Gå til innhold

Dårlig fysisk form - dine beste tips

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er ei dame i midten av 30 årene som er i helt tragisk dårlig form. Jeg ble mor til en liten jente for 5 måneder siden og graviditeten var tøff med bekkenplager som gjorde at jeg tidvis måtte gå med krykker. Så fysisk aktivitet var da rett og slett umulig. Gjorde øvelser med fysio da, og hadde tett oppfølging. Fødsel ble keisersnitt etter noen dager i fødsel og det tok også på, med noen ekstra plager i etterkant da jeg fikk infeksjon i såret i tillegg. Datteren min er perfekt og verdt alt sammen. 

før graviditeten var jeg heller ikke i verdens beste form, men hadde en aktiv jobb og gikk turer i skogen med hunden min 5-6 ganger i uka. 

nå er jeg hjemme i perm og kjenner virkelig på at kroppen har forfalt. Jeg er lettere overvektig, noe som for øvrig ikke plager meg så mye, men det som plager meg er at jeg har vondt i ryggen, får vondt i rumpa av å sitte (antar av mangel på muskulatur, da rumpa har nok polstring av fett 😂) og jeg bare føler meg skikkelig råtten og tung i kroppen. Jeg er jo en godt voksen mor og forstår at jeg skylder datteren min å være i god form fremover for å holde tritt. 

Jeg har ikke tilgang på treningssenter sånn som livet er akkurat nå, men tenker at det skal ikke være en unnskyldning lenger. Har tilgang til YouTube, strikker og litt hjemmevekter. 

Har nå fått godkjennelse til å starte å gå med vogn i oppoverbakker, så nå kan jeg få litt mer utfordrende trilleturer fremover. Må fremdeles være litt forsiktig med tanke på keisersnittet, ikke direkte situps helt enda (legen mener jeg må vente 4 uker til med direkte magetrening som er litt tung, sånn som sit ups). Når det kommer til mat spiser jeg ganske sunt til måltider, men er dessverre en som liker snacks. Det har jeg allerede kuttet kraftig ned på, ingen snack i ukedagene og minimalt på helg. 

så, du som også har vært i skikkelig dårlig form, og nå er i god form, hva gjorde du? Hva er dine beste tips til trening, fysisk aktivitet, spesielt med et så lite barn? 

Anonymkode: 42566...231

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

, du som også har vært i skikkelig dårlig form, og nå er i god form, hva gjorde du? Hva er dine beste tips til trening, fysisk aktivitet, spesielt med et så lite barn? 

Du skriver det jo selv i innlegget ditt. Trilleturer i motbakke.

Anonymkode: 18d15...344

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Begynn å gå ned vogna. En tur ekstra hver dag. 

Anonymkode: 06f31...42f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Treningssenter med barnepass! Da får du roen på deg til å trene…

Anonymkode: 05391...4eb

• Liker 1
Skrevet

Å starte med enkle flatmarkstrilleturer bør være en bra begynnelse og når du kjenner at det går bedre, så kan du gå fortere. Kjenn på oppbygging i det hverdagslige før du begynner å bestige fjelltopper. Det kan nemlig bli for tungt og for tidlig og så dropper du det og orker ikke. Altså; litt av gangen regelmessig, for det er bra å bevege seg uansett, men regelmessig. :nikke: Lykke til. 

AnonymBruker
Skrevet

Begynn med lengre trilleturer i høyere tempo. Gjerne på myk mark. Bruk pulsklokke eller lignende om du har for å holde motivasjonen oppe.

Anonymkode: 7f4d6...99b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så fin innstilling at du vil holde deg i form for datteren din🥰

Morskap og livet generelt blir så uendelig mye enklere når kroppen spiller på lag, og man er i form.

Jeg ville begynt med litt tøffere turer og et fullkropps-styrkeprogram hjemme 2-3 ganger i uken. Liker mye fra girlsgonestrong, du kan finne deres "tilbake til trening"-program etter fødsel her https://www.girlsgonestrong.com/wp-content/uploads/2020/03/GGS_ReturningToExercisePostpartum-6WkTrainingProgram.pdf

Plankeøvelsene kan nok være litt tøft etter keisersnitt, du får nesten prøve og se hva kroppen din sier er greit. 

Klikker du på navnet til øvelsene kommer du til video på youtube, som viser øvelsen.

Anonymkode: 1be36...a71

AnonymBruker
Skrevet

Noen alternativer som inkluderer barnet:

Danse med barnet ditt i armene dine eller i bæresele.

Styrkeøvelser med barnet som vekt eller ekstravekt, gjør det til en lek for barnet og.

Legge ungen på et pledd, deg selv på gulvet og så hermer du etter barnets bevegelser. 

PS. Ammer du er det en dårlig ide å begrense kaloriinntaket ditt. Du kan føre diett en annen gang i livet ditt, ikke som nybakt mor.

PSS. Om du og ungen trives med det, amming over tid hjelper muligens på vektnedgangen. 3-5 år er flott. Melketennene faller ut først på 6-7 åringer.

Anonymkode: 329ad...dee

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut Tove jumps. Hennes programmer med hoppetau og rockering har gjort underverker for mammaformen min. 

Anonymkode: 25198...04a

AnonymBruker
Skrevet

Du må utfordre kroppen din til å løfte tyngre, gå lengre og fortere. Over lengre tid. 

Og du må spise nok, god og næringsrik mat som kroppen din TRENGER når du er i småbarnsfasen og bruker kroppen mer på trening. 

Og du må sove.

Be om hjelp fra samboer, annen familie etc. støtte kan være så mangt - det kan være en til å passe baby, en til å lage middagen din, en til å vaske huset, eller en til å minne deg på å ta en dupp. 

Du trenger landsbyen.

Anonymkode: b0d2e...03a

AnonymBruker
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (8 timer siden):

Å starte med enkle flatmarkstrilleturer bør være en bra begynnelse og når du kjenner at det går bedre, så kan du gå fortere. Kjenn på oppbygging i det hverdagslige før du begynner å bestige fjelltopper. Det kan nemlig bli for tungt og for tidlig og så dropper du det og orker ikke. Altså; litt av gangen regelmessig, for det er bra å bevege seg uansett, men regelmessig. :nikke: Lykke til. 

Tusen takk, det er helt sant, starte pent og pyntelig 🥰

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så fin innstilling at du vil holde deg i form for datteren din🥰

Morskap og livet generelt blir så uendelig mye enklere når kroppen spiller på lag, og man er i form.

Jeg ville begynt med litt tøffere turer og et fullkropps-styrkeprogram hjemme 2-3 ganger i uken. Liker mye fra girlsgonestrong, du kan finne deres "tilbake til trening"-program etter fødsel her https://www.girlsgonestrong.com/wp-content/uploads/2020/03/GGS_ReturningToExercisePostpartum-6WkTrainingProgram.pdf

Plankeøvelsene kan nok være litt tøft etter keisersnitt, du får nesten prøve og se hva kroppen din sier er greit. 

Klikker du på navnet til øvelsene kommer du til video på youtube, som viser øvelsen.

Anonymkode: 1be36...a71

Tusen takk for tips til treningsvideo! Lærte faktisk fra en annen video om trening etter keisersnitt, en annen versjon av planken, en på kne. Så kan bytte ut planken med kne-planken i starten 🥰 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noen alternativer som inkluderer barnet:

Danse med barnet ditt i armene dine eller i bæresele.

Styrkeøvelser med barnet som vekt eller ekstravekt, gjør det til en lek for barnet og.

Legge ungen på et pledd, deg selv på gulvet og så hermer du etter barnets bevegelser. 

PS. Ammer du er det en dårlig ide å begrense kaloriinntaket ditt. Du kan føre diett en annen gang i livet ditt, ikke som nybakt mor.

PSS. Om du og ungen trives med det, amming over tid hjelper muligens på vektnedgangen. 3-5 år er flott. Melketennene faller ut først på 6-7 åringer.

Fikk dessverre aldri til amming, det kom rett og slett ikke nok melk. Etter ukesvis med amming, pumping og medisiner så ble jeg og Helsesykepleier enige om at her er det rett og slett ikke noe å hente. Så derfor tenkte jeg å fokusere på bedre helse, men veldig godt poeng og fint du skrev det allikevel! Og takk for tipsene 🥰

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Trilleturer er topp. 

Anonymkode: 68a53...e04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Fikk dessverre aldri til amming, det kom rett og slett ikke nok melk. Etter ukesvis med amming, pumping og medisiner så ble jeg og Helsesykepleier enige om at her er det rett og slett ikke noe å hente. Så derfor tenkte jeg å fokusere på bedre helse, men veldig godt poeng og fint du skrev det allikevel! Og takk for tipsene 🥰

Det var godt du tok det fint det med amminga. Det er ikke alle som får til, og da er det riktig å legge det bak seg.

Selv produserte jeg mye, litt feit melk i sin tid (Jeg har en genvariant vanlig hos indianere, med feit melk, ekstra mange svettekjertler og hultenner) uten at helhetsopplevelsen med amming var noe enkel av den grunnen. Melkeproduksjonen min tappet meg enormt for energi, og jeg ville krasjet totalt om jeg startet trening og kuttet ned på kaloriinntaket i denne perioden.

Jeg husker hvordan jeg følte meg helt latterliggjort da jeg ville trene under graviditeten, jeg var i fin form på den tida.

Det er veldig bra at du planlegger å ta starten pent og pyntelig. Håper det gir deg glede å få opp pulsen ofte framover 💗

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...