Gå til innhold

Menn med penger får barn tidlig, og gjerne flere kull. Hvorfor har ikke feminismen kommet lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det i nyhetene, har snakket med bekjente i andre landsdeler osv og finne fellesnevneren. Menn som kjøper leilighet i 20-årene, og finner seg dame mens de er i midten eller slutten av 20-årene har ofte to barn når de er i starten av 30-årene. 

Ofte blir det også slutt, og da får de et nytt kull når de er 36-45 år. Det minner skummelt mye om gamle dager da menn med makt fikk barn med tjenestepiker, resepsjonister osv. Hvorfor lar vi historien fortsette?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det finnes jo ikke fattige menn med barn…. 

Tror du gjør lurt i å logge av internett og komme deg ut i den virkelige verdenen.

Anonymkode: 23f36...64e

• Liker 10
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Dette gjør da svært mange kvinner også. 

Får to barn med første partner og et par til med neste når de er i tredve årene 

Anonymkode: fc9b3...cca

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det går da greit det så lenge de får bidrag.

Anonymkode: b0176...866

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men som er klare til å binde seg får barn tidlig og har sa allerede godt erfaring rundt det å leve familie livet når de får kull 2 med en yngre dame som ønsker barn. 

Dette handler ikke om penger men om prioriteringer i livet. Mange rike smågutter på over 40 som ikke er klare for barn.

Anonymkode: 29f12...d3e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men som er klare til å binde seg får barn tidlig og har sa allerede godt erfaring rundt det å leve familie livet når de får kull 2 med en yngre dame som ønsker barn. 

Dette handler ikke om penger men om prioriteringer i livet. Mange rike smågutter på over 40 som ikke er klare for barn.

Anonymkode: 29f12...d3e

Mange av disse mennene som får to kull med barn har ikke engang 50% ansvar for det første kullet. Det et i hovedsak den første moren som tar seg av ungene 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det finnes jo ikke fattige menn med barn…. 

Tror du gjør lurt i å logge av internett og komme deg ut i den virkelige verdenen.

Anonymkode: 23f36...64e

Mange fattige menn får barn, men disse er ofte minoriteter. Det er vanskelig for en etnisk norsk mann å date kvinner med hijab. Andre av disse mennene er fra bygdenorge. Disse får gjerne ett kull tidlig, men kun et.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare menn. Flere damer som har barn med mer enn en mann, men da ofte innenfor kortere tidsspenn fordi vi ikke kan få barn like stor del av livet.

At en mann VIL starte på runde 2 eller 3 når han er i bestefaralder, det får han stå for selv. Det hadde jeg vært totalt uinteressert i, selv om jeg kunne fysisk. Jeg er i 40-års og heelt ferdig med bleiebarn. Men jeg legger meg da ikke borti at en mann ønsker å gjøre det. Han får holde på, blir mye barnebidrag etterhvert da… Kan ikke skjønne hvorfor feminister skulle ha interesse av å kjøre det som fanesak? Man kan ikke nekte noen å skaffe seg partner og lage barn heller? Uansett kjønn.

Anonymkode: c207e...ead

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke typisk mann fenomen da. Lik mange damer som menn som har flere kull med barn. 

Anonymkode: 941ef...1ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hammer med makt og posisjon tiltrekker seg mange hunner, sånn er det bare. Ingen frigjøring kan omprogrammere vår DNA. Elgen, sel og mange andre arter har samme "problemet".

Anonymkode: 7c3d5...b6c

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (22 timer siden):

Jeg ser det i nyhetene, har snakket med bekjente i andre landsdeler osv og finne fellesnevneren. Menn som kjøper leilighet i 20-årene, og finner seg dame mens de er i midten eller slutten av 20-årene har ofte to barn når de er i starten av 30-årene. 

Ofte blir det også slutt, og da får de et nytt kull når de er 36-45 år. Det minner skummelt mye om gamle dager da menn med makt fikk barn med tjenestepiker, resepsjonister osv. Hvorfor lar vi historien fortsette?

Haha... resepsjonister... av alle ting.  Det fantes vel knapt på den tiden.  Jeg driver med slektsgranskning og historie som hobby, det var bønder  som tok for seg av tjenestefolk og "rikfolk" i byene som   knullet hushjelpen stort sett.

Anonymkode: f0b66...cda

• Liker 1
Skrevet

Mener dette er feil fremstilling. Menn med høy utdanning har oftest best råd. De får veldig ofte ikke barn før de nærmer seg midten av 30-åra.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du overtenker det. Mange har lyst å bli foreldre, men velger å vente fordi de ikke har penger. Imidlertid kan de med penger få barn tidlig. Det har ingenting med makt eller kjønnsbalanse.

Anonymkode: 8b2d8...8aa

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (23 timer siden):

Dette er jo bare incel-propaganda. De rike (typ 30 + millioner) mennene jeg kjenner har ikke fått barb før de var 35-45. De mennene jeg vet om som har fått barn tidlig er typisk lav klasse uten utdannelse, som har pult en eller annen dame på tjukken i fylla. Er det fortsatt de to fotballspillerne og løpegutts du er bitter på? De er altså mer unntaket enn regelen.

Anonymkode: 6f305...360

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (45 minutter siden):

Mener dette er feil fremstilling. Menn med høy utdanning har oftest best råd. De får veldig ofte ikke barn før de nærmer seg midten av 30-åra.

Delvis uenig i dette. Min omgangskrets består stort sett av leger, og svært mange fant ektefellene sine i løpet av studieårene (gjerne på samme studie), og fikk barn mot midten/slutten av 20-årene. 

Hva angår at menn med økonomisk trygghet og stabilitet tiltrekker seg damer er jo bare instinktivt. Man ønsker jo trygghet og stabilitet for barna sine. Og det er fremdeles dessverre slik at kvinner står for mesteparten av det ubetalte arbeidet med barn og hjem hver eneste dag etter jobb, og da er det naturligvis få kvinner som orker å være hovedforsørgeren i tillegg. 

Anonymkode: abe32...760

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er jo bare incel-propaganda. De rike (typ 30 + millioner) mennene jeg kjenner har ikke fått barb før de var 35-45. De mennene jeg vet om som har fått barn tidlig er typisk lav klasse uten utdannelse, som har pult en eller annen dame på tjukken i fylla. Er det fortsatt de to fotballspillerne og løpegutts du er bitter på? De er altså mer unntaket enn regelen.

Anonymkode: 6f305...360

Kjenner kun til to styrtrike menn. Fellesnevneren for dem er at de fant seg jevnaldrende damer med ca like høy inntekt som dem selv, og at de fikk barn mot slutten av 30-årene.

AnonymBruker
Skrevet

jeg er kvinne og jeg fikk barn tidlig mens jeg var i slutten av tenårene, og jeg tok utdanning mens jeg var i full jobb som aleneforsørger i perioden fremt til barnet var tre år, og jeg tjente etterhvert ganske greit før jeg ni år etter fikk barn nr to med ny partner.. Så tok jeg mer utdanning mens jeg fortsatt var i full jobb, ble skilt på nytt og fullførte mens jeg var alene med to barn - og hadde ennå bedre økonomi :P tjener bedre enn både far 1 og far 2 og har ikke fått en krone i bidrag fra noen av dem. 

Anonymkode: 7b82f...3b8

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (På 13.7.2025 den 12.16):

Feminismen har kommet langt mtp at kvinner også er i full jobb. Men mange menn velger å ikke å henge med, og overlater fremdeles majoriteten av jobben og ansvaret for både barn og hjem til sin fulltidsarbeidende kvinne.

"Det er kjerringa som ikke tåler at det stinker piss av baderomsgølvet eller at det er ukesgamle matflekker på kjøkkenbenken, så det får a faen meg vaske sjæl!"

Da er det heller ikke rart at kvinner fremdeles foretrekker høytlønnede menn, slik at de unngår å både dra 90 % av lasset på hjemmebane, i tillegg til å måtte være hovedforsørger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig som ts skriver.

https://www.nettavisen.no/livsstil/atferdsbiolog-en-kvinne-kan-nar-som-helst-ga-ut-a-finne-seg-en-kjareste-bare-hun-senker-kravene/s/12-95-3423681858

Sitat:  "

Til tross for at det riktig nok er rundt 41.000 flere menn enn kvinner i vårt langstrakte land, så går ikke dette helt opp. Vi vet jo alle hvordan barn lages, så hvorfor er det så mange flere ufrivillig barnløse menn enn kvinner?

Svaret er enkelt, om noe vanskelig å svelge:

De mest populære mennene får gjerne barn i flere kull, med ulike kvinner, mens de minst populære mennene får verken kjæreste eller barn. "

https://www.klikk.no/foreldre/disse-mennene-er-mest-attraktive-2339183

Sitat: "

- Forklaringen er jo at stadig flere menn får barn med mer enn én kvinne. De aller fleste nøyer seg med to kull, men det er noen som har flere kull. At det blir stadig flere flerkullsfedre, betyr at en del kvinner som kunne ha valgt en barnløs mann til partner, heller velger en mann som har barn fra før av. "En pent brukt mann" med gode ressurser kan ofte fremstå som et mer interessant valg enn en "ubrukt mann" med dårligere utdanning og inntekt, sier Kari Skrede. I artikkelen "Foreldreskap i forandring - færre menn bli fedre" omtaler hun denne nye trenden med økt resirkulering av "pent brukte" menn.

Undersøkelser viser nemlig at det er slik at menn, både førstekulls- og flerkullsfedre, med god inntekt og utdanning, har større sannsynlighet til å bli far enn en jevnaldrende mann uten de samme ressursene."

Anonymkode: 8d601...e29

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Delvis uenig i dette. Min omgangskrets består stort sett av leger, og svært mange fant ektefellene sine i løpet av studieårene (gjerne på samme studie), og fikk barn mot midten/slutten av 20-årene. 

Hva angår at menn med økonomisk trygghet og stabilitet tiltrekker seg damer er jo bare instinktivt. Man ønsker jo trygghet og stabilitet for barna sine. Og det er fremdeles dessverre slik at kvinner står for mesteparten av det ubetalte arbeidet med barn og hjem hver eneste dag etter jobb, og da er det naturligvis få kvinner som orker å være hovedforsørgeren i tillegg. 

Du kommer ikke unna at gjennomsnittsalder for førstegangsfedre nærmer seg 32 år. Og det er de uten utdannelse som trekker den ned. Mulig leger får barn i studietiden, men inklusiv opptak av noen fag og turnus er vel gjennomsnittsalder for ferdig utdannet lege snart 30 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...