Gå til innhold

Hva gjør du når barnefar ikke gidder å ha avtalt samvær?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyskilt med to barn. Barnefar skal ha barna annenhver helg, fredag til søndag. Men han holder ofte ikke avtalen. Avlyser rett før, andre ganger møter han bare ikke opp, uten å gi beskjed. Avtalen er at han skal hente ungene i skole/barnehage, men gjør det ikke. Jeg tør ikke å planlegge noe som helst de helgene, fordi det ender ofte opp med at jeg må hive meg rundt  for å hente ungene likevel. Da far ikke dukker opp.

Jeg er klar over at man ikke kan tvinge barnefar til samvær. Og jeg har nå begynt å forberede barna på at han kanskje ikke henter. Dette er råd fra FVK.

Men hvordan krever jeg økt barnebidrag for samværet han ikke har? Den siste måneden har jeg hatt ungene 100%, dette utgjør 9400kr i barnebidrag. Mens han betaler bare 6400kr nå, som er beregnet uti fra at han skal ha samvær annenhver helg.

Noen som vet hvordan jeg går frem??

Anonymkode: bf82d...c26

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt Nav og gi beskjed. Gi ham beskjed om at du søker økt bidrag.

Anonymkode: 2b573...51a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er nyskilt med to barn. Barnefar skal ha barna annenhver helg, fredag til søndag. Men han holder ofte ikke avtalen. Avlyser rett før, andre ganger møter han bare ikke opp, uten å gi beskjed. Avtalen er at han skal hente ungene i skole/barnehage, men gjør det ikke. Jeg tør ikke å planlegge noe som helst de helgene, fordi det ender ofte opp med at jeg må hive meg rundt  for å hente ungene likevel. Da far ikke dukker opp.

Jeg er klar over at man ikke kan tvinge barnefar til samvær. Og jeg har nå begynt å forberede barna på at han kanskje ikke henter. Dette er råd fra FVK.

Men hvordan krever jeg økt barnebidrag for samværet han ikke har? Den siste måneden har jeg hatt ungene 100%, dette utgjør 9400kr i barnebidrag. Mens han betaler bare 6400kr nå, som er beregnet uti fra at han skal ha samvær annenhver helg.

Noen som vet hvordan jeg går frem??

Bare å søke om økt bidrag via NAV.

Er motpartens ansvar å bevise at det du sier om avbrutt samvær ikke er sant.

Hadde også bedt om et skriv fra bhg/skole som bekrefter hva du sier om henting,så er det jo opp til han å bevise det motsatte.

Bare vær obs på at det er lang behandlingstid.

Anonymkode: 17751...292

AnonymBruker
Skrevet

Før samværslogg, hold all kommunikasjon skriftlig med bf. Han avlyser, da skal du ha det at han ikke har samværet. Hvis han ringer, ikke svar. Be om å få det på sms, epost eller tilsvarende. Du legger dette ved som bevis (skjermbilder) til nav når du ber om å endre bidraget. Du trenger kun å 'sannsynliggjøre' din påstand om det faktiske samværet. 

Anonymkode: d8fc3...c45

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Avtalen er at han skal hente ungene i skole/barnehage, men gjør det ikke.

Siden avtalen er at han skal hente i en offentlig institusjon, kan også disse uttale seg om ikke nav godtar dine bevis. Dette er så kalte objektive vitner, de har ikke personlige tilknytninger til deg eller bf. Men skjermbilder skal være godt nok så lenge de viser dato og tid og samværet ikke er fastsatt av retten. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde notert meg datoer og årsak til uteblitt samvær. 
Jeg hadde også gitt beskjed om, skriftlig, at om dette fortsetter så søker du om fullt barnebidrag inkl ekstra påslag for null samvær , og selvfølgelig alt gjennom NAV. 

Anonymkode: 67b63...34f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Siden avtalen er at han skal hente i en offentlig institusjon, kan også disse uttale seg om ikke nav godtar dine bevis. Dette er så kalte objektive vitner, de har ikke personlige tilknytninger til deg eller bf. Men skjermbilder skal være godt nok så lenge de viser dato og tid og samværet ikke er fastsatt av retten. 

Ja, han henter i skole og barnehage. De fører alltid logg på hvem og når ungen er henta i en app. Så det er ingen sak å bevise at han ikke henter. Men hvordan bevise at han ikke har ungene i etterkant heller? Barnefar er en som lyver, snur og vrenger på ting. Det er helt klart for å gjøre livet surt for meg og for å betale meg minst mulig i barnebidrag. Jeg har alltid sagt at han kan ha ungene 50% og slippe bidrag. Men han vil hverken ha barna eller betale bidrag. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde notert meg datoer og årsak til uteblitt samvær. 
Jeg hadde også gitt beskjed om, skriftlig, at om dette fortsetter så søker du om fullt barnebidrag inkl ekstra påslag for null samvær , og selvfølgelig alt gjennom NAV. 

Anonymkode: 67b63...34f

Alt er selvsagt krevd inn via Nav. Privat avtale er utelukket her. Jeg har alltid notert meg datoer, uteblitt samvær og dokumentasjon gjennom app at barna ikke er henta av han i skole og barnehage. Men han kan finne på å si at han henta barbs hjemme hos meg en time etterpå og hatt barna den helga uten å ha faktisk gjort det. Det er helt sykt hva han kan finne på

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Alt er selvsagt krevd inn via Nav. Privat avtale er utelukket her. Jeg har alltid notert meg datoer, uteblitt samvær og dokumentasjon gjennom app at barna ikke er henta av han i skole og barnehage. Men han kan finne på å si at han henta barbs hjemme hos meg en time etterpå og hatt barna den helga uten å ha faktisk gjort det. Det er helt sykt hva han kan finne på

Da får su passe på å ta bilder de helgene han egentlig skulle ha dem, så har du bevis på at du har dem.

Anonymkode: 4760a...78c

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da får su passe på å ta bilder de helgene han egentlig skulle ha dem, så har du bevis på at du har dem.

Anonymkode: 4760a...78c

Ja, jeg vet ikke helt. Synes det er veldig vanskelig og krevende 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, han henter i skole og barnehage. De fører alltid logg på hvem og når ungen er henta i en app. Så det er ingen sak å bevise at han ikke henter. Men hvordan bevise at han ikke har ungene i etterkant heller? Barnefar er en som lyver, snur og vrenger på ting. Det er helt klart for å gjøre livet surt for meg og for å betale meg minst mulig i barnebidrag. Jeg har alltid sagt at han kan ha ungene 50% og slippe bidrag. Men han vil hverken ha barna eller betale bidrag. 

Det er han som må bevise at han faktisk har de, du trenger 'kun' å sannsynliggjøre at han ikke har de. Når avtalen er at samværet skal starte ved at han henter i bhg/skole, men logg viser at du henter, da har du sannsynliggjort at samværet den helgen ikke har blitt gjennomført. NAV går etter minste oppgitte samvær når man er uenige om mengden samvær (les gjennom det som står i hele paragrafen for detaljer): 

https://lovdata.no/nav/rundskriv/r55-02-for

§ 9 første ledd – Fastsettelse av samvær

Dersom foreldrene bekrefter skriftlig, eller gir muntlige opplysninger som nedtegnes i et forvaltningsnotat, at de har en muntlig eller skriftlig avtale, men er uenige om omfanget av samværet, det vil si hva avtalen går ut på, skal det minste oppgitte samværet legges til grunn for samværsfradraget. Dette gjelder selv om opplysningene tilsier forskjellig samværsklasse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...