AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:29 #21 Skrevet søndag kl 12:29 Million skrev (6 minutter siden): Det er bare tull fra ende til annen. Man "skal" faktisk ikke vente til man blir tørst? Hvordan i alle dager tror du menneskeheten har utviklet seg og overlevd gjennom tusener av år? De drakk når de ble tørste. Det er godt nok. Og det er med normale kosthold ofte slik i vår vestlige verden at vi får i oss FOR MYE salt gjennom kostholdet. Omkring ti gram om dagen, mens anbefalt maks er rundt halvparten. Å drive og dytte i seg ekstra salt da fordi man har "hørt at det skal være bra for hydreringen" er rett og slett ikke sunt. Det er salt overalt i maten vår vi spiser og bruker hver dag. Til og med i det krydderglasset som heter PEPPERMIX er det rundt halvparten salt, faktisk! Du tror du bare får i deg pepper, men nei, masse salt også. Iflg Matprat.no er det anbefalt å ikke få i seg mer enn bare 1.5 gram salt om dagen, mens gjennomsnittet i den norske befolkningen faktisk får i seg mellom 9 og 10 gram salt! Så jeg tror de fleste av oss er sikret det som trengs for å holde seg hydrert... I tillegg greit å forstå at vi mister mye salt og elektrolytter generelt når vi trener/svetter. Hvor mye salt vi trenger avhenger helt av kosthold og generell helse. En som har kronisk diare, svetter mye, eller spiser lavkarbo, trenger mye mer salt enn 1,5 gram per dag. Anonymkode: 8410d...27f
Million Skrevet søndag kl 12:31 #22 Skrevet søndag kl 12:31 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I tillegg greit å forstå at vi mister mye salt og elektrolytter generelt når vi trener/svetter. Hvor mye salt vi trenger avhenger helt av kosthold og generell helse. En som har kronisk diare, svetter mye, eller spiser lavkarbo, trenger mye mer salt enn 1,5 gram per dag. Anonymkode: 8410d...27f Har ts eller noen andre her I DENNE TRÅDEN sagt at de har kronisk diare? Nei. Så da er det ingen vits å kjefte på meg fordi jeg ikke har svart på noe ang.det. Dersom en person har kronisk diare, håper jeg de har vett til å søke legehjelp og ikke råd på Kvinneguiden. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:40 #23 Skrevet søndag kl 12:40 Million skrev (1 minutt siden): Har ts eller noen andre her I DENNE TRÅDEN sagt at de har kronisk diare? Nei. Så da er det ingen vits å kjefte på meg fordi jeg ikke har svart på noe ang.det. Dersom en person har kronisk diare, håper jeg de har vett til å søke legehjelp og ikke råd på Kvinneguiden. Herregud som du krangler. Dette er en tråd med generelt spørsmål om væskebalanse og hydrering. Du kommer med bastante uttalelser om hvor farlig salt er, og at det ikke er "tull fra ende til annen" at man skal drikke før man blir tørst. Jeg kommer simpelthen med eksempler på at det ikke er så enkelt som at man kun skal innta så og så mye salt. Folk flest trener og svetter regelmessig, da er det faktisk viktig med ekstra inntak. Ikke bare av salt, men andre elektrolytter. Problemet med for mye salt er ikke alltid saltet i seg selv, men problemet kommer når det ubalanse mellom salt og kalium. Er det for lite kalium i forhold til salt, så blir det høyere risiko for hjerteproblemer. Folk som har kronisk diare har nok for lengst vært hos lege. Poenget er at tarmsykdom er èn viktig årsak til at man mister elektrolytter, av åpenbare grunner. Anonymkode: 8410d...27f 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:41 #24 Skrevet søndag kl 12:41 Jeg er litt usikker på hva du egentlig er ute etter? Har du noen tegn på dehydrering? Hvis du hadde manglet noe, slik som natrium eller kalium, så vil det stort sett vises på blodprøver. Så lenge prøver er fine, og du tisser mye, så tyder det på at kroppen får i seg nok væske og vil kvitte seg med overskudd. Eller det kan være overaktiv blære, eller medisiner som øker urinproduksjonen din. Anonymkode: 673ca...7d9
senior Skrevet søndag kl 12:43 #25 Skrevet søndag kl 12:43 Du ser på urinen din om du har drukket nok. Mørk urin betyr drikk mer. Drikk gjerne rent vann, men pass på å få i deg elektrolytter også. Det kan du også få gjennom å spise frukt og grønnsaker. Noen av oss, kanskje spesielt vi eldre, har nok lett for å drikke for lite. Det kan da være litt skummelt å bare stole på naturlig tørste. Selv føler jeg meg sjelden særlig tørst og må passe på å ikke bli dehydrert. Starter alltid dagen med et stort glass vann fra springen.
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:43 #26 Skrevet søndag kl 12:43 Jo høyere væskeinntak jo oftere tisser man. Det betyr ikke at alt du drikker renner rett gjennom. Ja, det er ofte mer hydrerende med drikker med for eksempel elektrolytter i. Skal du virkelig rehydrere deg selv raskt etter stort væsketap, så kan drikker som Powerade og Resorb e.l. som gjerne inneholder salter og elektrolytter hjelpe. Det kan være bra om du har diare, det kan hjelpe når man er dehydrert dagen derpå, når du svetter mye pga sport etc. Men til vanlig, så holder det med vanlig kosthold og vann-inntak liksom. I teorien kan vannet gå rett gjennom og man kan bli dehydrert selv om man drikker, men det er liksom ikke noe å bekymre seg for med mindre du skal gå en fem timers tur i 40 grader i jungelen eller noe. Anonymkode: be28d...1ed
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:46 #27 Skrevet søndag kl 12:46 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nei. TS skriver at h*n ikke er sikker på at om vann er eneste kroppen trenger for hydrering, og TS har helt rett. Du kan drikke 4 liter vann daglig og være dehydrert hvis kroppen ikke har nok elektrolytter. Anonymkode: 8410d...27f Du overså lett det jeg skrev om kosthold. Og det sier i grunn det meste om agenda, tanker og motivasjon til å svare her. Anonymkode: abf3b...22c 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:46 #28 Skrevet søndag kl 12:46 Man drikker når man er tørst slik som man har gjort i millioner av år. Så enkelt er det. Jeg måler aldri hva jeg drikker på en dag. Eneste hvis jeg er på ferie i syden eller at det er 30 grader her som nå drikker jeg litt mer fordi jeg er mer tørst. Brunt tiss for lite vann. Anonymkode: 3ed75...cac 1 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:48 #29 Skrevet søndag kl 12:48 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Folk flest trener og svetter regelmessig, da er det faktisk viktig med ekstra inntak. I alle dager snakker du om? Ekstra inntak er som oftest ikke nødvendig, naturlig hydrering holder fint. Drikk når du er tørst, hør på kroppens naturlige reaksjoner. Spis normalt, så går det så fint atte. Og nei, folk flest trener ikke. Jo, de svetter. "What a mess" Anonymkode: abf3b...22c 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:56 #30 Skrevet søndag kl 12:56 Hvordan vet du at du er dehydrert? Konstant tørst? Det som er vanlig er å bare drikke når man føler tørste. Det er ikke nødvendig med mer enn det. Anonymkode: 0413e...936 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:04 #31 Skrevet søndag kl 13:04 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): I alle dager snakker du om? Ekstra inntak er som oftest ikke nødvendig, naturlig hydrering holder fint. Drikk når du er tørst, hør på kroppens naturlige reaksjoner. Spis normalt, så går det så fint atte. Og nei, folk flest trener ikke. Jo, de svetter. "What a mess" Anonymkode: abf3b...22c Jeg snakker ikke om vann, jeg snakker om elektrolytter. Gjennomsnittspersonen mister ca 1 gram salt via svette. Du kan jo regne ut selv hvor mye det blir snakk om for en person som trener og svetter godt regelmessig. Majoriteten av nordmenn trener regelmessig. Skjønner at du er på feil side av statisitikken. Anonymkode: 8410d...27f 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:27 #32 Skrevet søndag kl 14:27 Vann med ferskpresset sitron (1/2 til en sitron pr liter vann), frukt, fruktjuice, sellerijuice, agurkjuice, kokosnøttvann. Salter får man fra sitroner, tomater, selleri, agurk, bladgrønnsaker, særlig spinat. Anonymkode: 3a186...2a6 1
Daisy-love Skrevet søndag kl 14:33 #33 Skrevet søndag kl 14:33 Million skrev (2 timer siden): Det er bare tull fra ende til annen. Man "skal" faktisk ikke vente til man blir tørst? Hvordan i alle dager tror du menneskeheten har utviklet seg og overlevd gjennom tusener av år? De drakk når de ble tørste. Det er godt nok. Og det er med normale kosthold ofte slik i vår vestlige verden at vi får i oss FOR MYE salt gjennom kostholdet. Omkring ti gram om dagen, mens anbefalt maks er rundt halvparten. Å drive og dytte i seg ekstra salt da fordi man har "hørt at det skal være bra for hydreringen" er rett og slett ikke sunt. Det er salt overalt i maten vår vi spiser og bruker hver dag. Til og med i det krydderglasset som heter PEPPERMIX er det rundt halvparten salt, faktisk! Du tror du bare får i deg pepper, men nei, masse salt også. Iflg Matprat.no er det anbefalt å ikke få i seg mer enn bare 1.5 gram salt om dagen, mens gjennomsnittet i den norske befolkningen faktisk får i seg mellom 9 og 10 gram salt! Så jeg tror de fleste av oss er sikret det som trengs for å holde seg hydrert... Sidenote, men Toro sin «Peppermix» er uten salt. Sånn om du eller andre vil ha tips til uten. Det er mye salt i veldig mange kryddermikser, så lurt å lese bakpå om en er bevisst på sånt. 😊 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:29 #34 Skrevet søndag kl 17:29 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har ikke helt troa på dette med å bare drikke vann? Jeg drikker minst 2 liter daglig, og jeg tisser hele tiden. Nei, jeg har ikke diabetes, alle prøver er flotte. Men det virker som om vannet bare renner tvers igjennom. Jeg er ganske sikker på at jeg får i meg nok salt i løpet av dagen. Men er det annen mat man burde spise som bidrar til at vannet "setter" seg mer i kroppen, om det gir mening? Anonymkode: cc738...0b4 Har du nok salter i kroppen da? Noen never peanøtter er ikke dumt, verken i varmen eller ellers. Nøtter inneholder mye av det kroppen trenger. Anonymkode: 205be...33a
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:58 #35 Skrevet søndag kl 18:58 Når vi føler på tørste, er vi allerede begynt å bli dehydrert. Det er jo derfor mye bedre å ligge i forkant - for å ikke føle seg tørst. Anonymkode: 49cdb...a6c 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:05 #36 Skrevet søndag kl 19:05 Jeg drikker endel vann, og spiste i åresvis lite salt - så presterte få mangel på natrium. Nå drikker jeg noe Farris med agurk oppi. Kalium får jeg via banan. Tåler ikke Resorb og liknende, ikke magnesium i tilskuddsform heller. Anonymkode: 4bda7...6c1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 02:31 #37 Skrevet mandag kl 02:31 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Melk hydrerer bedre, men det handler om innholdet. Nyttig artikkel. Anonymkode: 3dc61...fa0 Hmm dårlige nyheter. Jeg blir alltid bare mer tørst av å drikke melk. Men det finnes ingen ting bedre enn melk på morgenen etter fylla den skjeldene gangen det skjer. Da kan en liters kartong lett gå ned i løpet av noen få minutter. Et glass melk til lunsj er også obligatorisk, men må alltid ha noe annen drikke kort tid etter lunsjen fordi melka har gjordt meg tørst. Anonymkode: 06c43...1fb
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:27 #38 Skrevet mandag kl 06:27 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg drikker endel vann, og spiste i åresvis lite salt - så presterte få mangel på natrium. Nå drikker jeg noe Farris med agurk oppi. Kalium får jeg via banan. Tåler ikke Resorb og liknende, ikke magnesium i tilskuddsform heller. Anonymkode: 4bda7...6c1 Banan har faktisk ganske lite kalium sammenlignet med f.eks avokado. Vi trenger ganske mye hver dag. Og helt enig, jeg spiste lite salt i flere år og fikk store problemer. Hos meg viste blodprøver ok, men det var så mye symptomer relatert til dehydrering, så jeg begynte å drikke elektrolytter - salt og kalium. Da løste ting seg. Hvilken type magnesium har du ikke tålt, er det magen som reagerer? Da kan det være at du enten har tatt for høye doser, eller at du har reagert på formen av magnesium i seg selv. Noen kan reagere særlig på tilskudd som er ren magnesium citrate, mens andre former og gjerne kombinasjon av flere former, er bedre. Anonymkode: 8410d...27f
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:55 #39 Skrevet mandag kl 16:55 AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 13.03): Jeg har ikke helt troa på dette med å bare drikke vann? Jeg drikker minst 2 liter daglig, og jeg tisser hele tiden. Nei, jeg har ikke diabetes, alle prøver er flotte. Men det virker som om vannet bare renner tvers igjennom. Jeg er ganske sikker på at jeg får i meg nok salt i løpet av dagen. Men er det annen mat man burde spise som bidrar til at vannet "setter" seg mer i kroppen, om det gir mening? Anonymkode: cc738...0b4 Jeg drikker aldri en hel liter drikke i løpet av en dag. Og jeg trener.... Anonymkode: 62a7b...914 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:56 #40 Skrevet mandag kl 16:56 AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 13.31): Melk hydrerer bedre, men det handler om innholdet. Nyttig artikkel. Anonymkode: 3dc61...fa0 Det er derfor Litago er sykt digg dagen derpå. Anonymkode: 068fc...e2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå