Gå til innhold

Stadige ville hagefester hos naboen foran barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er fjerde gangen i år nå. Sist var selveste 17-mai. De er godt voksne men oppfører seg som om de var 16-18 år. De starter tidlig på ettermiddagen og blir helt apekatter før kl har rukket å bli 21. De huier og roper og skriker. Høres svært overstadig beruset ut. Innimellom begynner de å krangle. På 17.mai hadde barna mine venner på besøk og lekte i hagen i 18 tiden. Da trakk de seg raskt bort fordi de syntes det var ubehagelig og skremmende når de ropte og skrek sånn. Det er fullt innsyn fra hagen vår til terassen deres. 

I dag dro vi for å bade kl 16 og da var festen igjen startet hos naboen. Sikkert 15 voksne mennesker stuet på terassen deres. Da vi kom hjem 1830 var det allerede masse skrik og skrål. Og det var så høylytt kl 20-21 at barna ikke fikk sove. Vi vurderte å ta kontakt med dem, men heldogvis roet det seg og de skrudde ned musikken som var på full guffe, på eget initiativ (evt klage fra andre naboer) Nå sitter 4-5 fortsatt og prater på terassen. Siden de er nokså fulle blir det tidvis nokså høylytt. 

Vi har bare hatt disse naboene knapt ett år og kjenner dem ikke. Har ikke lyst at første samtale med dem skal være en konflikt, så vi biter det i oss. Samtidig må vi jo tenke på barna.

Hva ville dere gjort? 

Kan forøvrig nevne at de er relativt rolige og fredelige naboer utenom disse festene. Det er nok også hovedgrunnen til at vi ikke har klaget enda.

Anonymkode: 6cda3...55b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke barna deres tar skade av å se fulle folk. Men det er en fin anledning til å fortelle barna om alkohol og hva slags effekt den har.

Synes forsåvidt naboene dine høres litt trashy ut. Jeg ville tatt med barna et annet sted når disse festene pågikk. Og om det skjer superofte ville jeg tatt kanskje invitert på kaffe, blitt litt kjent og tatt opp temaet på en vennlig måte.

Anonymkode: 3a4b2...a68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ditt ansvar å skjerme barna dine fra skremmende situasjoner. Hold dem inne eller dra bort. Naboen må nesten få lov til å ha venner over og feste i sin egen hage. Det virker som at de tar greit hensyn siden de gjør det på dagtid og slutter i rimelig tid. Regler for alminnelig ro og orden er langt over leggetiden til barna dine og selv om det er ubeleilig for deg er det ikke ulovlig å sitte å snakke på sin egen veranda klokka ni på kvelden…

Anonymkode: c115f...dbc

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de ikke har barn hos seg mens de fester tenker jeg det er helt ok. 

Har dere tidsrom hvor det skal være stille i nabolaget? Det vanlige er vel at det skal være stille mellom 23 og 07. Å kreve at det er stile 21 syns jeg er urimelig når det ikke er ofte de har fest, og de ellers er stille mennesker, men etter 23 syns jeg det er veldig innafor å si et vennlig "hysj". 

Anonymkode: c36b9...145

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du bor i et veldig harry strøk 

Anonymkode: 6cff8...559

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det å ha naboer. Hvis det er sjenerende for deg så må du flytte. 

Det er du som har barn, det er du som må skjerme dine barn og ikke naboen. 

Du kan ikke gjøre noen ting utover å be de dempe støy fra kl 23 om kvelden, men de må få lov til å sitte ute en sommerkveld å prate sammen. Ærlig talt. 

Anonymkode: 1590a...530

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får ringe politiet da vet du. 

Eller flytte. 

Anonymkode: 48399...735

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres ut som du bor i et veldig harry strøk 

Harry Fordi man fester innimellom??

Anonymkode: bf01f...2e0

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg tror ikke barna deres tar skade av å se fulle folk. Men det er en fin anledning til å fortelle barna om alkohol og hva slags effekt den har.

Synes forsåvidt naboene dine høres litt trashy ut. Jeg ville tatt med barna et annet sted når disse festene pågikk. Og om det skjer superofte ville jeg tatt kanskje invitert på kaffe, blitt litt kjent og tatt opp temaet på en vennlig måte.

Anonymkode: 3a4b2...a68

Uff ja kjempetrashy å ha fest innimellom

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Alltid ubehagelig med fylliker. Høres ut som en hel gjeng med innavla harrytasser, så skal godt gjøres å få stoppet det. Det er dette de lever for.

Anonymkode: c5082...5cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Harry Fordi man fester innimellom??

De naboene fester ikke bare av og til. Og roping og hoiing er harry uansett om man fester hver helg eller hvert skuddår. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Barna? Ungdom?

stor forskjell ang alder

AnonymBruker
Skrevet

Barna er 5 og 7 år. Vi bor i et fint og rolig strøk litt landlig plassert. Har vært et svært fredelig nabolag helt til disse naboene kom. Hagen/terassen  til naboen ligger rett under 5 åringens rom så hun må sove hos oss når de har fest.

Er for så vidt enig at det kan være bra de starter tidlig slik at festen også avsluttes innen rimelig tid. Men akkurat 17-mai kunne de roet litt ned. Det er barnas dag, og de burde ikke ha fyllefest i smørøyet av 5 barnefamilier. Jeg skjermet dem så godt jeg kunne og da de ville ut oppfordret jeg dem til å være et annet sted enn i hagen vår. De ble stående å se litt og syntes det var flaut og ubehagelig å se voksne oppføre seg slik. Tror de var litt sjokkerte og grudde seg til å legge seg fordi de virket så ustabile.

Hadde praten med dem om voksne og alkohol da de festet like heftig i julen og nyttår. Men det ble ikke like tydelig da siden det var mørkt og vinduer var igjen.

Jeg tenker jo også at det må være lov å ta seg en fest en gang i blant, men å gaule og rølpe slik som dette er rett og slett mangel på folkeskikk. Man slipper unna med sånn i russetiden, men ikke når man er 35+.

Pratingen på terassen til kl 03 hadde forsåvidt vært greit, om de ikke stadig glemte seg ut og begynte å gaule. Og det hele tiden var noen som skulle prøve seg med musikk og ‘kjefting’ på hverandre. Har ikke klart å sove i natt og håper jeg får noen timer nå før jeg må opp med ungene.

Anonymkode: 6cda3...55b

AnonymBruker
Skrevet

Er du misunnelig?

Folk har lov til å feste i eget hus og hage.

Anonymkode: df2e1...ee8

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er du misunnelig?

Folk har lov til å feste i eget hus og hage.

Misunnelseskortet er så oppbrukt. Hvem gidder å være misunnelig på rølp?! Dette høres jo bare ut som idioter med iq knapt over 70. Hvilke normale og oppegående mennesker er misunnelig på slikt? Men du er gjerne en av harrytassene selv og skjønner ikke at andre bare synes dette er flau oppførsel.

Anonymkode: d2357...d21

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De naboene fester ikke bare av og til. Og roping og hoiing er harry uansett om man fester hver helg eller hvert skuddår. 

So what!? Det er da verken forbudt å være 'harry' eller å ha det moro her i landet! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

4 ganger så langt i år er ikke ofte. Vi er i midten av juli. Og siste gang var altså to måneder siden. En gang hver andre måned må du klare å tåle altså. Man må tåle litt lyd fra naboer. Sannsynligvis må disse barnefrie naboene tåle mer støy fra dere enn dere må tåle fra dem. Tror du ikke de naboene biter i seg hoing og skråling fra ungene i nabolaget resten av dagene, særlig i sommerhalvåret) De er i sin egen hage og det høres ut som at de oppfører seg fint.

Og 17. mai er en feiring for barn og voksne. Barn har ikke monopol på feiringen.

Anonymkode: 923f9...400

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Misunnelseskortet er så oppbrukt. Hvem gidder å være misunnelig på rølp?! Dette høres jo bare ut som idioter med iq knapt over 70. Hvilke normale og oppegående mennesker er misunnelig på slikt? Men du er gjerne en av harrytassene selv og skjønner ikke at andre bare synes dette er flau oppførsel.

Anonymkode: d2357...d21

Det er lov å ha fest og slik TS beskriver det skrus lyden ned når det blir sent. 

Patetisk å omtale det som harry og rølp. Da kan man snakke om misunnelse.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva ville dere gjort? 

Absolutt ingenting. Kanskje tatt en titt på meg selv og hvorfor jeg har en så sterk reaksjon. 

Ikke normalt å skrive innlegg slik du gjør her, TS.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er barnas dag, og de burde ikke ha fyllefest i smørøyet av 5 barnefamilier.

Det er alles dag. De gjør hva de vil og det kan ikke du legge føringer for.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...