AnonymBruker Skrevet 13. juli #1 Skrevet 13. juli Ikke viktig i det hele tatt, men jeg kom plutselig til å tenke på det. Nå for tiden skjer det jo ganske ofte at nye serier blir sendt på NRK ikke mange ukene (eller månedene) etter at de ble sendt på BBC. Som f eks Den nye dyrlegen. Men på 1980-tallet og påskekrimmen (Dalgliesh og andre) - jeg innbilder meg at det gikk ett år eller to før de ble sendt i Norge? Jeg kan ta feil 🙂 Og Twin Peaks og X-files på 90-tallet, ble de sendt ikke lenge etter at de kom på markedet, eller måtte vi nordmenn vente lenge på episodene? Og hvilket liv (My family) på 00-tallet? Hvis det tok lang tid før de ble sendt, hvorfor det egentlig? Var det fordi det var billigere å kjøpe inn da? Eller var det andre regler for innkjøp? Noen som vet? Anonymkode: 893c0...ace
AnonymBruker Skrevet 13. juli #2 Skrevet 13. juli Jeg vil tro det er mange fasetter involvert. Tv-serien bør være ferdig, så en vet hva en kjøper, og ikke noe som kanksje blir kansellert helvveis inn i 2. sesong. Serien må foreslås for innkjøp og vurderes, og så må rettighetene forhandles om, og teksting eller dubbing til norsk, vil tro det var helmanuelt på den tiden. Og så hadde en ikke så mange kanaler og da vil jo utenlandske serier konkurrere ut norske, og det er ikke bare bare i en statseid kanal som NRK. Vi skal jo støtte egen produksjon. Dermed er det kun de beste/mest populære serien som blir forhandlet om, og kanskje ikke alle blir enige. Og dermed minsker utvalget igjen. Anonymkode: f70f5...300 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #3 Skrevet 13. juli PÅ 70 og 80-tallet tok det vel mange år før utenlandske serier kom på skjermen i Norge. Anonymkode: f76d6...aad 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #4 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg vil tro det er mange fasetter involvert. Tv-serien bør være ferdig, så en vet hva en kjøper, og ikke noe som kanksje blir kansellert helvveis inn i 2. sesong. Serien må foreslås for innkjøp og vurderes, og så må rettighetene forhandles om, og teksting eller dubbing til norsk, vil tro det var helmanuelt på den tiden. Og så hadde en ikke så mange kanaler og da vil jo utenlandske serier konkurrere ut norske, og det er ikke bare bare i en statseid kanal som NRK. Vi skal jo støtte egen produksjon. Dermed er det kun de beste/mest populære serien som blir forhandlet om, og kanskje ikke alle blir enige. Og dermed minsker utvalget igjen. Anonymkode: f70f5...300 Tusen takk for godt svar 🙏 ! Ts Anonymkode: 893c0...ace
AnonymBruker Skrevet 14. juli #5 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): PÅ 70 og 80-tallet tok det vel mange år før utenlandske serier kom på skjermen i Norge. Anonymkode: f76d6...aad 😆 ja, ikke sant!! Ts Anonymkode: 893c0...ace
AnonymBruker Skrevet 15. juli #6 Skrevet 15. juli På tidlig 80 tallet så var en nordmann på besøk i i Amerika og der oppdaget han en serie som het Dallas, når han kom hjem så fortalte han en kontakt i nrk om det og de fikk hentet rettighetene til å vise serien. Tiden før internett var tider gitt Anonymkode: 7c108...8c9 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #7 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (På 15.7.2025 den 20.08): På tidlig 80 tallet så var en nordmann på besøk i i Amerika og der oppdaget han en serie som het Dallas, når han kom hjem så fortalte han en kontakt i nrk om det og de fikk hentet rettighetene til å vise serien. Tiden før internett var tider gitt Anonymkode: 7c108...8c9 Hahaha, ja - en annen verden 😆 ! Ts Anonymkode: 893c0...ace
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå