Gå til innhold

Dere med voksne barn, får de bor lenge så lenge de ønsker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller ved hvilken alder ville du begynt å pushe litt på for at de skal flytte?

Anonymkode: fe6b3...38c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn er ikke voksne ennå, men tenker at de skal få bo hjemme så lenge de studerer. Når de er ferdige å studere og har fått jobb er det på tide å se seg om etter noe eget.

Jeg håper egentlig at de vil studere i en annen by og dermed flytte ut av seg selv.

Anonymkode: 24037...d4e

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal barn bo hjemme etter endt utdanning etter vgs?  
Det er jo naturlig for en ungdom å flytte og begynne på sitt voksne liv, og ikke minst behovet for privatliv ? 
Mine flyttet ut når de var ferdige med vgs og begynte å jobbe eller videre studier. 
Min bror har en på snart 25 som er i full jobb men bor i kjelleren , og der blir han sikkert værende. 

Anonymkode: b49a2...34d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ja, kommer aldri til å hive ut et barn som trenger meg.

Men ett eller annet sted i 20-årene og etter studier skal det spesielle årsaker til, må være noe strev eller helse eller vanskelig livshendelse. Får ikke bo hjemme for å være lat og leve på mine penger. Men hjemmet mitt er alltid åpent hvis de har det vanskelig, eller trenger en bolig mellom to boliger etc.

Anonymkode: 436e3...755

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

De bør ut til 20. Sånn ferdig med gymnaset og førstegangstjenesten bør de flytte ut. 

Anonymkode: a063e...aea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har sagt her de kan bo hjemme til lærlingtid er over.  Mot at de sparer halvelønna til egen kapital. Og at de hjelper til med ting som klippe plen, vaske klær, hjelpe til med middag,  vaske hus , annet som er for at ting i huset går rundt. At de er på jobb osv

Men kommer aldri til å kaste ut dem hvis de trenger ekstra støtte eller hjelp.

Har en som snart er ferdig med lærlingtiden, driver å ser etter hus å kjøpe.

Andre starter lærlingtiden, usikker om vil pendle 5 mil morgen og 5 mil efta, så vurderer faktisk å bo i campingvogn eller leie et lite sted hvis vi finner noe under 13.000 kr.

Anonymkode: a243e...795

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De bør ut til 20. Sånn ferdig med gymnaset og førstegangstjenesten bør de flytte ut. 

Min kommer til å være 21 når ferdig med førstegangstjenesten, så vil det gå et halvårs tid før studiestart. Det tenker jeg er helt OK.

Bor litt hjemme mens venter på førstegangstjenesten, avtjener denne, bor hjemme frem til studiestart, og flytter da ut. For da starter neste epoke.

AnonymBruker
Skrevet

Har bestandig sagt at dem kan bo her så lenge dem trenger det. Ena flyttet ut når hun var 16. for å begynne på vgs. andra flyttet når hun var 20. hun på 16 kom hjem etter vgs. men da var hun så vandt med å bo alene at hun flyttet ut igjen. Men dem vet at det er åpent hvis dem trenger. Men barndomshjemmet er borte. Vi har flyttet til noe mindre. Og jeg er glad for at dem er ute av redet. Elsker livet med å bo slik vi gjør no. 

Anonymkode: 95188...20f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og de får komme tilbake og «mellomlande» om de trenger det også. (Noe min eldste gjorde før han kjøpte sitt eget) Fikk det selv hos mine foreldre, og verken jeg eller sønnen min har vært mindre ansvarsfulle av den grunn, bare følt en ekstra trygghet i livet😊

Anonymkode: 5751d...f81

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville pushet i starten av 20 årene. Har en nabo som er 35, bor hjemme med mamma og pappa, gjør ikke en tøddel, betaler ikke for seg og bruker alle pengene hun tjener på seg selv. Søsknene klarer nesten ikke å besøke foreldrene sine pga hennes oppførsel, og dette er ett resultat av å ikke stille krav til henne. Det å bli selvstendig og stilles krav til er så viktig både for barna og foreldrene.

Anonymkode: aad31...4cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Til de er ferdig med studier om de velger å studere her. Vi bor i Oslo, hvis de studerer i Oslo så kan de bo gratis hjemme i stedet for å flytte på hybel i samme område og da slipper de å ta opp studielån. Jeg bodde hjemme til jeg var 22år og ferdig med studier. 

Anonymkode: d057a...a58

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Til de er ferdig med å studere om de ønsker å bo her da.

Så tenker jeg at om de er i beit så kan de alltid få komme hjem, samlivsbrudd eller andre omstendigheter i livet som gjør at de trenger et sted å bo.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Får bo hjemme gratis til han er ferdig med studier, master. 

Anonymkode: 97728...581

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper de flytter til en annen del av landet når de skal studere. Tror de vil ha godt av det.

Anonymkode: 75b99...051

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i generasjonsbolig, og har våre egne boenheter/husholdninger.  Slik kan vi bo så lenge de ønsker.

Anonymkode: c1865...673

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis. De kan bo hjemme så lenge de studerer - innen rimelig tid. Jeg vil ikke ha 30 åringer boende hjemme. Jeg har tro på at de har godt av å lære tidlig å stå på egne ben. Tenåringen kommer hjem neste år etter endt læretid. Han trenger nok en tenkepause på veien videre. Skal han studere eller reise kan han bli hjemme. Dersom han lader på å jobbe noen år, blir han oppmuntret til å finne seg egen bolig. 

Anonymkode: 4d28f...d13

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de vil ha mulighet til å bo hos meg så lenge de ønsker. Er ikke engstelig for at noen av dem vil bo her når de er 35… 😅

Om de ønsker å bo hjemme mens de studerer, eller jobber for å kunne spare seg opp litt penger, vil det være helt i orden. 

Anonymkode: a281b...ff8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor trangt i Oslo, hjelper dem heller med hybel enn at vi skal gå oppå hverandre. Jeg tenker det er sunt å teste verden litt uten mor og far fra 18-19. Jeg ville aldri vært de 10 selvstendige årene fra 16-26, selv om jeg gjerne har mine boende til de er ferdige på vgs.

Anonymkode: 72cb9...57a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her så bor begge mine unge voksne hjemme. Yngste er bare 18, og eldste bodde borte i 2 år. Begge har diagnoser, og nå skal eldste igang med studier, og kommer til å bo hjemme da. Yngste er ufør, og takler veldig dårlig forandring. Så har sagt at han bør bo hjemme i minst 10 åt, så han får spart så mye som mulig til bolig, så han faktisk vil ha mulighet til å kjøpe en liten leilighet, og da få bo på samme sted.

Anonymkode: 6f130...9e0

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de vil. Men de har flyttet nå. For meg kunne de bodd her til de ble 30.😄

Anonymkode: 0e8f7...e5f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...