Gå til innhold

Telenor krever mer betaling for E-post

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å bytte fra Telenor til et annet sted som kan serve meg med e-post. Er det noen her som har peiling på dette, og som kan gi noen tips om hvordan man skal gå frem? Jeg har niks peiling på data, og trenger hjelp fra start av. Trenger en e-postadresse. Kan man ta med de gamle e-postene over til ny e-postadresse? I telefon verden kan man ta med det gamle nummeret til en ny leverandør. Kan man dette med en ny e-post leverandør også? F.eks om jeg har @online.no 
Svært takknemlig for svar. 

Skrevet

Hvorfor er det noen som bruker Telenor? De er kun nyttige for aksjonærene sine. Jeg har aldri betalt ett eneste øre for å ha e-post.

Anonymkode: 4c181...8d5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan ikke bruke samme email. Men gmail, yahoo og hotmail er alle gratis å bruke

Skrevet (endret)
Einus skrev (1 time siden):

Jeg vurderer å bytte fra Telenor til et annet sted som kan serve meg med e-post. Er det noen her som har peiling på dette, og som kan gi noen tips om hvordan man skal gå frem? Jeg har niks peiling på data, og trenger hjelp fra start av. Trenger en e-postadresse. Kan man ta med de gamle e-postene over til ny e-postadresse? I telefon verden kan man ta med det gamle nummeret til en ny leverandør. Kan man dette med en ny e-post leverandør også? F.eks om jeg har @online.no 

Telefon nummer eies ikke av en bestemt telefonleverandør, forvaltes av Nkom. 

Det er ikke teknisk mulig å beholde en online.no e-postadresse via en annen leverandør da Telenor eier domenet. På samme måten som Google eier gmail.com og Microsoft eier hotmail.com 

Det finnes gratis e-post tjenester, som Google Gmail gmail.com, Microsoft med outlook.com og hotmail.com , Yahoo.
Felles for gratis tjenestene er en selv er betalingen.

Andre alternativ er https://proton.me/mail som finnes i en begrenset utgave uten kostnad.

En egen personlig e-post adresse som en ikke må endre kan skaffes hos eksempelvis https://domene.shop/ 
Etter min erfaring den beste løsningen, da kan alle i familien ha tilsvarende e-post adresser.

Må registrere et domene som er ledig. Beste er å benytte etternavnet. Ulempe er de fleste etternavn alt er registret, så en må være litt kreativ og finne en ledig variant.

Har en et uvanlig etternavn kan en finne et ledig navn. 

Kostnaden er lav, 350 kr pr år totalt for .no domene og 20 e-post kontoer med 15 GB per epost-konto.
Noen domenetyper koster mer, eksempelvis .as , .cloud og .email har en noe høyere kostnad.

Hente e-post: 

Det er mulig å hente ut e-post fra @online.no (eller annen e-post tjeneste) over til annen e-post tjeneste.
Kan gjøres på flere måter:

- Benytte Outlook eller Thunderbird på en pc.
- Gmail har en egen egen løsning for import https://support.google.com/mail/answer/7239777

- Det finnes også flere andre verktøy for å gjøre eksport og import av e-pst.
Mest aktuelt ved stort antall kontoer da de gjerne er laget for bedrifter, har en kostnad for bruk, men noen av dem tilbyr test løsning som kan benyttes av enkelt kontoer.

Endret av TBL12
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Einus skrev (11 timer siden):

Kort forklart: Ta i bruk gmail fra google. Tok i bruk den selv da Telenor skulle begynne å ta betalt for epost pga økte kostnader, hvor spamfilteret overhodet ikke fungerte.

Bruker Chrome nettleser på data, på startsiden der ligger en lenke opp til høyre til gmail.com. På tlf legger du inn egen app for gmail. Enklere kan det ikke gjøres. Litt pes å endre epost til alt du har brukt nåværende epost til, men lag en liste og jobb systematisk med å endre de nødvendige.

• Liker 2
Skrevet
TBL12 skrev (14 timer siden):

Telefon nummer eies ikke av en bestemt telefonleverandør, forvaltes av Nkom. 

Det er ikke teknisk mulig å beholde en online.no e-postadresse via en annen leverandør da Telenor eier domenet. På samme måten som Google eier gmail.com og Microsoft eier hotmail.com 

Det finnes gratis e-post tjenester, som Google Gmail gmail.com, Microsoft med outlook.com og hotmail.com , Yahoo.
Felles for gratis tjenestene er en selv er betalingen.

Andre alternativ er https://proton.me/mail som finnes i en begrenset utgave uten kostnad.

En egen personlig e-post adresse som en ikke må endre kan skaffes hos eksempelvis https://domene.shop/ 
Etter min erfaring den beste løsningen, da kan alle i familien ha tilsvarende e-post adresser.

Må registrere et domene som er ledig. Beste er å benytte etternavnet. Ulempe er de fleste etternavn alt er registret, så en må være litt kreativ og finne en ledig variant.

Har en et uvanlig etternavn kan en finne et ledig navn. 

Kostnaden er lav, 350 kr pr år totalt for .no domene og 20 e-post kontoer med 15 GB per epost-konto.
Noen domenetyper koster mer, eksempelvis .as , .cloud og .email har en noe høyere kostnad.

Hente e-post: 

Det er mulig å hente ut e-post fra @online.no (eller annen e-post tjeneste) over til annen e-post tjeneste.
Kan gjøres på flere måter:

- Benytte Outlook eller Thunderbird på en pc.
- Gmail har en egen egen løsning for import https://support.google.com/mail/answer/7239777

- Det finnes også flere andre verktøy for å gjøre eksport og import av e-pst.
Mest aktuelt ved stort antall kontoer da de gjerne er laget for bedrifter, har en kostnad for bruk, men noen av dem tilbyr test løsning som kan benyttes av enkelt kontoer.

Ja jeg ser at dette med @online.no eies av Telenor. For den som har levd en stund, så var det slik at tlf nummer kunne man ikke ta med til annen leverandør, men jeg erindrer at det var NetCom som brøt regelen. Og Telenor måtte følge med. Men dette vil altså aldri være mulig med @online.no noen gang i fremtiden?

Skrevet
Einus skrev (3 minutter siden):

Ja jeg ser at dette med @online.no eies av Telenor. For den som har levd en stund, så var det slik at tlf nummer kunne man ikke ta med til annen leverandør, men jeg erindrer at det var NetCom som brøt regelen. Og Telenor måtte følge med. Men dette vil altså aldri være mulig med @online.no noen gang i fremtiden?

Tvilsomt. De "fant jo opp" online epostadressene. Det er vel deres domene? Det blir som om gmail adresser plutselig skulle sendes fra en annen leverandør.

Jeg betaler for online-adressen min, fordi jeg har den integrert overalt i mitt internettliv siden 1998. Jeg tåler å betale de kronene, har tross alt hatt den som gratis epost-tjeneste i 25 år før det.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg fikk denne "nyheten" for noen år siden da jeg sa opp telenor bredbånd, og da er tydligvis ikke emailen gratis lengre, sjekket at ingen av mine abonementer/nettside/mails hadde den som tilknytning brukte skjemaet telenor linket og sa opp hele skiten.

Enkelt å greit, kostnader for en mail konto er latterlig og er bare utnytting av gamle mennesker som ikke klarer å si opp fort nok.

De tok også ekstra for spamfilter som også er latterlig.

Endret av NakenPanda
Skrevet

Bytt til Gmail. Kan ta litt tid å endre e-post alle steder du har kontoer, men det burde gå innen en måned. Bare endre til ny e-post når du får tilbud i innboksen din. Jeg har to Gmailadresser. En til privat kommunikasjon og en til nettbutikker, medlemsskaper mm. 

Skrevet (endret)
Einus skrev (4 timer siden):

Eierskap til domener fungerer på helt annen måte enn telefonnummer. Det er teknisk mulig å videresende e-post, men Telenor og andre tilsvarende leverandører tilbyr dette i hovedsak for betalte kontoer.

Metoden for å være uavhengig er å registrere eget domene, da kan en bytte leverandør, og ta med domenet. Det er mange mulige leverandører, der https://www.domeneshop.no/ er en rimelig leverandør for denne typen tjenster.

Endret av TBL12
Skrevet (endret)
Million skrev (8 timer siden):

Jeg betaler for online-adressen min, fordi jeg har den integrert overalt i mitt internettliv siden 1998. Jeg tåler å betale de kronene, har tross alt hatt den som gratis epost-tjeneste i 25 år før det.

Samme her. Har hatt den «alltid», i tillegg er det et godt navn på adressen (komboen for/etternavn), har ikke fått samme komboen noen andre steder. Har gmail også, men navnet/adr der er «håpløst» og har prøvd (for lenge siden) og vet jeg ikke vil kunne få et like godt navn/adr på andre epostadresser.

Endret av enkefru
Skrevet

Takker for svar. 
Jeg har før jeg skrev dette, vurdert domeneshop faktisk.

Jeg har selv en annet annet opplegg, dette spørsmålet var egentlig vedr kjæresten min som har onine.no

Vi får ta en runde å komme opp med tanker på hvordan vi skal forholde oss. Hun sier hun er fleksibel med tanke på hva som skal stå foran og etter @ så jeg anter dette løser seg. Men takk igjen alle sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...