Gå til innhold

Cipralex - Hvor lenge varer insomni og utmattelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier.. Jeg begynner å bli litt smådesperat her nå. Startet på Cipralex 10mg pga generalisert angst og depresjon for 11 dager siden. Har disse dagene hatt det helt grusomt med bivirkninger….. Jeg sover ikke. Dvs, jeg sovner på kvelden, men våkner igjen etter kanskje 1-2 timer og får ikke sove igjen, uansett hvor trøtt jeg er. Har prøvd magnesium, vallergan, sovepiller for å få sove igjen, men ingenting funker. Slik har jeg hatt det nå siden oppstart. Tok først tabletten på kveld, byttet til morgen, men det har ikke hatt noe å si. Har også en sinnsyk utmattelse både mentalt og fysisk i kroppen, funker ikke i dagliglivet, klarer ingenting før jeg må legge meg ned og hvile, har pga dette blitt 100% sykmeldt. Reduserte dosen til 5mg på fredag for å forhåpentligvis få sove, men det har ikke funket… Begynner å bli lett desperat her nå. Effekt på angsten fikk jeg etter noen dager (etter en forverring første par dagene). Angsten har økt på litt etter nedtrapping til 5mg, så jeg tror ikke det er løsningen pÅ sikt.

Noen her inne med tilsvarende erfaringer? Hvor lenge varte denne insomnien og utmattelsen? Råd? Vet ikke om jeg holder dette ut særlig lenger, men samtidig trenger jeg medisinsk hjelp med angst/depresjon som har eskalert de siste mnd. 

Skrevet

Jeg får insomni og angst hvis jeg slutter på cipralex. Som du sier, sovner seint og våkner tidlig. Er som å ha drukket 10 kaffekopper. Blir mentalt helt kjørt. 

Virking av cipralex kan ta 3 uker før man merker effekt. Første uke opplever man gjerne kvalme. 

Vit at du er ikke alene. Det skal gå bra, bare hold ut. 

Anonymkode: 61860...638

Skrevet

Disse bivirkningene hadde aldri jeg. 

Anonymkode: 78790...4b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg får insomni og angst hvis jeg slutter på cipralex. Som du sier, sovner seint og våkner tidlig. Er som å ha drukket 10 kaffekopper. Blir mentalt helt kjørt. 

Virking av cipralex kan ta 3 uker før man merker effekt. Første uke opplever man gjerne kvalme. 

Vit at du er ikke alene. Det skal gå bra, bare hold ut. 

Anonymkode: 61860...638

Det er forbigående abstinens.

Jeg hadde ikke tålt bivirkningene til ts om det ikke begynner å gi seg etter 2 uker max. Ganske heftige bivirkninger som blir beskrevet. Da jeg var innlagt og skulle prøve ut medisiner ble jeg seponert bare jeg kastet opp en gang. Det er ikke alt man skal tåle.

Anonymkode: 8fbcd...a81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...