Anonym-85 Skrevet 13. juli #21 Skrevet 13. juli Anonym-85 skrev (21 timer siden): Jeg kjøpe 4 stk i dag. 3 er små og en er stor. Hadde to hanner fra før Guppy jenta virker mindre i dag og har ikke den mørke flekken bak.
Anonym-85 Skrevet 14. juli #23 Skrevet 14. juli Jeg lurer på om hun bare er oppblåst jeg for i dag tidlig syns jeg hun var tynnere enn hun er nå og tynnere enn i går
Anonym-85 Skrevet søndag kl 08:25 #24 Skrevet søndag kl 08:25 Så en liten en helt alene nederst i akvariumet i dag tidlig så la hu oppi fødekasse etter mye om og men mens jeg sjekket om fant fler. Ser ut som sverdrage men jeg fikk jo ikke gutten i hus før for 1 uke siden.
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:46 #25 Skrevet søndag kl 12:46 En liten sverdrage baby ja 🥰 Ha godt med planter så yngelen kan gjemme seg i. De fleste blir som regel spist opp av voksne fisker. Jeg personlig liker ikke sånn boks å ha de i... synes de vokser mye saktere der. Gratulerer med baby 😁 Anonymkode: 50f46...30f
Anonym-85 Skrevet søndag kl 14:49 #26 Skrevet søndag kl 14:49 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En liten sverdrage baby ja 🥰 Ha godt med planter så yngelen kan gjemme seg i. De fleste blir som regel spist opp av voksne fisker. Jeg personlig liker ikke sånn boks å ha de i... synes de vokser mye saktere der. Gratulerer med baby 😁 Anonymkode: 50f46...30f Den ble ikke født oppi der. Men for at den ikke skal bli spist la jeg den der. Og så har jeg to sverdrage jenter og en gutt men gutten kom i akvariet for 1 uke siden bare. Og har en guppy jente som jeg kjøpte for en uke siden og hun var tykk men i dag er hun veldig tynn.
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:55 #27 Skrevet søndag kl 14:55 Anonym-85 skrev (5 minutter siden): Den ble ikke født oppi der. Men for at den ikke skal bli spist la jeg den der. Og så har jeg to sverdrage jenter og en gutt men gutten kom i akvariet for 1 uke siden bare. Og har en guppy jente som jeg kjøpte for en uke siden og hun var tykk men i dag er hun veldig tynn. Kan hende du har en del yngel i akvariet da. Se etter svømmende øyne 😆 Gjerne nede mot bunnen. Anonymkode: 50f46...30f
Anonym-85 Skrevet søndag kl 15:12 #28 Skrevet søndag kl 15:12 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kan hende du har en del yngel i akvariet da. Se etter svømmende øyne 😆 Gjerne nede mot bunnen. Anonymkode: 50f46...30f men burde jeg ikke sett de isåfall da? For har drivi litt nedi steinene der og ordna litt så burde vel sett de? Så jo denne oransje med en gang men skjønner ikke hvem den kom fra AnonymBruker skrev (2 timer siden): En liten sverdrage baby ja 🥰 Ha godt med planter så yngelen kan gjemme seg i. De fleste blir som regel spist opp av voksne fisker. Jeg personlig liker ikke sånn boks å ha de i... synes de vokser mye saktere der. Gratulerer med baby 😁 Anonymkode: 50f46...30f Den ble ikke født oppi der. Men for at den ikke skal bli spist la jeg den der. Og så har jeg to sverdrage jenter og en gutt men gutten kom i akvariet for 1 uke siden bare. Og har en guppy jente som jeg kjøpte for en uke siden og hun var tykk men i dag er hun veldig tynn.
Million Skrevet søndag kl 17:39 #29 Skrevet søndag kl 17:39 Anonym-85 skrev (2 timer siden): men burde jeg ikke sett de isåfall da? For har drivi litt nedi steinene der og ordna litt så burde vel sett de? Så jo denne oransje med en gang men skjønner ikke hvem den kom fra Den ble ikke født oppi der. Men for at den ikke skal bli spist la jeg den der. Og så har jeg to sverdrage jenter og en gutt men gutten kom i akvariet for 1 uke siden bare. Og har en guppy jente som jeg kjøpte for en uke siden og hun var tykk men i dag er hun veldig tynn. Det er jo garantert at det ikke er sverddragerhannen du kjøpte som er faren. Hunn-sverddrageren var drektig da du kjøpte den, for de går som regel i et kar der hunner og hanner blandes i butikken der de selges. Sjelden jeg ser de gidder å sortere etter kjønn i hvert fall, og det betyr at de fleste er drektige når de selges av hunnene.
Anonym-85 Skrevet søndag kl 18:39 #30 Skrevet søndag kl 18:39 Million skrev (59 minutter siden): Det er jo garantert at det ikke er sverddragerhannen du kjøpte som er faren. Hunn-sverddrageren var drektig da du kjøpte den, for de går som regel i et kar der hunner og hanner blandes i butikken der de selges. Sjelden jeg ser de gidder å sortere etter kjønn i hvert fall, og det betyr at de fleste er drektige når de selges av hunnene. Ok men bare fått 1 baby da? Og guppy babier finner jeg ikke i akvariet
Million Skrevet søndag kl 18:50 #31 Skrevet søndag kl 18:50 (endret) Anonym-85 skrev (11 minutter siden): Ok men bare fått 1 baby da? Og guppy babier finner jeg ikke i akvariet Noen ganger blir de små ynglene spist av de andre voksne fiskene i samme øyeblikk som de fødes i et "befolket" akvarie uten særlig tett beplantning. Ønsker du at flere yngel skal vokse opp og klare seg i et normalt selskapsakvarie, er løsningen ; Planter, planter og atter planter. Helst finbladete stilkplanter som vokser fort. De tar unna næringsstoffer i vannet så det blir mindre algevekst, og de gir ypperlige gjemmesteder for yngel. Så masse planter er svaret. Jeg ser du ikke har plantet de plantene du har? Du har stukket potta med glassvatten ned i grusen. Det er nok meningen (og penere) om man fjerner potte og steinullen og planter den i bunnlaget Endret søndag kl 18:51 av Million
Anonym-85 Skrevet søndag kl 19:53 #32 Skrevet søndag kl 19:53 Million skrev (1 time siden): Noen ganger blir de små ynglene spist av de andre voksne fiskene i samme øyeblikk som de fødes i et "befolket" akvarie uten særlig tett beplantning. Ønsker du at flere yngel skal vokse opp og klare seg i et normalt selskapsakvarie, er løsningen ; Planter, planter og atter planter. Helst finbladete stilkplanter som vokser fort. De tar unna næringsstoffer i vannet så det blir mindre algevekst, og de gir ypperlige gjemmesteder for yngel. Så masse planter er svaret. Jeg ser du ikke har plantet de plantene du har? Du har stukket potta med glassvatten ned i grusen. Det er nok meningen (og penere) om man fjerner potte og steinullen og planter den i bunnlaget 2 av 3 er plantet. Butikken sa det holder men jeg burde kjøpe mer?
Million Skrevet mandag kl 05:59 #34 Skrevet mandag kl 05:59 Anonym-85 skrev (10 timer siden): 2 av 3 er plantet. Butikken sa det holder men jeg burde kjøpe mer? Ja. 3 planter er ingenting. Hvor mange liter er akvariet på?
Anonym-85 Skrevet mandag kl 07:41 #35 Skrevet mandag kl 07:41 Million skrev (1 time siden): Ja. 3 planter er ingenting. Hvor mange liter er akvariet på? 60 liter. Jeg fikk med 2 guppy og 2 sverdrage når kjøpte akvarie brukt forrige fredag. Dagen etter var jeg å kjøpte fler fisker og sa jeg har 3 planter og de sa det holdt
Million Skrevet mandag kl 07:47 #36 Skrevet mandag kl 07:47 Anonym-85 skrev (2 minutter siden): 60 liter. Jeg fikk med 2 guppy og 2 sverdrage når kjøpte akvarie brukt forrige fredag. Dagen etter var jeg å kjøpte fler fisker og sa jeg har 3 planter og de sa det holdt Du kan ikke stole på det de sier i zoobutikker. Anbefaler deg å finne noen akvariegrupper på Facebook for eksempel, der folk som har drevet med hobbyen en stund holder til. Man kan knapt få "for mye" planter i et akvarium. Du har et veldig lite akvarium i tillegg, og yngel vil bli spist med en gang de blir født som regel, fordi du har for få gjemmesteder (for lite planter) for dem, og for liten plass. 60 litere passer ikke som både selskapsakvarie OG yngelakvarie i tillegg. Men skal du håpe på at noen yngel vokser opp der, må det altså være tykt av planter.
Anonym-85 Skrevet mandag kl 13:09 #37 Skrevet mandag kl 13:09 Million skrev (5 timer siden): Du kan ikke stole på det de sier i zoobutikker. Anbefaler deg å finne noen akvariegrupper på Facebook for eksempel, der folk som har drevet med hobbyen en stund holder til. Man kan knapt få "for mye" planter i et akvarium. Du har et veldig lite akvarium i tillegg, og yngel vil bli spist med en gang de blir født som regel, fordi du har for få gjemmesteder (for lite planter) for dem, og for liten plass. 60 litere passer ikke som både selskapsakvarie OG yngelakvarie i tillegg. Men skal du håpe på at noen yngel vokser opp der, må det altså være tykt av planter. Jeg har bestilt ett nytt akvarie. Men hva med den guppy her? Er hun bare tykk? Har kjøpt noen planter i dag og hun henger bare i plantene
Anonym-85 Skrevet mandag kl 13:10 #38 Skrevet mandag kl 13:10 Million skrev (5 timer siden): Du kan ikke stole på det de sier i zoobutikker. Anbefaler deg å finne noen akvariegrupper på Facebook for eksempel, der folk som har drevet med hobbyen en stund holder til. Man kan knapt få "for mye" planter i et akvarium. Du har et veldig lite akvarium i tillegg, og yngel vil bli spist med en gang de blir født som regel, fordi du har for få gjemmesteder (for lite planter) for dem, og for liten plass. 60 litere passer ikke som både selskapsakvarie OG yngelakvarie i tillegg. Men skal du håpe på at noen yngel vokser opp der, må det altså være tykt av planter. Anonym-85 skrev (Akkurat nå): Jeg har bestilt ett nytt akvarie. Men hva med den guppy her? Er hun bare tykk? Har kjøpt noen planter i dag og hun henger bare i plantene
Million Skrevet mandag kl 13:51 #40 Skrevet mandag kl 13:51 Dersom den fisken du er bekymret for er ny i dag, hvordan gikk du frem for å sette henne ut i ditt akvarie? De trenger tilvenning, gradvis, fra vannet i butikken (eller der man kjøper dem fra) og til eget akvarie. Det kan være store forskjeller i vannkvalitet og vannverdier, som ph, hardhet (GH) og KH. Dersom man bare plumper ny fisk rett ut i akvariet, kan de gå i sjokk av overgangen. En annen ting jeg bet meg merke i, var at du sa akvariet var nytt. Du hadde kjøpt det brukt? Hva gjorde du med filteret og innmaten i filteret da du kjøpte det? Brukte du den filterinnmaten som var der, eller kastet du den og satte inn ny? Det er litt mye å forklare i en fei i et innlegg her, men akvariekjemi er ikke bare-bare. Filteret i et akvarium vil over tid inneholde verdifulle bakterier som bryter ned nitritt (giftig for fisk) til det mer harmløse nitrat. Nitrat tynner man ut ved å foreta jevnlige delvannsbytter (f.eks 20-30% i uka). Splitter nye filtere (altså der innmaten og bakteriene er kastet...) har ikke evnen til å bryte ned nitritt på mange uker, og derfor blir vannet giftig for fiskene i nye akvarier. Nitrittforgiftning gjør at fiskene ikke får puste skikkelig. Da henger de ofte i overflaten og gisper som den du viser bilde av. Det kan altså være et tegn på nitrittforgiftning, men det kan også være et tegn på at fisken fikk sjokk ved overgangen til nytt vann i nytt akvarie. Har du kjøpt noen vanntester i det hele tatt? De to viktigste du bør ha som eier av et akvarie, er nitritt-test og ph-test.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå