AnonymBruker Skrevet 13. juli #1 Skrevet 13. juli Føler det er så mange som får kreft for tiden. Har googlet det og fant ut at det er kreft økning i befolkningen de siste 10 årene. Før kjente jeg ingen som hadde det eller hørt om at noen andre hadde det. Nå hører jeg stadig om folk som blir syke, kjendiser, bekjente, en jeg gikk på videregående med har fått kreft osv. Er det en slags kreftpandemi? Jeg begynner å bli litt bekymret for at jeg også får det og det begynner å påvirke hverdagen min. Kjenner etter i kroppen hele tiden om det er noe som må undersøkes, for hver lille ting som er mistenkelig blir jeg livredd for at jeg har fått kreft. Flere? Anonymkode: 46ab9...8cf 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #2 Skrevet 13. juli Jeg kjenner ingen med kreft. Handler sikkert om alder? Flere eldre får jo kreft. Anonymkode: eeddd...a4a 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #3 Skrevet 13. juli Etterhvert som du blir eldre kjenner du flere som får kreft, har hatt kreft, eller har familiemedlemmer som har kreft. I tillegg er det flere som forteller om kreft på sosiale medier. Anonymkode: 8444c...452 7
AnonymBruker Skrevet 13. juli #4 Skrevet 13. juli Kreft har alltid eksistert. I nåtid får vi vite om folks sykdommer fort og det virker som at det er over alt og det er det jo også, men neppe mer enn før. Anonymkode: 52ab5...11a 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #5 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Føler det er så mange som får kreft for tiden. Har googlet det og fant ut at det er kreft økning i befolkningen de siste 10 årene. Før kjente jeg ingen som hadde det eller hørt om at noen andre hadde det. Nå hører jeg stadig om folk som blir syke, kjendiser, bekjente, en jeg gikk på videregående med har fått kreft osv. Er det en slags kreftpandemi? Jeg begynner å bli litt bekymret for at jeg også får det og det begynner å påvirke hverdagen min. Kjenner etter i kroppen hele tiden om det er noe som må undersøkes, for hver lille ting som er mistenkelig blir jeg livredd for at jeg har fått kreft. Flere? Anonymkode: 46ab9...8cf Grunnen til at du hører om kreft alle veier er enkel. Før holdt folk for seg selv at de var alvorlig syke med kreft, nå løper folk til sosiale medier og forteller hele verden at de har kreft. Ja, enkelte kreft typer øker, men det har det alltid gjort, fra kreft ble mulig å påvise. Forskjellene nå er at de fleste overlever kreft, fordi behandlingene er bedre og blir bedre enn de har vært tidligere. (Med få unntak). I dag er det vanligere å leve lenge med uheldbredelig kreft, og vanligere å bli frisk av kreft enn for 30. år og lengre siden. Driver du og legger merke til mennesker med kreft, så vil du og tro at der er mer utbredt å ha eller få kreft, enn om du ikke oppsøker informasjon om mennesker med kreft. Anonymkode: 26f7a...268 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #6 Skrevet 13. juli Miljøgifter og livsstil øker forekomst av kreft og stadig yngre får kreft. Mange overlever men behandling er stor påkjenning og mange må leve med plager i etterkant. Den gode nyheten er at det er mye du kan gjøre for å redusere sjansene betraktelig: https://kreftforeningen.no/forebygging/ Anonymkode: 3dd7c...817 6
AnonymBruker Skrevet 13. juli #7 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Miljøgifter og livsstil øker forekomst av kreft og stadig yngre får kreft. Mange overlever men behandling er stor påkjenning og mange må leve med plager i etterkant. Den gode nyheten er at det er mye du kan gjøre for å redusere sjansene betraktelig: https://kreftforeningen.no/forebygging/ Anonymkode: 3dd7c...817 Håndball dame spiller har fått kreft nå nylig… hun er slang og ser frisk ut, aktiv og mest sannsynlig spiser sunn mat og trener jevnlig.. Anonymkode: 46ab9...8cf 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #8 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Håndball dame spiller har fått kreft nå nylig… hun er slang og ser frisk ut, aktiv og mest sannsynlig spiser sunn mat og trener jevnlig.. Anonymkode: 46ab9...8cf Hva har det med saken å gjøre at noen er slank og ser frisk ut? Folk kan være livstruende og kritisk syk, uten at noen kan se dette utenpå dem. Hadde min diagnose vært synlig for alle, hadde jeg ikke gått utenfor døren. Heller ikke om noen hadde lagt diagnosen ut i sosiale medier. Mitt liv er bedre, når ikke hele verden vet hvor syk jeg er, eller hvor lenge jeg lever med denne sykdommen. Ikke kreft. Anonymkode: 26f7a...268 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #9 Skrevet 13. juli Ca 40% får kreft før de fyller 80. Tror ikke det er så mange fler nå enn tidligere, men: - vi lever lenger og de fleste får kreft når de blir eldre. - vi har blitt bedre på utredning, så flere får en diagnose. - mer åpenhet rundt sykdom. Anonymkode: 30289...ed7 3 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli #10 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva har det med saken å gjøre at noen er slank og ser frisk ut? Folk kan være livstruende og kritisk syk, uten at noen kan se dette utenpå dem. Hadde min diagnose vært synlig for alle, hadde jeg ikke gått utenfor døren. Heller ikke om noen hadde lagt diagnosen ut i sosiale medier. Mitt liv er bedre, når ikke hele verden vet hvor syk jeg er, eller hvor lenge jeg lever med denne sykdommen. Ikke kreft. Anonymkode: 26f7a...268 Nei var ikke sånn ment, men hun er ikke en typisk dame som kan få kreft. Siden hun er så aktiv som hun er og slank. Overvekt og innaktivitet er blant årsakene til kreft.. Anonymkode: 46ab9...8cf 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #11 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei var ikke sånn ment, men hun er ikke en typisk dame som kan få kreft. Siden hun er så aktiv som hun er og slank. Overvekt og innaktivitet er blant årsakene til kreft.. Anonymkode: 46ab9...8cf Medisinbruk, fødsel, søvnmønster og genetikk er også faktorer som kan forårsake brystkreft. Anonymkode: 30289...ed7 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #12 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Medisinbruk, fødsel, søvnmønster og genetikk er også faktorer som kan forårsake brystkreft. Anonymkode: 30289...ed7 Kan fødsel forårsake kreft? 🤔 Anonymkode: 46ab9...8cf
AnonymBruker Skrevet 13. juli #13 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Medisinbruk, fødsel, søvnmønster og genetikk er også faktorer som kan forårsake brystkreft. Anonymkode: 30289...ed7 Hvilken type medisin tenker du her? Anonymkode: 46ab9...8cf
AnonymBruker Skrevet 13. juli #14 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei var ikke sånn ment, men hun er ikke en typisk dame som kan få kreft. Siden hun er så aktiv som hun er og slank. Overvekt og innaktivitet er blant årsakene til kreft.. Anonymkode: 46ab9...8cf Det finnes ingen typisk dame som kan få kreft. Se på konen til kronprinsen i England, er hun og en typisk kvinne som ikke kan få kreft? Kreft rammer der man minst venter det. Ingen kan forutsi sykdom ut fra hvordan noen ser ut. https://www.nrk.no/vestland/norsk-operasjon-vekker-oppsikt-over-heile-verda-1.17399774 Johanne, er hun og en person som ikke ser ut som om hun kan være syk? Anonymkode: 26f7a...268 2 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli #15 Skrevet 13. juli Flere som finner det i tidlige stadier som før levde en god stund med det og døde relativt unge (50-60 årene) Kjenner veldig få under 40 med kreft, 60 + mange fler. Kjenner mange med kreft som ikke engang har trengt cellegift eller stråling, de fant det tidlig. Det er også så mange fler som blir 80 + i dag mot for bare 20 år siden. Husker fra egen barndom at alle over 65 så eldgamle ut. Anonymkode: 35be1...bc1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #16 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan fødsel forårsake kreft? 🤔 Anonymkode: 46ab9...8cf De som ikke får barn, eller får barn i høyere alder har større risiko for brystkreft. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvilken type medisin tenker du her? Anonymkode: 46ab9...8cf P-piller og østrogentilskudd f.eks. Anonymkode: 30289...ed7 3 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli #17 Skrevet 13. juli Noen som vet hvordan det går med hun Kate prinsessen fra England? Ble hun frisk? Anonymkode: 46ab9...8cf 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #18 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Medisinbruk, fødsel, søvnmønster og genetikk er også faktorer som kan forårsake brystkreft. Anonymkode: 30289...ed7 Det å bære frem og amme et barn gir faktisk økt risiko for brystkreft, ja. På lang sikt skal visst endringene i brystvevet være forebyggende mot kreft, men på kort sikt øker risikoen for brystkreft. Antar dette betyr at endringene stort sett er helsemessige bra, men at det alltid er en viss risiko for at noe går galt når det skjer endringer i kroppen. Kreft er jo vanligvis normal celledeling som har gått litt galt. "I løpet av de første 5-7 årene etter fødsel, spesielt etter første fødsel, kan det være en forbigående økning i brystkreftrisiko, ifølge forskning publisert i Forskning.no. Dette kan skyldes endringer i brystvevet som skjer under graviditet og amming." Håndballspilleren det refereres til har fått to barn de siste årene. Jeg tenker også på Tuva Fellmann, som nylig hadde fått barn da hun fikk brystkreft. Selv oppdaget jeg også en kul i brystet da babyen var ca 6 mnd. Jeg fikk time på sykehuset til både biopsi, ultralyd og mammografi et par dager etter å ha vært hos fastlegen, så det var tydelig at de tok det veldig på alvor. Da jeg oppdaget en kul få år tidligere, før barn, ble jeg kun henvist til ultralyd og måtte vente flere uker. Det var heldigvis godartet begge gangene. Anonymkode: c7a55...94b
AnonymBruker Skrevet 13. juli #19 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nei var ikke sånn ment, men hun er ikke en typisk dame som kan få kreft. Siden hun er så aktiv som hun er og slank. Overvekt og innaktivitet er blant årsakene til kreft.. Anonymkode: 46ab9...8cf Overvekt og inaktivitet er blant årsakene ja, men det er ikke de eneste årsakene. At man er sunn og aktiv er ingen garanti for at man ikke får kreft, på samme måte som overvektige ikke er garantert få kreft. Man kan få hudkreft selv om man aldri soler seg, lungekreft selv om man aldri har røykt en sigarett. En sunn og aktiv livsstil minsker risikoen for flere kreftformer. Og hvis kroppen er sterk så har man ofte bedre sjanse til å tåle behandlingen. Det er økning i forekomst av kreft, men det er også en økning i overlevelse. Mange kreftformer har kraftig nedgang. Det er mer åpenhet rundt kreft, og det er mye lettere spre informasjon, noe som også gjør at flere sjekker seg. Før facebook og før nettavisene, så snakket man kun med sine nærmeste. Kjendiser som fikk kreft fikk kanskje en liten rubrikk i en papiravis, hvis det ikke var noe annet skrive om. Anonymkode: 9810f...786 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #20 Skrevet 13. juli Her har bror, far og onkel hatt kreft vinter/vår - heldigvis ser det det ut til at det går bra. Og fikk akkurat vite at en venninne har det også. Så ja - det er litt mye. MEN: Det er kanskje noe med at man legger merke til det når man først har det litt mer i bevisstheten? For meg ble i alle fall kreft mye mer "interessant" når mine ble syke... Anonymkode: 69fa4...673 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå