Gå til innhold

På dager der jeg trener styrke, blir jeg nesten aldri mett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Merker jeg trenger mer mat på dager med styrketrening og blir fort sulten igjen.

Ønsker å gå ned 2-3 kg for å få bort litt sideflesk og samtidig beholde muskelmasse.

Er 174 cm høy og veier rundt 65kg.

I dag har jeg spist: havregrøt (5sp havregryn/1sp chiafrø/ gresskarkjerner og knuste linfrø i)

Kokt på vann med 2sp peanøttsmør, bær og kanel.

Mellommåltid etter trening:1 banan og Yt proteinpudding (17 g protein)

Middag:1 laksefilet + nesten 200 g kokt torsk( fra i går) litt bacon og grønnsaker(potet, gulrøtter, purre)

Jeg ble mett av middagen jeg spiste for snart tre timer siden, samtidig som blodsukkeret mitt svinger litt nå kjenner jeg, og jeg har lyst på alt mulig fra is til potetgull.

Har kun surdeigsbrød av spelt, avocado og hvitost av mat i huset, så det blir det til kveldsmat.

Har jeg spist for lite protein og fett siden jeg ikke blir mett lenge av gangen?

Anonymkode: 90668...551

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi kroppen din vil få i seg det du trene bort. Så ikke spis mer fordi du trur du er sulten. Er bare kroppen som lurer deg til å holde vekta.

Anonymkode: 5b4c9...b55

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Merker jeg trenger mer mat på dager med styrketrening og blir fort sulten igjen.

Ønsker å gå ned 2-3 kg for å få bort litt sideflesk og samtidig beholde muskelmasse.

Er 174 cm høy og veier rundt 65kg.

I dag har jeg spist: havregrøt (5sp havregryn/1sp chiafrø/ gresskarkjerner og knuste linfrø i)

Kokt på vann med 2sp peanøttsmør, bær og kanel.

Mellommåltid etter trening:1 banan og Yt proteinpudding (17 g protein)

Middag:1 laksefilet + nesten 200 g kokt torsk( fra i går) litt bacon og grønnsaker(potet, gulrøtter, purre)

Jeg ble mett av middagen jeg spiste for snart tre timer siden, samtidig som blodsukkeret mitt svinger litt nå kjenner jeg, og jeg har lyst på alt mulig fra is til potetgull.

Har kun surdeigsbrød av spelt, avocado og hvitost av mat i huset, så det blir det til kveldsmat.

Har jeg spist for lite protein og fett siden jeg ikke blir mett lenge av gangen?

Ja spis gjerne litt protein og fett, men du bør også spise mer kalorier når du trener. Det du nevner fra frokost - middag er jo under 1000 kalorier. 

Spis mer frokost, altså... 5 spiseskjeer havregryn? 

Anonymkode: 68460...350

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fordi kroppen din vil få i seg det du trene bort. Så ikke spis mer fordi du trur du er sulten. Er bare kroppen som lurer deg til å holde vekta.

Anonymkode: 5b4c9...b55

Nei, når du blir sulten etter styrketrening er det fordi kroppen prøver å bygge opp musklene. Spis ordentlig mat til du er mett.

Anonymkode: 0d61b...d0f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pleier du forresten å spise så lite karbohydrater? Er du flink til å supplementere med elektrolytter så du opprettholde balansen når du spiser lite karbohydrater OG trener? Du kan få blodsukkersvingninger hvis dette er i ubalanse, påvirker også sultfølelse, blodtrykk, m.m

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja spis gjerne litt protein og fett, men du bør også spise mer kalorier når du trener. Det du nevner fra frokost - middag er jo under 1000 kalorier. 

Spis mer frokost, altså... 5 spiseskjeer havregryn? 

Jeg har ikke peiling på kalorier for jeg har aldri slanket meg, men fem store spiseskjeer med havregryn som ligger i vann og sveller, blir faktisk en god porsjon gröt, og når jeg blander med frø og kjerner blir det jo mer fett og proteiner.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Pleier du forresten å spise så lite karbohydrater? Er du flink til å supplementere med elektrolytter så du opprettholde balansen når du spiser lite karbohydrater OG trener? Du kan få blodsukkersvingninger hvis dette er i ubalanse, påvirker også sultfølelse, blodtrykk, m.m

Jeg spiser salt og i sted tok jeg havsalt på tungen siden det er varmt.

Hørte nettopp en podcast med en lege og ernæringsfysiolog som sa at det var helt unødvendig å drikke elektrolytter. Vet ikke om det stemmer.

Visste ikke at mangel på det kan påvirke blodsukkeret.

Ja jeg har alltid hatt veldig svingende blodsukker, og får nesten føling hvis jeg får i meg for mye raske karbohydrater, og blir fort sulten igjen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg spiser mange skiver surdeigsbrød av spelt med kjøttpålegg, hvitost og avokado i løpet av en dag, så det er jo mye karbohydrater .

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spiser mange skiver surdeigsbrød av spelt med kjøttpålegg, hvitost og avokado i løpet av en dag, så det er jo mye karbohydrater .

Ts

Ok, hvis du vanligvis spiser mye korn så holder kroppen din på væske. Fikk bare inntrykk av at du var på lavkarbo utifra det du skrev, og da er det viktig å tilføre elektrolytter. Jeg ville kanskje heller gjort om og spist brødskivene tidligere på dagen så du får mer energi før trening. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spiser salt og i sted tok jeg havsalt på tungen siden det er varmt.

Hørte nettopp en podcast med en lege og ernæringsfysiolog som sa at det var helt unødvendig å drikke elektrolytter. Vet ikke om det stemmer.

Visste ikke at mangel på det kan påvirke blodsukkeret.

Ja jeg har alltid hatt veldig svingende blodsukker, og får nesten føling hvis jeg får i meg for mye raske karbohydrater, og blir fort sulten igjen.

Ts

Det er nok individuelt om det er nødvendig eller ikke. På lavkarbo er det for mange absolutt nødvendig, og for noen som trener ofte og svetter mye (eller tar badstu) så er det lurt å ta. 

Jeg drikker elektrolyttblanding som inneholder både salt og kalium, særlig når jeg trener/er aktiv. Noen mister mer salt enn andre via svette, og hvis du får i deg for lite kalium og magnesium i kosten så kan det spille inn. 

AnonymBruker
Skrevet

Du er normalvektig. Slik jeg ser det er det bare å trene, spise godt og ikke bry seg med å gå ned noen kilo.

Sideflesket kan komme fra stress og andre ting. Hold magen varm, spis nok grønt, sov tilstrekkelig, vurder om du trenger tiltak mot stress og ikke ha hardtrening som er med på å holde deg stresset vil jeg heller foreslå.

Hos meg er styrketrening en av de få tingene som øker min appetitt.

Anonymkode: 44a0e...6e4

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, hvis du vanligvis spiser mye korn så holder kroppen din på væske. Fikk bare inntrykk av at du var på lavkarbo utifra det du skrev, og da er det viktig å tilføre elektrolytter. Jeg ville kanskje heller gjort om og spist brødskivene tidligere på dagen så du får mer energi før trening. 

Jeg spiser alltid grøt før trening eller surdeigsbrød med egg/ røkt laks avocado.

Hvilke elektrolytter anbefaler du hvis jeg skulle tilført noe?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du er normalvektig. Slik jeg ser det er det bare å trene, spise godt og ikke bry seg med å gå ned noen kilo.

Sideflesket kan komme fra stress og andre ting. Hold magen varm, spis nok grønt, sov tilstrekkelig, vurder om du trenger tiltak mot stress og ikke ha hardtrening som er med på å holde deg stresset vil jeg heller foreslå.

Hos meg er styrketrening en av de få tingene som øker min appetitt.

Anonymkode: 44a0e...6e4

Sideflesket kom med overgangsalderen.

Har vært tynn som en strek hele livet og aldri nektet meg noe mat.

Har alltid spist godteri/ kaker i tillegg til vanlig mat, uten å gå opp en kg og har aldri hatt flesk rundt magen før nå.

Nå har jeg ikke spist godteri/ kaker siden 1.7 utenom to protein sjokolader

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke peiling på kalorier for jeg har aldri slanket meg, men fem store spiseskjeer med havregryn som ligger i vann og sveller, blir faktisk en god porsjon gröt, og når jeg blander med frø og kjerner blir det jo mer fett og proteiner.

Ts

5 ss havregryn er ikke en halv dl en gang? Jeg spiste 2-3 dl når jeg slanket meg. Du spise alt for lite. 

Anonymkode: 9087b...9f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

5 ss havregryn er ikke en halv dl en gang? Jeg spiste 2-3 dl når jeg slanket meg. Du spise alt for lite. 

Anonymkode: 9087b...9f7

Det er ca 35g og er da rett under 1dl (1dl havregryn er 40g). Enig i at det er litt lite. Ofte anbefaler en 1,5dl havregryn i en porsjon eller 60g. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg spiser alltid grøt før trening eller surdeigsbrød med egg/ røkt laks avocado.

Hvilke elektrolytter anbefaler du hvis jeg skulle tilført noe?

Ts

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Sideflesket kom med overgangsalderen.

Har vært tynn som en strek hele livet og aldri nektet meg noe mat.

Har alltid spist godteri/ kaker i tillegg til vanlig mat, uten å gå opp en kg og har aldri hatt flesk rundt magen før nå.

Nå har jeg ikke spist godteri/ kaker siden 1.7 utenom to protein sjokolader

Ts

Jeg liker denne, finnes med og uten smak https://sunkost.no/salte-unflavoured

Aha, ja hormonelle endringer kan gi litt ekstra rundt magen. Okey, så det har ikke en gang gått 2 uker siden du kutter ut godis og kaker. Gi det litt tid, jeg ble kvitt "hormon-magen" da jeg kuttet ut korn. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (1 time siden):

Det er ca 35g og er da rett under 1dl (1dl havregryn er 40g). Enig i at det er litt lite. Ofte anbefaler en 1,5dl havregryn i en porsjon eller 60g. 

Jeg har ibs og spiser lavfodmap kosthold, med begrensinger på hvor mye karbohydrater man skal ha av mange matvaregrupper, derfor restriksjoner på havregryn.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg liker denne, finnes med og uten smak https://sunkost.no/salte-unflavoured

Aha, ja hormonelle endringer kan gi litt ekstra rundt magen. Okey, så det har ikke en gang gått 2 uker siden du kutter ut godis og kaker. Gi det litt tid, jeg ble kvitt "hormon-magen" da jeg kuttet ut korn. 

Spiste du ikke grovt brød eller havregryn i det hele tatt?

Jeg må ha mat jeg kan tygge slik som grovt bröd, og hadde ikke klart å spise middagsmat til alle måltider.

Ts

Skrevet
Daisy-love skrev (1 time siden):

Det stemmer. Jeg har fått beskjed av ernæringsfysiolog på sykehus at 60g havregryn er en passe mengde.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har ibs og spiser lavfodmap kosthold, med begrensinger på hvor mye karbohydrater man skal ha av mange matvaregrupper, derfor restriksjoner på havregryn.

Ts

Jeg spiller samme mengde selv, så ikke noe problem her 😊 Jeg reagerte mer på den som kommenterte det var veldig lite. Anbefalingen er ofte mer, rundt 60g, men en må spise som passer med kroppen også 😊 Enig i at det blir en ganske ok porsjon når det får svelle i væske en stund 😊

Endret av Daisy-love

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...