AnonymBruker Skrevet 14. juli #41 Skrevet 14. juli Altså, har ikke folk på dette forumet nyrer, eller hva er greia? Putte salt i vannflaska fordi kroppen skal binde vannet 🤣 dummeste jeg har hørt. Vi får i oss mer enn nok salt gjennom kosten. Hvis man tisser hele tiden og tisset er blankt så drikker man for mye. Så enkelt er det altså. Det er bare å drikke litt mindre så er det problemet løst. Urinen skal være litt gul. Anonymkode: 60767...17a 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli #42 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså, har ikke folk på dette forumet nyrer, eller hva er greia? Putte salt i vannflaska fordi kroppen skal binde vannet 🤣 dummeste jeg har hørt. Vi får i oss mer enn nok salt gjennom kosten. Hvis man tisser hele tiden og tisset er blankt så drikker man for mye. Så enkelt er det altså. Det er bare å drikke litt mindre så er det problemet løst. Urinen skal være litt gul. Anonymkode: 60767...17a De kommer ikke til å ha igjen nyrer snart om de driver og putter salt i vannet. Anonymkode: 3a186...2a6 2
Sudden_Yam_1630 Skrevet 14. juli #43 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 13.46): Keltisk salt bør du få i deg. Anonymkode: 8461d...c16 Er ikke det bare ett nytt navn på helt vanlig havsalt? 🫣 På samme måte som at himalaya salt liksom skal være så bra pga av alle mineralene, men innholdet er så lite at du må spise helseskadelige mengder salt for å få i deg nyttige menger av de
Sudden_Yam_1630 Skrevet 14. juli #44 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 14.43): Jo høyere væskeinntak jo oftere tisser man. Det betyr ikke at alt du drikker renner rett gjennom. Ja, det er ofte mer hydrerende med drikker med for eksempel elektrolytter i. Skal du virkelig rehydrere deg selv raskt etter stort væsketap, så kan drikker som Powerade og Resorb e.l. som gjerne inneholder salter og elektrolytter hjelpe. Det kan være bra om du har diare, det kan hjelpe når man er dehydrert dagen derpå, når du svetter mye pga sport etc. Men til vanlig, så holder det med vanlig kosthold og vann-inntak liksom. I teorien kan vannet gå rett gjennom og man kan bli dehydrert selv om man drikker, men det er liksom ikke noe å bekymre seg for med mindre du skal gå en fem timers tur i 40 grader i jungelen eller noe. Anonymkode: be28d...1ed Vannet går uansett ikke rett igjennom, det blir absorbert i tarmene og går inn i blodet, for deretter å bli filtrert før vi tisser det ut
AnonymBruker Skrevet 14. juli #45 Skrevet 14. juli Det var en artikkel for litt siden av en litt oppgitt lege. Legen og hans kollegaer fikk ofte henvendelser fra folk som var bekymret over at de gikk så ofte på do og måtte tisse. Han var oppgitt over all den unødvendige drikkingen folk holder på med.Det er jo en sammenheng mellom inntak og hva som kommer ut. Folk går rundt med store flasker de drikker av hele tiden. Da flyr man selvfølgelig på do hele tiden! Er man frisk,så regulerer kroppen det fint selv. Eldre,syke,barn må ofte minnes på væskeinntaket. Det å putte salt i vannet.... herregud! Det er å be om nyresvikt. Er man så dehydrert,typ hetebølge temp ,så spis noe salt ved siden av. Anonymkode: 4e66e...224
AnonymBruker Skrevet 14. juli #46 Skrevet 14. juli «Anbefalt inntak for voksne er to til to og en halv liter væske om dagen.» Kilde: nhi.no det gjelder på helt vanlig dager.. Anonymkode: fffb6...e99
AnonymBruker Skrevet 14. juli #47 Skrevet 14. juli Million skrev (På 13.7.2025 den 14.21): Det er bare tull fra ende til annen. Man "skal" faktisk ikke vente til man blir tørst? Hvordan i alle dager tror du menneskeheten har utviklet seg og overlevd gjennom tusener av år? De drakk når de ble tørste. Det er godt nok. Og det er med normale kosthold ofte slik i vår vestlige verden at vi får i oss FOR MYE salt gjennom kostholdet. Omkring ti gram om dagen, mens anbefalt maks er rundt halvparten. Å drive og dytte i seg ekstra salt da fordi man har "hørt at det skal være bra for hydreringen" er rett og slett ikke sunt. Det er salt overalt i maten vår vi spiser og bruker hver dag. Til og med i det krydderglasset som heter PEPPERMIX er det rundt halvparten salt, faktisk! Du tror du bare får i deg pepper, men nei, masse salt også. Iflg Matprat.no er det anbefalt å ikke få i seg mer enn bare 1.5 gram salt om dagen, mens gjennomsnittet i den norske befolkningen faktisk får i seg mellom 9 og 10 gram salt! Så jeg tror de fleste av oss er sikret det som trengs for å holde seg hydrert... Det virker som om du tror salt bare er natriumklorid? Anonymkode: af7f7...163 1
Peanut Skrevet 14. juli #48 Skrevet 14. juli Jeg kjente ikke at jeg var tørst på Bali, men jeg kjente fikk sitringer i armene og hendene og at jeg begynte å skjelve. Da måtte jeg løpe og kjøpe meg væske med elektrolytter for å hive nedpå. Drakk 2 liter rett ned, og kjøpte flere flasker. Har og vært dehydrert i Spania. Hev innpå med vann, men det hjalp ingenting. Havnet på sykehus hvor de konstaterte at jeg var dehydrert så fikk væske inn i kroppen. Dagen etter det der- væske med elektrolytter. Drakk enormt mye hver dag. Så, steder i utlandet hvor det er varmt= elektrolytter.
AnonymBruker Skrevet 15. juli #49 Skrevet 15. juli Peanut skrev (11 timer siden): Jeg kjente ikke at jeg var tørst på Bali, men jeg kjente fikk sitringer i armene og hendene og at jeg begynte å skjelve. Da måtte jeg løpe og kjøpe meg væske med elektrolytter for å hive nedpå. Drakk 2 liter rett ned, og kjøpte flere flasker. Har og vært dehydrert i Spania. Hev innpå med vann, men det hjalp ingenting. Havnet på sykehus hvor de konstaterte at jeg var dehydrert så fikk væske inn i kroppen. Dagen etter det der- væske med elektrolytter. Drakk enormt mye hver dag. Så, steder i utlandet hvor det er varmt= elektrolytter. Trenger ikke være i syden for å trenge elektrolytter. Det er jo egentlig bare å kjenne etter om man har dehydreringssymptomer eller ikke, og om økt væskeinntak hjelper eller ikke. Hjelper det ikke - elektrolytter. Anonymkode: 8410d...27f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #50 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): De kommer ikke til å ha igjen nyrer snart om de driver og putter salt i vannet. Anonymkode: 3a186...2a6 Mange spiser faktisk ikke ultraprosessert mat som er ferdigsaltet, og dermed har veldig god kontroll på eget saltinntak. Mange svetter regelmessig over tid, og da er det gunstig å drikke elektrolytter fordi man mister en del via svette. Spiser du lavkarbo så skal jeg love deg at nyrene over tid får mer problemer hvis du ikke tilfører elektrolytter, enn hvis du gjør det. Anonymkode: 8410d...27f
evahanshans Skrevet 15. juli #51 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): «Anbefalt inntak for voksne er to til to og en halv liter væske om dagen.» Kilde: nhi.no det gjelder på helt vanlig dager.. Anonymkode: fffb6...e99 Væske, ikke vann. Man drikker gjerne andre ting og får også i seg væske fra maten man spiser.
Peanut Skrevet 15. juli #52 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Trenger ikke være i syden for å trenge elektrolytter. Anonymkode: 8410d...27f Joda, men jeg har aldri opplevd det i Norge.
AnonymBruker Skrevet 15. juli #53 Skrevet 15. juli Peanut skrev (2 minutter siden): Joda, men jeg har aldri opplevd det i Norge. I syden får man kanskje mer akutte og åpenbare symptomer på dehydrering. Jeg drikker elektrolytter daglig, gjør jeg ikke det har jeg utmattelse, migrene, og forstoppelse. Anonymkode: 8410d...27f
AnonymBruker Skrevet 15. juli #54 Skrevet 15. juli Sudden_Yam_1630 skrev (17 timer siden): Er ikke det bare ett nytt navn på helt vanlig havsalt? 🫣 På samme måte som at himalaya salt liksom skal være så bra pga av alle mineralene, men innholdet er så lite at du må spise helseskadelige mengder salt for å få i deg nyttige menger av de Å få i seg mengder av mineraler er ikke poenget. Poenget er at når salt er i en hel form, så blir det bedre for kroppen enn når det er strippet for alt annet som er i det. Litt som raffinert sukker og mel i forhold til helkorn og hele sukkerroer. Anonymkode: 3a186...2a6
Sudden_Yam_1630 Skrevet 16. juli #56 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (22 timer siden): Å få i seg mengder av mineraler er ikke poenget. Poenget er at når salt er i en hel form, så blir det bedre for kroppen enn når det er strippet for alt annet som er i det. Litt som raffinert sukker og mel i forhold til helkorn og hele sukkerroer. Anonymkode: 3a186...2a6 Poenget er at forskjellen er så minimal at spor av andre mineraler betyr ingenting siden du får i deg så ekstremt lite av det uansett. Du kan ikke forklare på hvilken måte det er "bedre for kroppen" på samme måte som at kroppen reagerer identisk på alle typer sukker også. Forskjellen er bare at i noen tilfeller får du i deg fiber i tillegg
AnonymBruker Skrevet 16. juli #57 Skrevet 16. juli Man holder seg hydrert ved å drikke sakte og jevnt gjennom dagen. Da slipper man å tisse så veldig også. Et glass til hvert måltid, hvis det er varmt vær kan man ta et par glass ekstra, kanskje mineralvann. Anonymkode: d11ae...e83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå