Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når vi var tenåringer og unge voksne skulle vi gå på fest sammen, gå på do sammen, gå på shopping, sammen og reise på tur sammen osv.

Nå som jeg er voksen synes jeg det er deilig å koble ut alene av og til.

Jeg har en hyggelig nabo som jeg skravler med når vi møtes nesten daglig, men hun er en person som alltid skal gjøre noe sammen, og jeg opplever det som mas.

Får meldinger om at hun skal ut og røyke og lurer på om vi kan møtes utenfor blokken, og jeg sier nei oftere og oftere fordi jeg gidder ikke å snakke og være sosial når jeg er sliten, har akkurat spist middag og ligger på sofaen eller akkurat har kommet hjem.

For noen dager siden sa jeg til henne at jeg skulle på badestranden, og når jeg kom tilbake møtte jeg henne i oppgangen og da sa hun at hun hadde funnet frem badetøy og ønsket å dra dit sammen med meg neste gang jeg skulle dit.

Jeg sa at jeg ikke visste neste gang jeg skulle på stranden, men at hun kunne gå dit alene, for det var mange som ikke var sammen med noen der, men da sa hun at hun det kunne hun selvfølgelig ikke.

I går møtte jeg på henne da jeg kom fra shopping, og da sa hun at det var så kjekt å shoppe sammen med noen, så neste gang kunne vi gå sammen🙄 (Jeg synes det er best å shoppe alene)

I går hadde jeg en travel dag, så i dag har jeg bare lyst å chille og ikke være sosial med noen som jeg føler jeg må være sosial med, så da må jeg passe på å ikke bli sett av naboen min.

Hvordan være høflig samtidig som jeg avslår å være sosial med henne?

Anonymkode: 9fbbe...a9e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja her er det noen som ikke er over tenårene, og som ikke forstår et hint. Er jo fint å være vennlig og inkluderende, men her virker hun invaderende. Jeg tror du må være tydelig, og gjerne ikke si hva du skal eller har gjort. 
Lurt av deg å si at hun kan gjøre tingene alene, og at du ikke binder deg til å måtte ta henne med neste gang. Er en balansegang her. 

Jeg har flere naboer som ønsker å gå tur med meg. Veldig koselig og jeg gjør det innimellom, men jeg ønsker også å kunne gå alene og koble ut etter en lang dag, så jeg prøver å balansere. Ingen er sånn som din nabo da. Høres slitsomt ut. Hun er nok ensom, og fint å være vennlig, men du må også ivareta deg selv og sette litt grenser. 

Endret av Daisy-love
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun er nok litt ensom.

Jeg fikk også flashbacks til tenåringstiden, men ikke som i at vi aldri kunne gjøre noe alene - men som i at det var noen (venneløse) barn/tenåringer som kunne være veldig innpåslitne på den tiden. Om man var litt snill med dem en dag så hang de på deg som en klegg. Har forsåvidt opplevd det i voksen alder også, sånne som man kan snakke om at man har lyst å gå på et eller annet fjell, og så er de nærmest sånn "det gjør vi!" og presser på hvilken helg det blir før man selv skjønner at de har fanget deg i en slags avtale som man selv egentlig aldri sa ja til.

Så jeg vet ikke om det er riktig tolkning av deg at hun ikke evner å gjøre noe alene - men kanskje heller at hun gjør veldig mye alene allerede, og har lyst til å gjøre noe sammen med noen. Det er nok ikke nødvendigvis bading som er det viktige for henne, men å gjøre noe sosialt med noen. Hun er mer ekstrovert og du mer introvert. Og hun vil nok gjerne ha en god venn, mens du vil bare ha en god nabo.

Det er jo vanskelig å riste av seg sånne, jeg kan ikke en bedre metode enn den du allerede driver på med, at man sier nei nok ganger, ikke tar initiativ selv osv. Kommer man til det punktet hvor man må forklare seg så er det lov å si det som det er, du er mer introvert og liker å gjøre ting alene, at du lader batteriene alene. 

Anonymkode: 8b865...8b0

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun er nok forelsket i deg.

Anonymkode: bf866...289

AnonymBruker
Skrevet

Det handler neppe om at hun ikke kan gjøre noe alene, men heller at hun ikke har stort nettverk og hun har lyst til å være venner med deg. 

Anonymkode: 3b2ba...e2d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan være høflig samtidig som jeg avslår å være sosial med henne?

Jeg tror denne personen bare ønsker å være nærmere venner enn hva du ønsker. Vedkommende kan sikkert (?) gjøre ting alene, men ønsker og forhører seg om du vil være med.

Du bør selvsagt være høflig, som alle bør være, men du bør også være krystallklar på dine meninger. Du må nesten fortelle at du ikke ønsker å være venn med vedkommende.

Anonymkode: b2158...398

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke introvert, heller motsatt og kan snakke mye selv, men etter at jeg hadde korona for tre år siden, blir jeg mye mer sliten av aktiviteter og å snakke mye eller å høre på folk som snakker mye, for det tapper meg for krefter.

Hun er en dame som liker å snakke, snakke, røyke, snakke, røyke, drikke kaffe og snakke.

Hun er typen som sier at vi skal se en film sammen, men når filmen er i gang sitter hun og forteller hva hun har kjøpt på temu, om barnebarna eller snakker amerikansk politikk, mens jeg prøver å følge med på filmen

🙈

TS

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er ikke introvert, heller motsatt og kan snakke mye selv, men etter at jeg hadde korona for tre år siden, blir jeg mye mer sliten av aktiviteter og å snakke mye eller å høre på folk som snakker mye, for det tapper meg for krefter.

Hun er en dame som liker å snakke, snakke, røyke, snakke, røyke, drikke kaffe og snakke.

Hun er typen som sier at vi skal se en film sammen, men når filmen er i gang sitter hun og forteller hva hun har kjøpt på temu, om barnebarna eller snakker amerikansk politikk, mens jeg prøver å følge med på filmen

🙈

TS

Så irriterende. Jeg synes du svarer greit for deg. Høres ut som hun trenger litt flere folk i omgangskretsen. 

Anonymkode: c1503...384

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sånn nabo. Det begynner på våren. Bare hun ser meg ute så roper hun og inviterer. Da er det tur, skal på stranden osv. Det er så mye mas og skulle trodd at hun ikke greier seg alene. Jeg blir utrolig sliten av maset og jeg har barn som skal underholdes. Utrolig at voksne trenger samme opplegget... Men det er altså folk som trenger sosiale ting for å få energi. Og du er naboen henne så du er lett tilgjengelig. Derfor velger hun deg. 

Anonymkode: 4265d...b20

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en sånn nabo. Det begynner på våren. Bare hun ser meg ute så roper hun og inviterer. Da er det tur, skal på stranden osv. Det er så mye mas og skulle trodd at hun ikke greier seg alene. Jeg blir utrolig sliten av maset og jeg har barn som skal underholdes. Utrolig at voksne trenger samme opplegget... Men det er altså folk som trenger sosiale ting for å få energi. Og du er naboen henne så du er lett tilgjengelig. Derfor velger hun deg. 

Anonymkode: 4265d...b20

I går fikk jeg lyst til å gå på stranden en kjapp tur, og da jeg gikk ut så jeg at hun var utenfor, men jeg gikk da en annen vei slik at hun ikke skulle se meg.

Fikk dårlig samvittighet🙊

Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere har vært naboer siden tenårene og du anser dere ikke som venner?

Anonymkode: 141c7...9d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I går fikk jeg lyst til å gå på stranden en kjapp tur, og da jeg gikk ut så jeg at hun var utenfor, men jeg gikk da en annen vei slik at hun ikke skulle se meg.

Fikk dårlig samvittighet🙊

Ts

Du har lov til å gå en annen vei, og du har lov til å ønske å gå på stranden alene. Jeg er introvert, men småprater med veldig mange av naboene. Stort sett veldig koselig. Noen ganger velger jeg likevel å gå en litt annen vei for å treffe færre folk, eller å gå en lang tur når det regner for da er det færre ute. Det er faktisk lov, og helt greit. Men ja en kjenner jo på det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dere har vært naboer siden tenårene og du anser dere ikke som venner?

Anonymkode: 141c7...9d1

Nei har vært naboer i to år.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg undrer meg på en ting jeg: dere sier at de som er ensomme må gjøre en innsats selv. Og det har denne damen gjort! Men hva hjelper det når de hun spør svarer nei? 

Slik er det med mange ting på KG ,folk stenger muligheten for folk ved å si nei når de tar initiativ. Ikke skal man snakke med hverandre,gå på besøk,ringe eller sende meldinger. For det er invaderende!? Hva FA**!

Kalde ufølsomme folk idag,æsj! 

Anonymkode: 07990...0a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg undrer meg på en ting jeg: dere sier at de som er ensomme må gjøre en innsats selv. Og det har denne damen gjort! Men hva hjelper det når de hun spør svarer nei? 

Slik er det med mange ting på KG ,folk stenger muligheten for folk ved å si nei når de tar initiativ. Ikke skal man snakke med hverandre,gå på besøk,ringe eller sende meldinger. For det er invaderende!? Hva FA**!

Jeg er en av de i bygården vår som snakker mest med denne damen.

Jeg er hyggelig, hjelper hun med ting og hun er hyggelig tillbake, men det blir litt intenst med all denne snakkingen og mange meldinger hver gang hun skal ut og røyke.

Jeg tenker at folk som ikke har så mange må gjøre en innsats selv også hvis de føler seg ensomme.

Hvis de virkelig ønsker å gå og bade, må de klare å gå alene.

Jeg har snakket mye med henne fordi jeg har heller ikke har så stort nettverk og er ofte alene, men jeg føler det kan bli for intenst med snakking og snakking om de samme temaene hele tiden .

Jeg tvinger meg selv til å gjøre ting alene, istedenfor å henge meg på folk

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun er nok ensom, og ikke flink til å gjøre ting alene. Så prøver hun å finne noen å være sammen med. Er egentlig synd på henne, men om du ikke liker henne, så kan du jo ikke bli bestevennen hennes for å være snill. Forstår både deg og henne.

Det spørs om du ikke bare må være bestemt og si tydelig fra til henne. Og hvis du legger mobilen i et annet rom, så hører du ikke om det renner inn meldinger. Si at du øver deg på å ta mobilfri 🙂. Men da ringer hun kanskje på døra 🙃

Anonymkode: a1135...ec8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er en av de i bygården vår som snakker mest med denne damen.

Jeg er hyggelig, hjelper hun med ting og hun er hyggelig tillbake, men det blir litt intenst med all denne snakkingen og mange meldinger hver gang hun skal ut og røyke.

Jeg tenker at folk som ikke har så mange må gjøre en innsats selv også hvis de føler seg ensomme.

Hvis de virkelig ønsker å gå og bade, må de klare å gå alene.

Jeg har snakket mye med henne fordi jeg har heller ikke har så stort nettverk og er ofte alene, men jeg føler det kan bli for intenst med snakking og snakking om de samme temaene hele tiden .

Jeg tvinger meg selv til å gjøre ting alene, istedenfor å henge meg på folk

Ts

Men alle er ikke som deg! Noen trives ikke alene og føler seg ikke bra når de aldri har noen å samhandle med. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en av grunnene til at jeg ikke liker å involvere meg med naboer, man vet ikke alltid hvordan relasjonen ender opp. Har ikke lyst til å bo et sted der jeg føler jeg må snike meg rundt som en fjott for å unngå en krevende nabo.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men alle er ikke som deg! Noen trives ikke alene og føler seg ikke bra når de aldri har noen å samhandle med. 

Leste du ikke at ts selv tvinger seg selv for å gjøre ting alene. Er jo denne naboen som ikke evner å ta en røyk alene en gang.

Ts, bare trekk deg unna og gjør alle samtaler så korte som mulig.

Anonymkode: 605ce...eae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men man gjør jo ikke egentlig en innsats for å få en bedre hverdag selv, hvis innsatsen er å henge seg som en klegg på den første og beste, i stedet for å finne noen med like interesser som seg selv. 

Jeg kan være hyggelig med folk, men jeg har lite sosial energi. Og den brukes i stor grad opp på jobb og en fritidsaktivitet. Det gjør at jeg faktisk at jeg ikke orker noe særlig mer enn det jeg har på tapeten, og må takke nei gjentatte ganger. 

Jeg kunne jo selvsagt gått på akkord med meg selv, men det øker jo ikke den totale lykken ...

Jeg tror rett og slett du må være litt mer tydelig, TS. "Å, si fra neste gang, så blir jeg med og bader." "Det er sikkert hyggelig innimellom, men jeg vil gjerne ta turen alene. Det er så deilig å bare koble helt ut med en bok/lydbok/podkast whatever :) "

Røyker du? Hvis du gjør det, hadde jeg tatt dette som en veldig god grunn til å slutte. Hvis ikke, hadde jeg sagt at jeg dessverre sliter en del med røyklukta :P 

Anonymkode: 79310...91b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hun er nok ensom, og ikke flink til å gjøre ting alene. Så prøver hun å finne noen å være sammen med. Er egentlig synd på henne, men om du ikke liker henne, så kan du jo ikke bli bestevennen hennes for å være snill. Forstår både deg og henne.

Det spørs om du ikke bare må være bestemt og si tydelig fra til henne. Og hvis du legger mobilen i et annet rom, så hører du ikke om det renner inn meldinger. Si at du øver deg på å ta mobilfri 🙂. Men da ringer hun kanskje på døra 🙃

Anonymkode: a1135...ec8

Ja hun ringer på døren

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...