Gå til innhold

Dere som sliter/slitt med forstoppelse, tips til middager som hjelper tarmene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med at magen forstopper seg og spesielt etter heftige dager på jobb og dager med stress. Er så frustrerende når man ikke får ut noe på flere dager og man vet det tar tid. Vet at et alternativ er å stresse mindre. Men holder også på å finne ut hvordan min mage kan trives bedre og om det er noe i kostholdet mitt som gjør at ting blir verre. 

Har dere tips til retter og lunsjer som er bra for tarmene og holder magen i gang?

Anonymkode: 292d5...c25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mat rik på kalium, f.eks avokado. Kaldpresset olivenolje. Lite korn/pasta, det tetter ting for meg i hvert fall. 

Anonymkode: 442ea...2ec

AnonymBruker
Skrevet

Fiber. 

Anonymkode: 41310...876

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Masse grønnsaker, fiberrik mat, grove kornprodukter. 

Anonymkode: 58cbc...e68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye vann.

Anonymkode: 3b9c2...bf8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Masse grønnsaker, fiberrik mat, grove kornprodukter. 

Anonymkode: 58cbc...e68

For meg gjør dette faktisk vondt verre. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg gjør dette faktisk vondt verre. 

Man må drikke masse i tillegg, ellers gjør det vondt verre, ja. 

Anonymkode: e8421...389

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Havregrøt.

Anonymkode: 80aa4...605

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man må drikke masse i tillegg, ellers gjør det vondt verre, ja. 

Anonymkode: e8421...389

Jeg drikker 3 liter vann daglig, så har ikke noe å si. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet veldig før.
Nå spiser jeg ca en neve med nøtter (lager egen mix, valnøtt, hasselnøtt, peanøtt, solsikkefrø, mandler, Cashew)
Kjøp nøttene du synes er gode. om det er med eller uten salt har ikke så mye å si siden man ikke skal spise mer en ca en neve om dagen.
Jeg merket stor forskjell etter ca 4-5 dager.
Som bonus er valnøtt veldig bra for blodomløpet, og kjent for å senke farlig kolesterol.

Fettet er sundt for kroppen i moderate mengder, og det smører faktisk tarmsystemet.
Hjalp meg veldig.

Anonymkode: b5d6d...a43

AnonymBruker
Skrevet

Fiberrik mat er ofte værre for mange… 

Jeg spiser lite karbohydrater, litt fullkornspasta hvis jeg lager salat, ellers fungerer det bra med yoghurt , bær og nøtter, smoothie (med grønnsaker, bær, avokado, gresk yoghurt), moden banan (ikke grønt skall, heller litt brunt), drikker mye vann/kullsyrevann. Holder meg unna kaffe og te… Fisk bakt i ovnen, salat eller kokte grønnsaker med rømme og taco😅

Anonymkode: edfa8...8ff

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fiberrik mat er ofte værre for mange… 

Jeg spiser lite karbohydrater, litt fullkornspasta hvis jeg lager salat, ellers fungerer det bra med yoghurt , bær og nøtter, smoothie (med grønnsaker, bær, avokado, gresk yoghurt), moden banan (ikke grønt skall, heller litt brunt), drikker mye vann/kullsyrevann. Holder meg unna kaffe og te… Fisk bakt i ovnen, salat eller kokte grønnsaker med rømme og taco😅

Også bruker jeg alltid olivenolje i salater 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg plages veldig med forstoppelse i lutealfasen av syklusen, altså de to ukene mellom eggløsning og mens. Prøvde å spise glutenfritt en periode, og da ble jeg veldig mye bedre, men jeg har selvfølgelig ikke klart å opprettholde det 🙈

Min erfaring er at forstoppelsen blir verre av for mye fiber, og at fett og proteiner (og vann) er mest gunstig. Uansett hva jeg spiser så er det ingenting som løsner det, så jeg tar DulcoSoft to ganger daglig (Movicol kan man få på resept, men jeg klarer ikke smaken, så betaler heller selv).

Jeg må også holde meg unna ting som gjør meg oppblåst, som erter, kål, belgfrukter, rå grønnsaker, brus, gjærbakst (jo ferskere, finere og søtere, jo verre er det), og mulig også en del krydder. Får helt uutholdelige smerter hvis jeg spiser dette i den delen av syklus hvor jeg er forstoppet.

Matvarer jeg synes hjelper litt/ikke gjør det verre:

- Egg
- Avokado
- Makrell i tomat 
- Bløtlagte havregryn/havregrøt
- Fisk
- Kylling
- Bær
- Moderate mengder frukt, helst godt moden
- Salat, agurk, paprika, tomat
- bløtlagte chiafrø
- Kokte rotgrønnsaker 
- Moderate mengder knekkebrød
- Sjokolade
- Te, kaffe, juice
- Svisker og dadler (bør bløtlegges eller kokes til grøt, hvis ikke gir de meg masse luft i magen).

Jeg unngår helst: Brød, pizza, brus, øl, erter, bønner, kikerter, løk, blomkål, hodekål, rå rotgrønnsaker.

Synes også det hjelper å spise færre måltider pr dag, kanskje bare to, maks tre. Men er dårlig på å opprettholde det også - jeg er en stress-spiser, og særlig nå på ferie med masse folk blir det mye småspising…

Anonymkode: 8bd61...663

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er et flott svar av anonym 663 💚

Ikke middag, men som hun nevner: godt moden frukt

Og en kopp kaffe eller to

Anonymkode: b5ff8...6df

AnonymBruker
Skrevet

Et triks jeg lærte meg da jeg var plaget med forstoppelse var følgende: legg deg flatt ned på rygg og slapp av. Massėr et punkt på VENSTRE side av magen, omtrent på høyde med hoftekammen, og litt nærmere sentrum. Da skal du treffe en «sving» på tarmen, og ved å massere dette punktet (du må ta litt i, hold hånda slik at fingrene treffer punktet) stimulerer du tarmen og får dyttet litt på innholdet. Dette hjalp meg, og er vel verdt å prøve, det skader jo uansett ikke å forsøke med mindre du er gravid. Lykke til! Og PS - fortell gjerne om du prøver og oppnår effekt 😀

Anonymkode: 40823...143

AnonymBruker
Skrevet

Takk for flotte tips! Mye av de tingene har jeg allerede prøvd allerede, og noe av det fungerer ok. Men lurer mer på om det er noen middagsretter dere synes gjør magen godt mtp fotstoppelse? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for flotte tips! Mye av de tingene har jeg allerede prøvd allerede, og noe av det fungerer ok. Men lurer mer på om det er noen middagsretter dere synes gjør magen godt mtp fotstoppelse? 

Stekt laks med ovnsstekte grønnsaker, uten ris/pasta/belgfrukter.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er det eneste som hjelper meg. Kjøp en pakke linfrø og Nora Sviskekompott (Meny).

Fyll et vanlig drikkeglass med ca 2 cm med linfrø. Dekk de med kokende vann og la de svelle en stund på kjøkkenbenken. (Det er slimet som løsner som er viktig).

Når de er avkjølt tilsetter du Nora sviskekompott så det er minst 1/3 linfrø. Gjør ikke om det blir mer sviskekompott.

Spis dette en gang for dagen for mindre plager eller forebygging. 3-4 ganger hvet dag ved problem.

Anonymkode: e0310...8fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Magen min er sensitiv for stress, og for min del er det ingen mat som hjelper (annet enn laktose fordi jeg er laktoseintolerant, og får diarè).

Det eneste som hjelper for meg mot forstoppelse er søvn og hvile. 

Anonymkode: 3318b...19c

AnonymBruker
Skrevet

Lapskaus.

Lapskaus funker fordi det er en veldig, veldig godt kokte grønnsaker - lett å fordøye - snille fibre og mye væske.

Anonymkode: 9ca22...036

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...