Anonym-85 Skrevet 21. juli #41 Skrevet 21. juli Million skrev (2 minutter siden): Dersom den fisken du er bekymret for er ny i dag, hvordan gikk du frem for å sette henne ut i ditt akvarie? De trenger tilvenning, gradvis, fra vannet i butikken (eller der man kjøper dem fra) og til eget akvarie. Det kan være store forskjeller i vannkvalitet og vannverdier, som ph, hardhet (GH) og KH. Dersom man bare plumper ny fisk rett ut i akvariet, kan de gå i sjokk av overgangen. En annen ting jeg bet meg merke i, var at du sa akvariet var nytt. Du hadde kjøpt det brukt? Hva gjorde du med filteret og innmaten i filteret da du kjøpte det? Brukte du den filterinnmaten som var der, eller kastet du den og satte inn ny? Det er litt mye å forklare i en fei i et innlegg her, men akvariekjemi er ikke bare-bare. Filteret i et akvarium vil over tid inneholde verdifulle bakterier som bryter ned nitritt (giftig for fisk) til det mer harmløse nitrat. Nitrat tynner man ut ved å foreta jevnlige delvannsbytter (f.eks 20-30% i uka). Splitter nye filtere (altså der innmaten og bakteriene er kastet...) har ikke evnen til å bryte ned nitritt på mange uker, og derfor blir vannet giftig for fiskene i nye akvarier. Nitrittforgiftning gjør at fiskene ikke får puste skikkelig. Da henger de ofte i overflaten og gisper som den du viser bilde av. Det kan altså være et tegn på nitrittforgiftning, men det kan også være et tegn på at fisken fikk sjokk ved overgangen til nytt vann i nytt akvarie. Har du kjøpt noen vanntester i det hele tatt? De to viktigste du bør ha som eier av et akvarie, er nitritt-test og ph-test. Nei hun er ikke ny. Ja jeg tar jevnlig tester og har alt av utstyr til det og vannet viser ikke tegn til noe. Men den planten er ny og hun svømte rett til den og holder seg rundt den. Men alle andre svømmer rundt omkring. Virker som hun blir sint når hannene prøver komme borti henne. Kanskje det er normalt . Jeg vet ikke. Men jeg har vanntester og sjekker hver dag og har pH pulver og alt det andre som hører til akvarie. Har to fulle skap med ting til akvariet. Jeg har bestilt ett nytt større akvarium. Denne fikk jeg av nabo så det ble bare bært inn til meg.
Million Skrevet 21. juli #42 Skrevet 21. juli (endret) Anonym-85 skrev (12 minutter siden): Nei hun er ikke ny. Ja jeg tar jevnlig tester og har alt av utstyr til det og vannet viser ikke tegn til noe. Men den planten er ny og hun svømte rett til den og holder seg rundt den. Men alle andre svømmer rundt omkring. Virker som hun blir sint når hannene prøver komme borti henne. Kanskje det er normalt . Jeg vet ikke. Men jeg har vanntester og sjekker hver dag og har pH pulver og alt det andre som hører til akvarie. Har to fulle skap med ting til akvariet. Jeg har bestilt ett nytt større akvarium. Denne fikk jeg av nabo så det ble bare bært inn til meg. Ja, det er normalt at hunnguppyer blir irriterte og prøver å komme seg unna hannene. Hannene er på dem som flatlus, skal hele tiden prøve og pare seg med alle hunner de ser. Det gjør at hunnene bør få ha mye planter i akvariet de er i, sånn at de kan gjemme seg for hannene. Eller, man kan ha to akvarier og ha hunner og hanner i separate kar. Da får hunnene fred. Så kan man sette dem sammen et par dager eller noe i ny og ne, når og hvis man vil ha hunnene drektige. Og så sette de tilbake i akvariet med bare samme kjønn etterpå, så hunnene får fred fra evig mas fra hannene. Og forsåvidt, hannene roer seg også og stresser ikke rundt dagen lang etter hunner, men spiser og bevarer helsa litt bedre. Det er ikke uvanlig at man ser guppyer med bøyd og knekt rygg, mye pga evige drektigheter og stadige fødsler i et kjør, men også pga innavl. Bra du har vanntester! Det er viktig å ha. Nytt og større akvarie er også kjempebra. Bare husk mye planter Du får kjøpt planter rimeligere av andre akvarister på nett, fra folk som har for mye og skal luke litt hos seg selv. Som sagt er stilkplanter med små blader ofte hurtigvoksende, og gir gode skjulesteder for yngel og hunner som vil gjemme seg for hanner. Hurtigvoksende planter i akvariet er også bra fordi de suger overskuddsnæring fra vannet, så det blir mindre igjen til algene. Og alger vil man gjerne bekjempe i et akvarie, de kan lett ta overhånd og dekke alt om det er mye urent vann og overskuddsnæring i vannet. Lykke til Endret 21. juli av Million
Anonym-85 Skrevet 21. juli #43 Skrevet 21. juli Million skrev (34 minutter siden): Ja, det er normalt at hunnguppyer blir irriterte og prøver å komme seg unna hannene. Hannene er på dem som flatlus, skal hele tiden prøve og pare seg med alle hunner de ser. Det gjør at hunnene bør få ha mye planter i akvariet de er i, sånn at de kan gjemme seg for hannene. Eller, man kan ha to akvarier og ha hunner og hanner i separate kar. Da får hunnene fred. Så kan man sette dem sammen et par dager eller noe i ny og ne, når og hvis man vil ha hunnene drektige. Og så sette de tilbake i akvariet med bare samme kjønn etterpå, så hunnene får fred fra evig mas fra hannene. Og forsåvidt, hannene roer seg også og stresser ikke rundt dagen lang etter hunner, men spiser og bevarer helsa litt bedre. Det er ikke uvanlig at man ser guppyer med bøyd og knekt rygg, mye pga evige drektigheter og stadige fødsler i et kjør, men også pga innavl. Bra du har vanntester! Det er viktig å ha. Nytt og større akvarie er også kjempebra. Bare husk mye planter Du får kjøpt planter rimeligere av andre akvarister på nett, fra folk som har for mye og skal luke litt hos seg selv. Som sagt er stilkplanter med små blader ofte hurtigvoksende, og gir gode skjulesteder for yngel og hunner som vil gjemme seg for hanner. Hurtigvoksende planter i akvariet er også bra fordi de suger overskuddsnæring fra vannet, så det blir mindre igjen til algene. Og alger vil man gjerne bekjempe i et akvarie, de kan lett ta overhånd og dekke alt om det er mye urent vann og overskuddsnæring i vannet. Lykke til Men så denne guppy gravid ut?
Million Skrevet 22. juli #44 Skrevet 22. juli Anonym-85 skrev (13 timer siden): Men så denne guppy gravid ut? Har nevnt det for deg minst et par ganger før i tråden din, og sier det igjen; en hunnguppy som har vært i samme akvarie som en hann, er drektig. Det er garantert. Og nei, man kan ikke se på dem hvor lang tid de har igjen og hvor langt drektigheten er kommet. Noen ser sprekkferdige og høygravide ut hele tiden, andre gjør det ikke. Det er umulig å si. De går gravide i ca fire til fem uker.
Anonym-85 Skrevet 22. juli #45 Skrevet 22. juli Er dette snegle? Dukket opp 1 i går og i dag ser jeg 3. bitte bitte små. Samme str som steinene i bunn og hvor kom de fra
Anonym-85 Skrevet 25. juli #46 Skrevet 25. juli Skal ikke bombardere dere med mer bilder utenom dette. Disse på bilde ble jaget veldig av hannene i akvarium så tok de i fødekar. Men syns det ble for dumt så tok de rett uti igjen så håper jeg at disse hannene lar de være. Men den sverddragen er den eneste av de 6 jeg har som er svart inni magen. Hvorfor er hun det?
AnonymBruker Skrevet 25. juli #47 Skrevet 25. juli Jaginga er guppyhannen/sverdragerhannen som prøver å parre seg. Derfor har man flere hunner pr hann slik at han fordeler oppmerksomheten sin på flere. Flere planter de kan gjemme seg i tar også vekk litt trykk. Anonymkode: 2adc6...6e9
Anonym-85 Skrevet 25. juli #48 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jaginga er guppyhannen/sverdragerhannen som prøver å parre seg. Derfor har man flere hunner pr hann slik at han fordeler oppmerksomheten sin på flere. Flere planter de kan gjemme seg i tar også vekk litt trykk. Anonymkode: 2adc6...6e9 Jeg har to hann sverdrager og 6 jenter. Og to guppy hann og 3 jenter mener jeg. For en lå plutselig død
AnonymBruker Skrevet 25. juli #49 Skrevet 25. juli Anonym-85 skrev (1 time siden): Jeg har to hann sverdrager og 6 jenter. Og to guppy hann og 3 jenter mener jeg. For en lå plutselig død Alt for mange hanner per hunn. Jeg har minimum fem hunner per hann. Da slipper hunnene å bli så stresset, som igjen kan gjøre at de er mer mottakelige for sykdom. Anonymkode: ae150...2b9
Anonym-85 Skrevet 25. juli #50 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Alt for mange hanner per hunn. Jeg har minimum fem hunner per hann. Da slipper hunnene å bli så stresset, som igjen kan gjøre at de er mer mottakelige for sykdom. Anonymkode: ae150...2b9 Men jeg har ikke lyst på så mye fisk
AnonymBruker Skrevet 26. juli #51 Skrevet 26. juli Anonym-85 skrev (7 timer siden): Men jeg har ikke lyst på så mye fisk Kvitt deg med en av hver hann og skaff to guppyhunner til, da har du likt antall fisk, men mer riktig forhold mellom kjønn. Anonymkode: ae150...2b9
AnonymBruker Skrevet 26. juli #52 Skrevet 26. juli Du vil ikke ha mange fisk men skaffet deg levendefødere, som kan føde opptil 80 unger hver fjerde uke, av begge kjønn? Du har jo også fødekar for å få tatt vare på ynglet. Hvorfor ikke kvitte deg med en eller alle hannene, og la det som overlever uten fødekar, få vokse opp? Da blir ikke akvariet så fort fullt. Anonymkode: 2adc6...6e9
AnonymBruker Skrevet 26. juli #53 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 22.01): Hei. Har fått meg akvarium med guppy og sverddrager? Noen som har erfaring? Jeg syns den ene guppy dama er ganske stor i mage regionen men vet ikke om det er tilfeldig . Hva tenker dere? Anonymkode: f5fe1...65c Hadde 3 guppyer. Endte opp med 350. Var ikke helt forberedt på den formeringen der, de var verre en kaniner. Anonymkode: 004d8...b3a
AnonymBruker Skrevet 26. juli #54 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde 3 guppyer. Endte opp med 350. Var ikke helt forberedt på den formeringen der, de var verre en kaniner. Anonymkode: 004d8...b3a Vet ikke hva som er verst jeg. Guppyer eller 'literssyken'. Begge deler kan gjøre at man ender opp med alt for mange akvarium og liter i hus. Tørr ikke regne på hvor mange liter jeg hadde ved 92 akvarium. Hehe Anonymkode: 2adc6...6e9
Anonym-85 Skrevet tirsdag kl 20:08 #55 Skrevet tirsdag kl 20:08 Har kjøpt slamsuger i dag sånn som bilde. Men jeg må være helt dum. For hvordan skal denne fungere?
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:39 #56 Skrevet tirsdag kl 20:39 Anonym-85 skrev (30 minutter siden): Har kjøpt slamsuger i dag sånn som bilde. Men jeg må være helt dum. For hvordan skal denne fungere? Den brukes som en hevert Anonymkode: ae150...2b9
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:08 #57 Skrevet tirsdag kl 21:08 Du har det tykke røret i bunnen, og det tynne ned i en bøtte. Sug lett på den tynne åpningen, som en hevert, og plasser den ned i bøtta. Bare pass på å ikke få i deg akvarievann, da kan magen bli kranglete. Da får du igang vannoverføring fra karet til bøtta, og kan føre en tykke enden rundt på bunnen og suge opp bøss og evt overskuddsfôr. Pass litt på den andre enden også. Den vil ikke alltid holde seg i bøtta og da blir det vått på gulvet 😅 Anonymkode: f8e54...98e
Anonym-85 Skrevet tirsdag kl 21:21 #58 Skrevet tirsdag kl 21:21 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du har det tykke røret i bunnen, og det tynne ned i en bøtte. Sug lett på den tynne åpningen, som en hevert, og plasser den ned i bøtta. Bare pass på å ikke få i deg akvarievann, da kan magen bli kranglete. Da får du igang vannoverføring fra karet til bøtta, og kan føre en tykke enden rundt på bunnen og suge opp bøss og evt overskuddsfôr. Pass litt på den andre enden også. Den vil ikke alltid holde seg i bøtta og da blir det vått på gulvet 😅 Anonymkode: f8e54...98e Men hvordan suge opp? Jeg skjønner det ikke. Er bare rør på begge ender
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:45 #59 Skrevet tirsdag kl 22:45 Anonym-85 skrev (1 time siden): Men hvordan suge opp? Jeg skjønner det ikke. Er bare rør på begge ender Du suger i den tynne enden til det kommer akvarievann et stykke inn i slangen, men ikke så langt at du svelger det. Så slipper du slangen i bøtta (den må stå lavere enn akvariet, f.eks på gulvet). Og vipps har du startet enn vannstrøm du bare får stoppet ved å løfte den tykke delen opp av vannet igjen. En liten leksjon i fysikk det der, å bruke hevert 😁👌 det går av seg selv bare du får vannet langt nok inn i slangen til at tyngdekraften tar tak i vannstrømmen. Anonymkode: f8e54...98e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå