AnonymBruker Skrevet 13. juli #1 Skrevet 13. juli Jeg skal kjøpe min første bolig, og går regelmessig på visninger. Noen ganger står det i prospektet at boligen ikke kan tas i bruk før borettslagstyret har godkjent den nye kjøperen. Hva betyr dette i praksis? Er det bare en formalitet? Hva kan være grunner til å IKKE godkjenne en ny kjøper? Jeg kan ikke se hvordan et styre har noe med min privatøkonomi å gjøre, så lenge jeg betaler felleskostander etc. Anonymkode: 275c8...ebc
AnonymBruker Skrevet 13. juli #2 Skrevet 13. juli Stort sett bare en formalitet. Aldri hørt om tilfelller hvor det ikke blir godkjent, men det finnes helt sikkert unntak. Anonymkode: 08481...367 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #3 Skrevet 13. juli Det er i stor grad bare en formalitet. Grunner for å ikke godkjenne kan være om du har noe uoppgjort med akkurat det borettslaget, om du eier en andel der fra før, eller slikt. Styret får ikke oversendt noe som helst annen informasjon enn navn. Styret har ingen anledning til å foreta f.eks kredittsjekk eller andre undersøkelser. Anonymkode: 29a4e...980 5 1
Gliffy Skrevet 13. juli #4 Skrevet 13. juli Hvis styret er treige og ikke aktivt godkjenner blir man automatisk godkjent etter 14 dager. Og styret har ikke lov til å si nei uten en svært god grunn. De eneste grunnene jeg vet om som kan brukes er: - du har eid en andel i borettslaget tidligere og blitt kastet ut fordi du ikke betalte felleskostnadene, eller på grunn av grove brudd på husordensreglene og/eller borettslagsloven. - du eier allerede en leilighet i borettslaget og det er bare lov til å eie 1 leilighet Så for de aller fleste er dette bare en formalitet. 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli #5 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 12.09): Jeg skal kjøpe min første bolig, og går regelmessig på visninger. Noen ganger står det i prospektet at boligen ikke kan tas i bruk før borettslagstyret har godkjent den nye kjøperen. Hva betyr dette i praksis? Er det bare en formalitet? Hva kan være grunner til å IKKE godkjenne en ny kjøper? Jeg kan ikke se hvordan et styre har noe med min privatøkonomi å gjøre, så lenge jeg betaler felleskostander etc. Anonymkode: 275c8...ebc Har du rent mel i posen, så er dette en formalitet. Er du derimot kastet ut av det samme borettslaget på grunn av manglende betaling av fellesutgifter, eller andre graverende grunner? Da kan brl nekte deg å kjøpe en ny bolig i samme brl. Regelen er tatt inn av slike grunner, man skal slippe å få inn i brl. Mennesker som er kjent for å lage bråk/problemer. Ett br jeg har gjennomgått styreprotokoller for, prøvde for flere tiår siden å nekte mennesker med annen nasjonalitet å flytte inn på bakgrunn av den bestemmelsen du viser til. Anonymkode: 61e04...0ca 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli #6 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du rent mel i posen, så er dette en formalitet. Er du derimot kastet ut av det samme borettslaget på grunn av manglende betaling av fellesutgifter, eller andre graverende grunner? Da kan brl nekte deg å kjøpe en ny bolig i samme brl. Regelen er tatt inn av slike grunner, man skal slippe å få inn i brl. Mennesker som er kjent for å lage bråk/problemer. Ett br jeg har gjennomgått styreprotokoller for, prøvde for flere tiår siden å nekte mennesker med annen nasjonalitet å flytte inn på bakgrunn av den bestemmelsen du viser til. Anonymkode: 61e04...0ca TS her. Er som sagt førstegangskjøper, så har liten erfaring på boligmarkedet. Jeg leser i borettslagloven at et styre på ha en saklig grunn til å nekte noen å bli eier. Det du beskriver i den siste setningen din er vel ingen saklig grunn? Anonymkode: 275c8...ebc
TBL12 Skrevet 20. juli #7 Skrevet 20. juli (endret) Å nekte på grunnlag av etnisitet vil bryte med diskrimineringsloven. Styret kan bare nekte om en er kastet ut fra samme borettslag. Usikker om varsel om utkastelse har vært aktuelt, uten å bli gjennomført vil være nok. Endret 20. juli av TBL12 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #8 Skrevet 20. juli TBL12 skrev (48 minutter siden): Å nekte på grunnlag av etnisitet vil bryte med diskrimineringsloven. Styret kan bare nekte om en er kastet ut fra samme borettslag. Usikker om varsel om utkastelse har vært aktuelt, uten å bli gjennomført vil være nok. Lurer seriøst på hvilke styrer som er så dumme at de bruker etinisitet som grunnlag for å nekte folk å bli eier av en bolig. Da må de kanskje ha brukt noe annet som unnskyldning for å dekke over den egentlige årsaken...? Anonymkode: 275c8...ebc
TBL12 Skrevet 20. juli #9 Skrevet 20. juli Det var mye som ble akseptert tidligere. Frem til 70 tallet var det ikke uvanlig med "nordlendinger ikke ønsket" i boligannonser. 1
Gliffy Skrevet 20. juli #10 Skrevet 20. juli Jeg kom på en til grunn: dersom det er et firma som har vunnet budrunden. Bare personer kan eie andel i borettslag. Men det har jo ingen relevans for deg da
Splittbinders Skrevet 20. juli #11 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 12.09): Jeg skal kjøpe min første bolig, og går regelmessig på visninger. Noen ganger står det i prospektet at boligen ikke kan tas i bruk før borettslagstyret har godkjent den nye kjøperen. Hva betyr dette i praksis? Er det bare en formalitet? Hva kan være grunner til å IKKE godkjenne en ny kjøper? Jeg kan ikke se hvordan et styre har noe med min privatøkonomi å gjøre, så lenge jeg betaler felleskostander etc. Anonymkode: 275c8...ebc Strengt tatt så har de litt med din privatøkonomi, som andre sier så kan de nekte deg å eie en andel om du tidligere feks har blitt kastet ut av samme borettslag. Eller om du allerede eier en andel i samme lag. Men for de aller fleste så vi dette bare være en formalitet.
AnonymBruker Skrevet 20. juli #12 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): TS her. Er som sagt førstegangskjøper, så har liten erfaring på boligmarkedet. Jeg leser i borettslagloven at et styre på ha en saklig grunn til å nekte noen å bli eier. Det du beskriver i den siste setningen din er vel ingen saklig grunn? Anonymkode: 275c8...ebc Nei det er ikke saklig grunn at rase spiller inn. Styret sjekker ikke din inntekt det er totalt urelevant. Borettslag vil unngå at folk kjøper leilighet kun for utleie. Hos oss har vi avvist kjøpere da vi fant ut de skulle pusse opp og brukes som utleie. Vil ikke ende opp med mange utleie leiligheter. For nesten 40 år siden hadde vi en styreleder som nekta flere og kjøpe hos oss. Vi fant ut det var pga annen religion. han ville ikke ha muslimer i borettslaget. Han gjorde som det passet han. Heldigvis er det ikke sånn lenger. Anonymkode: 69c09...274
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå