Gå til innhold

Koloskopi og tømming av tarm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ta koloskopi neste uke, gruer meg veldig.  Aldri gjort det før, hørt fra flere om smerter og problemer med å drikke nok.

Jeg fungere svært dårlig på jobb om jeg må fly på do hele tiden og ikke kunne spise. Kan jeg ble sykemeldt av sykehuset? Ønsker smertelindring under inngrepet,  har fått sjåfør,  men har en drøy times kjøring til sykehuset. Hva om jeg plutselig må på do under kjøreturen? Hva gjør jeg da?

Regner med jeg kan gå på jobb dagen etter undersøkelse? Er det lov å spise når jeg er ferdig?

Anonymkode: 915a1...32b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Skal ta koloskopi neste uke, gruer meg veldig.  Aldri gjort det før, hørt fra flere om smerter og problemer med å drikke nok.

Jeg fungere svært dårlig på jobb om jeg må fly på do hele tiden og ikke kunne spise. Kan jeg ble sykemeldt av sykehuset? Ønsker smertelindring under inngrepet,  har fått sjåfør,  men har en drøy times kjøring til sykehuset. Hva om jeg plutselig må på do under kjøreturen? Hva gjør jeg da?

Regner med jeg kan gå på jobb dagen etter undersøkelse? Er det lov å spise når jeg er ferdig?

Skaff deg bleier, eller bleiebukser, til kjøreturen. 
Er og mulig å bli innlagt dagen før for tømming. 
Sykemelding må fastlegen ta seg av, sykehuset kan ikke tilbakedatere sykemelding. 

Anonymkode: d0bfc...d84

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du må på do så må du enten belage deg på pose eller bleier, men ofte er tarmen så tom på det tidspunktet at det ikke er et problem. Burde være det i såfall. 

Du kan spise rett etterpå og gå på jobb hvis du ikke er dopet ned. 

Du må snakke med lege om sykemelding, men mener at jobb bør kunne innvilge velferdspermisjon for 1 dag. 

Anonymkode: bfaaf...96f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kjørte mannen min til koloskopi, ca like lang kjørevei. Vi måtte bare stoppe på 1 bensinstasjon for at han måtte på do, men er ikke sånn at han ikke hadde klart å holde seg til det ble en domulighet. Den værste tømmingen har jo gitt seg til da. 
Vet ikke hva du får av «bedøvelse» men min mann fikk noe beroligende intravenøst og var litt påvirket og sliten en stund etterpå. Han har hjemmekontor så ikke noe problem ifht jobb sånn sett. Men du skulle ikke trenge sykemelding Ford den men du kan vel få fri, velferdspermisjon feks eller en egenmelding.  

Anonymkode: 4efea...143

Skrevet

Jeg hadde velferdspermisjon dagen for skopien. Begynte tømming rett etter jobb dagen før. Er litt forskjellig hvilket tømmemiddel man skal bruke. Så lenge du drikker alt kvelden før så er du relativt tom til dagen for skopien. 

Jeg syns selve skopien var grei, litt ubehag i svingene i tarmen ellers ingen smerter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...