male32 Skrevet 13. juli #1 Skrevet 13. juli Hei Har vært helt tett i venstre øre siden onsdag. Slet med dette tidligere i sommer og var hos lege da. De tilbyr ikke øreskylling fortiden. Jeg kunne få henvisning til ørespesialist. Jeg klarte da å løse dette selv, ved drypping av olje og skylling med skylleballong jeg kjøpte på apotek. Nå er jeg altså tett på ene øret igjen, og hører ingenting på venstre side. Har dryppet olje hver kveld, og i løpet av natten og noen ganger på dag. Forsøker å skylle daglig. I går virket det som det kom ut litt, men fortsatt tett og jeg hører ingenting. Legen min har ferie til ut i august. Jeg resier selv bort i august, så håper jeg får dette ordnet før jeg skal reise. Skal jeg bare fortsette med drypping av olje og skylle med skylleballong? Noe annet jeg kan gjøre? 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #2 Skrevet 13. juli Fant de ut hva det var for noe da? Hvis du ikke er bedre i morgen så ring legekontoret ditt og hør om en time, det må ikke nødvendigvis være din lege som ser på deg, men bare så de kan utelukke problemer med mellomøret, trykk osv. Anonymkode: 7f99c...a85 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #3 Skrevet 13. juli Hva mente legen var problemet? Ørevoks? I så fall er olje og lunkent vann og/eller damp riktig vei (går du for damp - vær sikker på at du er komfortabel med eget kunnskaps- og finmotoriske nivå. Eller la det være). På sikt må jo du og legen finne ut hvorfor du har så mye ørevoks. Selvsagt. For det er jo ikke en ønskelig tilstand. Er problemet ikke ørevoks så er det mulig trykk, og da er en øre- nese- hals spesialist riktig instans. I så fall kan du, her og nå, sørge for å holde nesegangene godt åpne og skylle med saltvann. Det kan selvsagt også være allergi. Å få «tette ører» av pollenallergi er helt normalt. I så fall? Nesedråper mot allergi i kombo med de allergimedisinene din lege har anbefalt (og funker de ikke? Ta en ny runde med legen på allergi til høsten. Vurder feks allergivaksiner) Eller det kan være restene av sykdom. Å ha «tette ører» (eller hoste, eller tett nese) i månedsvis etter sykdom er plagsomt, men også normalt. I fall du har vært syk den siste tiden: olje i ørene, skyll med saltvann i nese og gurgle med saltvann i svelg. (Gurgling og skylling kan du gjøre 10 ganger daglig, om du ønsker, det er helt ufarlig). Anonymkode: be462...57b 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #4 Skrevet 13. juli Føler med deg, for det er kjempeubehagelig å ikke høre på ett øre! Jeg skal ikke si at dette er fasit, men kan du prøve å ikke skylle i ett døgn? Altså, evt bare dryppe olje når du legger deg, og ikke gjøre noe mer ila natten og heller ikke ila morgendagen. Og heller ikke skylle, som sagt. Tenker om det kanskje er best å la det være i fred, sånn at voksen har tid til å "vandre ut" selv. At du kanskje, når du har skylt, har vært uheldig og dyttet voksen inn igjen? Eller at det er blitt for mye olje og/eller vann, som ikke har kommet ut enda. Prøv å ligge med venstre øre ned mot puten i natt (om du klarer) Er enig med ...a85 at du tar kontakt med legekontoret. God bedring og lykke til! 💚 Anonymkode: 44131...528
AnonymBruker Skrevet 13. juli #5 Skrevet 13. juli Holdt på med øreskylling øredråper i flete dager. Brukte også hårnål for å få noe ut. Fikk det til etter noen dager, men med lunkent litt vart vann Anonymkode: e20f6...0fe
AnonymBruker Skrevet 13. juli #6 Skrevet 13. juli Har akkurat samme problem, men hadde i tillegg smerter. Forsøkte skylling, men ørevoksen var forsteinet Lot øre være uten noe olje eller skylling til smerten var borte, pluss to dager til. Bruker olje fra i dag, to ganger om dagen, og skal forsøke å skylle igjen først til onsdag ettermiddag, altså etter 4 dager med skylling. Ønsker deg lykke til! Anonymkode: bba14...4a4
AnonymBruker Skrevet 13. juli #7 Skrevet 13. juli Vet du at det er ørevoks som er problemet? Det er ikke vanlig å få akutt veldig mye ørevoks helt uten grunn, så jeg lurer på om du kan ha allergier eller har vært forkjølet eller det kan være noe annet som er årsak til at du er tett? I så fall er det ikke noe poeng i å skylle øret så mye som du gjør. Hvis du vet det er ørevoks: Drypp med olje noen dager før du skyller igjen. Gi oljen mulighet til å mykne opp ørevoksen ordentlig. Anonymkode: 4e239...a43
AnonymBruker Skrevet 13. juli #8 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vet du at det er ørevoks som er problemet? Det er ikke vanlig å få akutt veldig mye ørevoks helt uten grunn, så jeg lurer på om du kan ha allergier eller har vært forkjølet eller det kan være noe annet som er årsak til at du er tett? I så fall er det ikke noe poeng i å skylle øret så mye som du gjør. Hvis du vet det er ørevoks: Drypp med olje noen dager før du skyller igjen. Gi oljen mulighet til å mykne opp ørevoksen ordentlig. Anonymkode: 4e239...a43 Jeg må skylle ørene mine jevnlig. Ørevoksen kommer ikke akutt, men at det plutselig blir helt tett skjer akutt. Med det sagt er jeg enig i at man bør vite at det er derfor man er tett om man skal drive å skylle. Jeg har hatt god nytte av revaxør og synes det fungerer bedre enn olje når det er tett. Jeg foretrekker sprayen fremfor dråpene siden det er enklere. Anonymkode: 73b8a...e66
AnonymBruker Skrevet 13. juli #9 Skrevet 13. juli Jeg ser forresten ta at du skriver at du skal på ferie, om du fortsatt har problemer med ørene når den tid kommer så anbefaler jeg ørepropper som hjelper til med å hindre at det bygger seg trykk på fly hvis du skal fly. Jeg hadde svært god effekt av slike når jeg måtte fly med tette ører etter influensa en gang. Fikk anbefalt å skru de inn 30 min før jeg satte meg på flyet for best effekt, vet ikke om det hadde noe å si men de fungerte veldig godt sammen med tyggisen og nesespray. https://www.apotek1.no/produkter/metode-orepropper-fly-s-981156p Anonymkode: 7f99c...a85 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #10 Skrevet 14. juli male32 skrev (7 timer siden): Hei Har vært helt tett i venstre øre siden onsdag. Slet med dette tidligere i sommer og var hos lege da. De tilbyr ikke øreskylling fortiden. Jeg kunne få henvisning til ørespesialist. Jeg klarte da å løse dette selv, ved drypping av olje og skylling med skylleballong jeg kjøpte på apotek. Nå er jeg altså tett på ene øret igjen, og hører ingenting på venstre side. Har dryppet olje hver kveld, og i løpet av natten og noen ganger på dag. Forsøker å skylle daglig. I går virket det som det kom ut litt, men fortsatt tett og jeg hører ingenting. Legen min har ferie til ut i august. Jeg resier selv bort i august, så håper jeg får dette ordnet før jeg skal reise. Skal jeg bare fortsette med drypping av olje og skylle med skylleballong? Noe annet jeg kan gjøre? Hvor mange øredråper skal du lage i sommer? Ta imot tilbud om ØNH henvisning og få løst det tåpelige og helt unødvendige øreproblemet ditt engang for alle. Anonymkode: 8d4a4...e1c 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #11 Skrevet 14. juli male32 skrev (8 timer siden): Hei Har vært helt tett i venstre øre siden onsdag. Slet med dette tidligere i sommer og var hos lege da. De tilbyr ikke øreskylling fortiden. Jeg kunne få henvisning til ørespesialist. Jeg klarte da å løse dette selv, ved drypping av olje og skylling med skylleballong jeg kjøpte på apotek. Nå er jeg altså tett på ene øret igjen, og hører ingenting på venstre side. Har dryppet olje hver kveld, og i løpet av natten og noen ganger på dag. Forsøker å skylle daglig. I går virket det som det kom ut litt, men fortsatt tett og jeg hører ingenting. Legen min har ferie til ut i august. Jeg resier selv bort i august, så håper jeg får dette ordnet før jeg skal reise. Skal jeg bare fortsette med drypping av olje og skylle med skylleballong? Noe annet jeg kan gjøre? Dette bør vel kanskje legevakten være behjelpelig med evt en el annen dr drop in? Siden fastlege ikke er tilgjengelig på lenge. Man kan jo være farlig i trafikken feks med helt tett øre, halvt døv og man kan bli svimmel og ør. Anonymkode: 5623b...8e6
AnonymBruker Skrevet 14. juli #13 Skrevet 14. juli male32 skrev (7 minutter siden): Kan man få skylt ørene hos legevakt? Nei, det er jo ikke akutt. Bestill time hos en av de andre legene ved legekontoret ditt om du ikke får det til selv. Anonymkode: bc720...357 1
male32 Skrevet 16. juli Forfatter #14 Skrevet 16. juli Dette ordnet seg nå endelig. Prøvde Revaxør øredråpper i øret. Lot det virke over natta. Skylte neste dag og fikk ut ganske mye. Fungerte mye bedre enn olje. Hvis flere plages med tette ører, så kan det anbefales. Nå hører jeg helt fint igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå