Gå til innhold

Hvor gammel når spørsmål om leg blir/slutter å være et kompliment?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er 31 år og opplever ofte å bli spurt om leg når jeg kjøper ting med 18-årsgrense på butikken. Det er spesielt ei dame på den lokale butikken som ser på meg lenge og tydelig vurderer, for så å si «nei, jeg må se legitimasjon» - når jeg skal kjøpe Paracet. Og det har skjedd tre ganger nå, med samme dame 😂 Jeg har riktig nok vært med og uten sminke med ulikt håroppsett osv, så hun kjenner vel meg ikke igjen. 

Da jeg var 20 var det ikke noe stas å bli spurt om leg. Da ville jeg se voksen ut. Da jeg var 27-ish var det plutselig en selvtillitsboost. Nå føler jeg meg langt mer voksen og synes nesten det er ei fornærmelse 😬 Eller er det det? Jeg vil gjerne se ung ut, men kjenner det er ubehagelig å bli forvekslet med et barn.

Finnes det ei magisk grense? Når er det et kompliment, og når er det ei fornærmelse å bli spurt om leg for å kjøpe snus og paracet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir en fornærmelse idet du føler at det er en fornærmelse. 

Men verden er ikke sentrert rundt dine følelser og befolkningen kan ikke agere ut i fra individuelle følelser. Så... "it is what you make it be". 

Er du veldig liten og nett? 

Tenker du har noen år på deg før alderstegnene kommer for fullt. 

Anonymkode: 3adf1...64e

Skrevet

Det er deilig med å være 36 år man slipper og vise leg 😀

AnonymBruker
Skrevet

27.

Anonymkode: c86ab...1b4

AnonymBruker
Skrevet

Var vel 36 når de sluttet. 

Anonymkode: 045bc...06b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var vel 36 når de sluttet. 

Anonymkode: 045bc...06b

Her også. Hjalp å bli overvektig. Ikke blitt spurt siden BMI var under 25 😊

Anonymkode: 3e3d7...417

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 22 år og synes allerede det er et kompliment å bli spurt om leg. Det gjorde jeg også som 21-åring.

Det betyr jo bare at jeg ser bra ut for alderen :)

Anonymkode: 5805b...100

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er 22 år og synes allerede det er et kompliment å bli spurt om leg. Det gjorde jeg også som 21-åring.

Det betyr jo bare at jeg ser bra ut for alderen :)

Anonymkode: 5805b...100

Det betyr egentlig bare at de vurderer at du ser yngre ut enn 26 år, som er grensen for når de skal slutte å spørre. 

Jeg er 38 år og opplever iblant (ikke veldig ofte) å bli spurt om å vise legitimasjon. Jeg er liten, så det er vel det det går på. Tar det verken som kompliment eller fornærmelse, ser jo selv at jeg ser ung ut for alderen. 

Anonymkode: 16565...f65

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det blir en fornærmelse idet du føler at det er en fornærmelse. 

Men verden er ikke sentrert rundt dine følelser og befolkningen kan ikke agere ut i fra individuelle følelser. Så... "it is what you make it be". 

Er du veldig liten og nett? 

Tenker du har noen år på deg før alderstegnene kommer for fullt. 

Anonymkode: 3adf1...64e

Jaja, jeg tar fullt ansvar for hva jeg føler :) Ber ingen om å vise hensyn, er bare nysgjerrig på hva andre tenker og føler rundt dette.

Jeg er ikke spesielt liten, men ser nok ganske ung ut (enda). Tror også dette har en sammenheng med at millennials ofte ser yngre ut enn hva vi er, mens gen Z ser eldre ut, og nå er vi der hvor mange millennials ser yngre ut enn gen Z. Snedig fenomen, egentlig. Skjønner at spesielt eldre personer synes det er vanskelig å bedømme alderen på folk mellom 17 og 30-ish.

Skrevet

Jeg ble bedt om å vise leg i en alder av 41, fordi jeg hadde på solbriller. Jeg tok av brillene, og da damen på polet så fire tiår med skuffelse og knuste drømmer i øynene mine, skjønte hun at jeg var over 21 :nikke:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri tatt det som en fornærmelse, men er litt komisk når veldig unge mennesker spør meg om leg. Er 33, så skjer ikke like ofte som når jeg var 29, men det hender et par ganger i året. 

Men de skal spørre alle under 25, da.

Anonymkode: 17284...207

Skrevet

De gangene jeg (45) blir spurt om leg nå, er det gjerne forde de spør slle uansett. Men det har skjedd et par ganger at noen har blitt oppriktig overrasket når de får vite alderen min (-Oi, jeg trodde du var mye yngre...) og det har aldri falt meg inn å ta det som en fornærmelse, jeg bare ler og takker og tenker at de skulle gått til Specsaver... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...