Gå til innhold

Hvor stor forskjell er det på lett og vanlig kokosmelk når det kommer til smak?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått dilla på chiapudding med kokosmelk, og bruker vanlig kokosmelk. Men dette inneholder mye kalorier, ser det er mindre i lett kokosmelk, er det like godt eller er det bare veldig utvannet med litt kokossmak? 

Anonymkode: 193cb...ad1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Smak?

Anonymkode: dd56f...390

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den er nok litt mere vannet ut, men jeg har kun brukt i sauser og sånn hvor jeg tilsetter mye krydder så merker ikke stor forskjell, skader vel ikke å bare prøve å lage chiapudding med lett versjonen en gang for å sjekke om du synes det smaker godt nok? :)

Anonymkode: ee28b...dbb

AnonymBruker
Skrevet

Lett kokosmelk fra Eldorado har en jevn fin konsistens ihvertfall.

Anonymkode: 72b52...988

Skrevet

Jeg brukte lett kokosmelk fra Eldorado, og jeg syntes det var som vann med litt kokosmak.

Jeg brukte det når jeg laget woksaus og den smakte mindre kokos en vanlig kokosmelk 

AnonymBruker
Skrevet

Lett smaker utvannet, jeg ville heller tatt den vanlige og kanskje litt mindre. 

Anonymkode: 79de2...582

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den er bare utvannet, så smaker tammere. 

Anonymkode: 29d67...8b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke så mye erfaring med grøt.

Men i mat avhenger det for meg av retten. I en konsentrert gryte trenger jeg vanlig. Men i en suppe synes jeg lett fungerer utmerket - da kokossmaken skal være mildere, og spille på lag med en rekke andre smaker. 

Anonymkode: 1e05b...658

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke så mye erfaring med grøt.

Men i mat avhenger det for meg av retten. I en konsentrert gryte trenger jeg vanlig. Men i en suppe synes jeg lett fungerer utmerket - da kokossmaken skal være mildere, og spille på lag med en rekke andre smaker. 

Anonymkode: 1e05b...658

Du kan like gjerne bare ta mindre vanlig kokosmelk, og mer vann. Lett-versjonen er bare vannet ut, så er ingen forskjell på lett og ordinærversjon annet enn mengden vann.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan like gjerne bare ta mindre vanlig kokosmelk, og mer vann. Lett-versjonen er bare vannet ut, så er ingen forskjell på lett og ordinærversjon annet enn mengden vann.

Har hørt dette jeg også👍 Bare vann ut den vanlige. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp kokkos drikke melk i de kartongene (fra Alpro), de smaker godt men inneholder mindre fett. De har oså en barista versjon som er fyldigere, men den er fortsatt kalorimessig med den lett på boks. De i boks er for koking osv og ikke like gode på smak etter min mening. 

Anonymkode: be7e0...e3a

• 3 uker senere...
Skrevet

Eneste forskjellen på Kokosmelk og LETT kokosmelk..... er vanninnholdet...! 

Den LETTE er rett og slett blitt tynnet ut med mer vann..... Dermed er smaken også mer vannet enn den vanlige kokosmelk...! 

Du oppnår den beste smaken ved å bruke "kokonut creme" og så tilsette mer vann selv om du trenger...! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 0.05):

Har fått dilla på chiapudding med kokosmelk, og bruker vanlig kokosmelk. Men dette inneholder mye kalorier, ser det er mindre i lett kokosmelk, er det like godt eller er det bare veldig utvannet med litt kokossmak? 

Anonymkode: 193cb...ad1

Lett-produkter med mindre fett kan aldri sammenlignes med original-versjonen. Det gjelder både meieriprodukter som rømme, ost, kesam osv, majones, kokosmelk og alt annet. Mindre fett; mindre smak og fylde. Sånn er det bare. Det samme eksemplet kan brukes på kaker. Det blir ikke god brownie av å fjerne 90% sukker og erstatte smøret med vann. Hvorfor ikke bare spise de originale produktene i litt mindre mengder? Jeg går aldri på akkord med smaken. Derfor spiser jeg heller 2 kjipe knekkebrød med magert pålegg om jeg ønsker færre kalorier, så koser jeg meg med skikkelig rømme, majones etc etc en gang innimellom, istedet for å spise kjip mat hele tiden for å spare kalorier. 

Anonymkode: 07b1a...d62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...