AnonymBruker Skrevet 13. juli #1 Skrevet 13. juli Hunden min har nådd forventet levealder, men er fortsatt vital. Jeg sliter imidlertid med å få henne til å spise. Hun har kjempeapetitt om hun får noe nytt og digg, men går fort lei. Jeg kunne gjerne ha introdusert nye, spennende og digge måltider annenhver uke, men utfordringen er at hun har veldig sart mage,bog i tillegg sluker hun all mat hun liker uten å tygge den. Det er jo en særs dårlig kombo. Jeg fant endelig et spesialfor til henne som fungerer, uten at hun får løs mage og innimellom oppkast. Dette skal bløtes opp for å fungere optimalt for magen, og i starten elsket hun det. Det var deilig med fungerende fordøyelse på henne, men det varte jo ikke lenge før hun gikk lei. Nå lukter hun bare på maten og går, evt spiser en munnfull bare. Hun har mistet en halvkilo i løpet av de siste ukene, og det er mye på en hund med matchvekt på 5 kg. Må legge til at hun har periodontitt, men følges tett opp av veterinær med kontroller, tannrens og evt tanntrekk. Hun var hos veterinæren for bare en måned siden, og helsjekk viste ingen tegn til noe galt med henne utover tannkjøttsykdommen. Hun er en glad og lite alderdomspreget hund, ivrig etter å gå tur, drikker normalt, oppfører seg som alltid, bortsett fra at hun selvsagt sover mer enn tidligere. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få henne til å spise? Anonymkode: 17beb...6ae
AnonymBruker Skrevet 13. juli #2 Skrevet 13. juli Har du prøvd å ha i geitemelk, beinkraft eller ha på noen gode toppere? Eventuelt blodpulver? Råforing? Anonymkode: 3aebb...534 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #3 Skrevet 13. juli Ei venninne koker god kraft til hunden sin, hun koker et par liter om gangen, heller på isbit poser og fryser ned, så tar hun opp et par, varmer opp og heller over maten. Går ned på høykant Anonymkode: 4382e...a30 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #4 Skrevet 13. juli Alle mine hunder blir i allefall ville av beinkraft, kanskje teste det? Har ingen erfaring med matleie hunder da, men jeg forer kun med rent kjøtt og kan ikke se for meg at en hund noen gang blir lei av det. Eventuelt flytt måltidene litt en periode så den rekker å bli sulten. Anonymkode: 2b163...d06 1
tirben Skrevet 13. juli #5 Skrevet 13. juli Blande i kjøttdeig, smør eller rett og slett blande i noe som lukter godt. Hunder blir fristet av lukten, og hvis det lukter godt, spiser de. De synes ofte menneskemat lukter godt, så om du blander noe av det i tørrforet, en liten pølsebit, feks. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #6 Skrevet 13. juli Lag all hundematen selv. Kok fisk, ris grønnsaker og forskjellig type kjøtt og kylling i hver sine kjeler og lag små porsjoner med forskjellig type sammensetning av disse. Fys ned i porsjonspakker. Jeg pleier å lage ca 100-150 stk om gangen så har jeg i en måned eller to. Veldig enkelt og hunden kan få forskjellige måltider 3 ganger om dagen. Da blir de veldig skjelven lei og får mye bedre helse da maten er mye renere og sunnere for de enn det ultraprosesserte søple foret som selges som hundemat. Anonymkode: f5296...d98 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #7 Skrevet 13. juli Du har altså tatt blodprøver regne rend med for å sjekke ståa av indre organer som skjoldbruskkjertelen, lever og nyrer? Hvis hunden plutselig har blitt mer småspist er det noe som er galt, har derimot hunden alltid vært kresen er det noe annet. Anbefaler VOM og variere smakene på det, evt blandet med annen mat. Anonymkode: 7d4d4...41c 1
evahanshans Skrevet 13. juli #8 Skrevet 13. juli Laks og ris var en slager her. Eggerøre funket også. Og så kjøtt i alle varianter da. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #9 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har altså tatt blodprøver regne rend med for å sjekke ståa av indre organer som skjoldbruskkjertelen, lever og nyrer? Hvis hunden plutselig har blitt mer småspist er det noe som er galt, har derimot hunden alltid vært kresen er det noe annet. Anbefaler VOM og variere smakene på det, evt blandet med annen mat. Anonymkode: 7d4d4...41c Alltid vært kresen Anonymkode: 17beb...6ae
AnonymBruker Skrevet 13. juli #10 Skrevet 13. juli Her var det flere gode tips som var helt nye for meg - tusen takk, alle sammen! Har allerede fryseren full av hjemmelaget hjortekraft, så prøver det først. Tipper jeg får bruk for alle tipsene her etter hvert som hun går lei... ☺️ Anonymkode: 17beb...6ae 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #11 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her var det flere gode tips som var helt nye for meg - tusen takk, alle sammen! Har allerede fryseren full av hjemmelaget hjortekraft, så prøver det først. Tipper jeg får bruk for alle tipsene her etter hvert som hun går lei... ☺️ Anonymkode: 17beb...6ae Håper du får i henne litt næring ❤️ På slutten var jeg mer glad for at han spiste noe enn at det absolutt måtte være det sunneste foret fra veterinær. Så ble kanskje noen flere godbiter enn det burde blitt. Men han døde glad og fornøyd og mett. Levde til han ble 16 og logret tom på siste tur til veterinær. Anonymkode: caea9...b96 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #12 Skrevet 13. juli Du har også noe som heter 'recovery booster' fra Aptus. Du får tak i det hos veterinær eller apotek, koster skjorta, men det var det som virket på min etter operasjon. Anonymkode: 1fb55...855 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #13 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 9.39): Har du prøvd å ha i geitemelk, beinkraft eller ha på noen gode toppere? Eventuelt blodpulver? Råforing? Anonymkode: 3aebb...534 Du fikk med deg den sarte magen? Alt du nevner høres ut som en oppskrift på blodig diaré! Anonymkode: 8bf67...92e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå