AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:30 #1 Skrevet lørdag kl 21:30 Hei, jeg er i 20-årene, ble ferdig utdannet sommeren 2023 og har nå hatt en fast butikkjobb siden våren i fjor. Jeg trives i jobben, men kjenner en del på det at jeg ikke føler jeg er robust nok i arbeidslivet. Kan fort kjenne meg stresset og sliten, ha dager der jobben ikke frister, og hadde et øyeblikk tidligere i sommer da jeg begynte å gråte på jobb. Som student var jeg en som ofte kunne droppe forelesninger hvis jeg ikke gadd, var heller ikke den som satt time etter time i eksamensperioden på lesesalen. Jeg slet mye psykisk under studietiden som påvirket både motivasjon og energi. Har ønsket så veldig å snu om det i jobb, og syns jeg har gjort en god nok innsats, selv om jeg ser jeg fortsatt har en del å gå på. Jeg har også prøvd å gjøre noen tiltak for å lære meg å håndtere de tunge sidene med å stå i jobb. Jeg har veldig ofte sagt ja til vakter på kort varsel, og sagt nei til sommerferie selv om sjefen har spurt flere ganger om jeg vil ha. Sistnevnte angrer jeg litt på nå da alle jeg kjenner skal på ferie eller gjøre noe gøy, mens for meg blir det å sitte i leiligheten og gå på jobb. Blir heldigvis en del penger av det. Hva er dine beste tips for å bli mer robust? Er det eventuelt noe jeg gjør feil eller annerledes? 🤔 Anonymkode: 48e93...a1f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:32 #2 Skrevet lørdag kl 22:32 Det første jeg stusser litt på er "ferdig utdannet", "student", "butikkjobb" og "takle stress". Hva har du studert? Hvorfor har du valgt bort videre studier eller relevante jobber? Hvorfor valgte du akkurat en butikkjobb? Dette her handler altså ikke om å gjøre butikkjobben dårlig. Det handler om å reflektere litt valgene som ble tatt. Når du søkte jobben, så hadde du en motivasjon. Hva handlet det om? Anonymkode: be3e9...d3d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:48 #3 Skrevet lørdag kl 22:48 Litt vanskelig å svare på dette, men robusthet i arbeidslivet handler vel både om modenhet og også å forstå egen rolle. Du er ikke på jobb for din egen del, slik det er feks med forelesninger. Du går på jobb, og gjør en bra jobb, fordi du får betalt av noen andre for å gjøre nettopp det. Andre er også helt avhengige av at du faktisk stiller opp og gjør jobben din. I en butikk er du et ansikt utad, og hvordan du er mot kundene vil speile butikken. Nå vet jeg ikke hvorfor du jobber i butikk akkurat nå, om det er en sommerjobb eller om det er mer permanent, men siden du er så ung tenker jeg det viktigste for deg er en bra referanse. Sørg for å gjøre en skikkelig god jobb og bli lagt merke til, så kan du få en vanlig god referanse som kan ta deg videre i livet. Om det er til andre jobber eller oppover der du allerede er. Anonymkode: c0b19...e08 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:01 #4 Skrevet lørdag kl 23:01 Jeg tenker at alle kan ha dårlige dager. Alle kan være drittlei jobben. Alle trenger tid for å mestre en jobb. Livet er ikke perfekt. Høres ut som du er godt på vei. Stiller opp når dem ønsker. Høres ut som du også har lært at det er OK med litt ferie. Selv om du fant ut av det litt sent. Tenk på livet som en reise og at du lærer underveis. Enten går ting bra, eller så går det ikke fullt så bra, men da har du nok lært noe også. Da er du bedre stilt neste gang. Når du aksepterer det så blir du mer roboust og trygg tenker jeg. Anonymkode: 892cf...405
AnonymBruker Skrevet søndag kl 04:38 #5 Skrevet søndag kl 04:38 Hva har du studert? Det er ikke vanlig å «stortrives» og bli værende i sin første jobb resten av livet. Du finner ut av hvilke aspekter du liker og hvilke du ikke liker. Så bygger du videre på de delene du føler du mestrer, og søker nye jobber, evt tar ny utdannelse. Veien blir til mens man går. For meg var butikkjobb en fin erfaring, men aldri i livet om jeg kunne gjort det hver dag i 40 år. Samme med andre jobber som servitør, renholder, bartender etc. Det er ikke for meg. Har grått på jobb mange ganger, av mange forskjellige grunner. Som oftest fordi jeg har vært sliten og urettferdig behandlet (stå på beina i 12 timer uten skikkelig pause, f.eks). Har grudd meg til å gå på jobb så mye at jeg har hatt mageknip hver søndag. Dårlig ledelse har vært en gjenganger i disse jobbene. Det handler ikke bare om å «stå i det» og bite tennene sammen, du må selv finne ut om fordelene oppveier ulempene med jobben, og når det er på tide å komme seg videre. Lykke til! Anonymkode: 27934...54e
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:04 #6 Skrevet mandag kl 12:04 TS her. Jeg jobber i butikk fordi jeg søkte på så mange relevante jobber innen det jeg utdannet meg som, men ingen ville ansette meg. Kom så vidt til et intervju en gang. Ble til slutt butikk fordi det var der jeg fikk jobb. Skjønner ikke helt hvorfor det er noe å stusse over, hørt om flere som ikke har fått relevant jobb etter ferdig studie. Anonymkode: 48e93...a1f 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:12 #7 Skrevet mandag kl 12:12 Jeg jobber i en bransje hvor man må være robust for å lykkes, og har vært i denne bransjen siden jeg var nyutdannet (20 år siden). Jeg var ikke robust i starten, og jeg ser det gjelder for de yngre som jobber hos oss også. For min del kom robustheten med erfaring. Jeg har også jobbet med å gi litt mer faen - om en kunde er urimelig, ja da er det kunden som er urimelig og ikke jeg som har gjort noe galt. Om jeg har gjort en feil, beklager jeg og rister det deretter av meg og tar med meg lærdommen (alle kan gjøre feil, vi er bare mennesker alle mann) Anonymkode: 3ec1e...bbf
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:15 #8 Skrevet mandag kl 12:15 Jobber er forskjellige. Butikkjobb kan være slitsomt og stressende, og passer ikke for alle, men det kan også være stor forskjell på ulike butikker og ulike stillinger i butikken. Mitt råd er at du fortsetter å søke jobber som er relevante for din utdanning. Før eller siden får du nok napp. Samtidig kan du også se etter andre jobber som alternativer til butikkjobben, men som kan passe bedre til ditt energinivå. I mellomtida er det nok lurt å ta de feriene og fridagene som du har krav på slik at du får anledning til å hente deg inn igjen og samle krefter. Det er også vanlig at folk som strever med å stå i full jobb, fungerer bedre i en redusert stilling. Ulempen med redusert stilling er selvsagt også redusert inntekt. Og viser det seg at du rett og slett ikke har helse til å stå i full jobb, finnes muligheten for delvis uførhet, slik at du kan jobbe redusert, men allikevel har råd til å dekke basisbehovene. Anonymkode: c321d...e79
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:16 #9 Skrevet onsdag kl 05:16 AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 23.30): Hei, jeg er i 20-årene, ble ferdig utdannet sommeren 2023 og har nå hatt en fast butikkjobb siden våren i fjor. Jeg trives i jobben, men kjenner en del på det at jeg ikke føler jeg er robust nok i arbeidslivet. Kan fort kjenne meg stresset og sliten, ha dager der jobben ikke frister, og hadde et øyeblikk tidligere i sommer da jeg begynte å gråte på jobb. Som student var jeg en som ofte kunne droppe forelesninger hvis jeg ikke gadd, var heller ikke den som satt time etter time i eksamensperioden på lesesalen. Jeg slet mye psykisk under studietiden som påvirket både motivasjon og energi. Har ønsket så veldig å snu om det i jobb, og syns jeg har gjort en god nok innsats, selv om jeg ser jeg fortsatt har en del å gå på. Jeg har også prøvd å gjøre noen tiltak for å lære meg å håndtere de tunge sidene med å stå i jobb. Jeg har veldig ofte sagt ja til vakter på kort varsel, og sagt nei til sommerferie selv om sjefen har spurt flere ganger om jeg vil ha. Sistnevnte angrer jeg litt på nå da alle jeg kjenner skal på ferie eller gjøre noe gøy, mens for meg blir det å sitte i leiligheten og gå på jobb. Blir heldigvis en del penger av det. Hva er dine beste tips for å bli mer robust? Er det eventuelt noe jeg gjør feil eller annerledes? 🤔 Anonymkode: 48e93...a1f Jeg er sikker på at vi alle i perioder kjenner på det jeg har uthevet. Jeg har selv hatt to runder bare i vår der jeg har måttet tvinge meg selv til å gå på jobb, fordi jeg har vondt i viljen. Men jeg vet at dette går over. Så mitt tips er å stå i det, om jobben er noe du egentlig trives med, for d a vil det gå over igjen. Er jobben noe du kjenner du ikke kan fortsette med så bør du aktivt se etter noe annet. Anonymkode: 06482...f2e
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:08 #10 Skrevet onsdag kl 07:08 AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 14.04): TS her. Jeg jobber i butikk fordi jeg søkte på så mange relevante jobber innen det jeg utdannet meg som, men ingen ville ansette meg. Kom så vidt til et intervju en gang. Ble til slutt butikk fordi det var der jeg fikk jobb. Skjønner ikke helt hvorfor det er noe å stusse over, hørt om flere som ikke har fått relevant jobb etter ferdig studie. Anonymkode: 48e93...a1f Ja, men da skal du jo ikke ha butikkjobb resten av livet. Det er mange kjipe sider av butikkjobb som du ikke har i andre yrker. På en annen side er det lite krevende å jobbe i butikk, det holder å møte opp og smile, så er halve jobben gjort. Vi vet jo fortsatt ikke hva du er utdannet som, men når du begynner i en relevant stilling vil du sannsynligvis støte på helt andre og mye større problemstillinger enn du gjør i butikkjobben. Anonymkode: 27934...54e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå