Gå til innhold

Noen som vet hvorfor jeg har lav kredittscore?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skulle søke om lite lån til bil her som er omreg til meg nå. Fikk en kredittvurdering av experian eller hva de heter. Står en score på 200 og at jeg er høy risiko. 

Har et lån på ca 100k fra før, det er alt. Tjener litt over 600k og det står at jeg ikke har betalingsanmerkninger. Har samboer som tjener det dobbelte og 2 barn. Har ingen bedrift, huslån osv.

Vil de nekte meg et lite billån på 70k på bakgrunn av det tullet der?

Anonymkode: f550c...444

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Skulle søke om lite lån til bil her som er omreg til meg nå. Fikk en kredittvurdering av experian eller hva de heter. Står en score på 200 og at jeg er høy risiko. 

Har et lån på ca 100k fra før, det er alt. Tjener litt over 600k og det står at jeg ikke har betalingsanmerkninger. Har samboer som tjener det dobbelte og 2 barn. Har ingen bedrift, huslån osv.

Prøv forskjellige banker? Hadde samme problem. Prøvde flere og fikk til slutt. Etter det ringte flere banker og ville tilby meg lån 🤔

Anonymkode: 41ca5...a18

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva slags lån er det på 100k? Og har du kredittkort, ev. flere av dem? De kan telle med i  vurderingen, mener jeg. Har du flyttet mye i de siste årene? Har du nylig byttet jobb? Hvor lenge har du hatt stabil inntekt?

Anonymkode: 400b3...858

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du tjener gjennomsnittlig men har to barn uten å være gift. Du eier ikke bolig, har ikke annen formue (da ville du vel nevnt det). Du har høy (kortsiktig?) gjeld. Så den ratingen høres rett ut for meg.

Anonymkode: 63b07...be6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

200 i score er skikkelig lavt det er noe du ikke forteller her, har du masse forskjellige kredittkort?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i landet bor du? (adressen har faktisk noe å si)
Eier du, Leier du? (leier man bolig har man lavere sikkerhet)
Har du nylig hatt lav lønn og økt? (plutselig mye penger ender ofte opp med inkasso pga mangel på kontroll)
Har du bil?
Barn trekker kraftig ned.
Usikret gjeld trekker også mye ned.
Samboer betyr nada.
Hadde dere vert gift kunne hun dratt deg opp.

Anonymkode: a2e90...dd5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du tjener gjennomsnittlig men har to barn uten å være gift. Du eier ikke bolig, har ikke annen formue (da ville du vel nevnt det). Du har høy (kortsiktig?) gjeld. Så den ratingen høres rett ut for meg.

Anonymkode: 63b07...be6

For noe sprøyt. Er 100k fordelt på 8 år høy gjeld? 

Skrevet

Har du sjekket at inntekt er registrert for alle år?

Jeg fikk avslag på betaling med faktura hos en nettbutikk for noen år siden. Da hadde Experian registrert inntekt for kun første og siste år, ikke det midterste av de tre de bruker for å gjøre vurderingen. Jeg hadde samme, faste jobb hele tiden med kun vanlig lønnsøkning år for år. Samme studielånet som krympet litt, det var registrert.

Jeg kontaktet dem selvsagt, men det var ikke mulig å gjøre noe med. De viste til butikken som ikke godkjente meg, butikken viste til Experian som gjorde vurderingen.

Husker jeg nevnte det i en tråd her inne, da ble jeg beskyldt for å lyve, men det går faktisk an at slikt skjer 🙂

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (9 minutter siden):

200 i score er skikkelig lavt det er noe du ikke forteller her, har du masse forskjellige kredittkort?

Nei det erjo derfor jeg spørr her. Har ingen kredittkort. 

Eneste jeg kommer på er goemt betale smårefninger fra legekontor nå og da

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du fått inkasso på dem?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva slags lån er det på 100k? Og har du kredittkort, ev. flere av dem? De kan telle med i  vurderingen, mener jeg. Har du flyttet mye i de siste årene? Har du nylig byttet jobb? Hvor lenge har du hatt stabil inntekt?

Anonymkode: 400b3...858

Nei har bodd samne sted i 14 år og hatt samme jobb i 7 år. Ingen kredittkort, har aldri hatt det. 

Det er lån på en gravemaskin. Har hatt x2 billån for 4 år siden. Men de er betalt ned i fjord

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å dra ut et lån på 100 000 over 8 år er jo sinnsykt. Er det ekstremt lav rente på dette lånet siden du ønsker å bruke så lang tid på det?

Ellers så er jo ikke nedbetalingstid en faktor i en kredittvurdering. Der er det bare lånesum som tas med i beregningen. Og et usikret lån på 100 000 er mye.

Anonymkode: 97507...678

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (Akkurat nå):

Har du fått inkasso på dem?

Ja mulig jeg fikk en inkasso i 2024 som ble betalt tvert da. Men ikke helt sikker om d var da

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Der ligger nok svaret ja, nesten inkasso merker de seg nok

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, hvis det er usikret gjeld brukt på dill.

Anonymkode: 06454...b7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja mulig jeg fikk en inkasso i 2024 som ble betalt tvert da. Men ikke helt sikker om d var da

Da har du nok svaret der. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan har du fått bilen omregistrert på deg uten at lånet har blitt innvilget? 

Anonymkode: cae1c...734

AnonymBruker
Skrevet

Hvis 100 000 er på kreditt lån så ja. Det er mye. Derfor dårlig kredittvurdering. 

Anonymkode: b11c4...b7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja… man bør klare det på under 5 år. Jeg har under 400kr i året og hadde klart det på 2-3 år.

Anonymkode: e617e...38a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja… man bør klare det på under 5 år. Jeg har under 400kr i året og hadde klart det på 2-3 år.

400k*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...