AnonymBruker Skrevet 12. juli #1 Skrevet 12. juli Ser videoer på YouTube og lignende hvor fødselen liksom er en fest/yogatime etter at den fødende får satt epidural. Noen pust og en del konsentrert trykking i trykkefasen, og så er babyen ute. Ingen hyling og skriking. Jeg har hatt epidural under én fødsel, og riene var helvete både før og etter, for å si det sånn. Det føltes liksom som jeg ble torturert (uten at jeg noen gang er blitt det, altså). Hvilken effekt hadde epidural på din smerte? Anonymkode: bc5dc...9cc 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #2 Skrevet 12. juli Epiduralen virket bare på halve kroppen, venstre side, så kjente smerter og rier i høyre side, særlig høyre hofte og lyske. fikk mye bedre smertelindring av spinal. Men, bedre enn ingenting 😅 Anonymkode: 062f0...acb
AnonymBruker Skrevet 12. juli #3 Skrevet 12. juli Min venninne har født veldig, veldig mange ganger. Hun sier at hun selv lyver om smertenivå under fødslene slik at hun får mye mer epidural enn hun ellers ville fått. På den måten sier hun det er som å presse uten å kjenne noe, og er totalt smertefritt. Hun sier at hun bare må lytte til og stole på jordmødrene som kan se riene på maskinen. når de sier press, så presser hun, men hun selv kjenner ingenting (men hun later som hun gjør det). grunnen til at hun gjør det er fordi fødsel nummer 1 og 2 var veldig vonde selv med epidural, mens fødsel nummer 3 ble enklere fordi hun fikk mer. Dermed har hun sørget for å få «full guffe» på de neste fødslene. Anonymkode: 8e9c9...83c 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #4 Skrevet 12. juli Smerten var 9/10 (tenker 10’er er at man vil dø) før epidural og kanskje 4-5/10 etter. Anonymkode: b3152...52c
AnonymBruker Skrevet 12. juli #5 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ser videoer på YouTube og lignende hvor fødselen liksom er en fest/yogatime etter at den fødende får satt epidural. Noen pust og en del konsentrert trykking i trykkefasen, og så er babyen ute. Ingen hyling og skriking. Jeg har hatt epidural under én fødsel, og riene var helvete både før og etter, for å si det sånn. Det føltes liksom som jeg ble torturert (uten at jeg noen gang er blitt det, altså). Hvilken effekt hadde epidural på din smerte? Anonymkode: bc5dc...9cc Tror du alt som blir lagt ut speiler virkeligheten, og ikke er det miste redigert? Da er du temmelig naiv. Anonymkode: e55d3...5b4
AnonymBruker Skrevet 12. juli #6 Skrevet 12. juli Jeg ble helt smertefri av epidural, men så ble jo også riene veldig ineffektive samtidig. Gjør jo ikke like vondt når du knapt får 1 cm større åpning på 12 timer. Så de skrudde den av, da ble smertene kanskje 6/10. Ble 10/10 først under trykkefasen. Anonymkode: 2f37c...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #7 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ser videoer på YouTube og lignende hvor fødselen liksom er en fest/yogatime etter at den fødende får satt epidural. Noen pust og en del konsentrert trykking i trykkefasen, og så er babyen ute. Ingen hyling og skriking. Jeg har hatt epidural under én fødsel, og riene var helvete både før og etter, for å si det sånn. Det føltes liksom som jeg ble torturert (uten at jeg noen gang er blitt det, altså). Hvilken effekt hadde epidural på din smerte? Anonymkode: bc5dc...9cc Hjalp ikke på min siste fødsel. Anonymkode: a6f57...482
AnonymBruker Skrevet 12. juli #8 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tror du alt som blir lagt ut speiler virkeligheten, og ikke er det miste redigert? Da er du temmelig naiv. Anonymkode: e55d3...5b4 Selvfølgelig tror jeg ikke det. Men jeg lurer på om det kan være tilfelle at det er slik for noen. Derfor spør jeg her. Anonymkode: bc5dc...9cc 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #9 Skrevet 12. juli Hadde fantastisk virkning av epidural under første fødsel, null effekt under andre fødsel. Anonymkode: 78a0d...d36
Katrin94 Skrevet 12. juli #10 Skrevet 12. juli Jeg har født en gang med epidural og en gang uten. Har bedre minner fra fødselen med epidural. Kan huske at jeg koste meg, klarte å hvile litt og spise etter epiduralen var satt. Den uten epidural var vondere, men helt håndterbar. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #11 Skrevet 12. juli Jeg spurte om å få alt som gikk an å få. Jeg sovna til og med en time under fødsel. Selv den aktive fødselen var ikke så fæl, og syntes vel nesten kjøtt såret i vaginaen var verre å leve med i dagene etter fødsel, enn selve fødselen. Men jeg fikk både epidural, fentanyl, lystgass og noe annet jeg ikke husker. Kan ikke akkurat si at jeg gruer meg særlig til neste fødsel nå som jeg vet hvor bra den cocktailen av medisiner er. Anonymkode: 651dd...fab
Anononyma Skrevet 12. juli #12 Skrevet 12. juli Epiduralen tok riene, men jeg fikk pressrier rett etter den var satt så smerten satte seg i rumpa i stede 😅 merkelig følelse, men det ble helt sykt vondt i rumpa 😂 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #13 Skrevet 13. juli Har født både med og uten epidural, min erfaring med epidural var at alle rie smertene forsvant frem til pressriene begynte. De kjente jeg fremdeles Hadde så god effekt av epiduralen at jeg på et tidspunkt sovnet mens det «sto på som verst» Er gravid igjen nå, og det er en trygghet å vite at jeg mest sannsynlig kan ha det i bakhånd som smertestillende dersom fødselen blir for heftig Anonymkode: c71be...977
PostmannPat Skrevet 13. juli #14 Skrevet 13. juli Fikk epidural ved 6cm åpning. Ønsket i utgangspunktet ikke epidural, men anestesilege ville gjerne at jeg skulle ha det, og få det lagt inn tidlig, på grunn av overvekt. Jeg vil ikke si at jeg kjente direkte smerte, men et veldig sterkt nedpress hele tiden. Kjentes ut som verdens største bæsj som jeg ikke fikk ut. Når riene kom ble det trykket bare enda større. Gikk veldig inn i meg selv og syns det hjalp bare å puste seg gjennom riene. Ved neste fødsel ønsker jeg å prøve uten epidural så langt det går. Følte jeg hadde lite kontroll/kroppen ikke gjorde jobben på slutten for jeg kjente null til pressrier. Barnet måtte til slutt forløses med vakuum.
AnonymBruker Skrevet 14. juli #15 Skrevet 14. juli På nr 1 sviktet den på en side, å det var jeg sikker på at kom til å ta livet av meg. Det kjentes ut som at jeg ble revet i to for hver ri. De tiltalte anestesi for å sette ny epidural, den var helt gull og jeg fikk endelig slappet av, da gikk fødselen fremover også. med nr 2 fikk jeg tidlig epidural, den satt som et skudd. Jeg ruslet rundt i gangene, sov, spiste, så på serie helt til 8 cm, da tok de vannet og 3 kvarter senere poppet han ut, rakk ikke å få vondt eller bli sliten. Var på føden i 24 timer. Anonymkode: cc3cf...c6b
AnonymBruker Skrevet 14. juli #16 Skrevet 14. juli Kjente ingenting med epidural. Jordmor måtte fortelle meg når jeg skulle presse. Anonymkode: eac65...a3a
AnonymBruker Skrevet 14. juli #17 Skrevet 14. juli Første: Epidural hjalp godt noen få timer på normale rier, helt til han kom til et visst punkt i bekkenet. Det viste seg at han var stjernekikker, og de smertene fungerer ikke epidural på. Det var fæle timer, og en lang lang fødsel som endte med vakum og andregradsrift (uten klipp). Andre: Fødsel var igangsatt og jeg fikk epidural på 4 cm. Hadde ikke vondt før det. Fødselen var som en lek og jeg var avslappet gjennom det hele, men måtte puste meg gjennom rietoppene på slutten. Var likevel helt sjokkert da jordmor kunne meddele at jeg hadde 10 cm åpning, for jeg lå virkelig bare og ventet på at det skulle bli vondt. Pressefasen var heller ikke spesielt vond, men jordmor måtte si når jeg skulle trykke. Ingen hyling, men husker jeg ytret en "fy faen" en gang. Aktiv fødsel i tre timer, kun en førstegradsrift. Tredje: Hadde kraftige rier med ett minutts mellomrom frem til aktiv fødsel. Fikk epidural på 4 cm åpning og la meg ned for å slappe av, siden jeg hadde gått rundt og rundt i noen timer før det. Da kjente jeg ingenting til riene. Etter under en time kjente jeg plutselig en voldsom pressetrang. Det kom veldig brått på, siden jeg ikke kjente noen ting. Trykte i tre minutter og da hylte jeg på et tidspunkt, men bortsett fra det var den trykkefasen også overkommelig. Aktiv fødsel var under en time, og jordmor hadde en teori om at fødselen var så fin og effektiv fordi kroppen reagerte godt på å endelig få slappe av når epiduralen ble satt. Ingen rifter! Jeg har med andre ord veldig gode erfaringer med epidural! Anonymkode: ed68f...b35
AnonymBruker Skrevet 14. juli #18 Skrevet 14. juli Epiduralen var helt magisk. Gikk fra 10 i smerte og nesten helt uresponsiv for stimuli, til 2 og kunne snakke og puste normalt. Var også på 2 under pressriene. Nå endte det i keisersnitt etter to timer med pressing, så jeg vet ikke om det evt hadde gjort vondt akkurat når barnet sto i åpningen - for så langt ned i bekkenet kom aldri barnet (ikke pga epiduralen). Anonymkode: a2f6a...01f
AnonymBruker Skrevet 14. juli #19 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 23.00): Jeg ble helt smertefri av epidural, men så ble jo også riene veldig ineffektive samtidig. Gjør jo ikke like vondt når du knapt får 1 cm større åpning på 12 timer. Så de skrudde den av, da ble smertene kanskje 6/10. Ble 10/10 først under trykkefasen. Anonymkode: 2f37c...cbd Jeg gikk fra 4 til 10 cm på en time som førstegangs etter at jeg fikk epiduralen, så for meg var riene (dryppet…) ekstremt effektive. Men det er klart det er veldig forskjell fra fødsel til fødsel! Hos meg sa jordmor at de av og til så dette - at fødselen gikk veldig fort framover etter epidural, fordi det ikke lenger gjorde så vondt. Anonymkode: a2f6a...01f
AprilLudgate Skrevet 14. juli #20 Skrevet 14. juli (endret) Min ble ikke skrudd på mer enn ytterst nødvendig fordi riene var ineffektive og tiden knapp før hastesnitt. Skrudde av de 75 min jeg presset hodet helt ut mens jordmor dro i vakuumet med bena spent mot senga. Sååå….det var gøy 🙈 Men jeg klarte puste, og tror ikke det hadde vært lurt å få mye lindring - det p kjenne ungen skli opp igjen hvert press ble jo en motivasjon i seg selv da jeg ikke var keen på haste/katastrofesnitt. Ble satt igang kl 9.30 hvor vannet gikk asap og riene startet. Epidural i kanskje 2-2,5 timer av totalt 8,5 timer. De synes jeg tålte smerte så godt - jeg bare 🫥🥵🤯 Endret 14. juli av AprilLudgate
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå