pennyless Skrevet 13. juli #21 Skrevet 13. juli Jeg er enig. Gikk til psykiater og hun snakket meg bare ned og lo av meg hele veien. Skjønne ikke hvorfor jeg gikk til hun til å begynne med nå. Tror fordi jeg hadde pre mentapause. Med alderen har jeg blitt trygg på megselv. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #22 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor fortsetter du da om du er så misfornøyd og ikke får noe utbytte. Fritt frem og finne en annen Anonymkode: c268b...fe8 jeg er i ferd med å fase henne ut og heller bare få råd om medisinering. Jeg må heller bla opp lommeboka å finne en grepa pyskolog. Det hadde vært lettere dette her om jeg ikke også hadde brukt veldig mange penger på dette. Om hun hadde hatt refusjon hadde det ikke føltes som et økonomisk tap i tillegg. Dama er kjempehyggelig og støttende. Det hjelper absolutt. Problemet er det faglige. Jeg har nok trodd at hun har kunnet mer psykologi enn hun faktisk har vært igjennom. Anonymkode: 0d8bf...596
Majer Skrevet 13. juli #23 Skrevet 13. juli En psykiater som også har videreutdanning i andre ting kan en del normalpsykologi, men en vanlig psykiater kan i hovedsak det som ikke innebærer normalpsykologi
AnonymBruker Skrevet 13. juli #24 Skrevet 13. juli Majer skrev (3 minutter siden): En psykiater som også har videreutdanning i andre ting kan en del normalpsykologi, men en vanlig psykiater kan i hovedsak det som ikke innebærer normalpsykologi Betyr det at en vanlig psykiater bare roter litt på overflaten mens en psykolog kan gå i barndommen? Hvilken psykologi skal en psykiater være igjennom og kunne utføre på selvstendig basis? Er det noen krav om selvstendig samtaleterapi under spesialiseringen? Anonymkode: 0d8bf...596
Majer Skrevet 13. juli #25 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Betyr det at en vanlig psykiater bare roter litt på overflaten mens en psykolog kan gå i barndommen? Hvilken psykologi skal en psykiater være igjennom og kunne utføre på selvstendig basis? Er det noen krav om selvstendig samtaleterapi under spesialiseringen? Anonymkode: 0d8bf...596 Psykiatere går gjennom samtaleterapi under spesialiseringen, og de kan gå inn i barndommen. De vil ha kunnskap om det som er "avvikende". Så skal man til terapeut kan en psykiater være like god som en psykolog, men hvis man eks vil kurere høydeskrekk eller vurderer skilsmisse vil det som regel være nyttigere å gå til psykolog 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #26 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): "Alle" påberoper seg sosial angst i dag så casen din er tvilsomt veldig unik. Du trenger neppe noe annet enn helsepersonell med erfaring med psykiatri. Blir du friskere av faglig dybdre? Blir du bra om de strør om seg med en masse begreper du synes er kule? På tide å se innover og på seg selv om du vil ha problemet løst. Anonymkode: 902e4...1c9 Hva ts trenger eller ei er vel ikke noe du har kunnskap om 😅 Anonymkode: 74bb8...31b
AnonymBruker Skrevet 13. juli #27 Skrevet 13. juli Jeg kjenner en som er psykiater og hun driver i all hovedsak med utredning og medisinering, terapi og samtaler er det psykologene som gjør. Dette er DPS. Anonymkode: 5e3c3...19f
AnonymBruker Skrevet 13. juli #28 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjenner en som er psykiater og hun driver i all hovedsak med utredning og medisinering, terapi og samtaler er det psykologene som gjør. Dette er DPS. Anonymkode: 5e3c3...19f Det er mitt inntrykk også. Noen driver kanskje også med gruppeterapi. Spørsmålet er hvor mye de har lært av psykologi og psykologiske metoder gjennom spesialiseringen. Hva kan en som er nyutdannet? Anonymkode: 0d8bf...596
AnonymBruker Skrevet 13. juli #29 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva ts trenger eller ei er vel ikke noe du har kunnskap om 😅 Anonymkode: 74bb8...31b Jeg har hengt lenge på KG og begynner å bli herdet. Slike kommentarer er jeg vant til og det forventer jeg også. Det er alltid det samme som går igjen. Men bra også, for det holder liv i tråden og får opp engasjementet. Mange tråder forsvinner veldig fort fordi få svarer på det. Mitt spørsmål er hva jeg kan forvente av en psykiater og ikke minst hva som er rimelig å forvente når man betaler av egen lomme. Slike fraser som hun kommer med er det samme som når jeg bruker Chatgpt, ( gratisversjonen). En omtenksom venninne ville også svart på samme måte. Jeg synes en fagperson burde kunne gå dypere enn dette enn å gjenta samme budskapet 20 ganger, særlig når hun tar betalt. jeg jobber som privat kursholder og lærer. Det er økonomi og ressurser på spill og jeg tenker mye på hva jeg kan tilby og hva det er rimelig at andre skal betale for dette. De stiller krav til oss kursholdere, hvorfor skal ikke en vanlig person kunne stille krav til en fagperson innen psykisk helse? Hvis alt handler om ansvar for eget liv, hadde vi ikke trengt psykiatere og psykologer, vi kunne fått et e-læringsprogram. Jeg kunne også henvist mine elever til youtube. Det ligger masse ressurser for den som vil finne frem selv. Og sosial angst kan være så mangt. jeg er ikke redd for å gå ut, møte folk eller ta en telefon. Jeg er generelt veldig glad i å møte nye folk, men sliter med å ta konfrontasjoner med venner og være i situasjoner hvor jeg blir observert og vurdert, særlig av overordnede. Så med tanke på min sosiale angst så ønsker jeg en plan fra en fagperson men også gjerne hjemmelekser. Dette innebærer at hun da forstår hva angsten går ut på og hva som har ført til problemene. Jeg ønsker å gå dypere. Er jeg urimelig her med tanke på at jeg betaler av egen lomme? Hadde det vært greit om en fagperson som skulle behandle OCD eller spiseforstyrrelser bare kom med floskler som at "du er bra nok"? Anonymkode: 0d8bf...596
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå