Gå til innhold

En eller to katter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ett gammelt hus, bor på landet og har mye mus her. Er det da best å ha innekatter eller utekatter da? Ønsker de skal ta mus her inne i huset.

Vurderer utekatt men redd katten da tar med døde mus inn i hus da jeg har veldig museskrekk.

Er det da best å ha en kattunge eller to kattunger? Går det da greit om de ikke er kullsøsken bare at jeg skaffer to på maks ett halvt år sånn at de vokser opp sammen. Eller har ikke det noe å si? 

Har også hund og er det da lurest å skaffe en eller to kattunger da?

Anonymkode: 0dece...ce0

AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde dere gjort?

AnonymBruker
Skrevet

Få bukt med museproblemet i samarbeid med skadedyrsfirma og gjennomfør tetting av huset.

Få katt dersom dere ønsker pus i hus- men ikke primært fordi den skal fange mus. 
Katter bør få gå fritt ut og inn i mine øyne- og om dere bor landslig til har dere jo plass til to. Men ikke et must- katter er selvstendige vesner. 

Har selv hatt katt som verken klarte eller ønsket å fange mus. Så dette varierer nok. 

Anonymkode: a577b...94e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke skaffet med katt kun pga. at de skal fange mus. Jeg hadde fått meg katt fordi jeg hadde hatt lyst på katt, uavhengig om jeg hadde hatt mus eller ikke. Katter er et stort ansvar å kan koste mye penger med dyrlege osv. Det er billigere å sette ut musefeller. Jeg har nå 4 katter, å det er bare 2 av de son fanger mus, så det er ikke sikkert de blir musefangere.

Men for å svare på det du spør om, så lener jeg katter bør få være ute, det kan vøre lurt med 2 fordi da bar de selskap med hverandre. De må ikke være fra dammen kull, men det kan være lurt å få begge to ca. samtidig og som kattunger fordi de får vokse opp sammen. Ikke alltid like lett å få en katt til om man har en som er voksen. 

Anonymkode: a36e2...dca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du ønsker katt for at denne skal ta mus inne, men er samtidig redd for utekatt som tar med (fanget) mus inn…? 🤔

Anonymkode: c86d5...4a4

Skrevet

Hvis du vil ha katt, ville jeg gått for en voksen,  så vet du at det er en katt som fanger mus. Men du må ta vare på katten, også når den blir gammel og kanskje ikke bryr seg om mus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (1 minutt siden):

Hvis du vil ha katt, ville jeg gått for en voksen,  så vet du at det er en katt som fanger mus. Men du må ta vare på katten, også når den blir gammel og kanskje ikke bryr seg om mus.

Enig! 👆🏻 Mange katter, f.ek via kattehuset, fod-gården osv trenger et nytt hjem. Det er mer forutsigbart også mtp at de kan fortelle deg mye om kattens personlighet.

Jeg synes personlig at alle katter bør få være ute!

Vi fikk to kattunger, og de var perlevenner fram til puberteten. Etter det ble de bitte fiender, og det var ikke noe hyggelig. Den ene var flink musefanger, den andre kunne ikke brydd seg mindre.

Anonymkode: 4aaf6...f44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du ønsker katt for at denne skal ta mus inne, men er samtidig redd for utekatt som tar med (fanget) mus inn…? 🤔

Anonymkode: c86d5...4a4

Men da er musen inne i huset allerede.

Hvis katten kommer utenfra og inn i hus så er ikke musa her hvis ikke katten hadde tatt den med inn.

Jeg vil ha minst mulig mus her altså.

Jeg vil ha katt uansett om de tar mus eller ikke men hadde bare vært ett stort pluss.

Så da er det best å få to kattunger omtrent samtidig da?

Men er det best å få en eller to kattunger om man allerede har hund fra før av?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 21.09):

Er det da best å ha en kattunge eller to kattunger?

Jeg har 2 katter. Eldste er 2 år. Yngste 1 år. Begge ble adoptert som kattunger fra Dyrebeskyttelsen. Fikk yngste da eldste var 1 år. Da var eldste knyttet til oss, han var vant til oss og hadde bodd mange måneder hos oss. Yngste er mest knyttet til eldste katt, ikke så mye til oss. De tilvente hverandre fint og er som "skjorte og ræva" de der to. Sammen inne og sammen ute. Har gått veldig bra :)

De er kastrerte og er utekatter begge to. Eldste fanger litt mus. Yngste er mest opptatt av sommerfugler og nabohunden ;)

Anonymkode: 08896...198

Skrevet

Om det er en eller to katter du adopterer samtidig har ikke så stor betydning i forhold til hunden. Ville kontaktet dyrebeskyttelsen og hørt om de har noen som passer. 

Skrevet

Jeg vil anbefale å få to kattunger. Vi fikk to med bare noen få ukers mellomrom, og det er helt utrolig og se den gleden de har av hverandre. (Ikke minst sparer det våre tær en del når de har hverandre å herje med!).

Skrevet

2 katter 😻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...