AnonymBruker Skrevet 13. juli #1 Skrevet 13. juli Jeg er i lønnet foreldrepermisjon ut januar 2026 og så skal jeg ha 6 mnd ulønnet. Får jeg feriepenger utbetalt som normalt i 2026? Hva med 2027? Får lønn av arbeidsgiver. Anonymkode: 6f3e3...be0
AnonymBruker Skrevet 13. juli #2 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Får jeg feriepenger utbetalt som normalt i 2026? Ja. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva med 2027? Du får feriepenger tilsvarende lønna di i 2026. Anonymkode: 80aa4...152
AnonymBruker Skrevet 13. juli #3 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Får jeg feriepenger utbetalt som normalt i 2026? Ja AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva med 2027? Siden du skal ha 6 mnd uten lønn, vil feriepengene i 2027 reflektere dette. Dvs at feriepenggrunnlaget ditt vil være basert på ett halv år med lønn, eller kanskje til og med kun 5 mnd siden den ene måneden muligens er ferie? Det blir lite feriepenger med andre ord i 2027. Anonymkode: e3ee8...a03
AnonymBruker Skrevet 13. juli #4 Skrevet 13. juli Du får ikke vanlig feriepengesum når du jobber halvt. Feriepenger er ikke en konstant, det er en prosent av hva du tjente året før. Med 6 måneder ulønnet vil jo feriepengegrunnlaget omtrent halvere seg. Det betyr ikke at utbetalingen din i juni 2027 halverer seg. Men feriepengedelen av juniutbetalingen er halvert. Hvis du får foreldrepenger rett fra arbeidsgiver får du omtrent det vanlige av feriepenger i 2026, men ca halvparten i 2027. Hvis du er vant med mye tillegg og ekstravakter, må du også ta høyde for at du ikke driver med det under permisjon. Hvis du har foreldrepenger via NAV mener jeg de bare betaler feriepenger for 12 uker ved 100% og 15 uker ved 80% lønn. Nav dekker også bare 6G, så du får mindre penger månedlig og dermed lavere feriepengegrunnlag for året etter, hvis du tjener over 6G. Også tror jeg de beregner ut fra siste 3 måneder, har det vært en periode med lav aktivitet på jobb får du lavere grunnlag. Jeg var veldig glad for å slippe å ha noe med NAV å gjøre annet enn å søke om foreldreperm. Hadde tapt endel penger på å ha foreldrepengeutbetaling via NAV. Her kom lønna som vanlig fra jobben hele perioden, eneste jeg mistet var ekstravakter. Anonymkode: 521b6...198
nøtta Skrevet 13. juli #5 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg er i lønnet foreldrepermisjon ut januar 2026 og så skal jeg ha 6 mnd ulønnet. Får jeg feriepenger utbetalt som normalt i 2026? Hva med 2027? Får lønn av arbeidsgiver. Anonymkode: 6f3e3...be0 Nav dekker bare 12 uker med feriepenger, eller noe sånt, så greit å sjekke opp i det da det blitt betydelig mindre enn med vanlig lønn. I 2027 får du for de mnd du jobber, utenom ferie.
PostmannPat Skrevet 13. juli #6 Skrevet 13. juli I tillegg; har du 80% permisjon får du feriepenger tilsvarende 80% jobb.
AnonymBruker Skrevet 13. juli #7 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Siden du skal ha 6 mnd uten lønn, vil feriepengene i 2027 reflektere dette Feriepenger reflekterer ALLTID hva du tjente året før. Anonymkode: 1691c...6df 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #8 Skrevet 13. juli nøtta skrev (1 time siden): Nav dekker bare 12 uker med feriepenger, eller noe sånt, så greit å sjekke opp i det da det blitt betydelig mindre enn med vanlig lønn. I 2027 får du for de mnd du jobber, utenom ferie. Gjelder dette hvis jeg får lønn av arbeidsgiver og ikke nav? ts Anonymkode: 6f3e3...be0
Spinnvilla Skrevet 13. juli #9 Skrevet 13. juli Du må sjekke ut med arbeidsgiver hva de faktisk dekker. Det er fullt mulig at arbeidsgiver dekker samme periode/opptjeningsgrunnlag for sykepenger/foreldrepenger som NAV. Da er det begrenset til 12/15 uker
Summeer Skrevet 13. juli #10 Skrevet 13. juli Også spørs det om du får av hele lønna, eller kun opp til 6g.
nøtta Skrevet 13. juli #11 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjelder dette hvis jeg får lønn av arbeidsgiver og ikke nav? ts Anonymkode: 6f3e3...be0 Jepp. Det har ingenting å si. Arbeidsgiver får jo tilbake fra Nav. Og beregner også feriepenger deretter.
Summeer Skrevet 13. juli #12 Skrevet 13. juli nøtta skrev (2 timer siden): Jepp. Det har ingenting å si. Arbeidsgiver får jo tilbake fra Nav. Og beregner også feriepenger deretter. Her er du upresis. Noen arbeidsgivere betaler mer enn de får refundert av nav; full feriepengeopptjening og lønn over 6g. Noen dekker kun det nav refunderer. Noen dekker lønn i 14 dager etter fødsel for far, Noen ikke...
AnonymBruker Skrevet 13. juli #13 Skrevet 13. juli nøtta skrev (3 timer siden): Jepp. Det har ingenting å si. Arbeidsgiver får jo tilbake fra Nav. Og beregner også feriepenger deretter. Spørs hva som står i arbeidsavtalen. Anonymkode: ccf9e...093
AnonymBruker Skrevet 13. juli #14 Skrevet 13. juli nøtta skrev (4 timer siden): Jepp. Det har ingenting å si. Arbeidsgiver får jo tilbake fra Nav. Og beregner også feriepenger deretter. Feil. Noen arbeidsgivere, inkludert offentlig ansatte, betaler mellomlegget, slik at man får vanlige feriepenger. Her må TS finne ut hva som gjelder for hennes arbeidsgiver. Med seks måneder ulønnet permisjon i 2026 er det feriepengene i 2027 som det vil gå ut over. Anonymkode: cf144...5bc
sonush Skrevet 14. juli #15 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (16 timer siden): Gjelder dette hvis jeg får lønn av arbeidsgiver og ikke nav? ts Anonymkode: 6f3e3...be0 Sannsynligvis ikke. Det er de jobbene der foreldrepengene utbetales direkte fra NAV. De jobbene ( gjelder de fleste) der du får vanlig lønn fra arbeidsgiver, som får refusjon fra NAV, får du vanlig feriepenger, fra arbeidsgiver. Dette basert på inntekt året før. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå