AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #1 Skrevet 22 timer siden Hei. Har fått meg akvarium med guppy og sverddrager? Noen som har erfaring? Jeg syns den ene guppy dama er ganske stor i mage regionen men vet ikke om det er tilfeldig . Hva tenker dere? Anonymkode: f5fe1...65c
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Skrevet 21 timer siden Har hatt en del guppy. Er magen stor, og med en slags mørk flekk bakerst på magedelen, er den sikkert gravid. Opplever at de er veldig lett å få til å formere seg. Har man en av hvert kjønn blir det lett en flokk unger uten å ha klekkeri eller legge noe til rette for det. Hadde i perioder altfor mange og måtte gi bort, særlig hvis jeg hadde busker de kunne gjemme ungene i. Men synes også de er skjøre. Dør lett og blir ofte litt skjeve og rare i ryggen. Så har gått over på annen fisk selv. Anonymkode: f8e54...98e 1
Anonym-85 Skrevet 21 timer siden #3 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har hatt en del guppy. Er magen stor, og med en slags mørk flekk bakerst på magedelen, er den sikkert gravid. Opplever at de er veldig lett å få til å formere seg. Har man en av hvert kjønn blir det lett en flokk unger uten å ha klekkeri eller legge noe til rette for det. Hadde i perioder altfor mange og måtte gi bort, særlig hvis jeg hadde busker de kunne gjemme ungene i. Men synes også de er skjøre. Dør lett og blir ofte litt skjeve og rare i ryggen. Så har gått over på annen fisk selv. Anonymkode: f8e54...98e Jeg kjøpe 4 stk i dag. 3 er små og en er stor. Hadde to hanner fra før
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #4 Skrevet 20 timer siden Den gule der har litt antydning til sånn mørk flekk de får som gravide. men det ser ut som du har både guppy og endlers guppy (den med mye farger)? De kan lage hybrider sammen så da må du hvertfall ikke selge/gi bort unger som guppyer. Blir en slags blandingsfisk. Anonymkode: f8e54...98e
Anonym-85 Skrevet 19 timer siden #5 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Den gule der har litt antydning til sånn mørk flekk de får som gravide. men det ser ut som du har både guppy og endlers guppy (den med mye farger)? De kan lage hybrider sammen så da må du hvertfall ikke selge/gi bort unger som guppyer. Blir en slags blandingsfisk. Anonymkode: f8e54...98e Disse kom fra samme dyrebutikk i dag?
Anonym-85 Skrevet 8 timer siden #6 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Den gule der har litt antydning til sånn mørk flekk de får som gravide. men det ser ut som du har både guppy og endlers guppy (den med mye farger)? De kan lage hybrider sammen så da må du hvertfall ikke selge/gi bort unger som guppyer. Blir en slags blandingsfisk. Anonymkode: f8e54...98e Men er den drektig? Den har vært med vanlig guppy i dyrebutikken og kom til meg i går
Million Skrevet 8 timer siden #7 Skrevet 8 timer siden (endret) Anonym-85 skrev (5 minutter siden): Men er den drektig? Den har vært med vanlig guppy i dyrebutikken og kom til meg i går En hunn guppy som har vært i samme kar som en hannguppy eller flere i fem minutter, er drektig. De formerer seg som kaniner, og markedet oversvømmes av guppyer. De kan være vanskelige å få gitt bort, for alle har så mange av dem, eller folk vil ikke ha de lenger fordi man ikke blir kvitt alt avkommet deres. Jeg har hatt akvaristikk som hobby i mange år, men har gitt meg nå. Er andre typer fisk enn guppy jeg var fascinert av, men en stund hadde jeg noen spesielt vakre, ensfargede guppyer også. Jeg startet med 4 stk, to av hvert kjønn. Da jeg kvittet meg med guppyer (ga bort alle til en som hadde et digert akvarium) så talte vi opp 152 guppyer.... (og da gjorde jeg ingenting for å redde de nyfødte ynglene fra å bli spist av voksne i flokken, så utrolig mange overlevde likevel). Endret 8 timer siden av Million
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Skrevet 8 timer siden Er nok drektig. Våres så slik ut før de fikk unger Anonymkode: 1e6e0...dff
Anonym-85 Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden Million skrev (6 minutter siden): En hunn guppy som har vært i samme kar som en hannguppy eller flere i fem minutter, er drektig. De formerer seg som kaniner, og markedet oversvømmes av guppyer. De kan være vanskelige å få gitt bort, for alle har så mange av dem, eller folk vil ikke ha de lenger fordi man ikke blir kvitt alt avkommet deres. Jeg har hatt akvaristikk som hobby i mange år, men har gitt meg nå. Er andre typer fisk enn guppy jeg var fascinert av, men en stund hadde jeg noen spesielt vakre, ensfargede guppyer også. Jeg startet med 4 stk, to av hvert kjønn. Da jeg kvittet meg med guppyer (ga bort alle til en som hadde et digert akvarium) så talte vi opp 152 guppyer.... (og da gjorde jeg ingenting for å redde de nyfødte ynglene fra å bli spist av voksne i flokken, så utrolig mange overlevde likevel). Men det jeg lurer på da er om denne er drektig? Eller ser sånn ut? Jeg har null peiling på fisker. Jeg skaffet det for barnas skyld for de syns er fascinerende
Anonym-85 Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er nok drektig. Våres så slik ut før de fikk unger Anonymkode: 1e6e0...dff Hvor lenge før da?
Million Skrevet 8 timer siden #11 Skrevet 8 timer siden Anonym-85 skrev (Akkurat nå): Men det jeg lurer på da er om denne er drektig? Eller ser sånn ut? Jeg har null peiling på fisker. Jeg skaffet det for barnas skyld for de syns er fascinerende Som sagt, har hun vært i nærheten av en hann de siste dagene, så er svaret ja. De er drektige rundt fire til fem uker.
Anonym-85 Skrevet 8 timer siden #12 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er nok drektig. Våres så slik ut før de fikk unger Anonymkode: 1e6e0...dff Hvor lenge før da?
Anonym-85 Skrevet 8 timer siden #13 Skrevet 8 timer siden Men disse er såkalte hybrider da? De har jeg ikke kjøpt med guppy jentene. Disse hannene fulgte med akvariet når kjøpte det
Anonym-85 Skrevet 7 timer siden #14 Skrevet 7 timer siden Million skrev (36 minutter siden): Som sagt, har hun vært i nærheten av en hann de siste dagene, så er svaret ja. De er drektige rundt fire til fem uker. Ok
Million Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden Anonym-85 skrev (37 minutter siden): Ok Guppy tilhører en gruppe arter av fisk som faktisk føder levende unger. Gruppen kalles derfor levendefødere. Som kjent legger de fleste fisk egg og eggene befruktes utenfor kroppen. Dette skjer ikke med guppyer og andre levendefødere som platy og sverddragere m.fl. (de er vanlige i akvariehandelen) Eggene befruktes inne i kroppen til hunnen av hannen som har en bukfinne omformet til et slags "sverd" som kalles gonopodium hos disse fiskene. Med dette befrukter hannen hunnen, og hun bærer de befruktede eggene i kroppen i de ukene det tar for dem å utvikles til ferdige små fisker. I det de skal fødes, sprekker hinnen de var omgitt av i buken på moren (dette skjer inne i hunnen), og de fødes ut som levende små ferdige fisker. Veldig fascinerende egentlig, og det er relativt sett svært få fisker (tatt i betraktning hele verdens fiskearter) som har utviklet seg på denne måten og føder levende yngel/unger.
Anonym-85 Skrevet 6 timer siden #16 Skrevet 6 timer siden Million skrev (50 minutter siden): Guppy tilhører en gruppe arter av fisk som faktisk føder levende unger. Gruppen kalles derfor levendefødere. Som kjent legger de fleste fisk egg og eggene befruktes utenfor kroppen. Dette skjer ikke med guppyer og andre levendefødere som platy og sverddragere m.fl. (de er vanlige i akvariehandelen) Eggene befruktes inne i kroppen til hunnen av hannen som har en bukfinne omformet til et slags "sverd" som kalles gonopodium hos disse fiskene. Med dette befrukter hannen hunnen, og hun bærer de befruktede eggene i kroppen i de ukene det tar for dem å utvikles til ferdige små fisker. I det de skal fødes, sprekker hinnen de var omgitt av i buken på moren (dette skjer inne i hunnen), og de fødes ut som levende små ferdige fisker. Veldig fascinerende egentlig, og det er relativt sett svært få fisker (tatt i betraktning hele verdens fiskearter) som har utviklet seg på denne måten og føder levende yngel/unger. men hvor lenge til denne føder tror du? Hvis hun er drektig? Million skrev (2 timer siden): Som sagt, har hun vært i nærheten av en hann de siste dagene, så er svaret ja. De er drektige rundt fire til fem uker. Ok
Million Skrevet 6 timer siden #17 Skrevet 6 timer siden (endret) Anonym-85 skrev (10 minutter siden): men hvor lenge til denne føder tror du? Hvis hun er drektig? Ok Det er umulig å si. Antall unger hun bærer vil avgjøre hvor stor hun blir rundt buken. De føder alt fra noen få unger og de største hunnene kan få opptil 80 (!). Selv om det er sjeldent med så store kull, har jeg opplevd det selv med et par av mine største hunner. De fleste guppyhunner ser imidlertid ganske "sprekkferdige" ut i tiden rett før de føder. Men det sprekkferdige utseendet kan de ha ganske lenge, så det er umulig å si. Ikke bruk såkalte fødebokser. Det er rett og slett dyreplageri og hunnen blir fra seg av stress, noe som kan medføre for tidlig fødsel og dødfødte yngel. Propp heller akvariet ditt fullt av småbladede planter, stilkplanter som gror villig vekk, så får yngelen masse steder å gjemme seg og hunnene kan føde naturlig uten stress. Som en liten kuriositet.... hunnguppyer kan pare seg med en hann og så lagre spermiene hans i kroppen i lang tid, og produsere FLERE kull på bare èn paring, faktisk. Så om man skiller ut en drektig hunnguppy og setter henne alene i et eget akvarium med planter osv for å få føde i fred og ro, kan hun faktisk være drektig igjen rett etter fødselen, selv om hun ikke har vært borti en hann på nytt etter fødselen. Endret 6 timer siden av Million stavefeil rettet
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Skrevet 5 timer siden Anonym-85 skrev (2 timer siden): Men disse er såkalte hybrider da? De har jeg ikke kjøpt med guppy jentene. Disse hannene fulgte med akvariet når kjøpte det Det er ikke nødvendigvis hybrid. Det kan være ren Endlers guppy, som er en egen type guppy. Særlig den ene hannen som har gul/svart farge på halen ser veldig ut som Endlers. De du har kjøpt ser ut som vanlig guppy. Riktignok er hunnene ganske like mellom de to typene. Men de nye damene dine ser såpass store ut at det er vanlig guppy, og over 90% av guppy som selges hvertfall rundt meg er vanlig guppy. Ikke så ofte butikken har Endlers inne. Butikkene har også ofte kjønnene sammen, så jeg har nesten alltid fått med drektige hunner hjem. Først nå i år har min nærmeste akvariebutikk begynt å skille guppyene på kjønn i karet. det er ikke noe krise å ha de sammen, men som sagt, de er fertile på tvers så har man de i samme akvarium skaper de trolig hybrider sammen. Noen bryr seg ikke om det, andre ønsker å holde guppytypene separat. Skal du bare ha de hos deg selv har det ingenting å si. vanskelig å si hvor langt på vei dama er, og om hun er det. Er ikke stor nok ennå til at det er helt sikkert synes jeg. Når mine har nærmet seg fødetid kan det nesten se ut som det ikke skal gå bra, at hun skal sprekke. Men plutselig finner jeg en liten sverm med unger under ei plante, og hun er tynnere 😅 ville nok sagt hun har minst et par uker igjen om det er noe der. Ungene er snacks og blir spist av andre, men med gode gjemmesteder overlever en del. Jeg kjøpte ei falsk plante en gang jeg syntes var kul. Den var ganske tykk og så ut som bunnmose. men hadde godt med rom inni for små fisker. Den måtte jeg ta ut igjen for da ble det så høy overlevelsesrate på både guppyer og platyer at akvariet flommet over etter 3mnd… Anonymkode: f8e54...98e
Anonym-85 Skrevet 37 minutter siden #19 Skrevet 37 minutter siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke nødvendigvis hybrid. Det kan være ren Endlers guppy, som er en egen type guppy. Særlig den ene hannen som har gul/svart farge på halen ser veldig ut som Endlers. De du har kjøpt ser ut som vanlig guppy. Riktignok er hunnene ganske like mellom de to typene. Men de nye damene dine ser såpass store ut at det er vanlig guppy, og over 90% av guppy som selges hvertfall rundt meg er vanlig guppy. Ikke så ofte butikken har Endlers inne. Butikkene har også ofte kjønnene sammen, så jeg har nesten alltid fått med drektige hunner hjem. Først nå i år har min nærmeste akvariebutikk begynt å skille guppyene på kjønn i karet. det er ikke noe krise å ha de sammen, men som sagt, de er fertile på tvers så har man de i samme akvarium skaper de trolig hybrider sammen. Noen bryr seg ikke om det, andre ønsker å holde guppytypene separat. Skal du bare ha de hos deg selv har det ingenting å si. vanskelig å si hvor langt på vei dama er, og om hun er det. Er ikke stor nok ennå til at det er helt sikkert synes jeg. Når mine har nærmet seg fødetid kan det nesten se ut som det ikke skal gå bra, at hun skal sprekke. Men plutselig finner jeg en liten sverm med unger under ei plante, og hun er tynnere 😅 ville nok sagt hun har minst et par uker igjen om det er noe der. Ungene er snacks og blir spist av andre, men med gode gjemmesteder overlever en del. Jeg kjøpte ei falsk plante en gang jeg syntes var kul. Den var ganske tykk og så ut som bunnmose. men hadde godt med rom inni for små fisker. Den måtte jeg ta ut igjen for da ble det så høy overlevelsesrate på både guppyer og platyer at akvariet flommet over etter 3mnd… Anonymkode: f8e54...98e Ok jeg får bare vente å se da om det kommer noen små etter hvert. Spennende er det uansett. Men håper på babies fra sverdragene mine og da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå