Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres ut som at dette er et tenkt scenario og ikke noe som har hendt med ts. Ts sier jo at hen ikke har hatt barn på sykehus selv.

Anonymkode: 911c6...bfa

Nei, det er jeg som sa det. Beklager hvis folk blir forvirret.

Anonymkode: 89858...d01

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tok det for gitt at de vil ikke ha foreldre der hele tiden. Blir vel forstyrrende når helsepersonell skal gjøre jobben sin.

Hvordan gjør de det med taushetsplikten? Eller får alle barn enkeltrom?

De vil ha foreldre der. Veldig spesielt å gå fra et sykt barn alene på sykehus. Min tante husker fra hun var liten at hun ble forlatt på sykehus og det har sittet i henne hele livet. Ikke gjør det. 

Anonymkode: 4be96...635

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tok det for gitt at de vil ikke ha foreldre der hele tiden. Blir vel forstyrrende når helsepersonell skal gjøre jobben sin.

Om det er veldig privat tar man det et annet sted, men helt ærlig så brøy jeg meg lite om at de andre foreldrene hørte hva som skjedde med min på 8 uker. Stort sett hadde vi enkeltrom. Kun på intensiven vi hadde fler på rommet

Anonymkode: a2a80...15d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men "alle" sender den ikke-verbale 1-åringen sin i barnehagen🫣

Altså, jeg forstår at det kan være kjedelig/ skummelt å være på sykehus som småbarn men de klarer vel 5 minutter alene. Hvis nå denne sykepleieren har bedt ts gå så er det vel fordi det er bedre at forelderen ikke er tilstede akkurat da? Jeg vil anta at man kan stole på dømmekraften til pleiere og ikke gå ut fra at de er onde barnemishandlere.

Alle gjør ikke det nei (og barna blir kjent med de voksne i bhg). Og småbarn skal *ikke* forlates alene på sykehus nei, de er syke og sårbare, det er bare fremmede der, prosedyrer som kan være skumle og vonde osv. Det er helt bak mål å tenke at du skal forlate et sykt, innlagt barn alene. De ber aldri foreldre gå, barn har lovfestet rett til å ha foreldrene sine med seg 100% av tiden (eneste unntak er operasjonsstue, men da er foreldrene der til barnet sover og igjen før de våkner). 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er INGEN sykepleiere på sykehus som har tid til å ta den «daglige driften» med barn. Altsa stell og pleie. Det er ikke en barnehage for syke barn. Så dette scenarioet ditt tror jeg ingenting på. At du har satt opp overvåkning og reist fra barnet ditt uten å spørre hva som skal foregå av behandling. Rent hypotetisk dette her. 

Anonymkode: a799c...df3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De vil at vi som er foreldre er hos sitt barn til en hver tid. Det fikk vi beskjed om de gangene vi er der. Årsak vi kjenner barnet og ofte er det lettere å få gjort prøver osv når foreldre er der.

Og sitter du å ny lytter når evnt andre er er å prater med andre foreldre. 

Det tenkte jeg aldri over de gangene vi evnt havnet på 2 manns rom, var mer opptatt av mitt eget barn, å evnt slappe av hvis barnet var rolig.

En del steder har de fått mer og mer enerom. Ser der vi har vært mest innlagt nå er det kun et rom som det er plass til 4, resten er ene rom. Og det 4 manns rommet er kun til personer som kommer inn natt og ofte ska ut dagen etter

Anonymkode: 7bd82...112

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vi har hatt barn ut og inn fra sykehuset i 20 år og vi har altid vært med på alle undersøkelser. Fulgt inn på operasjons rommet til barnet har sovnet . Her har en av oss altid vært med barnet.

Ja noen ganger har en måtte gjøre ting som barnet syns ikke var godt som at vi måtte holde armer og bein og hodet for å få satt sonde via nese, sette intravenøst i hodet osv. 

Samme her, hadde ett år med masse innleggelser. En av foreldrene er med barnet 100% av tiden. Noe annet hadde også blitt sett som veldig rart av sykehuset. 

Anonymkode: 1fef5...cff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (27 minutter siden):

Den aktuelle kvinnen ante ikke opp og ned på tid, sted, mat osv. 

Det ble bla dokumentert at hun ikke fikk medisinene sine riktig, at enkelte pleiere noterte «mat servert og spist» som de SPISTE SELV 😶‍🌫️🙈 

Kvinnen var ikke i stand til å gjengi dette selv,  dattera så det på opptakene. 

Vil bare si at selv om en er så og si HELT borte, hvilket min demente forelder var, så mistet ikke den samtykkekompetanse, det er en lang prosess, fikk vi beskjed om. Det skal mye til å ta fra noen retten til å bestemme selv, både på godt og vondt. Og har en pårørende rundt seg som kan hjelpe så tenker en sjelden på det.

Tilfellet du forteller om høres helt grusomt ut 

Anonymkode: 06a23...de1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

La oss si at man får en skikkelig dårlig følelse av en pleier som tar vare på barnet ditt på sykehuset. Barnet er for ungt til å snakke. Du fester avlytting på sengen til barnet og på opptaket hører man at pleieren faktisk behandler barnet skikkelig ille. Man hører ikke hvorfor, men barnet begynner ofte å gråte når pleieren står ved sengen. Man hører på pusten barnet kjempe litt imot, lydene barnet lager ellers og lydene av sengetøyet. Man tolker det som at barnet blir holdt, klypt eller lignende. Så gråter barnet og pleieren forlater rommet og ler. Man hører også at måten hun snakker til barnet på ellers er skikkelig ille.

Hvis man går til ledelsen med dette opptaket, hva skjer da?

Anonymkode: f101d...912

Kjøp et trådløst google nest. Koble det på wifi via mobilen. Tape over grønn-lyset som viser opptak. Gjem det deretter bak et glass, i vinduet, where ever der ingen finner det så lett samtidig som det eksponerer barnet i senga. Husk å kjøpe nest aware i appen slik at opptaket lagres etterpå. Da vil du få beviser om du tror noe ureglementert skjer. Opptak av lyd vil ikke gi noen beviser, det vil kun bli vist til at barnet er utrygt uten mor og far og at det gråter pga ubehag av behandling. 
Google nest cam er et eksempel, jeg har nest selv til hunden, det finnes sikkert mange andre kameraer med samme funksjon.

Anonymkode: f6e5d...461

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og ts bare forsvant.. åpenbart et falskt/tenkt tilfelle vi har med å gjøre.

Anonymkode: 1e229...165

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og ts bare forsvant.. åpenbart et falskt/tenkt tilfelle vi har med å gjøre.

Anonymkode: 1e229...165

Jeg håper virkelig det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dette gjelder ikke ditt barn? Eller det gjelder ikke en reell situasjon? Høres ut som du vet om en person som jobber som sykepleier og du har tenkt å henge opp opptaksutstyr på hennes arbeidsplass og overvåke et barn som ikke er ditt. Slik tolker i hvertfall jeg svarene dine for jeg forstår ikke spørsmålene dine eller settingen i det heletatt

Anonymkode: 48528...c63

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kjøp et trådløst google nest. Koble det på wifi via mobilen. Tape over grønn-lyset som viser opptak. Gjem det deretter bak et glass, i vinduet, where ever der ingen finner det så lett samtidig som det eksponerer barnet i senga. Husk å kjøpe nest aware i appen slik at opptaket lagres etterpå. Da vil du få beviser om du tror noe ureglementert skjer. Opptak av lyd vil ikke gi noen beviser, det vil kun bli vist til at barnet er utrygt uten mor og far og at det gråter pga ubehag av behandling. 
Google nest cam er et eksempel, jeg har nest selv til hunden, det finnes sikkert mange andre kameraer med samme funksjon.

Anonymkode: f6e5d...461

Kan man ikke bare være hos ungen sin tenker jeg. Dette er en syk ting å gjøre

Anonymkode: a799c...df3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sant det. Visste ikke at man kan sitte der selv hele tiden mens de gjør undersøkelser. Har ikke hatt barn på sykehus.

Man kan ikke alltid det, kommer an på undersøkelsen/prosedyren. Jeg var innlagt med barnet lenge, og det ble gjort ulikt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynner å lure på om det er en pleier som ikke har utøvd den beste pleien og nå er redd for/mistenker opptak…men at historien er vinklet fra en forelders perspektiv i stedet…

Anonymkode: 82408...c58

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begynner å lure på om det er en pleier som ikke har utøvd den beste pleien og nå er redd for/mistenker opptak…men at historien er vinklet fra en forelders perspektiv i stedet…

Anonymkode: 82408...c58

Nei. Jeg er forelderen.

Barnet er på flermannsrom og vi foreldre har ikke tilgang til seng.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Jeg er forelderen.

hvor er dette ? aldri hørt om sykehus hvor barn ikke må ja forelder der...

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan «hører» du at barnet blir behandlet dårlig, bare basert på lyder? 

jeg jobber selv, på en barneavdeling. Jeg har barn som gråter, bare man kommer inn døra. Vi har barn som gråter, bare vi skal begynne med å gjøre noe. Vi har barn som gråter, når vi passer på de, mens mor el far er på toalettet. 

Hvordan tenker du at barnet blir behandlet dårlig? Ser du røde/blå merker på kroppen? Ser du el hører du at barnet blir kjeftet på? Utenom gråt el skriking på grunn av en pleier barnet ikke kjenner og derfor trygg med, har du grunnlag til å si at det blir behandlet dårlig? 

Hva er dårlig behandling? 
* barnet vil ikke ta medisiner, vi må holde barnet når vi gir dem. 

* barnet godtar ikke å få lagt inn veneflon eller sonde, vi må holde for å få til det. Ellers får vi ikke gitt livsviktige medisiner el væske for å unngå dehydrering. 

vi gjør ting, vi ikke liker å gjøre, mot barnets vilje, men vi har ikke noe valg. Vanskelig å forklare ordentlig, til småbarn. 

Jeg ville følt at det er litt utrygt og ekkelt å bli gjort opptak av meg, uten mitt viten. 

så jeg skulle gjerne ha visst, hvorfor du tror barnet blir dårlig behandlet?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei. Jeg er forelderen.

Klarer ikke å tenke meg en situasjon der foreldrene ikke er med barna. Utenom at de ikke får vært med under operasjoner, eksempelvis. Selv ikke helsepersonell foreldre får vært med. Men foreldre er der til barnet sovner, og de er der før barnet våkner på oppvåkningen. Selv ved dårlige barnet som ligger på intensiven, har foreldrene hos seg hele tiden, selv om de ikke kan sove der inne gr plassmangel. Da har de gjerne en seng på eks naborommet. 

Tvert imot ønsker vi at foreldre er der hele tiden, for å trygge barnet. 

Kålrota skrev (8 timer siden):

Man kan ikke alltid det, kommer an på undersøkelsen/prosedyren. Jeg var innlagt med barnet lenge, og det ble gjort ulikt. 

Kan jeg spørre under hvilke undersøkelse fikk du ikke vært med? Fikk du i så fall forklaring på hvorfor ikke? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei. Jeg er forelderen.

Virker mer og mer som en tråd som ikke stemmer.

Ingen steder i Norge er det så foreldrene ikke får være hos barna på sykehuset. Det høres utrolig rart ut.

Her fikk vi tilogmed plass til å sove ved siden av barnet på akutten, selv om det ikke var vanlig, for vanlig var opp på barneavdelingen. De ryddet plass til en seng vi foreldre lå i helt inntil en vegg, slik at pleiere og leger hadde tilgang på begge sider av barnets seng

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...