AnonymBruker Skrevet 12. juli #1 Skrevet 12. juli Til dere som har vært der, er byen verdt et besøk? Anonymkode: 702c3...e6a
AnonymBruker Skrevet 12. juli #2 Skrevet 12. juli Ja, nydelig by, flotte bygninger, fine badestrender og masse mer Anonymkode: 004f1...0e6 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli #3 Skrevet 12. juli Ja, jeg synes det. Mye fint å se, og litt spennende bare å se hovedstaden i et land vi er så nære (både geografisk og politisk) med den historien Finland har. Styrt av svenskene, styrt av russerne, kjempet med nebb og klør og beholdt egen identitet. Synes det var vel verdt et besøk. Men selve byen er også flott i seg selv, altså, også om man ikke er så himla opptatt av det over. Åpenbart nordisk og samtidig tydelig noe annet enn Skandinavia. Festningen Sveaborg, ute på øy rett utenfor fastlandet, var også noe spesielt. Anonymkode: 8c349...b07 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli #5 Skrevet 13. juli Ingen av de som jeg kjenner som har vært der har lyst til å reise tilbake. Anonymkode: 8925e...d76
AnonymBruker Skrevet 14. juli #6 Skrevet 14. juli Det er ganske sparsom med attraksjoner i Helsinki, og det er generellt en ganske kjedelig by! Det ser ut som en typisk østeuropeisk/russisk copy-paste by, med skilter på svensk. Jeg synes at Tallinn er en billigere og mer interessant by enn Helsinki, men så er Tallinn fortsatt dyrere enn for eksempel Stockholm. Men Tallinn har et fint gammelt middelaldersentrum. Finner passer ikke inn i byer i det hele tatt, de er naturmennesker. Da jeg var i Saariselkä, følte finnene seg helt hjemme blant snøen, trærne, alkoholen og nordlyset. Anonymkode: f111d...fde 1 1 1
Slarti Skrevet 14. juli #7 Skrevet 14. juli Helt klart en undervurdert storby. Veldig fin om sommeren. Masse å finne på om man bare gidder. Fine parker. Bilfrie områder. Kommer over alt med trikk buss eller tbane Jeg skal helt klart tilbake. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #8 Skrevet 14. juli Kjedelig by. Passer best for grå mus på 40+ som liker høre på Sibelius og studere gamle krukker på museum. Anonymkode: f57cb...f52 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #9 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er ganske sparsom med attraksjoner i Helsinki, og det er generellt en ganske kjedelig by! Det ser ut som en typisk østeuropeisk/russisk copy-paste by, med skilter på svensk. Jeg synes at Tallinn er en billigere og mer interessant by enn Helsinki, men så er Tallinn fortsatt dyrere enn for eksempel Stockholm. Men Tallinn har et fint gammelt middelaldersentrum. Finner passer ikke inn i byer i det hele tatt, de er naturmennesker. Da jeg var i Saariselkä, følte finnene seg helt hjemme blant snøen, trærne, alkoholen og nordlyset. Anonymkode: f111d...fde Rart man kan ha så forskjellig opplevelser av byer. Har nettopp vært i både Helsinki og Tallinn. Helsinki opplever jeg som en langt mer interessant by enn Tallinn. Tallinn var kjempekjedelig og folka var sure, maten dårlig. Helsinki synes jeg har fulgt mye mer med i tiden, mye mer å gjøre. Den er også mye større. Tallinn har få innbyggere, bare litt over 400k. Vi hadde mye mer å finne på i Helsinki enn Tallinn. Helsinki har også gratis inngang på omtrent alt for de under 18 år. Og som vi spiste. Fikk tak i alt vi ville ha og mere til der. Drar gjerne tilbake til Helsinki. Tallinn, not so much. Anonymkode: 123f8...65e 2
monican94 Skrevet 14. juli #10 Skrevet 14. juli Helsinki er hyggelig, men holder med et par dager der 😊
AnonymBruker Skrevet 14. juli #11 Skrevet 14. juli Helsinki er ok, og det er greit å ha vært der. Men det holder med et par dager. Det er en stor og upersonlig by, som noen sa lengre oppe, finner passer ikke til å bo i store byer. Det beste med Helsinki var å ta båten over til Tallinn. Tallinn har en herlig middelalderby, interessante museer (bl.a. om tiden under den kalde krigen), rimeligere shopping, og flere spennende nabolag å utforske. Blide var de begge steder syns jeg. Anonymkode: 523bc...c31
AnonymBruker Skrevet 14. juli #12 Skrevet 14. juli Masse å gjøre i Helsinki! Kilde: meg. Jeg bodde der i ti år. Mange fine museer; Kiasma, Ateneum, Amos Rex, Designmuseet, Sinebrychoff Museum, Bymuseet, Didrichsen, Fotografimuseet, Alvar Aaltos hjem, Alvar Aaltos studio...bare å google. Masse spennende! Shopping: Ifølge Aftenposten er Marimekko supertrendy nå, det er flust av Marimekko-butikker rundt om i byen. Stockmann er en tradisjonell department store, flere market halls og markeder å velge i. Kämp Galleria hvis du liker fint, Mall of Tripla hvis du liker stort. Odebiblioteket har vunnet flere internasjonale arkitekturpriser, flere kirker - inkludert temppeliaukio som er en kirke sprengt inn i grunnsteinen. Helt fantastisk! Masse god mat: Kafé Regatta for kaffe og kanelbolle, Nolla, Harju 8, Tanner, Teurastamo, Finnjävel, Natura, Marga, Olo... Det går ferger til flere øyer utenfor, Suomenlinna er nok den mest kjente. Linnanmäki om du liker fornøyelsesparker. Fine, offentlige saunaer. Bad i sjøen fra Munkkiniemenranta eller Seurasaari, for eksempel. - I tillegg er det barer, konserter, kafeer, vintagebutikker, utesteder...masse liv og røre bare man leter litt! Anonymkode: edacd...864 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #13 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Masse å gjøre i Helsinki! Kilde: meg. Jeg bodde der i ti år. Mange fine museer; Kiasma, Ateneum, Amos Rex, Designmuseet, Sinebrychoff Museum, Bymuseet, Didrichsen, Fotografimuseet, Alvar Aaltos hjem, Alvar Aaltos studio...bare å google. Masse spennende! Shopping: Ifølge Aftenposten er Marimekko supertrendy nå, det er flust av Marimekko-butikker rundt om i byen. Stockmann er en tradisjonell department store, flere market halls og markeder å velge i. Kämp Galleria hvis du liker fint, Mall of Tripla hvis du liker stort. Odebiblioteket har vunnet flere internasjonale arkitekturpriser, flere kirker - inkludert temppeliaukio som er en kirke sprengt inn i grunnsteinen. Helt fantastisk! Masse god mat: Kafé Regatta for kaffe og kanelbolle, Nolla, Harju 8, Tanner, Teurastamo, Finnjävel, Natura, Marga, Olo... Det går ferger til flere øyer utenfor, Suomenlinna er nok den mest kjente. Linnanmäki om du liker fornøyelsesparker. Fine, offentlige saunaer. Bad i sjøen fra Munkkiniemenranta eller Seurasaari, for eksempel. - I tillegg er det barer, konserter, kafeer, vintagebutikker, utesteder...masse liv og røre bare man leter litt! Anonymkode: edacd...864 Stoooort sidespor; hva jobbet du med da du bodde i Helsinki? Anonymkode: 275fc...66d
AnonymBruker Skrevet 14. juli #14 Skrevet 14. juli Kaupahalli! Old market hall. Anonymkode: 275fc...66d
AnonymBruker Skrevet 14. juli #15 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stoooort sidespor; hva jobbet du med da du bodde i Helsinki? Anonymkode: 275fc...66d Jeg jobbet i akademia. Anonymkode: edacd...864 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #16 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 6.26): Ingen av de som jeg kjenner som har vært der har lyst til å reise tilbake. Anonymkode: 8925e...d76 Men slik er det jo de fleste plasser da. Er ikke mange storbyer jeg føler at jeg vil tilbake. Er litt sånn ja ☑️ da har jeg opplevd det. Er jo mere de plassene man nesten blir alene og den naturen som tar pusten av deg som jeg tenker. Her må jeg tilbake. Anonymkode: 45d48...973
AnonymBruker Skrevet 14. juli #17 Skrevet 14. juli Samboer og jeg dro dit første gang i august i fjor fordi vi syns vi fikk en billig reise for to til en for oss ny by. Vi fant byen veldig undervurdert, jeg ELSKET byen, så mye at jeg har vært der tre ganger på under et år 😅 Fem netter med samboer, tre netter alene og tre netter med ei venninne. Finner en sånn merkelig ro der borte, og det føles bare godt å være der 😊 Skal også tilbake i oktober for to konserter. Byen er ikke sååå stor, veldig overrasket over hvor kort avstanden er til ting, og jeg syns for eks. Oslo er verre. Føler meg også tryggere der, og foretrekker å gå fremfor kollektivtransporten. Kommer litt an på hva man liker å gjøre, ser du har fått mange fine tips jeg støtter litt lenger opp både av ting og gjøre samt spisesteder; vært på både Natura og Olo, fantastisk mat og service på begge, men følte kanskje Natura hadde litt mer intimitet og sjarm. Gåtur til Kafé Regatta, da har man Sibelius-monumentet like ved. Kauppatori og Hakaniemi er begge verdt et besøk, vurderer å finne noen julegaver på begge. Jeg er ikke spesielt religiøs av meg, men jeg syns kirker er fine, og i Helsinki har de flere fine som er verdt å få med seg. Mye av musikken jeg hører på er fra Finland, men er man generelt glad i musikk bør man sjekke ut Music Hunter! Den platesjappa er insane! Når vi reiser nå har vi gått for leilighetshotell fremfor hotel, rett og slett for å prøve ut litt mat til for eks. frokost/lunsj og kveldsmat. Har et lite kjøkken med mattilbredningsmuligheter og spiseplass til det. Og orker vi ikke spise ute kan vi ta med take-away. Jeg har også vært i Tallinn, men dit kan jeg ikke tenke meg tilbake, holdt med den ene gangen. Byen var riktignok fin, men oppfattet butikkansatte og kelnere/servitører som heller kalde og uinteresserte. Anonymkode: 10734...343 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå