AnonymBruker Skrevet 13. juli #1 Skrevet 13. juli Skal invitere til 50-årsdag. Vi blir cirka 25-30 personer, alle voksne. Jeg tenker å bestille careringmat til 15 personer, lage fiskesuppe (sykt god, kremet) og gulrotsuppe (som er vegansk og glutenfri) utenom. Kjøper også inn ekstra brød. Tenker vi må ha en bursdagskake eller flere, dette fordeler jeg litt på venner og familie. Tenker fem kaker holder. Så det vanskelige: Hvor mye og hva slags drikke skal jeg kjøpe inn? Tenker at jeg holder meg til kartongvin? Eller er det ikke noe å spare på det? Tenker å kjøpe inn noen bokser øl og brus utenom? Vann på karaffel. Har dere som har gjennomført noe lignende tips og råd? Kan jeg skrive i invitasjon at jeg holder noe øl og vin, men ta gjerne med selv😅? Anonymkode: e6a06...2a4 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #2 Skrevet 13. juli Jeg går ut fra at du har en buffé, og ikke serverer en og en rett. Tre enheter er etter min mening nok. For å ha både rød og hvit vin, samt øl, kjøper man inn mer. Vil du ha konjakk pg likør til kaffen, kommer det i tillegg. Jeg ville kjøpt 30 bokser øl, 10 kartonger hvitvin og 10 kartonger rødvin. Uåpnede kartonger kan leveres tilbake på vinmonopolet. Jeg ville ikke nevnt drikke i invitasjonen. I et 50årslag forutsetter jeg at verten holder drikkevarer. Anonymkode: abaa1...220
AnonymBruker Skrevet 13. juli #3 Skrevet 13. juli Jeg har passert 50 og har vært i ganske mange 40- og 50-årsdager til venner og venninner opp gjennom. Vertskapet har alltid holdt all alkohol, og det har vært svært rikelig i alle bursdagene jeg har vært i og holdt selv. Det er veldig uvanlig å be gjester ta med egen drikke i 50årslag. Tre enheter pr person er svært mye mindre enn i de selskapene jeg har vært i. Da har det gjerne vært flere fat/bøtter/tønner med is og ølbokser og plenty av vin på bordene eller egen disk/bar. Noen har hatt bartenderhjelp som har mikset drinker i tillegg. Jeg ville kjøpt inn rikelig med hvitvin siden du skal ha fiskesuppe og gulrotsuppe. Kartong er OK, men husk at den må være kald. Og hell gjerne over på karafler. Jeg ville også kjøpt inn rødvin, litt avhengig av hva slags cateringmat du skal bestille, men det er alltid noen som foretrekker rødvin. Selv er jeg også glad i kald rosevin på sommeren og det passer til det meste av mat. Champagne/musserende til velkomst. Eventuelt kan du velge å servere musserende gjennom hele festen også, det går godt til svært mye forskjellig mat. Jeg ville beregnet minimum en flaske vin pr person, gjerne mer. Øl i tillegg. Om du sitter igjen med noe er det jo ingen krise. Så ville jeg kjøpt inn noen flasker med Cola/Cola Zero, noen foretrekker brus innimellom. Anonymkode: 6f054...859 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #4 Skrevet 13. juli Oi, vi var 40-50 stk i mitt selskap, jeg kjøpe en pall øl🙈🤣. I tillegg til hvit, rød og musserende vin samt brennevin. MEN vi hadde jo mye igjen også🤣 Anonymkode: c778d...e21
AnonymBruker Skrevet 13. juli #5 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg går ut fra at du har en buffé, og ikke serverer en og en rett. Tre enheter er etter min mening nok. For å ha både rød og hvit vin, samt øl, kjøper man inn mer. Vil du ha konjakk pg likør til kaffen, kommer det i tillegg. Jeg ville kjøpt 30 bokser øl, 10 kartonger hvitvin og 10 kartonger rødvin. Uåpnede kartonger kan leveres tilbake på vinmonopolet. Jeg ville ikke nevnt drikke i invitasjonen. I et 50årslag forutsetter jeg at verten holder drikkevarer. Anonymkode: abaa1...220 Oi, 20 kartonger vin til 25-30 personer😳?! Det var mye mer enn jeg hadde sett for meg😅. Så da blir fem av hver for lite tenker dere? En kartong inneholder vel fire flasker? Så da blir ti kartonger totalt førti flasker, noe som er i overkant av ei flaske per person. Anonymkode: e6a06...2a4 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #6 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oi, 20 kartonger vin til 25-30 personer😳?! Det var mye mer enn jeg hadde sett for meg😅. Så da blir fem av hver for lite tenker dere? En kartong inneholder vel fire flasker? Så da blir ti kartonger totalt førti flasker, noe som er i overkant av ei flaske per person. Anonymkode: e6a06...2a4 Det er jo kjipt å gå tom, da. Den siste 50-årsdagen jeg var på varte til halv fem på morgenkvisten for en hard kjerne og jeg er ganske sikker på at en god del drakk mer enn en flaske vin totalt sett. Jeg er ganske sikker på at jeg var en av dem. Vi var invitert til kl 18-19, hvis jeg ikke husker feil, så det er jo mange timer. Anonymkode: 6f054...859 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #7 Skrevet 13. juli Forrige 50 årslag jeg var i hadde de vært på polet for 10.000,- omtrent. 😅 Var sikkert minst 15 kartonger med rosé, hvit og rød. Mest de to første fordi det var sommer. Gikk mye alkohol. Kartongene stod på benken og da fyller man stadig på glasset. Også var det ølbokser og flasker i tillegg. Det var veldig gøy! Vi holdt vel på i 10 timer omtrent. De hadde chili og loff/brød. Kaker gikk det ikke mye av, en pavlova og en sjokoladekake, og kanelsnurrer. Men det var potetgull på bordene, det gikk endel av det. Anonymkode: 60742...1b6 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #8 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forrige 50 årslag jeg var i hadde de vært på polet for 10.000,- omtrent. 😅 Var sikkert minst 15 kartonger med rosé, hvit og rød. Mest de to første fordi det var sommer. Gikk mye alkohol. Kartongene stod på benken og da fyller man stadig på glasset. Også var det ølbokser og flasker i tillegg. Det var veldig gøy! Vi holdt vel på i 10 timer omtrent. De hadde chili og loff/brød. Kaker gikk det ikke mye av, en pavlova og en sjokoladekake, og kanelsnurrer. Men det var potetgull på bordene, det gikk endel av det. Anonymkode: 60742...1b6 Altså 45 kartonger, eller 15 kartonger totalt? Regnet røflig ut ti kartonger totalt for meg selv (40 flasker) i tillegg til øl og 6 flasker musserende. Må kanskje hive på etpar kartonger til. Ser at jeg ikke er vant til å feste når jeg leser svarene her inne😅. Må bare stålsette meg, ser jeg🙈🤣 Anonymkode: e6a06...2a4
Brunello Skrevet 13. juli #9 Skrevet 13. juli (endret) Nå er det vel de av oss som blir karakterisert som alkiser av halve kvinneguiden som svarer her, men jeg er enig i at tre enheter er alt for lite (men dersom innkjøpslista til hun som foreslo tre enheter stemmer, legger hun en flaske vin som enhet😂). Ville kjøpt inn 10 kartonger hvitvin, 5 kartonger rødvin og fem kasser øl. Som flere påpeker kan uåpnet vin returneres og øl går ikke ut på dato med det første. Men kjøp inn brus og farris også, og om du vet at det er noen som ikke drikker alkohol, er det hyggelig å kjøpe inn noe eplemost eller annen god alkoholfri drikke, Til den andre halvparten på kg er det bare å kjøpe inn masse Pepsi Max. Endret 13. juli av Brunello 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #10 Skrevet 13. juli Brunello skrev (1 minutt siden): Nå er det vel de av oss som blir karakterisert som alkiser av halve kvinneguiden som svarer her, men jeg er enig i at tre enheter er alt for lite (men dersom innkjøpslista til hun som foreslo tre enheter stemmer, legger hun en flaske vin som enhet😂). Ville kjøpt inn 10 kartonger hvitvin, 5 kartonger rødvin og fem kasser øl. Litt konjakk, vodka og rom er heller ikke å forakte. Anonymkode: d2adc...a8d 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #11 Skrevet 13. juli Om det er noen som ikke drikker, som meg, ville jeg ønsket en god alkoholfri cider og Farris Liker ikke cola. Anonymkode: 66db3...606 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli #12 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Altså 45 kartonger, eller 15 kartonger totalt? Regnet røflig ut ti kartonger totalt for meg selv (40 flasker) i tillegg til øl og 6 flasker musserende. Må kanskje hive på etpar kartonger til. Ser at jeg ikke er vant til å feste når jeg leser svarene her inne😅. Må bare stålsette meg, ser jeg🙈🤣 Anonymkode: e6a06...2a4 Nei 15 altså! Absolutt ikke 45. 😅 Anonymkode: 60742...1b6
Brunello Skrevet 13. juli #13 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Litt konjakk, vodka og rom er heller ikke å forakte. Anonymkode: d2adc...a8d Enig i hvit sprit til drinker er godt. Ulempen er at noen må blande. Ellers blir det bare tull. Men cognac drikkes vel nesten ikke lenger. Tror jeg drakk mer cognac før jeg var 30 enn jeg vil drekke i alle årene etter jeg ble det (og jeg har tenkt å bli gammel).
AnonymBruker Skrevet 13. juli #14 Skrevet 13. juli En liter vin til hver person er mer enn nok. Så skal man i tillegg ha øl, brus, kanskje drinker, cognac og Baileys til kaffen etc. Noen drikker vin, andre drikker øl. Da jeg inviterte til 50-årsdag var det velkomstdrink, vin og øl til maten, Cognac og likør til kaffen, og så måtte folk ha med resten selv. Vi feiret med selskap ute. Anonymkode: 233cd...ef8 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #15 Skrevet 15. juli Hadde 50-års lag i oktober, i leid lokale. Var 36 gjester. Skrev i invitasjon/på facebook at jeg stod for velkomstbobler (prosecco og alkoholfri cider), drikke til maten og litt utover. Om noen skulle ha mye utover det anmodnet jeg om å ta med selv. Kjøpte inn (over året, på taxfree, polet mm): 10 flasker prosecco 1 stk 3 liter Piemonte + 3 flasker ved siden 8 flasker Monterose rosévin 2 brett med øl (48 stk totalt) 1 liter Bacardi rom - lagde drink i tappeglass (3 liter) Jeg har vært i lag hvor alt holdes av vertskapet og andre hvor man tar med «litt xtra, just in case», tenker begge deler er innafor. Husk at vin/ varer kjøpt på polet som er uåpnet kan returnes innen 14 dager så om du kjøper for mye trenger du ikke bli stående med mye alkohol du ikke har behov for. Anonymkode: c957f...0b0 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #16 Skrevet 2. august Fyllefest er harry, spesielt når man er såpass oppe i åra. Minner meg om dansebandlyttende hurragutter med tresko, skinnvest og høyvannsbukser som drikker fra morgen til kveld. Men klart, kommer det sånne på festen er det viktig med nok alkohol. Anonymkode: bb7fd...000
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå