Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er plutselig blitt alene med 2 små. Skjønner nå at vi skulle begynt å kreve mer av barna (8 og 5 år). Men syns det er et helvete å stå i grensesetting, så jeg blirn8fte svar skyldig når særlig eldstemann nekter å delta og heller tar med minstemann på leking.  Har prøvd å friste med at hvis alle hjelper til så har vi mer tid til familiemoro alle sammen. Men funker ikke. Er det noen som har tips til hvordan få de med på dette? Jeg kommer til å bli utbrent hvis jeg skal gjøre alt hjemme!

Anonymkode: 96d83...a8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Belønningssystem? Ukelønn?

Hvilke spørsmål er det de stiller som gjør at du blir «svar skyldig»?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal vi gjøre det?

Eller at de bare begynner å leke på rommet istedetfor å hjelpe til.

AnonymBruker
Skrevet

Har vel begynt med krabbet for seint. Her var de med på ting fra de var mye yngre.

Med å laget mat, var med å dekte på fra de kunne gå. Osv

Anonymkode: 34804...3b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Våre barn har måtte hjelpe til fra de var mye mindre , 2-3 når lærte rydde vekk lekene sine etter seg, etterhvert gikk det av seg selv uten at vi trengte i noe. De bare la det på plass i skuffer og skap, de var med å¨å dekke /rydde av bord omtrent i samme alder, legge skittentøyet sitt i kurver osv. Nå er de større og har alltid hjulpet til hjemme, må holde rommene sine rene og ryddige, legger  skittentøy i kurver på vaskerommet, rydder etter seg på kjøkkenet og legger ikke fra seg ting overalt. Men en må jo starte tidlig, så du må bare stå i det og si at alle skal hjelpe, mulig du må være litt streng i begynnelsen når den eldste ikke gidder . Når barnet er 8 så har det ikke vondt av å hjelpe til, ikke den på 5 heller.

Anonymkode: 2267e...228

• Liker 1
Skrevet

De får klar beskjed om at stor barn hjelper til, og de blir belønnet med lommepenger.

Det er veldig enkelt. Alle barn vil bli sett på som store og selvhjulpne.

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (5 minutter siden):

De får klar beskjed om at stor barn hjelper til, og de blir belønnet med lommepenger.

Det er veldig enkelt. Alle barn vil bli sett på som store og selvhjulpne.

Forslag til konsekvenser?

AnonymBruker
Skrevet

Ta fra goder før de har ryddet. Det er ennå små så det er ikke for sent. 

Til dere andre som har barn som hjalp til fra de var små. Så flinke dere er🙄 Var det det svaret ts ønsket å få av dere? 

Anonymkode: d8b65...a22

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De kunne selv velge når de skulle gjøre pliktene, men før fredag ettermiddag. De lærte raskt at det beste var bare å gjøre det og bli ferdig med det. 
Kan ikke huske noe behov for konsekvenser, kun mestring og lykke over ommepenger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du gi de konsekvenser, når du ikke har lært dem dette fra tidlig alder av? Det nytter ikke å begynne å gi de konsekvenser nå, spesielt når de ikke forstår nytten av å arbeide som et team. At alle må hjelpe til.

De har jo ikke i teorien gjort noe galt, hvis de ikke roter og ødelegger med vilje.

Anonymkode: 7b6f7...fa0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en på 2,5 og hun elsker å hjelpe til. Veldig glad for å dekke på bord osv. Men vanskelig å få henne med på å rydde lekene sine. Putter jeg de i en boks så tømmer hun boksen på hodet straks etterpå. Så må bare fortsette å gå foran som eksempel og be henne hjelpe til å rydde. Vet ikke helt hvorfor det er SÅ gøy å dekke på bordet og legge klær i vaskemaskinen, mens det er nærmest umulig å få henne med på å rydde av bordet og rydde leker 🧐

men uansett, begynn med 1 fast ting til hver tror jeg er lurt. Særlig hvis de ikke er vant til det. 5 åringen kan dekke på og rydde vekk lekene sine. 8 åringen kan sette i oppvaskmaskinen og f.eks. brette klær. Og når det er mer innarbeidet kan du legge til flere oppgaver. Skrive en liste over oppgavene og spørre hvilke 2-3 de vil ha f.eks. så lar du de ha litt medbestemmelse. 

Anonymkode: 5aed6...c04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er plutselig blitt alene med 2 små. Skjønner nå at vi skulle begynt å kreve mer av barna (8 og 5 år). Men syns det er et helvete å stå i grensesetting, så jeg blirn8fte svar skyldig når særlig eldstemann nekter å delta og heller tar med minstemann på leking.  Har prøvd å friste med at hvis alle hjelper til så har vi mer tid til familiemoro alle sammen. Men funker ikke. Er det noen som har tips til hvordan få de med på dette? Jeg kommer til å bli utbrent hvis jeg skal gjøre alt hjemme!

Nå skal du, sier jeg. 

Har 3 gutter i ca samme alder alene.

De rydder etter de har spist, henter pålegget de skal ha og setter tilbake igjen. Eldste lager mat til seg selv i blant. De er med på å rydde. Dette er fast hver dag.

De har egen kleskurv på rommet for å slippe å strø klær på gulvet. Når de nærmer seg fulle så ber jeg de om å sette de på vaskerommet. De liker ellers å støvsuge og å vaske flater, men de tingene gjør vi nesten som en lek.

De hater å rydde, men de skal rydde. Jeg bare gjentar meg til det blir gjort, uten trusler eller "hvis du gjør så får du." Så i blant når vi er på butikken så sier jeg at de kan få hver sin bok eller leke fordi de har vært flinke i det siste. Som en hyggelig overraskelse i stedet for.

Dette fungerer godt. Far var veldig overrasket over hvor ryddige de ble etter jeg ble alene med de. Nå ser de en forelder som rydder, før så de en som ryddet og en som ga faen. 

Anonymkode: 57905...85f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Å snuble i duploen eller å ikke finne riktig leke eller at de ikke har rene asjetter, sokker osv er konsekvensen. 

Anonymkode: 57905...85f

AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg krevd at barnet mitt hjelper til fra han kunne gå. Som 3 åring vasket han klær og ryddet etter seg. Som 9 åring koker han egg, lager kaffe til meg, rydder opp eget rot og søl, vasker egne klær, rydde inn og ut av oppvaskmaskinen etc.

Har i ettertid fått to bonusbarn(7 og 9) og de har begynt med det samme etter vi flyttet sammen. I tillegg har de ansvaret for å vaske sitt bad annenhver uke.

De synes det er ganske stas. De kjenner på selvstendighet og at de bidrar i familien. Og de får ikke noe belønning for å bidra i huset. Det er noe jeg forventer.

Anonymkode: 49837...282

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må innføre nye regler og være veldig tydelig på at dette er ting de SKAL, det er ikke valgfritt. Forklar også hva konsekvensene blir. Hos oss er det ingen barne-tv/skjermtid, tilgang til wifi eller godis/is før alt av husarbeid er gjort. 

Anonymkode: ad9db...ab7

Skrevet

Vær tydelig når du snakker til barna - dvs ikke si „kan du gjøre ditt og datt“ men si heller „nå må du gjøre ditt og datt“. Da åpner du ikke for diskusjon, det er ikke noe de kan velge. 

Vis dem hvordan ting skal gjøres, ikke tro at de kan det hvis de aldri har gjort det før. Og gi de ansvar - er det deres oppgave å gjøre noe så forventer du at det gjøres ordentlig, og at de evt må gjøre det en gang til hvis det ikke er bra nok. 

Ikke sett igang med masse belønningssystemer - husarbeid er noe alle som bor i husholdningen må bidra med, det er noe som kommer alle til gode. Ikke noe som noen skal få betalt for. 

Vær konkret: „nå lager vi middag sammen, X gjør a, Y gjør b, jeg gjør c“. Da er alle med på det samme og så kan dere sammen være stolte av resultatet. 

Rom ble ikke bygd på en dag, så dette tar nok noe tid. Men det er svært mye små barn helt fint greier, vi undervurderer de som oftest. Og - de fleste barn vil bidra til fellesskapet og føle seg nyttige, bruk det i opplæringen. 

Lykke til! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 11.29):

Det som ikke er ryddet opp, det spiser støvsugeren opp i kveld. 

Jeg vet ikke at klærne er skitne med mindre de ligger i skittentøyet. 

Her vet 5 åringen veldig godt hvor klærne skal, at lekene skal ryddes og det er hennes jobb å rydde av bordet etter middag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...