Gå til innhold

Tips til ost og kjeks til ostefat.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ridderost, brie eller camembert, cevre, blåmuggost, et par ulike krydder ost. Babybells om det er flere barn. Druer, paprika, marmelade/chutney, sakte kjeks, speltkjeks.

Anonymkode: 9bfa7...e7f

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei det er ikke nok med det til et ostefat hvis man omgås noenlunde oppegående folk. Hvis man stort sett omgås folk med livets harde skole er det sikkert greit. 

Anonymkode: 76e90...842

Jeg har mastergrad, men ikke i ostesnobberi 🥲 Det har jeg ikke tatt meg råd til 🥂

Anonymkode: 959ea...706

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har mastergrad, men ikke i ostesnobberi 🥲 Det har jeg ikke tatt meg råd til 🥂

En mastergrad betyr ikke automatisk at man er veldig oppegående. Det betyr bare at man har studert i fem år.

Anonymkode: acd2f...1cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En mastergrad betyr ikke automatisk at man er veldig oppegående. Det betyr bare at man har studert i fem år.

Så det å nevne dyre oster, og stappet gapet fullt med det, skal liksom bety at man er oppegående? 😆 Da velger jeg heller mennesket med mastergrad kjenner jeg.

Anonymkode: ef348...8ae

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så det å nevne dyre oster, og stappet gapet fullt med det, skal liksom bety at man er oppegående? 😆 Da velger jeg heller mennesket med mastergrad kjenner jeg.

Anonymkode: ef348...8ae

Nei, det sa jeg ikke. Men folk som har behov for å nevne at de har mastergrad som et bevis på noe annet enn at de har studert i mer eller mindre fem år er som regel ikke de mest oppegående menneskene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det er ikke garantert at jeg er oppegående selv om jeg har mastergrad. Men jeg svarte på en som snakket om at folk som har gått «livets harde skole» vil være fornøyd med vanlige oster (brie, castello etc) på et ostefat. «Livets harde skole» betyr vitterlig at man ikke har noen høyere utdannelse, eventuelt ingen utdannelse utover ungdomsskolen? 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er ikke garantert at jeg er oppegående selv om jeg har mastergrad. Men jeg svarte på en som snakket om at folk som har gått «livets harde skole» vil være fornøyd med vanlige oster (brie, castello etc) på et ostefat. «Livets harde skole» betyr vitterlig at man ikke har noen høyere utdannelse, eventuelt ingen utdannelse utover ungdomsskolen? 

Det er vel mer et generelt uttrykk for å være ukultivert og ikke særlig intelligent, og drt kan man fint være, selv med mastergrad.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da må du faktisk kjøpe litt greie oster.

Har TS sagt noe annet?!? Hun har kun sagt at hun ikke ønsker å kjøpe det dyreste…, men ønsker tips, så kan hun vurdere litt ut fra det?!? Herlighet, folk her inne…. 

Anonymkode: eb470...999

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
bitmog skrev (40 minutter siden):

Bytt ut den brien med brie de Paris, så er vi der. Fantastisk god og kremet. Ørlite ripsgele eller noe bringebær gele så 🤌

Da skal jeg prøve den, Takk 😍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei det er ikke nok med det til et ostefat hvis man omgås noenlunde oppegående folk. Hvis man stort sett omgås folk med livets harde skole er det sikkert greit. 

Anonymkode: 76e90...842

Hjelpe meg for en generalisering! Helt (p)sykt! 🤮

Anonymkode: eb470...999

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjære ts. Ikke bry deg om snobbene her. De er mest sannsynlig (og forhåpentligvis) ikke invitert til ditt selskap. Er man så snobbete at man ikke kan spise det og det,vel da får man la vær. Så får man sitte der sulten. 

Jeg har vært i selskap hvor det ble servert Torogryte med salat og loff. Ikke det jeg ville servert,men jeg forstår at andre kanskje ikke liker å lage mat slik som jeg gjør,eller at de ikke har råd. Det kunne ikke falt meg inn å klage på maten. Jeg er oppdratt til å spise det jeg får,og det er jo i grunnen helt vanlig folkeskikk. 

Anonymkode: f00ed...f76

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forest, chaume, en kremost, brie, camembert (gjerne bakt!), blåmuggost, hvitmuggost med chili. Cheddar, parmesan eller manchego. Husk nøtter, honning, druer og syltetøy/gele. Et enkelt fat med relativt billige oster dette. 

Kjøp litt diverse kjeks. Men du trenger ikke de dyreste, det er store prisforskjeller her. Men kjøp litt forskjellige typer. 

Dette er helt ok mat som tillegg til snitter i en dåp. Det er ikke en "ost og vin"-kveld, som kanskje krever litt mer variasjon og fine oster. Så ikke hør på de som sier du må ha det dyreste. 

Anonymkode: 1243a...285

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode tips av snille folk.

:blomst2:

Og takk for de som tok helt av og tok en Marie Antoinette. Oster for oppegående folk liksom. :himle: Lo godt mens jeg noterte. 

Anonymkode: 21e22...ccd

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan tipse om valnøttbrød til ostene. Det var det gjestene mine foretrakk framfor diverse kjeks. 

Anonymkode: b0d5f...3fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kan tipse om valnøttbrød til ostene. Det var det gjestene mine foretrakk framfor diverse kjeks. 

Anonymkode: b0d5f...3fd

En får kjøpt valnøttkjeks som er veldig god også… litt dyr da, men…

Anonymkode: a49f1...79b

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å sette sånne små skåler utover et stort fat. Da har jeg mozarellakuler i en, og en varmet brie i en. På fatet har jeg Manchego i trekanter og Jarlsberg i Staver. En blåmuggost, og babybells (deler i to), jordbær, druer, fiken, en marmelade, og melon rundt. Har ofte litt spekemat også på fatet. Det er jo ikke "ostefat", men litt sånn plukke-fat. Av kjeks har jeg fine rugkjeks, ritz, tynne knekkebrød og grissini. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om noen butikker kjører tilbud på noen oster. Folk er fornøyd så lenge det er et utvalg oster, ikke hør på de som mener det må være eksklusive oster. Når jeg skal kose meg med ost med typen eller nære venner, kjøper jeg gjerne inn lokale oster fra premierte ysterier, men dette hadde jeg selvsagt ikke tatt meg råd til å servert i en dåp.

Så kjøp inn blåmuggost, brie (eventuelt camembert, men mange som ikke er så vant med oster foretrekker brie da det er noe mildere på smak), en type hardost og en type kremost fra vanlig dagvarehandel til en fornuftig pris. Da har du oster som kan passe ulike smaker. Mengden oster tilpasser du antall gjester selvsagt. Også kan du servere kanskje 2 marmelader/geeler ved siden av, et lite utvalg tørket og fersk frukt og bær og 1-2 sorter kjeks til. Du kan også lage ristete nøtter (gjerne valnøtter) i honning til. Det er raskt og enkelt, men smaker helt nydelig til ost. 

Da har du et ostefat som du kan servere i en dåp sammen med snitter. 

Anonymkode: 09925...819

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...