AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:52 #1 Skrevet søndag kl 13:52 Jeg går til en som har 15 års erfaring som lege og psykiater. Hun er også helprivat så jeg synes det er litt rart at hun tar seg betalt for dette som har med samtaleterapi å gjøre og ikke bare medikamentell vurdering. Kjempehyggelig dame,det skal hun ha, men jeg synes det hun kommer med blir veldig tamt. Det er mer som en slags coaching, " du er bra nok som du er" " stol på deg selv, dette får du til". Jeg sliter med sosial angst, så jeg trenger noen som går dypere enn dette. Jeg sjekket læringsmål for LIS, og der står at det skal ha lært om noen psykologiske retninger. Hvor omfattende er dette? Er det meningen at de skal kunne bruke dette i selvstendig praksis? Jeg også gått til psykologer og de har en annen tilnærming enn dette, kanskje fordi de er mer trent på å drive samtaleterapi? Anonymkode: 0d8bf...596 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:54 #2 Skrevet søndag kl 13:54 Ikke omfattende nok. Velg heller en psykologspesialist. Anonymkode: 24aa1...e15 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:58 #3 Skrevet søndag kl 13:58 Det er bare å finne en ny terapeut hvis du føler kjemien ikke stemmer. Dette får du til. Anonymkode: 8ddbf...332
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:01 #4 Skrevet søndag kl 14:01 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er bare å finne en ny terapeut hvis du føler kjemien ikke stemmer. Dette får du til. Anonymkode: 8ddbf...332 Kjemien stemmer veldig bra. Det er bare det faglige jeg synes mangler. Jeg har kontaktet en psykolog nå, bare kjipt å kastet bort så mange penger på henne. Når jeg først startet prosessen så ble det vanskelig bare å stoppe det hele har ikke orket å fortelle historien min på nytt til noen terapeut. Håpet i det lengste at det ville ta seg opp og at jeg ville bli klokere på ting. Nå må jeg bare innse at dette ble så langt jeg kom. Anonymkode: 0d8bf...596
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:04 #5 Skrevet søndag kl 14:04 Psykiatere driver da ikke bare med medisinering? De har samtaler også. Men hvis du er misfornøyd, finn deg en psykolog. Anonymkode: da0e3...9fc 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:05 #6 Skrevet søndag kl 14:05 Norske damer som er psylisk syke er selverkærte eksperter. De går til x antall behandlere men med null forbedring. I stedet for å kritisere de som hjelper tror jeg mange psykpasienter hadde hatt godt av å tenker mer på egen tilnærming og hvordan de selv kan få størst utbytte. Ingen kan dra oss i land og fikse lt for oss, det er vi selv som må gjøre den største jobben. Anonymkode: 902e4...1c9 2 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:06 #7 Skrevet søndag kl 14:06 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Psykiatere driver da ikke bare med medisinering? De har samtaler også. Men hvis du er misfornøyd, finn deg en psykolog. Anonymkode: da0e3...9fc Men samtalene bør jo ha en slags faglig dybde. Hvis ikke må det heller bare kalles støttesamtaler. Anonymkode: 0d8bf...596 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:08 #8 Skrevet søndag kl 14:08 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Norske damer som er psylisk syke er selverkærte eksperter. De går til x antall behandlere men med null forbedring. I stedet for å kritisere de som hjelper tror jeg mange psykpasienter hadde hatt godt av å tenker mer på egen tilnærming og hvordan de selv kan få størst utbytte. Ingen kan dra oss i land og fikse lt for oss, det er vi selv som må gjøre den største jobben. Anonymkode: 902e4...1c9 Da forventer jeg i det minste veiledning om hvordan jeg skal gjøre jobben. Om det var så enkelt hadde jeg ikke trengt en fagperson i utgangspunktet. Anonymkode: 0d8bf...596 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:13 #9 Skrevet søndag kl 14:13 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da forventer jeg i det minste veiledning om hvordan jeg skal gjøre jobben. Om det var så enkelt hadde jeg ikke trengt en fagperson i utgangspunktet. Anonymkode: 0d8bf...596 Og med alle disse behandlerene, har du noen gang sagt konkret hva du vil ha hjelp til? Og har du faktisk forstått og tatt til deg hva du skal gjøre? Psykiske tilstander er ofte ubehagelige å komme seg ut av, men det er nødvendig. Det er ingenting de kan si som magisk løser angsten din. Anonymkode: 902e4...1c9
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:15 #10 Skrevet søndag kl 14:15 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men samtalene bør jo ha en slags faglig dybde. Hvis ikke må det heller bare kalles støttesamtaler. Anonymkode: 0d8bf...596 Samtaleterapi handler bare om å øke din egen innsikt i dine tanke og følelsesmønstre. Det er ikke undervisning. Det er du som skal gjøre jobben. Psykologen bare veileder deg gjennom tankene dine. Anonymkode: 62a00...f92
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:16 #11 Skrevet søndag kl 14:16 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og med alle disse behandlerene, har du noen gang sagt konkret hva du vil ha hjelp til? Og har du faktisk forstått og tatt til deg hva du skal gjøre? Psykiske tilstander er ofte ubehagelige å komme seg ut av, men det er nødvendig. Det er ingenting de kan si som magisk løser angsten din. Anonymkode: 902e4...1c9 Hvis de ikke kan si noe hensiktsmessig hvorfor ta 2600 kroner for samtalen? Hvorfor ha slike samtaler da i det hele tatt? Anonymkode: 0d8bf...596
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:17 #12 Skrevet søndag kl 14:17 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men samtalene bør jo ha en slags faglig dybde. Hvis ikke må det heller bare kalles støttesamtaler. Anonymkode: 0d8bf...596 "Alle" påberoper seg sosial angst i dag så casen din er tvilsomt veldig unik. Du trenger neppe noe annet enn helsepersonell med erfaring med psykiatri. Blir du friskere av faglig dybdre? Blir du bra om de strør om seg med en masse begreper du synes er kule? På tide å se innover og på seg selv om du vil ha problemet løst. Anonymkode: 902e4...1c9 1
Daria Skrevet søndag kl 14:18 #13 Skrevet søndag kl 14:18 Mange psykiatere har fordypning og videreutdanning langt utover de grunnleggende læringsmålene for LIS - inkludert i psykoterapi. En psykolog vil ha mer spesialisert fagkunnskap (men de har også forskjellige retninger og fordypninger - jeg vil heller ha ssamtaleterapi med en psykiater enn en organisasjonspsykolog), men psykiatri er mer enn medisinering. Det er mange legitimte grunner til at en terapeut ikke er den riktige for pasienten og at man bør bytte, men det er litt merkelig å hevde at det skyldes en erfaren psykiaters manglende kompetanse og fagkunnskap.
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:18 #14 Skrevet søndag kl 14:18 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis de ikke kan si noe hensiktsmessig hvorfor ta 2600 kroner for samtalen? Hvorfor ha slike samtaler da i det hele tatt? Anonymkode: 0d8bf...596 Om du ikke klarer å få noe utbytte av det er det kanskje på tide å gå ut i livet og praktisere det du har lært? Anonymkode: 902e4...1c9 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:18 #15 Skrevet søndag kl 14:18 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samtaleterapi handler bare om å øke din egen innsikt i dine tanke og følelsesmønstre. Det er ikke undervisning. Det er du som skal gjøre jobben. Psykologen bare veileder deg gjennom tankene dine. Anonymkode: 62a00...f92 Da trenger jeg å få mer innsikt i hva jeg faktisk skal gjøre for å få det bedre. Jeg synes ikke dette kommer frem hos denne psykiateren. De er fagpersoner, jeg forventer mer grundighet i behandlingen, særlig når jeg betaler av egen lomme. Anonymkode: 0d8bf...596
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:19 #16 Skrevet søndag kl 14:19 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du ikke klarer å få noe utbytte av det er det kanskje på tide å gå ut i livet og praktisere det du har lært? Anonymkode: 902e4...1c9 jeg har ikke lært en dritt av denne psykiateren. vanskelig å praktisere noe da. Anonymkode: 0d8bf...596
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:21 #17 Skrevet søndag kl 14:21 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da trenger jeg å få mer innsikt i hva jeg faktisk skal gjøre for å få det bedre. Jeg synes ikke dette kommer frem hos denne psykiateren. De er fagpersoner, jeg forventer mer grundighet i behandlingen, særlig når jeg betaler av egen lomme. Anonymkode: 0d8bf...596 Slutt å bruk penger på det da. Anonymkode: 902e4...1c9 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:22 #18 Skrevet søndag kl 14:22 Daria skrev (2 minutter siden): Mange psykiatere har fordypning og videreutdanning langt utover de grunnleggende læringsmålene for LIS - inkludert i psykoterapi. En psykolog vil ha mer spesialisert fagkunnskap (men de har også forskjellige retninger og fordypninger - jeg vil heller ha ssamtaleterapi med en psykiater enn en organisasjonspsykolog), men psykiatri er mer enn medisinering. Det er mange legitimte grunner til at en terapeut ikke er den riktige for pasienten og at man bør bytte, men det er litt merkelig å hevde at det skyldes en erfaren psykiaters manglende kompetanse og fagkunnskap. Men om personen er erfaren så er hun vel ikke erfaren på alle fagområder? Jeg ser at hun har en doktorgrad, men det handler bare om en farmakologi. Jeg vet ikke hvor mye samtaleterapi hun har vært igjennom på studiet og gjennom jobbene hun har hatt. Anonymkode: 0d8bf...596
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:22 #19 Skrevet søndag kl 14:22 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slutt å bruk penger på det da. Anonymkode: 902e4...1c9 God ide. det har jeg innsett. Anonymkode: 0d8bf...596
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:22 #20 Skrevet søndag kl 14:22 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): jeg har ikke lært en dritt av denne psykiateren. vanskelig å praktisere noe da. Anonymkode: 0d8bf...596 Hvorfor fortsetter du da om du er så misfornøyd og ikke får noe utbytte. Fritt frem og finne en annen Anonymkode: c268b...fe8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå