AnonymBruker Skrevet 13. juli #1 Skrevet 13. juli Jeg har en del vonde tanker, symptomer som kan minne PTSD ifølge fastlegen på grunn av langvarig mobbing og stresspåkjenninger på jobb. Det er over nå, jobber nå med folk fungerer greit sammen med og har det i utgangspunktet bra på jobb nå. Men jeg greier ikke å legge det vonde bak meg og det surrer i hodet mitt når jeg har fri, sånn som nå. Jeg har gått til psykolog for å bearbeide disse tankene, men synes det er vanskelig med tanke på økonomien. Betaler fort tusen kroner per psykologtime, noe som er kjempedyrt for meg. Er dette noe som kan dekkes av jobb? Da alt dette tross alt er noe jobben har forsaket… Anonymkode: 0ae3e...115 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #2 Skrevet 13. juli Har det vært saker som arbeidsgiver kjenner til, vært innom bedriftshelsetjenesten dere har, hvis dere har? Og sånt må jo avklares på forgånd. Vi har på vår arbeidsplass x antall timer gratis til spesialhelsetjeneste, advokat etc. Dette står i personalhåndboka vår. Men mest sannsynlig vil de nok ikke dekke dette Anonymkode: 46b16...6c7 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #3 Skrevet 13. juli Vi har behandlingsforsikring på jobb som gir 10 timer behandling hos psykolog. Hvis dere ikke har det er det neppe noe din arbeidsgiver vil dekke. En sak har flere sider og hvis dette ikke er tatt opp tjenestevei med støtte fra verneombud og bedrifthelsetjeneste og tilbudet om psykologhjelp kome den veien, må du nok belage deg på å betale selv Kanskje skulle du prøvd å se framover og glede deg over at forholdene har bedret seg og ikke dvele så mye med det som har vært? Anonymkode: d52f3...bdb 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #4 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har det vært saker som arbeidsgiver kjenner til, vært innom bedriftshelsetjenesten dere har, hvis dere har? Og sånt må jo avklares på forgånd. Vi har på vår arbeidsplass x antall timer gratis til spesialhelsetjeneste, advokat etc. Dette står i personalhåndboka vår. Men mest sannsynlig vil de nok ikke dekke dette Anonymkode: 46b16...6c7 Både verneombud og tillitsvalgte vet om dette. De var en del av prosessen, sammen med nærmeste leder. Jeg fikk en time hos bedriftshelsetjenesten da. Men jeg kunne ikke vite om ettervirkningene på det tidspunktet.. Anonymkode: 0ae3e...115 1
Gaia Skrevet 13. juli #5 Skrevet 13. juli Jobber du privat eller i det offentlige? Har du helseforsikring?
AnonymBruker Skrevet 13. juli #6 Skrevet 13. juli Hvorfor vil fastlegen ikke henvise deg til det offentlige? Avslag kan påklages. Anonymkode: 2f0ea...273 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #7 Skrevet 14. juli Gaia skrev (2 timer siden): Jobber du privat eller i det offentlige? Har du helseforsikring? I det offentlige. Jeg har ikke privat helseforsikring Anonymkode: 0ae3e...115
AnonymBruker Skrevet 14. juli #8 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor vil fastlegen ikke henvise deg til det offentlige? Avslag kan påklages. Anonymkode: 2f0ea...273 Hun sier at DPS kun behandler de mest alvorlige tilfellene. Dette er ikke ille nok til at dps vil ta meg inn. Det må i såfall være snakk om langtidssykemelding fra jobb og andre faktorer som gjør at jeg ikke fungerer i hverdagen. Anonymkode: 0ae3e...115
AnonymBruker Skrevet 14. juli #9 Skrevet 14. juli Høres ut som en krevende situasjon. Har PTSD selv (diagnostisert). Har fått verktøy som hjelper gjennom psykologen. Egentlig så enkelt som å ha et fysisk bilde av en "positiv plass" man kan fokusere på når panikkanfallene starter. Har også fått innsikt i hva som skjer og hvilke mekanismer i kroppen som trigges. Min PTSD kommer ikke av mobbing eller stress men heller en ulykke. For min del så føler jeg at psykologen hadde gjort sitt og ikke kunne bidra så mye mer. En ting som hjelper meg er å snakke med ChatGPT. Lag en prompt der man eksempelvis sier "Jeg har psykiske problemer på grunn av xxx og yyy og ønsker at du skal hjelpe meg å bearbeide det. Jeg vil forklare situasjonen min og håper at du kan komme med konstruktive tilbakemeldinger og hjelpe meg i min situasjon". Vet ikke om det vil hjelpe deg, men ville komme med dette tipset. Det koster i alle fall veldig mye mindre enn psykologen. Anonymkode: ad2a5...3ad 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli #10 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hun sier at DPS kun behandler de mest alvorlige tilfellene. Dette er ikke ille nok til at dps vil ta meg inn. Det må i såfall være snakk om langtidssykemelding fra jobb og andre faktorer som gjør at jeg ikke fungerer i hverdagen. Anonymkode: 0ae3e...115 Hadde du hatt PTSD så er det alvorlig nok til å komme inn til DPS. Men at du har angst betyr likevel ikke at du har PTSD. Når du fungerer i jobb, men har vonde minne som "surrer i hodet ditt" når du har fri, så høres det kanskje ikke helt ut som PTSD. DPS tar ikke inn fungerende folk, der er det de med betydelig funksjonsnedsettelse og alvorlige problemer som prioriteres. Som en midlertidig løsning så kan du kontakte psykisk helsetjeneste via kommunen og få psykologhjelp der. Dette er lavterskeltilbud, men for noen kan det være nyttig. Dette er gratis. Jeg kan ikke si noe enten eller i forhold til at dette er noe jobben din bør betale. Det avhenger av hva slags forsikringsordninger arbeidsplassen har, om ledelsen/tillitsvalgte ble informert og var klar over det som skjedde og hvordan de forholdt seg til det, osv. Veldig leit at du opplevde mobbing, TS. Tenk at voksne folk oppfører seg sånn. Anonymkode: 24b1e...ec2 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #11 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde du hatt PTSD så er det alvorlig nok til å komme inn til DPS. Men at du har angst betyr likevel ikke at du har PTSD. Når du fungerer i jobb, men har vonde minne som "surrer i hodet ditt" når du har fri, så høres det kanskje ikke helt ut som PTSD. DPS tar ikke inn fungerende folk, der er det de med betydelig funksjonsnedsettelse og alvorlige problemer som prioriteres. Som en midlertidig løsning så kan du kontakte psykisk helsetjeneste via kommunen og få psykologhjelp der. Dette er lavterskeltilbud, men for noen kan det være nyttig. Dette er gratis. Jeg kan ikke si noe enten eller i forhold til at dette er noe jobben din bør betale. Det avhenger av hva slags forsikringsordninger arbeidsplassen har, om ledelsen/tillitsvalgte ble informert og var klar over det som skjedde og hvordan de forholdt seg til det, osv. Veldig leit at du opplevde mobbing, TS. Tenk at voksne folk oppfører seg sånn. Anonymkode: 24b1e...ec2 Nei, det er ikke alle med ptsd som kommer inn på dps. Anonymkode: afc45...b5a 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #12 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, det er ikke alle med ptsd som kommer inn på dps. Anonymkode: afc45...b5a Det er forsåvidt helt riktig. Poenget mitt var at PTSD er mer alvorlig, og det skal kvalifisere til DPS. Anonymkode: 24b1e...ec2
Gaia Skrevet 14. juli #13 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): I det offentlige. Jeg har ikke privat helseforsikring Anonymkode: 0ae3e...115 Da vil nok ikke arbeidsgiver dekke privat psykolog, dessverre. Men kanskje finnes det noen andre du kan gå til som er gratsi? Har du tenkt på Diakon?
AnonymBruker Skrevet 14. juli #14 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hun sier at DPS kun behandler de mest alvorlige tilfellene. Dette er ikke ille nok til at dps vil ta meg inn. Det må i såfall være snakk om langtidssykemelding fra jobb og andre faktorer som gjør at jeg ikke fungerer i hverdagen. Anonymkode: 0ae3e...115 Dette stemmer ikke, rett og slett. Står i full jobb selv, og får god oppfølging fra DPS. Og da med nettopp PTSD som hoveddiagnose. Og det er mange med meg. Be legen om henvisning og vurdering, det er bare tull at DPS kun behandler de mest alvorlige tilfellene eller kun de hvor det er langtidssykemelding og uten fungering i hverdagen. Anonymkode: 52e76...6eb
AnonymBruker Skrevet 14. juli #15 Skrevet 14. juli DPS vil raskt også vurdere privatpraktiserende. Du kan også få støtte hos kommunen, det er lavere terskel. Ikke akkurat behandling, men støttesamtaler, og det høres jo sannsynlig ut som passende her. Anonymkode: 52e76...6eb
AnonymBruker Skrevet 14. juli #16 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette stemmer ikke, rett og slett. Står i full jobb selv, og får god oppfølging fra DPS. Og da med nettopp PTSD som hoveddiagnose. Og det er mange med meg. Be legen om henvisning og vurdering, det er bare tull at DPS kun behandler de mest alvorlige tilfellene eller kun de hvor det er langtidssykemelding og uten fungering i hverdagen. Anonymkode: 52e76...6eb Så det er store forskjeller fra DPS til DPS? Anonymkode: 24b1e...ec2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #17 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så det er store forskjeller fra DPS til DPS? Anonymkode: 24b1e...ec2 Det er dessverre store forskjeller. Både mellom Dps, kommunehelsetjenester og fastleger. Samfunnet vårt vokser i kompleksitet, arbeidslivet målstyres samtidig som psykiatri - hjelp har vært bygget ned i 10 år. Det er villet politikk. Anonymkode: bf0ee...e35
AnonymBruker Skrevet 14. juli #18 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Så det er store forskjeller fra DPS til DPS? Anonymkode: 24b1e...ec2 Nei, egentlig ikke. Det er forskjeller, selvfølgelig, men ikke så store som dette. Prioriteringsveilederen er lik for dem alle, og det er faktisk ikke sååå mange ulike DPS-administrasjoner. Anonymkode: 52e76...6eb
AnonymBruker Skrevet 14. juli #19 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Så det er store forskjeller fra DPS til DPS? Anonymkode: 24b1e...ec2 Så nei, det er en annen forklaring. Anonymkode: 52e76...6eb
AnonymBruker Skrevet 14. juli #20 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, egentlig ikke. Det er forskjeller, selvfølgelig, men ikke så store som dette. Prioriteringsveilederen er lik for dem alle, og det er faktisk ikke sååå mange ulike DPS-administrasjoner. Anonymkode: 52e76...6eb Vel, jeg har vært i DPS systemet selv, og har ikke lik oppfatning som deg. Og leser man i kropp-helse forumet så er det mange som opplever avvisning (og dårlig behandling i utredning) hos DPS, og blir tvunget til å gå privat. At prioriteringsveilederen er lik for alle, betyr ikke at det er lik praksis. Anonymkode: 24b1e...ec2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå