AnonymBruker Skrevet 13. juli #1 Skrevet 13. juli Hva gjorde deres mann de 2 første ukene etter fødsel? Min mann har såvidt vært med oss. Kan det påvirke barnets kontakt med faren? Anonymkode: 47e55...dc0 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #2 Skrevet 13. juli Hvis mannen såvidt har vært med babyen så er det vel ikke noe kontakt å snakke om Det er er ganske stort rødt flagg at han såvidt har vært med dere? Gjør du absolutt alt selv?? Det er jo ikke en partner… Anonymkode: b8fe1...dc0 12
AnonymBruker Skrevet 13. juli #3 Skrevet 13. juli Hvor er far da? Hadde dere pratet om forventninger ? Anonymkode: 44b66...c50
AnonymBruker Skrevet 13. juli #4 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva gjorde deres mann de 2 første ukene etter fødsel? Min mann har såvidt vært med oss. Kan det påvirke barnets kontakt med faren? Anonymkode: 47e55...dc0 Hva legger du i "såvidt"? Antar mannen din er i jobb og dermed av naturlige årsaker er borte mye av dagen. Så kan det jo tenkes at han liker å trene et par ettermiddager i uken. Hvis du er veldig opptatt med barnet, noe man gjerne er i denne perioden, så er det kanskje han som handler, tar klesvasken osv? Kunne være nyttig å få et bedre bilde av hva du legger i "såvidt", og hva han bruker tiden du mener han burde være sammen med deg og babyen til. Og nei, selvsagt påvirker ikke dette forholdet de imellom. En to uker gammel baby gjør stort sett tre ting: sover, spiser og er våken med varierende grad av "humør" (slik jeg erindrer det, var det litt mye gråt for å fortelle meg om sult, vond mage osv). Anonymkode: 8aaf9...3c2 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #5 Skrevet 13. juli Her var han nesten like mye med ungen som meg, gjorde "alt" som ikke krevde pupp. Jeg lå stort sett i senga og enten ammet, pumpet eller sov. Han hadde ungen på brystet og ga flaske så jeg fikk sovet litt, og tok omtrent alle bleieskift. Anonymkode: 76243...58c 4 2
Sandie Skrevet 13. juli #6 Skrevet 13. juli Han ordnet praktiske ting som husarbeid og ærend ute.Jeg har hatt keisersnitt begge gangene så måtte være forsiktig med løfting og bæring. Ellers avlastet han meg med mating og stell av babyen (fikk mme). Da vi fikk barn nr.2 gikk det mye i det samme i tillegg til at han tok eldstemann med ut på ting. I starten er mor viktigst, så tror ikke påvirkningen er så stor om far er fraværende akkurat da, men senere vil det jo bli annerledes. Hva ligger i at han er fraværende? Kan det være han trekker seg unna fordi han er usikker? Min mann var f.eks redd for å gjøre noe feil i starten. Han synes fortsatt det er ubehagelig å løfte små babyer. 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli #7 Skrevet 13. juli Her har han fri, og hjelper ekstra til med husting men er mye med baby / gir meg avbrekk og skifter på osv. Bare minimum tenker nå jeg 😅 Er han fraværende fordi han jobber, er usikker? Er han hjelpsom ellers? Anonymkode: 7066e...f5b 4
Brunello Skrevet 13. juli #8 Skrevet 13. juli Jeg hadde permisjon da. Med første var jeg sammen med kona og barnet så og si hele tiden med unntak av praktiske gjøremål som handling m.m. Det samme med nr. 2 og 3, men med den forskjellen at det var ganske mange flere praktiske gjøremål 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli #9 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva legger du i "såvidt"? Antar mannen din er i jobb og dermed av naturlige årsaker er borte mye av dagen. Så kan det jo tenkes at han liker å trene et par ettermiddager i uken. Hvis du er veldig opptatt med barnet, noe man gjerne er i denne perioden, så er det kanskje han som handler, tar klesvasken osv? Kunne være nyttig å få et bedre bilde av hva du legger i "såvidt", og hva han bruker tiden du mener han burde være sammen med deg og babyen til. Og nei, selvsagt påvirker ikke dette forholdet de imellom. En to uker gammel baby gjør stort sett tre ting: sover, spiser og er våken med varierende grad av "humør" (slik jeg erindrer det, var det litt mye gråt for å fortelle meg om sult, vond mage osv). Anonymkode: 8aaf9...3c2 Antar ts mener at mannen har fått fri i to uker etter fødsel (som mange fedre i Norge får), og reagerer på at han bruker de på alt annet enn å ta seg av kone og barn. Er jo en grunn til at man får de ukene, mange er fortsatt på "materegime" med ammeforsøk og pumping og koppmating der man sjeldent får sove mer enn maks en time av gangen døgnet rundt, og når man i tillegg blør masse og føler seg mørbanket etter fødsel er det veldig fint å ikke være masse alene (tenker nå på perioden 0-2 uker som ts spør om, ikke fra 2 uker). Akkurat tilknytningen kan fint begynne hakket senere også, men jeg ville jo syntes det var rart om ikke mannen gjorde alt han kunne for å både avlaste og bli kjent med den lille, særlig i de to ukene med fri, men også senere. Har nå en på 1,5 år som har et fantastisk bånd med pappaen sin og der vi begge er like naturlige omsorgspersoner fra han, veldig glad vi har fordelt ansvaret for han fra start! Anonymkode: 76243...58c 7 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #10 Skrevet 13. juli Han har tatt ut fødselspermisjon og bruker den på andre ting? Her har mannen hatt fødselspermisjon 2 ganger, begge gangene har han tatt ansvar for vasking og sterilisering av flasker og pumpeutstyr, klesvask, bleieskift, nattvåk/mating på natt, stå opp på morgenen med baby (jeg ammet først så tok han over så jeg fikk sovet litt), lage middag, lunsj osv, oppvask, vask av hus, gå med søppel og andre vanlige oppgaver i en husholdning. Han har egentlig gjort alt de første ukene sånn at jeg kunne prioritere å komme meg etter KS, sove, spise og amme/pumpe. På sykehuset fikk han opplæring i hjelpebryst , bading og stell osv, så han har kunne ta ansvar for alt sånt praktisk hjelp når vi kom hjem fra sykehuset. Han har også vært med på kontrollene på sykehus de første ukene og sørget for å bære bilstol, vogn og sånne ting for meg. Anonymkode: 645bd...da3 2 1
Brunello Skrevet 13. juli #11 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her har han fri, og hjelper ekstra til med husting men er mye med baby / gir meg avbrekk og skifter på osv. Bare minimum tenker nå jeg 😅 Er han fraværende fordi han jobber, er usikker? Er han hjelpsom ellers? Anonymkode: 7066e...f5b Hjelper til og er han hjelpsom?? Det har ikke noe med hjelp å gjøre. Menn gjør sin del av arbeidet. Når en får en nyfødt i hus, vil mors halvpart av arbeidet i det alt vesentlige gå med til barnet. Så ordner far det meste andre som sin del av arbeidet. 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #12 Skrevet 13. juli Han hadde permisjon to uker etter fødsel. Skiftet bleier, badet baby, holdt baby, trillet tur, ordnet kaffe til de som kom innom, handlet... De to ukene der ga vi blaffen i alt unødvendig, og bare ble vant til å ha baby. Enkle måltider, ikke noe husvask og sånt. Anonymkode: ba015...874
AnonymBruker Skrevet 13. juli #13 Skrevet 13. juli Hva forespør du egentlig, TS? At mannen sitter med deg og snakker til en liten baby i mange timer? Ingen mann har slik tålmodighet, derav forskjellige roller i oppdragelsen. Anonymkode: 408a1...178 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #14 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva forespør du egentlig, TS? At mannen sitter med deg og snakker til en liten baby i mange timer? Ingen mann har slik tålmodighet, derav forskjellige roller i oppdragelsen. Anonymkode: 408a1...178 Herregud Anonymkode: 645bd...da3 16 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #15 Skrevet 13. juli Brunello skrev (3 minutter siden): Hjelper til og er han hjelpsom?? Det har ikke noe med hjelp å gjøre. Menn gjør sin del av arbeidet. Når en får en nyfødt i hus, vil mors halvpart av arbeidet i det alt vesentlige gå med til barnet. Så ordner far det meste andre som sin del av arbeidet. Å herregud 🙄Du skjønte vel hva jeg mente, eller kjeder du deg på en søndag og vil kverulere litt over semantikk? Far tar over de fleste oppgaver i huset - også mye av de jeg vanligvis pleier å gjøre - mens jeg ammer og hviler - bedre? Anonymkode: 7066e...f5b 2 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli #16 Skrevet 13. juli Han tok baby så jeg fikk dusje og gått på do, skiftet bleier på baby osv. Men han hjalp generelt lite til og han sa ja til å få besøk av svigerfamilie over en uke siden han uansett hadde fri, jeg ønsket ikke fult hus når jeg hadde nok med meg selv og å finne ut av ting med baby (døgnrytme, amming, soving, finne ut av meg selv som mor osv). Endte med at han gamet mye, svigermor var i veien og i stua, og jeg var mye på soverommet med baby på kvelden og sa jeg var trøtt men egentlig så var jeg våken og trykket på telefonen. Men ikke hatt noen problem med tilknytning far og barn, barna er større nå og de er godt knyttet til oss begge. Anonymkode: 64b28...53a 2
Brunello Skrevet 13. juli #17 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Å herregud 🙄Du skjønte vel hva jeg mente, eller kjeder du deg på en søndag og vil kverulere litt over semantikk? Far tar over de fleste oppgaver i huset - også mye av de jeg vanligvis pleier å gjøre - mens jeg ammer og hviler - bedre? Anonymkode: 7066e...f5b Nei, jeg skjønte ikke hva du mente. Mange kvinner ser på det mannen gjør som hjelp. Spesielt de litt eldre. 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #18 Skrevet 13. juli Han var sammen med meg og baby 24 timer i døgnet, selvfølgelig. Vi satt jo bare der, begge to, og stirra på dette vidunderet. Og jeg er ikke ironisk, det var sånn det var. Mannen tok sikkert 8000 bilder av den sovende bylten. Og hvert bleieskift, hvert bad, de første trilleturene..,,, vi var oppslukt begge to. Anonymkode: 6befd...60e 3 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #19 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva forespør du egentlig, TS? At mannen sitter med deg og snakker til en liten baby i mange timer? Ingen mann har slik tålmodighet, derav forskjellige roller i oppdragelsen. Anonymkode: 408a1...178 En liten baby på 2 uker trenger uansett ikke å bli snakket med i mange timer. Men den kan sove på magen til far mens far ser på tv/tlf/gamer så mor får sove litt/ta en dusj/ha kroppen litt selv. Far er også minst like egnet til å skifte bleier som mor - hun synes heller ikke det er gøy av egen erfaring vil en mann som gjør mye av det jeg nevner også faktisk like å snakke med babyen i timesvis, fordi han også blir "forelsket" i babyen av å bruke mye tid og ha mye hudkontakt og bli kjent generelt Anonymkode: 76243...58c 7
AnonymBruker Skrevet 13. juli #20 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hva gjorde deres mann de 2 første ukene etter fødsel? Min mann har såvidt vært med oss. Kan det påvirke barnets kontakt med faren? Anonymkode: 47e55...dc0 Hva i all verden driver han med da? Hvor oppholder han seg?? Min mann laget mat til oss, handlet, ryddet i huset, skiftet bleie på babyen, hentet vann til meg mens jeg ammet, trillet babyen, bysset babyen, vasket klær, Osv. Det er DET som er normalen. Og hele poenget med den permisjonen. «Kan det påvirke kontakt med faren», ja selvsagt om han fortsetter sånn. Og så påvirker det jo forholdet dere i mellom. Han svikter på det groveste når dere trenger han som mest. Det sier mye om han som person. Dette lover ikke bra!! Anonymkode: bc99c...2cb 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå