Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Være lettet for å slippe å bli analysert, tolket og vurdert til en stadighet i mitt eget hjem.. 

Det høres jo ikke helt bra ut å føle..?

Er sammen med en overtenker. Som iblandt lurer på om vi er en del av en simulasjon, og filosoferer over livet og de rundt, og hvilken rolle de spiller. Om de er der for å teste deg? 
Kremt.. Jeg vet ikke om jeg kan takle denne utviklingen.. 
Når du har vært sammen med noen i over 10 år, endrer de seg en del.. Han har jo vært samme person, men jeg ante ikke at han skulle utvikle seg slik.. Jeg måtte bare få det ut, se hva dere mener. Og kanskje dere selv kan reflektere over spørsmålet i emnet..?

Anonymkode: 3be9c...27b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han høres ut som min drømmemann! 

Jeg er ikke der at jeg tror på alle disse tingene, men jeg ELSKER å reflektere rundt det og alt annet rundt. Elsker å reflektere, analysere, filosofere rundt alt mulig. Aller mest psykologi, men også rundt kvantefysikk og simuleringsteori. Listen er lang! 

Åh, kan du ikke si ifra når han der blir singel? 🤭🫣

Anonymkode: c29a7...2b9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å svare på spørsmålet i tråden, sånn egentlig. 

Min refleksjon er vel at dere slettes ikke er særlig kompatible, og at det er best - for begge parter - å kunne finne seg en ny partner. 

AnonymBruker
Skrevet

Livet på jorda er en skole. Vi spiller alle en rolle som i et teaterstykke. Vi er også vår egen regissør. Så DU velger selv om du vil fortsette å være i det forholdet. Det er kun du som vet hva du vil. -du kan enten fortsette å være i forholdet å godta utviklingen/forandringen eller avslutte forholdet. Jeg tenker at du kan ikke forandre han. 

Anonymkode: 06fb3...322

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at i et godt forhold, så skal man generelt ha det fint sammen. Virker som om du føler deg ukomfortabel sammen med den personen han utvikler seg til å være. Sånn skal det ikke være. 

Anonymkode: b5e59...940

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mann endret seg veldig da han var rundt 45 år. Tror det var en slags midlivskrise. Uansett endret han seg til å bli en mann jeg ikke engang kunne like. Fra klok mann med god oppførsel til å bli fryktelig seksualisert i ord og oppførsel. Lik menn jeg bestandig har funnet ekle. Han ga ikke lenger kjærtegn, han grabbet meg liksom på bryst og underliv. Han så ikke lenger på handling i filmer og tv programmer, han satt bare og kommenterte kvinner i seksuelle vendinger. Han la ikke lenger diskret merke til pene kvinner, men stirret veldig tydelig. Kunne reise seg opp og følge unge kvinner med blikket. 

Det er vanskelig når den du har levd med i mange år plutselig endrer seg dramatisk, og kanskje også på måter man virkelig ikke liker. Min kjekke mann, som jeg bestandig hadde vært stolt av, ble en ekkel mannsgris liksom. 

I vårt tilfelle gikk det heldigvis over. Det var en slags alderspanikk eller noe slikt. Trolig forårsaket av at testosteron ofte synker i den alderen, så han ble seksualisert for å gire/kåte seg opp.

Veldig ulikt din manns endringer, men eksistensielle kriser og personlige kriser kan jo komme i mange former og uttrykk, og ja jeg kan virkelig bekrefte at det er fryktelig vanskelig når den du elsker plutselig blir til en helt annen person på ulike måter. Blir en ukjent liksom. 

Anonymkode: 3a0ea...457

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Han høres ut som min drømmemann! 

Jeg er ikke der at jeg tror på alle disse tingene, men jeg ELSKER å reflektere rundt det og alt annet rundt. Elsker å reflektere, analysere, filosofere rundt alt mulig. Aller mest psykologi, men også rundt kvantefysikk og simuleringsteori. Listen er lang! 

Åh, kan du ikke si ifra når han der blir singel? 🤭🫣

Hehe. Ja, kanskje jeg ender opp med å sende han din vei.. Problemet er ikke SÅ mye dette eksistensielle og interessen rundt det, hadde det bare vært det hadde jeg kunnet klare å henge med, relativt ofte, selvom jeg iblandt blir litt svimmel av det der.. 

Problemet er at også JEG blir analysert, tolket og vurdert fordi han tror JEG er en del av ett spill, en spøk, en test. Og at jeg gjør ting for å provosere han. Lage en scene. I går sa han at han følte det som at jeg gjorde noe for å skape en situasjon, fordi jeg tjener masse penger på det.. Jeg blir latterliggjort og ikke tatt stilling til, fordi han tror jeg er en del av simuleringen. At jeg trykker på knappene hans. Jeg føler meg usynlig og samtidig vurdert i alt jeg gjør, for å finne ut om jeg er ekte eller ikke. Det er veldig ubehagelig. Hvis han synes jeg oppfører meg på en rar måte sier han bare «dette er en spøk» og går.. Og hvis noe opprører meg sier han at jeg prøver å lage en krangel, for å trigge han. Det er i det hele tatt, veldig ubehagelig og vondt.😫 Jeg kjente på at jeg tror dette er den siste sommeren vår sammen. Jeg tror jeg må gå, for å bli en bedre mor. Jeg er en veldig dårlig utgave av meg selv med han. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehe. Ja, kanskje jeg ender opp med å sende han din vei.. Problemet er ikke SÅ mye dette eksistensielle og interessen rundt det, hadde det bare vært det hadde jeg kunnet klare å henge med, relativt ofte, selvom jeg iblandt blir litt svimmel av det der.. 

Problemet er at også JEG blir analysert, tolket og vurdert fordi han tror JEG er en del av ett spill, en spøk, en test. Og at jeg gjør ting for å provosere han. Lage en scene. I går sa han at han følte det som at jeg gjorde noe for å skape en situasjon, fordi jeg tjener masse penger på det.. Jeg blir latterliggjort og ikke tatt stilling til, fordi han tror jeg er en del av simuleringen. At jeg trykker på knappene hans. Jeg føler meg usynlig og samtidig vurdert i alt jeg gjør, for å finne ut om jeg er ekte eller ikke. Det er veldig ubehagelig. Hvis han synes jeg oppfører meg på en rar måte sier han bare «dette er en spøk» og går.. Og hvis noe opprører meg sier han at jeg prøver å lage en krangel, for å trigge han. Det er i det hele tatt, veldig ubehagelig og vondt.😫 Jeg kjente på at jeg tror dette er den siste sommeren vår sammen. Jeg tror jeg må gå, for å bli en bedre mor. Jeg er en veldig dårlig utgave av meg selv med han. 

Dette høres ut som paranoide vrangforestillinger.

Anonymkode: 1e5dc...a07

• Liker 4
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette høres ut som paranoide vrangforestillinger.

Anonymkode: 1e5dc...a07

Ja jeg er enig. Ts, kan det være at partneren din er i tidlig tidlig fase av demens? Ikke meningen å virke frekk, men ved sykdom kan personligheten gradvis endre seg. 

Anonymkode: 06fb3...322

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ok, det var en litt annen greie enn hva jeg trodde du mente fra første innlegg. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har barn, da må du komme deg vekk fra denne paranoide fyren fortest mulig!!

Anonymkode: 87bb5...8dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, alt trenger ikke å bli analysert og (over)tolket, å få tillagt meninger og hensikter man slett ikke har. Høres plagsomt ut.

Anonymkode: 6fe6b...c49

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som paranoide vrangforestillinger,begynnende psykose?

Anonymkode: 86a0e...c33

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han er jo ikke helt på bærtur da. Virker mer som du spiller en rolle heller enn å være en genuin partner.

Jeg er ikke psykisk syk så lite for meg å reflektere over her.

Anonymkode: 15213...586

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som psykose, eller begynnende psykose.

Du kan jo si det til han og. Neste gang han mener du tester han, si du tenker han er syk og kanskje bør gå med tankene til en psykolog.

Anonymkode: b10ad...098

Skrevet

Helt ærlig, når folk begynner å tvile på at virkeligheten er ekte, da er det på tide å kontakte fastlegen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er så alvorlig at her ville jeg først og fremst kontaktet lege. For dette høres ut som psykose ja. Er han sosial med andre folk? 

Husk at vi har hatt familiedrapssaker hvor psykose var den antatte grunnen, uten at det var tegn på noe ønske om vold eller ondsinnede handlinger på forhånd. Ved psykose er man ikke tilregnelig. Og man kan fungere ganske greit mens man har det (spesielt i startfasen).

Når det forverres tenker jeg at dere først må tenke trygghet, dvs få helseteam/lege på laget (har han bedriftshelsetjeneste? Du kan ringe inn en bekymring der). Men før du eventuelt tar opp noe med han så sørg for at barna er hos besteforeldre. Og ha noen med deg.

Hvis psykose, så kan du ikke forutsi reaksjonen. 

Anonymkode: 5c105...144

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Han er jo ikke helt på bærtur da. Virker mer som du spiller en rolle heller enn å være en genuin partner.

Jeg er ikke psykisk syk så lite for meg å reflektere over her.

Anonymkode: 15213...586

Hva får deg til å si dette? Oppriktig nysgjerrig.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er litt skremmende hvor mye av dette som passer.. han har ADHD og bruker medisiner, men synes det er rart at det ikke er noe oppfølging av dette fra en psykiater eller lignende innimellom. Jeg tror jeg ordner en time hos terapeut som er spesialist på adhd og lignende, vi har prøvd FVK før, men han likte ikke terapeuten fordi han vil ikke «få råd av en hvit høy fyr under 30 som ikke har opplevd motstand i livet». Uansett om jeg går eller ikke, er nok terapi lurt. Så kan ett oppegående menneske som er i stand til å vurdere ting høre hva han tenker. Hvis han er villig til å si noe om det han tenker på da..

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...