AnonymBruker Skrevet 13. juli #1 Skrevet 13. juli Er i tvil om ferieturen med barna. 1 voksen og to barn på 11 og 12. De ønsker å reise på interrail og ende opp i Paris, noe som jeg synes høres gøy ut i tankene, men kanskje mer komplisert/dyrt/stress i virkeligheten… Noen som har tips til interrail og togkjøring med barn/ungdom? Jeg vurderer å heller toge til Sverige (vestkysten) eller kanskje til København, da det høres mye mer overkommelig ut… mtp det meste. Interrailpass er heller ikke direkte billig, selv om 11-åringen kjører gratis. I tillegg kommer tog med plassreservasjoner, mat/drikke og overnattinger. Hvor mange dagers pass trenger man? Er ikke veldig reisevant, så føler jeg har tatt meg vann over hodet (selv om ingenting er bestemt enda) … Redd det ikke blir noen fin/morsom ferie i det hele tatt for barna som ønsker seg nye opplevelser. Blir glad for tips! Anonymkode: c97f6...dd8
AnonymBruker Skrevet 13. juli #2 Skrevet 13. juli Hadde jeg ønsket meg Paris hadde jeg blitt skuffet om det ble Køben eller Sverige. Er det toget de ønsker, eller selve Paris? Anonymkode: 19880...136
missbanana Skrevet 13. juli #3 Skrevet 13. juli Vi tok tog til paris og så videre til marseille og rivieraen med barn. Tok båt til hirtshals så tog derfra. Småtog gjennom danmark, så til Hamburg. Da begynner togene å gå skikkelig fort, og man kommer raskt avgårde. Plassbillett på hurtigtog er obligatorisk. Prøv ut forskjellige ruter i interrail-appen Eurail Du kan bruke den selv om du ikke har kjøpt interrailbillett enda. Vi endte opp med å komme til paris på formiddagen, spise deilig lunsj ved eiffeltårnet og så ta hurtigtog ned til marseille på ettermiddagen ( tar bare 2,5 timer kjører 300km/t) fordi overnatting i paris er så vilt dyrt. For samme pris fikk vi flere dager på rivieraen. Men vi dro på våren, vet ikke hvor ståkete det er på sommeren 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #4 Skrevet 13. juli Interrail kan være morsomt, om man er litt impulsiv og ikke får hetta så lett. Er ungene fornuftige så er det spennende å reise på måfå, man kan få noen fine overraskelser. Anonymkode: 6961c...319
AnonymBruker Skrevet 13. juli #5 Skrevet 13. juli Fra i morgen kjører Vy Oslo-Malmø, og det er mange fine steder på strekningen for barn og voksne. Man kan også ta fergen over til Helsingborg som har mye å tilby. Kort tur videre til København. Hvis Paris er målet ville jeg valgt fly. Anonymkode: 4d827...e2a 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #7 Skrevet 14. juli Tusen takk for svar! Jeg vurderer Oslo-Malmø-toget, det ser ut som kan være noe. Nå er plutselig Paris blitt endret til Berlin istedet & ønske om badelandet som ligger i nærheten der… Nattog fra Køben til Berlin er allerede smekkfulle så jeg. Hmm. Det virket som et godt alternativ på den strekningen. Jeg er så i tvil. Selv tenker jeg at toget til Sverige et sted eller til København er bra nok og langt nok, og at pengene går uansett. Prøver å tenke på om det finnes rimeligere alternativ, men det er jo høysesong nå, så det er nok litt vel optimistisk. Anonymkode: c97f6...dd8 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #8 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå er plutselig Paris blitt endret til Berlin istedet & ønske om badelandet som ligger i nærheten der… Nattog fra Køben til Berlin er allerede smekkfulle så jeg. Hmm. Det virket som et godt alternativ på den strekningen. Du så sikkert dette i artikkelen om Vy til Malmø: Du kan reise fra Oslo S kl. 16:15, bytte i Malmø til SJs nattog som er i Hamburg kl. 06:00 og i Berlin kl. 09:24. AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 16.42): Hvor mange dagers pass trenger man? Fleksipassene burde passe godt når dere planlegger konkrete etapper og bestiller overnatting. August er feriemåneden sørover i Europa, så da er det fullt. Tips: Vurdér 1.klasse-pass hvis det er klassedeling på de togene dere ender opp med. De er ikke veldig mye dyrere enn 2. klasse, men det er ofte langt bedre plass i 1. klasse-vognene, hvis de altså finnes. Bagasjeplass er ofte litt pes på tog. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Prøver å tenke på om det finnes rimeligere alternativ, men det er jo høysesong nå, så det er nok litt vel optimistisk. Det er sikkert fullt nå, men et tips til en annen gang: Bo i Lalandia Rødby (som har stort badeanlegg), og dra på dagstur til Hansa-Park i Tyskland. Det er en fornøyelsespark uten altfor mye støy og kaos. Enkel løsning når badelandet Oceania i Liseberg forhåpentligvis åpner neste år (forsinket av den tragiske brannen i fjor): Ta tog til Göteborg, bo i Lisebergsbyn, besøk Universeum, Liseberg, parker/museer og spis verdens største kanelbolle på Café Husaren i bydelen Haga. Anonymkode: 8de03...9e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå