AnonymBruker Skrevet 12. juli #1 Skrevet 12. juli En jeg kjenner slanket seg 45 kilo, fra «fet» med bmi på ca 35 til tynn og normalvektig. Personen nådde sitt mål for omlag 2 år siden. Men nå ser jeg (og andre har også kommentert det i bisetninger) at personen sakte men sikkert legger på deg igjen. Veldig lett å se på bilder fra da og nå, i tillegg til at det vises på kroppen når man ser personen. Jeg lurer bare på om det er noen som i det hele tatt lykkes med varig slanking/vektnedgang? For jeg har jo lest om at det ikke funker in the long run for de fleste, men nå som en jeg kjenner har slanket bort 1/3 av seg selv og man ser vekta kryper opp igjen sakte men sikkert, så blir man jo ekstra bevisst på det. Har selv 10-12 kg for mye, det har jeg hatt i «alle år». Slanket meg i all hast før et bryllup for noen år siden via lavkarbo for å komme inn i en kjole, men gikk såklart opp igjen. Jeg spiser normalt, er normalt aktiv (går minimum 2-4 km hver dag, lengre gåtur/fjellturer i helgene på 1-1,5 mil). Men kjenner at fuck it, jeg føler meg ok, jeg er «chubby» og lykkelig. Noen som kan dele erfaringer? Er redd personen skal ende opp som fetere enn hen var før slanking. Personen ble ikke operert, og gikk ikke på medisiner, bare beinhard kalori-telling og trening over 1,5 år så det er så trist å se hva som sannsynligvis skjer nå… Anonymkode: 59896...69c 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #2 Skrevet 12. juli Mulig brannfakkel. Det er lett å gå ned i vekt. 5kg for noen 30 for andre. Det vanskelig er å holde det.. Hver eneste dag, ofte flere timer hver dag er en kamp. Sukk Anonymkode: 46a49...1fe 4 1
Sunnfjording Skrevet 12. juli #3 Skrevet 12. juli Sånn er desverre kroppen, har den vært overvektig jobber den beinhardt for å komme opp igjen til den vekten 3
Frøkenfryden Skrevet 13. juli #4 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mulig brannfakkel. Det er lett å gå ned i vekt. 5kg for noen 30 for andre. Det vanskelig er å holde det.. Hver eneste dag, ofte flere timer hver dag er en kamp. Sukk Anonymkode: 46a49...1fe Enig. Slanket bort 1/3 for ni år siden. Må aktivt jobbe for å holde ny vekt daglig ennå. Det betyr ikke at jeg ikke har det bra og koser meg med mat. Men fornuft og kalorikunnskap er det som forteller meg at jeg har spist nok. Ikke nødvendigvis metthet og at jeg ikke har lyst på mer. Tross sunn mat! 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #5 Skrevet 13. juli Sunnfjording skrev (8 timer siden): Sånn er desverre kroppen, har den vært overvektig jobber den beinhardt for å komme opp igjen til den vekten Eh nei. kroppen har ikke egen vilje eller mulighet for å på egen hånd innta føde. Den jobber med det man gir den. Anonymkode: 03b2f...886 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #6 Skrevet 13. juli Problemet oftest er at flere må få hjelp med den psykiske helsen. Nå sier jeg ikke at alle overvektige har psykisk uhelse, men ofte så henger det sammen. Det er mange som lykkes med å holde vekten, men det er gjerne mennesker som har gått opp i vekt av feks graviditet eller sykdommer som de har fått behandling mot. Psykdommer behandles ikke alltid, og da vil jo grunnen alltid være der. At man lykkes å trykke tilbake en periode betyr jo ikke at det er borte. Heller ikke alle som har råd til å legge flere tusen på privat psykiater. Anonymkode: 03b2f...886
AnonymBruker Skrevet 13. juli #7 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Eh nei. kroppen har ikke egen vilje eller mulighet for å på egen hånd innta føde. Den jobber med det man gir den. Anonymkode: 03b2f...886 Det er så dumt at det har blitt slik at språklige bilder ikke lenger blir forstått, at alt må være ekstremt konkret for at det ikke skal kveruleres på. Det brukeren mente var at kroppen ønsker seg tilbake til opprinnelig vekt, og setter igang tiltak for å oppnå dette. https://www.nettavisen.no/livsstil/fedmeekspert-advarer-mot-bagatellisering-av-feriekiloene-i-lopet-av-noen-fa-uker-bor-du-tilbake-til-gammel-vekt/s/12-95-3424008424 Sitat For uansett hva du har veid, ønsker kroppen å opprettholde den høyeste vekten den har hatt. Har du veid 90 kilo og går ned 15, vil kroppen altså jobbe for å komme seg tilbake på 90 kilo igjen. Kroppen bryr seg ikke om at du har bedre helse på 75 kilo, den vil likevel opp igjen. - For å oppnå dette, skrur kroppen på en rekke mekanismer. Du blir veldig sulten og vanskeligere mett, blant annet. For mange som har lykkes i vektnedgang, finner man i tillegg en ekstra glede i å spise god mat etter en slankekur, så man velger kanskje fet og søt mat, sier Hjelmesæth. Anonymkode: 34200...f88 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #8 Skrevet 13. juli Jeg har ikke tro på at det går om man "slanker seg". Det er ikke en kur eller medisin man tar en periode, og så er problemet løst. Frustrasjonen er derfor stor når jeg leser slanketrådene her inne. Og svarene kommer fra de som er i gang med å gå ned, ikke fra de som har gått ned og holdt seg der over 5+ år. Jeg har gått ned to ganger i mitt liv. Første gang i 20-årene. Jeg gikk fra å være aktiv student, til stillesittende kontorjobb og biljøring. Gikk opp 10+ kilo. Gikk ned ved å kutte ut godteri og snoping fra livet mitt, og spise skikkelige måltid (og har fortsatt slik i 20 år). Andre gang i 40-årene. Da måtte jeg bli mye mer bevisst på de små valgene (vinagrette i stedet for pesto på salaten), og porsjonskontroll (ikke ta det siste taco-skjellet fredag, selv om det frister). Altså ikke slanking, men justeringer i kosthold som jeg var innstilt på å fortsette med ut livet. Anonymkode: c5483...e96 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli #9 Skrevet 13. juli Jeg gikk ned 40kg for ca 12 år siden, og har holdt vekta. Det har vært beinhardt i alle år, og jeg har ikke kjent på metthet alle de årene. Men det er verdt det likevel. Skal sies at det iløpet av tiden har jeg også vært gravid to ganger. Jeg har gått lite opp hver gang (11kg), men likevel slitt veldig med å gå ned igjen begge gangene. Men når jeg først har klart det, så klarer jeg å holde på vekta når jeg bare passer godt på. Anonymkode: ea432...aa9 3 1
Frøkenfryden Skrevet 13. juli #10 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har ikke tro på at det går om man "slanker seg". Det er ikke en kur eller medisin man tar en periode, og så er problemet løst. Frustrasjonen er derfor stor når jeg leser slanketrådene her inne. Og svarene kommer fra de som er i gang med å gå ned, ikke fra de som har gått ned og holdt seg der over 5+ år. Jeg har gått ned to ganger i mitt liv. Første gang i 20-årene. Jeg gikk fra å være aktiv student, til stillesittende kontorjobb og biljøring. Gikk opp 10+ kilo. Gikk ned ved å kutte ut godteri og snoping fra livet mitt, og spise skikkelige måltid (og har fortsatt slik i 20 år). Andre gang i 40-årene. Da måtte jeg bli mye mer bevisst på de små valgene (vinagrette i stedet for pesto på salaten), og porsjonskontroll (ikke ta det siste taco-skjellet fredag, selv om det frister). Altså ikke slanking, men justeringer i kosthold som jeg var innstilt på å fortsette med ut livet. Anonymkode: c5483...e96 Jeg ville bare si at jeg tenker som deg selv om jeg kaller det slanking. Kaller det det fordi jeg da aktivt gikk inn for å gå ned i vekt. Men jeg endret livsstil og kosthold. Og etter endt slanking for da ca 9 år siden, endret jeg ikke noe tilbake egentlig. Ikke en gang kaloriinntaket, da det var blitt til vedlikeholdsbehovet mitt. Enig i at man må tenke det er en endring man skal leve varig med👍 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #11 Skrevet 13. juli Jeg kjenner ikke til noen som har holdt vekten etter slanking. Men jeg kjenner flere som har gått ned mye og enkelt holdt vekten i årevis etterpå, fordi de gjorde en livsstilsendring i stedet for slanking. Jeg gikk ned nesten 20 kg, og har holdt vekten i 10 år. Jeg endret livsstil fra masse junkfood og brus, festing og alkohol, dårlig døgnrytme og en veldig stillesittende livsstil, til å begynne spise sunt, kuttet ut det meste av festing og fyller heller dagene med aktivitet og trening.. jeg savner ikke dagene med fest og junkfood, og jeg har mye mer glede av trening. Så det er veldig lett holde vekten, fordi jeg trives med livsstilen jeg har nå. Hvis jeg spiser usunt flere dager på rad nå, så føles ikke kroppen bra, jeg føler meg tung og slapp. Det frister ikke gå tilbake til den gamle livsstilen. Men det tar tid å endre livsstil. Det kan ta 1-2 år før man har klart endre livsstilen helt. Hvis man har klart gjennomføre en livsstilendring så er det ikke en kamp å ta de riktige valgene, det er noe man gjør helt på automatikk. For en røyker er det helt naturlig ta en røyk etter middag, for en ikke-røyker er det like naturlig ikke ta den røyken. For en som nylig har sluttet derimot, så må det gjøres ett aktivt valg etter maten. Men når man har tatt det aktive valget lenge nok, så glir det over til å være helt naturlig. Anonymkode: 2722e...f16
Sunnfjording Skrevet 13. juli #12 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg gikk ned 40kg for ca 12 år siden, og har holdt vekta. Det har vært beinhardt i alle år, og jeg har ikke kjent på metthet alle de årene. Men det er verdt det likevel. Anonymkode: ea432...aa9 Jeg tror det er omtrent sånn det må være for den store majoriteten som klarer å holde vekten stabil etter så stort vekttap, kroppen har tunet metthetsfølelsen på det gamle nivået, og vil veldig nødig endre seg Imponerende at du har klart det! 1
Frøkenfryden Skrevet 13. juli #13 Skrevet 13. juli Sunnfjording skrev (3 minutter siden): Jeg tror det er omtrent sånn det må være for den store majoriteten som klarer å holde vekten stabil etter så stort vekttap, kroppen har tunet metthetsfølelsen på det gamle nivået, og vil veldig nødig endre seg Imponerende at du har klart det! Enig. Mange mekanismer virker visst inn. Metthetshormoner synker, sulthormon stiger, fettceller dør ikke men ligger tomme og sultne😂 Jeg tror på at det er varierende hvor lett det er å holde på vekt, men for mange tror jeg det krever en del. Jeg er sunn automatisk nå og vil ha sunn frokost uansett om det er ferie eller hverdag eller helg, men kan ofte tenke meg litt mer mat selv om det er sunt, litt mer torsk liksom😂 Men jeg må leve på sånn 1350 kalorier da. Kanskje det er lettere med mer. Men verdt det for meg! Og man lærer seg måter, for meg er færre mer solide måltider bedre enn mange irriterende små f eks. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #14 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (18 timer siden): Personen ble ikke operert, og gikk ikke på medisiner, bare beinhard kalori-telling og trening over 1,5 år så det er så trist å se hva som sannsynligvis skjer nå… Anonymkode: 59896...69c Dette, man mister muskler og forbrenner ofte mindre pga. lavere vekt. Det blir vanskelig å opprettholde et slikt regime over tid. Går selv på Wegovy, spent på å se om det blir for resten av livet. Har gått ned nærmere 40 kilo siden jeg startet på slankemedisiner. Men jeg føler faktisk at forbrenningen er bedre nå enn for et år siden da jeg veide 15 kg mer, så jeg ser ikke bort fra at andre ting spiller inn, som stress, tarmfloraen, type mat man inntar mv. Anonymkode: a1326...d64
AnonymBruker Skrevet 13. juli #15 Skrevet 13. juli Jeg gikk ned over 30 kg for 6 år siden og har holdt vekten frem til det siste året, hvor jeg har lagt på meg ca 4 kg. Det er nok en kombinasjon av overgangsalderen, medisiner og at jeg ikke lenger føler at jeg MÅ ha bmi 19. Tillater meg å kose meg mer med mat, og å spise en skikkelig middag hver dag. Det er faktisk blitt dagens høydepunkt! Elsker pasta. Har bmi 20,5 nå og lever godt med det, men vil ikke gå opp mer enn dette. Anonymkode: b6613...0a3
AnonymBruker Skrevet 14. juli #16 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 9.23): Det er så dumt at det har blitt slik at språklige bilder ikke lenger blir forstått, at alt må være ekstremt konkret for at det ikke skal kveruleres på. Det brukeren mente var at kroppen ønsker seg tilbake til opprinnelig vekt, og setter igang tiltak for å oppnå dette. https://www.nettavisen.no/livsstil/fedmeekspert-advarer-mot-bagatellisering-av-feriekiloene-i-lopet-av-noen-fa-uker-bor-du-tilbake-til-gammel-vekt/s/12-95-3424008424 Anonymkode: 34200...f88 Det er dumt at man må forenkle kunnskap så mye så det blir en vedtatt sanning istedet for å forklare på en bedre måte. Når man sier "kroppen ønsker alltid å være på høyeste vekt" så gir det mennesker som sliter med vekt nok en grunn til å stå over. Epigenetikken ("hukommelsen") i cellene endrer seg når man har levd med fedme men denne forandringen er ikke varig, så med varig livsstilsendring så kan man få gode resultater. Samtidig får man metabolske forandringer når man går ned i vekt. Disse gjør at man er mer sulten (grunnet hormonene) og samtidig senker metabolisme, hvilket i seg gjør at man blir mer sulten og legger enklere på seg. Man kan ikke gå tilbake til gamle spisevaner etter en stor vektnedgang, men må legge litt endring til hvordan man spiser på vedlikehold og man må bruke tiden til hjelp, men "problemet" er ikke varig. Anonymkode: 03b2f...886
AnonymBruker Skrevet 14. juli #17 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 9.23): Det er så dumt at det har blitt slik at språklige bilder ikke lenger blir forstått, at alt må være ekstremt konkret for at det ikke skal kveruleres på. Det brukeren mente var at kroppen ønsker seg tilbake til opprinnelig vekt, og setter igang tiltak for å oppnå dette. https://www.nettavisen.no/livsstil/fedmeekspert-advarer-mot-bagatellisering-av-feriekiloene-i-lopet-av-noen-fa-uker-bor-du-tilbake-til-gammel-vekt/s/12-95-3424008424 Anonymkode: 34200...f88 og ja, det er dumt å bruke den type språk på et skriftlig forum fordi det er utrolig mange som tar deg på ordet. Det er ikke dumt at man må forklare på en mer utførlig måte når det kommer til menneskers helse. Anonymkode: 03b2f...886
Ellah Skrevet 14. juli #18 Skrevet 14. juli Gikk ned 60 kg for 12 år siden, har holdt vekten uten at det har kostet mye (+/- 5kg, men anser det som normalt). Brukte 5 år på vektnedgangen, og innen jeg nådde målet hadde jeg lagt om hele livsstilen. Fra stillesittende til aktiv og fra et dårlig kosthold til et stort sett sunt et. Og jeg ville aldri gått tilbake, trives bedre med den livstilen jeg har i dag enn jeg hadde i 20-årene. Jeg koser meg fortsatt med godteri, snacks og usunn mat, men det er ikke lengre noe jeg har lyst til å innta daglig. 1
Snublefot62 Skrevet 14. juli #19 Skrevet 14. juli Det er varig livsstilsendring som gjør at man holder ei stabil vekt. Slanking og vektøkning er kortvarige justeringer. Synes for øvrig det er trist at dere snakker om denne personen på denne måten?
AnonymBruker Skrevet 14. juli #20 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dette, man mister muskler og forbrenner ofte mindre pga. lavere vekt. Det blir vanskelig å opprettholde et slikt regime over tid. Går selv på Wegovy, spent på å se om det blir for resten av livet. Har gått ned nærmere 40 kilo siden jeg startet på slankemedisiner. Men jeg føler faktisk at forbrenningen er bedre nå enn for et år siden da jeg veide 15 kg mer, så jeg ser ikke bort fra at andre ting spiller inn, som stress, tarmfloraen, type mat man inntar mv. Anonymkode: a1326...d64 Kan love deg at du vil gå opp igjen i turbofart om du slutter med sprøytene. Erfart det selv og har sett på andre også. Har en kollega nå som har gått ned rundt 30 kg og har startet "nedtrapping". Allerede nå etter 3 mnd kan jeg se vektoppgang. Starter man på slik medisin, så er det ikke meningen at man skal slutte. Anonymkode: d0763...9fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå