart at få foreldre klarer denne oppgaven på egenhånd, spesielt om det kun er en forelder til stede (kanskje kan ikke begge foreldre være på sykehuset pga søsken), og spesielt om det pågår over tid.

Det er mange problemstillinger rundt alvorlig syke barn som jeg tror folk som kun har hatt friske barn ikke kan forestille seg. Det kan så klart være ts tuller, eller at hun burde vært sammen med barnet sitt, men det kan også være en god forklaring på at barnet er alene med helsepersonell.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei. Jeg er forelderen.

Barnet er på flermannsrom og vi foreldre har ikke tilgang til seng.

Anonymkode: f101d...912

På 90-tallet, da jeg var 10 år fikk mamma en madrass på gulvet, det gjorde alle foreldrene. 

Anonymkode: 48528...c63

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men "alle" sender den ikke-verbale 1-åringen sin i barnehagen🫣

Altså, jeg forstår at det kan være kjedelig/ skummelt å være på sykehus som småbarn men de klarer vel 5 minutter alene. Hvis nå denne sykepleieren har bedt ts gå så er det vel fordi det er bedre at forelderen ikke er tilstede akkurat da? Jeg vil anta at man kan stole på dømmekraften til pleiere og ikke gå ut fra at de er onde barnemishandlere.

Anonymkode: 89858...d01

Jeg har jobbet på barneavdeling i en årrekke og man ber aldri foreldre om å gå. Barn har faktisk rett til å ha verge med seg til enhver tid. Sykepleiere har heller ikke tid eller anledning til å være barnevakt, så barn skal i utgangspunktet ha med seg verge hele tiden. Det eneste unntaket fra dette kan være rehabiliteringspasienter der de har fast pleiepersonell på seg hele tiden, fordi foreldre ikke kan være med barnet inne i sykehus 24/7 i mange måneder (noen er innlagt i over et år). Det skjer også at sykepleiere som har 1:1 med for eksempel kreftpasienter kan hjelpe foreldrene med å passe barnet en liten stund nå og da, så foreldrene får litt avlastning. Dette er da altså snakk om pasienter som er innlagt over tid og har alvorlige sykdommer. De fleste pasienter har jo ikke en egen sykepleier som følger kun det ene barnet på vakten sin. 

Anonymkode: 81365...0f8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Så da blir jeg anmeldt? Det får ingen konsekvenser for pleieren?

Det ene utelukker ikke det andre.

Men det er dumt å bli politianmeldt med et nybakt barn. Du får evt filme deg selv og så la mobilen stå. Late som du glemte den og sovnet før du oppdaget det..

Fortsatt ikke lov, og det vil trolig ikke kunne bli brukt i retten.

Anonymkode: bf330...5cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

La oss si at man får en skikkelig dårlig følelse av en pleier som tar vare på barnet ditt på sykehuset. Barnet er for ungt til å snakke. Du fester avlytting på sengen til barnet og på opptaket hører man at pleieren faktisk behandler barnet skikkelig ille. Man hører ikke hvorfor, men barnet begynner ofte å gråte når pleieren står ved sengen. Man hører på pusten barnet kjempe litt imot, lydene barnet lager ellers og lydene av sengetøyet. Man tolker det som at barnet blir holdt, klypt eller lignende. Så gråter barnet og pleieren forlater rommet og ler. Man hører også at måten hun snakker til barnet på ellers er skikkelig ille.

Hvis man går til ledelsen med dette opptaket, hva skjer da?

Dette er faktisk noe du selv kan bli straffeforfulgt for å ha gjort. 
uansett hvilket motiv du har så er det ikke lov på et offentlig sykehus å gjøre opptak på denne måten.

Så om du har gjort skjult opptak på e5 sykehus, så får du går til politiet med dette, og innkriminalisere deg selv. 
Hva jeg tror her? En ts som har lest eller sett på for mye krim og har latt fantasien løpe løps nå i 🥒 tiden. 

Anonymkode: 02a06...e21

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har jobbet på barneavdeling i en årrekke og man ber aldri foreldre om å gå. Barn har faktisk rett til å ha verge med seg til enhver tid. Sykepleiere har heller ikke tid eller anledning til å være barnevakt, så barn skal i utgangspunktet ha med seg verge hele tiden. Det eneste unntaket fra dette kan være rehabiliteringspasienter der de har fast pleiepersonell på seg hele tiden, fordi foreldre ikke kan være med barnet inne i sykehus 24/7 i mange måneder (noen er innlagt i over et år). Det skjer også at sykepleiere som har 1:1 med for eksempel kreftpasienter kan hjelpe foreldrene med å passe barnet en liten stund nå og da, så foreldrene får litt avlastning. Dette er da altså snakk om pasienter som er innlagt over tid og har alvorlige sykdommer. De fleste pasienter har jo ikke en egen sykepleier som følger kun det ene barnet på vakten sin. 

Nu, vel, det hender at foreldre blir utvist fra sykehus, særlig når det mistenkes at foreldrene skader barn bevisst. 
Det skjer og at foreldre legger barnet i armene på helsepersonell og selv går, fordi ting blir for brutalt og de trenger noen minutter på å hente seg inn. 
Så aldri si aldri.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nu, vel, det hender at foreldre blir utvist fra sykehus, særlig når det mistenkes at foreldrene skader barn bevisst. 
Det skjer og at foreldre legger barnet i armene på helsepersonell og selv går, fordi ting blir for brutalt og de trenger noen minutter på å hente seg inn. 
Så aldri si aldri.

Er du i det kverulerende hjørnet i kveld? Det er naturligvis snakk om verge og ikke foreldre som ikke har foreldreansvar. 

AnonymBruker
Skrevet

Du er koko

Anonymkode: a799c...df3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du i det kverulerende hjørnet i kveld? Det er naturligvis snakk om verge og ikke foreldre som ikke har foreldreansvar. 

Hva fabulerer du om her, Kari? 

Skrevet
Gaia skrev (10 timer siden):

Da barnet mitt skulle opereres (stor operasjon), fikk jeg ikke være på intensiven sammen med hen hele natta. Hen var 8 år da, og jeg måtte sove på sykehushotellet. De hadde ikke plass for meg på intensiven. Måtte da ha sittet i en stol ved siden av senga og ikke sovet. Dette er over 10 år siden. Mulig ting har endret seg da. 

På min arbeidsplass (en barneavdeling i Norge et sted) så blir barn lagt på oppvåkningen/intensiven. Barnet har da allerede et rom på barneavd, der foreldrene sover, hvis barnet skal likevel sove ut/oppfølging på natta. Det er absolutt rom for å sitte på en stol, men det er ikke plass til en egen seng, på intensiv til foreldrene. Under helt normale forhold, så er barna på oppvåkning kanskje et par timer, før de flyttes til barneavd. 

Svært dårlige barn, som legges på intensiven gr. helsetilstand er det det samme for. Det er fortsatt ikke plass til seng der, men foreldrene kan velge mellom å sove på rom på barneavd eller sitte på en stol på intensiv rommet. Ofte så anbefales det at de går og legger seg, så de er uthvilte for sine barn på dagtid.

Vera Vinge skrev (6 timer siden):

Jeg har aldri hørt at man gjør spinalpunksjon på småbarn uten narkose, så denne problemstillingen du nevner her er nok ikke så veldig reell.

Barn som beveger seg under SP kan man faktisk risikere å skade barnet, når nålen plutselig beveger seg. Så narkosen er nokså vanlig. Kan faktisk ikke huske om eller når det sist var jeg var borti ungdommer som tok SP uten narkose, på mine over 20 år i yrke.

Vera Vinge skrev (5 timer siden):

Når det gjelder å være til stede som forelder, heter det at barnet har krav på å ha foreldre med seg på sykehus. Unntaket er under operasjoner og sikkert også ved undersøkelser som krever narkose, der barnet uansett ikke merker om forelderen er der eller ikke.

Og det fins barn som må ha en våken person sittende ved siden av seg hele døgnet, både på sykehus og hjemme. Det er vel åpenbart at få foreldre klarer denne oppgaven på egenhånd, spesielt om det kun er en forelder til stede (kanskje kan ikke begge foreldre være på sykehuset pga søsken), og spesielt om det pågår over tid.

Pasienter som av medisinske grunner trenger en til en sykepleier, har fastvakt, som sitter og følger med hele natten. Noen barn, eks. med syndromer, eller multifunksjonshemmede eller andre alvorlige tilstander, har gjerne egne team fra kommunen, som følger med, både hjemme og sykehus.

Vi har IKKE kapasitet til å passe på pasientene, utenom at det er medisinsk behov, og da leies det gjerne inn en ekstra. Vi har derimot kapasitet enkelte dager, å avlaste foreldrene en time eller to, så foreldrene får seg en liten pause, og tar seg en tur. Vi avlaster hvis arbeidsmengden ellers tillater det.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

På 90-tallet, da jeg var 10 år fikk mamma en madrass på gulvet, det gjorde alle foreldrene. 

Anonymkode: 48528...c63

De siste årene er det blitt mer og mer vanlig at foreldrene får en seng, før det så fikk de madrass på gulvet. Seng fikk de kun hvis mødrene var gravide, ammende eller har hadde egne helseutfordringer. Nå får omtrent alle det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 20.30):

La oss si at man får en skikkelig dårlig følelse av en pleier som tar vare på barnet ditt på sykehuset. Barnet er for ungt til å snakke. Du fester avlytting på sengen til barnet og på opptaket hører man at pleieren faktisk behandler barnet skikkelig ille. Man hører ikke hvorfor, men barnet begynner ofte å gråte når pleieren står ved sengen. Man hører på pusten barnet kjempe litt imot, lydene barnet lager ellers og lydene av sengetøyet. Man tolker det som at barnet blir holdt, klypt eller lignende. Så gråter barnet og pleieren forlater rommet og ler. Man hører også at måten hun snakker til barnet på ellers er skikkelig ille.

Hvis man går til ledelsen med dette opptaket, hva skjer da?

Jeg hadde gått til politiet og spurt om de kan innstalere videovervåkning for å finne ut hva som faktisk skjer. 

Anonymkode: e3de7...18d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...