Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Permisjonstiden er snart over og lillegutt skal begynne livets skole - barnehage :)

Da han er min første er jeg ganske grønn på hva han trenger og som vi bør ordne med før første ordentlige dag i barnehagen - noen som har tips/råd?

Han er 10,5 mnd når han begynner

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han skal begynne akkurat nå trenger han vinterdress, votter, lue 1 litt tynn og varmere, skjerf, vintersko, cherocx, regndress, gummistøvler. Hvis du må kjøpe vinterdress nå så få en som man kan ta ut foret på slik at han kan bruke den utover våren også.

Tøfler trenger han også.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å kjøpe sandaler fremfor tøfler til barnet ditt.

Tøfler er varme, og blir ubehagelige å ha på.

Gjest Hufsa
Skrevet

Enig med Værjenta, tøfler er tingen :)

Skrevet

Matboks, sekk, regntøy, regnvotter, alle typer fottøy (cherox / slagstøvler og sko etter vær / sesong), bleier, rumpesalve, solkrem, kuldekrem, sengetøy eller vogn til å sove formiddagsluren i ....

Kommer ikke på mer i farten :)

Hør med barnehagen, enkelte ting er forskjellig fra barnehage til barnehage. Vi fikk en lapp før barna begynte hvor det stod listet opp en del ting.

Skrevet

Ha gjerne både vanter (sånne tynne mini-fingervanter fra H&M), votter med gummi (evt uforede regnvotter, og et eller to par tykkere/varmere votter. Nå som snøen smelter er det veldig kjekt med noen som tåler vann. Og siden det blir varmere i været er det veldig fint med fingervanter også på de minste så de klarer å gripe (=være med å leke). De ansatte er sikkert like flinke som oss til å sjekke etter kalde/varme fingre :)

Ellers synes jeg det er kjempefint når barna har både hals (gjerne i ull), og tørkle liggende i kassa si! Været varierer veldig om dagen, og da kan de(/vi) ansatte finne ut selv hva barna trenger.

Du har kanskje fått en lapp fra bhg om hva de vil dere skal ta med av andre klær og ting, men jeg nevner allikevel hva foreldre og barn får beskjed om å ha med hos oss: To ekstra strømpebukser (gjerne av babyull), to bodyer (også disse gjerne av ull), ullsokker (fiiint om det er ett tykt par og et tynnere par), ekstra genser og bukse, uteklær av typen som det første svar-innlegget har nevnt, en pakke bleier, våtservietter (hvis de bruker det i din bhg), rumpesalve (i tilfelle), SMUKK (hvis han bruker det) gjerne et par ekstra som du gjemmer unna i kassa e.l. (hender foreldre glemmer å legge igjen smukk og da blir det skrik og trist når det er leggetid! :grine: )

Ellers er det veldig viktig at du passer på å MERKE ALT TØY!!! ;) + smukker, sokker, votter, sandaler, bleiepakker, våtserviettpakker, matpakke, dyne/pute hvis de trenger det, dyne-/putetrekk, +alt av sko/yttertøy! Det er veldig fint for de ansatte, og veldig fint for dere så slipper dere å miste noe!!!

Lykke til!!! :) Gutten din kommer til å kose seg masse i bhg med mange nye barn og leker. Og snille voksne som er der for å passe på, og kose med gutten din og de andre barna. :klem:

Skrevet

Han er bare 10,5 mnd og har enda ikke begynt å gå så utesko er vel ikke så veldig aktuelt? Kanskje vente litt med parkdress også?

Vi har ikke hørt noe fra barnehagen siden vi ringte dit og fikk bekreftet at vi hadde fått plass. Trodde kanskje de tok kontakt for å avtale oppstarten og hvordan vi skal gjøre det de første dagene? Lillegutt skal begynne tirsdag over påske så det hadde vel vært greit med noen dagers innkjøring før påske - hmmm kanskje jeg skal ringe?

Hva har dere brukt til å merke tøyet med? Jeg har noen klistrelapper som også skal fungere på tøy, men er litt usikker på hvor bra de sitter

Skrevet

Selv om gutten din ikke går enda så kommer han jo til å være ute. Parkdress er et "must" i barnehage. Han skal jo ut og leke i sandkassa, med sølevann etc. Og da må han også ha noe på bena :) .

Det var i alle fall ingen barn i den barnehagen jeg jobbet i som ikke var ute! Og de gidder ikke å sitte i vognen og se på at de andre leker!

Askeladden har noen greie merkelapper. Kan bestilles på nettet. Da får du merkelapper til å merke klær med som må strykes på, og du får klistrelapper til å merke matboks, termos, smokk osv. Det finnes også tusj spesielt til merking - sjekk på Bogerud eller noe sånt.

Og jeg ville ha ringt barnehagen hvis jeg var deg og spurt om å få komme på besøk.

Skrevet
Vi har ikke hørt noe fra barnehagen siden vi ringte dit og fikk bekreftet at vi hadde fått plass. Trodde kanskje de tok kontakt for å avtale oppstarten og hvordan vi skal gjøre det de første dagene? Lillegutt skal begynne tirsdag over påske så det hadde vel vært greit med noen dagers innkjøring før påske - hmmm kanskje jeg skal ringe?

Hva har dere brukt til å merke tøyet med? Jeg har noen klistrelapper som også skal fungere på tøy, men er litt usikker på hvor bra de sitter

Det vanlig å ha noen dager innkjøring ja, og det kan være greit å avtale på forhånd. Vanlig at dere er der sammen en liten stund første dag, så er han kanskje alene 1/2-1t dagen etter så økes det.Spørs hvor mange dager dere har innkjøring.Tror du bare har krav på 2 dager fri fra jobb i forbindelse med innkjøring(var i allfall det jeg fikk...)Men du kan jo ta fri lenger sikkert.

Kan anbefale merkelapper fra navnlappen.no, de er kjempe fine og du får dem rett hjem i posten etter noen få dager.Du får både de til å stryke på og klistremerker.

Lykket til :)

Skrevet

navnlapper.no heter det visst,sorry!!

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Bare noen tips om sko...

Siden han er så liten er det nok ikke nødvendig med cherroxer eller støvler enda. Et par gode sko er nok. det fikk jeg beskjed om da min gutt på 13 md begynte i barnehage. På skobutikken får du god hjelp til å finne riktig størrelse. Skoene er laget av vanntett materiale, så det går bra å ikke ha støvler. Min, som begynte i november har aldri vært våt, enda det har vært regn og sørpe etc. Hun på skobutikken sa det var viktig med litt lave sko siden han var så liten og ikke kunne gå skikkelig; ikke av de høye skoene. Kjøpte noen som heter "ponny" tror jeg. Nå som han er 18 md har jeg kjøpt nye litt høyere sko til han, han vokste ut av de andre.

Etter påske er det ikke lenge til han er ett år; det er kanskje ikke lenge til han går. Tiden går fort! Og ut og krype vil han nok; så du må nok begynne å se deg om etter sko.

Når det gjelder dress kan det kanskje være greit å kjøpe en uforet (trenger jo ikke for etter påske) i str 1 år som han kan bruke i vår, sommer og kanskje litt utover høsten. Så kan du jo kjøpe en med avtagbart for i f eks str 2 år når han vokser ut av den første, senere på høsten. Vet jo ikke hvor stor gutten din er, men - bare noen tips...

Todelt regnsett er viktig å ha. Kapp ahl og h&m er bra; myke for en liten aktiv krabat!

Skrevet

Har dere avtalt tirsdag etter påske så regner de somregel med at det er da innkjøringen starter. Sånn er det i allefall hos oss. Du får sikkert et skriv i posten når det bare er noen dager igjen som står hvordan innkjøringen skal være. Hos oss er det slik at forelder og barn kommer kl ni og blir til elve på dag en, ni til et på dag to, og på dag tre leverer foreldre kl ni og blir en time, så drar de en liten tur og kommer tilbake rundt et og blir sammen til kl to. Fra dag fire kan barnet være hele dagen. Men det er sånn det er hos oss da, alle barnehager har forskjellige rutiner på dette.

Skrevet

Lille Lea starter i barnehage da hun var 9 mnd.. her er noe av det vi trengte:

- Ull klær /evt. fleece (gjerne flere sett)

- 1 parkdress

- regnsett (gjerne to delt, så kan man ha buksa uten på parkdressen de dager det er våt snø)

- Votter, lue, hals,

- Sko og ullsokker er også viktig. Vil nok krabbe en del ute så varme sokker er viktig!

- Sol krem, kulde krem. Bleier og vanlig "stelle saker"

- Masse skift med vanlige klær. (om ikke gutten din søler selv i løpet av måltidene er det stor sjanse for at noen andre søler på han! ;) )

- innesko / tøfler

- vil også anbefalle ull strømpebukse, body og tynn ull genser. Det er surt langs bakken for de som ikke kan gå

Barnehagen til lille Lea har egne senger, vi måtte ha med dyne eller vogn hvis hun skal sove ute. Noen barnehager har også egne vogner.. dette får du sikkert beskjed om første dagen.

Vanlig innkjøring er vel

Dag 1 du og barnet er der noen timer sammen 1 1/2 til 2 timer

Dag 2 du og barnet er der sammen en stund, du går og barnet får være i barnehagen noen timer alene. BHG ringer og sier ifra hvis det oppstår noen problemer.

Dag 3, hvis alt gikk bra dag 1 og 2 er vel dette den første "vanlige" dagen, barnet får være der hele dagen uten foreldre.

Det var slik det ble gjort i barnehagen vår... men kan jo være forskjeller rundt omkring..

Lykke til med oppstarten da! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...